Brisbane - Sydney

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Jag fick en vecka ledigt och jag tänkte passa på att besöka Sydney när man ändå är här.
Förberedelser och planering var jag mindre noga med. Lånade tjocka vattentäta handskar
samt tankväska av en kompis. Regnöverdrag köpte jag dagen innan. Stresspackade allting
vid midnatt och gick och lade mig vid 2 på natten. Hade tänkt att åka vid 6 på morgonen.

Dag 1

Det skulle bli regnskurar enligt väderprognosen så jag klädde på mig regnöverdraget
över skinnstället. Det var ganska bökigt att få på det men kändes rätt ok när det
satt på... tills jag försökte stiga upp på hojen. Jag var lika smidig som ett kylskåp.
Kunde knappt höja benet. Fick lägga knät på sadeln och "glida" över sadeln. Såg nog
inte särskilt snyggt ut men lyckades öva in tekniken senare.

Jag hade planerat att ta två dagar på mig att köra ner till Sydney. Kortaste sträckan
via motorväg är på 1000km. För att inte dö av tristess skulle jag ta små krokiga landsvägar.
Jag har kört delar av sträckan tidigare och visste därför vad jag hade att förvänta.
Det var visserligen blött på vissa sträckor men det var knappt något regn. Vid förmiddagen
var himmeln blå och solen sken så jag tog av mig det klumpiga regnöverdraget. Har aldrig
kännt mig särskilt smidig i mitt skinnställ men just då kändes det som om jag kunde göra
all sorts akrobatik.

Dom första 2-300 kilometrarna är väldigt trevliga. Vägen går mellan berg och utsikten
är underbar. Det är bara enstaka hus och boskap som betar vid vägen, annars är det natur
så långt ögat når. I dom här trakterna är det vinter, men det ser mer ut som sensommar/höst.
Starka röda och oranga färger på slätterna blandas med grön djungel. Tyvärr inga bilder
eftersom jag inte ville stanna :p

Efter partiet med bergen så kommer man till ett kyligare landskap eftersom det är
beläget en bit högre över havet. Här syns vintern tydligare eftersom gräset är dött
och en del träd är nakna. Det finns dock växter som håller sig gröna året runt.
Vägen blir också rakare och tråkigare.

Efter en stund så börjar det regna. Jag stannar vid vägkanten och slänger snabbt på
mig regnkläderna. När jag väl börjar köra igen slutar det regna. Typiskt. Vägarna har
blivit blöta igen och man får ta det lugnt. Tyvärr hände detta innan ett kurvigt parti
som går genom några berg, så man fick smyga igenom kurvor som annars skulle vara rätt
trevliga.

Jag når mitt mål för dagen men bestämmer mig för att köra en bit till eftersom det
fortfarande var ljust och jag var inte särskilt trött. När jag väl kommer fram till
nästa stad börjar det regna igen, men jag har på mig regnkläderna den här gången.
Jag checkar in på ett motell, duschar, köper lite mat, kollar på tv och går och lägger mig.

Staden jag har stannat i heter Walcha och jag gissar på att jag har kört en bit över 500km.
Glömde kolla vad mätaren stod på innan jag lämnade Brisbane.
 

Bifogat

  • start.jpg
    start.jpg
    82.8 KB · Visningar: 147
  • d101.jpg
    d101.jpg
    87 KB · Visningar: 155
  • d102.jpg
    d102.jpg
    99.2 KB · Visningar: 133
  • d105.jpg
    d105.jpg
    104.1 KB · Visningar: 150
  • d104.jpg
    d104.jpg
    82.7 KB · Visningar: 139
  • d103.jpg
    d103.jpg
    84.3 KB · Visningar: 137

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Dag 2

Den här gången vaknar jag upp tidigt vid 5 på morgonen. Kollar ut genom fönstret
och ser att det fortfarande är mörkt och tjock dimma. Inte en chans att jag ger
mig ut i sådana förhållanden. Går och lägger mig igen. När det äntligen blir ljust
igen packar jag ihop mina grejer och klär på mig skinnstället. Jag klär även på
mig regnöverdraget eftersom himmeln såg grå ut. Det är inte långt ifrån nollgradigt
utomhus.

Hojen har fått sova i ett skjul/garage. Rullar ut den på gatan för att starta den
(för att inte störa övriga motell-gäster). Håller in startknappen, startmotorn snurrar
men ingenting händer. Försöker ett par gånger till. Motorn hostar till lite ett fåtal
gånger men annars är det helt dött. Jag vågar inte köra startmotorn för mycket eftersom
jag vet att batteriet är klent. Har inte en aning om vad som är fel. Sätter mig på hojen,
trycker på startknappen och den startar direkt (upp till 5k rpm direkt, aj). Vafan?

Jag slänger in alla väskor i motell-rummet igen och bestämmer mig för att värma upp
hojen lite genom att köra runt staden. Den tjocka dimman lade sig på både mig och hojen
och frös sedan snabbt till is. Trevligt.

På med alla väskor och sedan ner till Sydney. Tog det mycket lugnt dom första kilometerna
pga den tjocka dimman samt att det kunde vara frost på vägarna. När dimman väl lättade
ökade jag tempot men jag hann inte särskilt långt innan jag fick stanna. Det var för kallt
för fötterna. Två lager strumpor var inte tillräckligt, så jag fick trä på en tredje
strumpa. Utan regnkläderna så skulle jag nog ha frysit rejält. Nu var det precis så
att man klarade sig.

Körde längs en väg med det tuffa namnet "Thunderbolts Way". Stannade för frukost i en
liten håla som heter Nowendoc. Det är i princip bara en liten smal väg med några hus
spridda omkring vägen. Bensinstationen verkade vara stadens hjärta eftersom det var
shoppingcenter + café. Det kom två kunder när jag var där. Det händer nog inte särskilt
mycket i den staden, fast tystnaden var trevlig.

Vidare så var det dags att bestiga berg igen. Trevlig utsikt, speciellt på vägen ner.
Det är den här biten som är bäst med mc-körning tycker jag. Endast naturen, vägen och
jag. Mötte inte någon på många kilometer. Otrevligt om man skulle krascha.

Finns inte så mycket att berätta här, så vi hoppar fram till Sydney. Sista sträckan
var man tvungen att ta via motorvägen. Det var ganska mäktigt eftersom den gick
rakt genom bergen. Dom hade alltså inte bara byggt en tunnel utan klyvt (sprängt)
bergen i mitten och dragit motorvägen rakt igenom. Tyvärr fanns ingen möjligthet
att stanna och ta bilder.

Innan man kommer in i centrum av Sydney måste man gå igenom förorterna vilket tar
evigheter med all trafik och rödljus. Snyggt planerat. Det sista "hindret" innan
staden är Harbour Bridge, en bro med tull. Plånboken hade man ju inte nära till
hands så man fick kliva av hojen och rota fram den. En kö med sura bilister bildades.

Väl inne i staden letade jag efter ett packpackers-hotell. Jag letade i mindre än 5
minuter innan jag av misstag körde ut från centrum via Harbour Bridge igen. Fick gå
igenom tullen igen för att komma tillbaka. Jag var inte på något hotell-letar-humör
så det fick bli dyrt motell igen. Tänkte vila upp mig och leta efter ett backpackers
imorgon. Duscha, äta och sova.


Fortsättning följer ifall ni är intresserade :p

Bild 1 Svinkallt och svårstartad hoj.
Bild 2 Frost på hjälmen.
Bild 3 Vitt landskap
Bild 4 -
Bild 5 Vy längs Thunderbolts Way
Bild 6 Misslyckad posörbild. Kameran fick för tidig utlösning :hihi

Edit: Bilderna blev i fel ordning, men ni förstår nog vilken text som hör till vilken bild ändå.
 

Bifogat

  • d201.jpg
    d201.jpg
    73.3 KB · Visningar: 115
  • d202.jpg
    d202.jpg
    76.4 KB · Visningar: 126
  • d203.jpg
    d203.jpg
    46.8 KB · Visningar: 365
  • d206.jpg
    d206.jpg
    103.6 KB · Visningar: 129
  • d205.jpg
    d205.jpg
    69.5 KB · Visningar: 129
  • d204.jpg
    d204.jpg
    78.9 KB · Visningar: 132

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
Var intressant läsning så fortsätt du :tummenupp
Gillade den lilla bilden,känns som att den platsar på ett filmomslag eller liknande.
Edit: denna..
attachment.php
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
verkar nice.. sticker dit 9 veckor nästa år. Dock är tjejen nog inte så sugen på att åka hoj 8000 km så det blev bil istället :4skrika
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Dag 3 och 4

Låg och degade i sängen tills runt niotiden innan jag lämnade motellet. Ville undvika rusningstrafiken. Efter att ha irrat omkring i staden på jakt efter ett billigt hotell hittade jag äntligen till Kings Cross. En kompis hade rekommenderat mig att leta upp ett hotell i det området. Kings Cross är fullt med budget hotell för backpackers. Det är också fullt med barer och strippklubbar, så det kändes lite ghetto.

Tog in på ett hotell och lämnade min packning i rummet. Tre nätter på detta hotell var billigare än en natt på ett motell. Bytte från skinställ till vanliga kläder och begav mig ut för utforska staden.

Finns inte så mycket mer att berätta här egentligen. Gick omkring och tittade på turistattraktioner. Gjorde samma sak följande dag.
 

Bifogat

  • s_oh_01.jpg
    s_oh_01.jpg
    51.5 KB · Visningar: 112
  • s_oh_02.jpg
    s_oh_02.jpg
    67.2 KB · Visningar: 106
  • s_oh_03.jpg
    s_oh_03.jpg
    55.8 KB · Visningar: 106
  • s_oh_06.jpg
    s_oh_06.jpg
    56.1 KB · Visningar: 105
  • s_oh_05.jpg
    s_oh_05.jpg
    86.3 KB · Visningar: 133
  • s_oh_04.jpg
    s_oh_04.jpg
    59.6 KB · Visningar: 123

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Fler bilder från staden. Tornet i bild 5 är "Sydney Tower". Man kunde åka upp till toppen och kika på staden, men jag tyckte att det var lite för dyrt och för mycket turistattraktion över det.
 

Bifogat

  • s01.jpg
    s01.jpg
    44.5 KB · Visningar: 122
  • s02.jpg
    s02.jpg
    101.4 KB · Visningar: 103
  • s03.jpg
    s03.jpg
    111.3 KB · Visningar: 119
  • s06.jpg
    s06.jpg
    119.7 KB · Visningar: 91
  • s05.jpg
    s05.jpg
    51 KB · Visningar: 109
  • s04.jpg
    s04.jpg
    95.3 KB · Visningar: 102

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Bron på bilden är Harbour Bridge som jag passerade två gånger av misstag när jag försökte komma in i staden. Jag lyckades även passera den ytterligare en gång av misstag när jag försökte komma ut ur staden :mad:
 

Bifogat

  • s07.jpg
    s07.jpg
    75.6 KB · Visningar: 104
  • s08.jpg
    s08.jpg
    92.4 KB · Visningar: 129
  • s09.jpg
    s09.jpg
    62.6 KB · Visningar: 111

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kul reseberättelse! Trevligt med folk som delar med sig av sina resor. Det håller drömmen vid liv!
 

drzpeppe

vfrpeppe sedan länge
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
VFR 800 -99
Lovely pics mate!

Tack för bilder och berättelse - har själv bilat från Sydney till Melbourne med familjen för några år sedan och den vägen var inte tråkig den heller. Vi åkte kustvägen, Princes Highway, har jag för mig att den hette. Fanns många ställen man önskade sig att sitta på en hoj i stället för att sitta i en bil :gnissla

Ride on :tummenupp

/Peter
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Gud va vackert.

Tanten min börjar prata om att åka ner igen och köpa oss en hoj och resa runt. Det blir inte denna vinter men kanske nästa, vi börjar spara pengar mm.
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Qwerty: Låter som om du har en klok tant, behåll henne :) Men kom inte hit när det är sommar här (vinter i Sverige) för då är det för varmt att köra hoj. Fast det kanske du redan visste.

drzpeppe: Tackar. Låter som en trevlig resa! Själv drömmer jag om att köra Brisbane - Sydney - Canberra - Melbourne - Tasmania men då får det bli en annan hoj...

- - -

Dags att fylla på med fler bilder. Blev ett litet uppehåll pga mycket trams att göra i skolan och lathet från min sida.

Under dag 4 tog jag färjan till Manly som ligger 30 minuter ifrån Sydney. Sov som en stock under hela turen och vaknade precis när vi kom fram. Det var riktigt härligt att komma dit efter allt storstadsbuller i Sydney. Här var det mycket mindre trafik och betydligt avslappnat. En trevlig detalj fanns att beskåda precis efter färjehamnen. En mur hade följande text på sig: "Manly - seven miles from Sydney - a thousand miles from care". Precis så avslappnat kändes det att vara där.
 

Bifogat

  • d2m03.jpg
    d2m03.jpg
    63.5 KB · Visningar: 118
  • d2m02.jpg
    d2m02.jpg
    51.3 KB · Visningar: 91
  • d2m01.jpg
    d2m01.jpg
    60.1 KB · Visningar: 93

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Dag 5

Tredje och sista dagen i Sydney tyckte jag att det var dags att hoppa på hojen igen och besöka Blue Mountains, ett bergsområde en bit utanför staden. Väntade tills runt 9 på förmiddagen innan jag begav mig iväg. Dels för att undvika rusningstrafiken och dels för att det skulle bli varmare = mer lättstartad mc. Hojen stod ju parkerad på en vältrafikerad gata så man ville ju inte göra bort sig genom att försöka starta en surhoj. Fast det hjälpte tyvärr inte. Batteriet var nästan dött av all stadstrafikkörning. En vänlig kille erbjöd sig att putta hojen när jag satt på den. Startade utan problem. Tummen upp till honom. Sedan satt jag på hojen och poserade medans den fick värma upp sig lite.

Planen var att köra till Blue Mountains, kolla vad som finns där i några timmar och sedan vara tillbaka i Sydney innan kl 4 (rusningstrafik). Hade på mig mindre kläder under skinnstället än vanligt då jag trodde att det skulle vara hyfsat varmt. Så fel jag hade.. det var småkyligt redan på motorvägen.

När man kommer fram till bergen så finns det en stor karta vid sidan om vägen. Bakom den finns det en lite stuga med turistinformation. Jag tog en broschyr med karta och bestämde mig för att köra "Grand Circular Tourist Drive". Ska väl inte vara några problem, tänkte jag och puttrade iväg.

Stannade vid några av dom många utsiktsställena och tog bilder. Det blå diset som ni kan se på bilderna kommer från eucalyptusträden. Ganska intressant utsikt men varmt var det inte. Var runt 1000m över havet om jag minns rätt. Nåja, det kunde man stå ut med.

Någon timmes körande senare kommer jag fram till glesbygden och dom slingriga vägarna. Bra sikt i kurvorna så tempot ökades lite. Sedan kommer jag till en mycket smal och slingrig bergsväg. Den är mestadels våt och det har blivit riktigt jävla kallt. Vägen slingrar sig neråt så jag tar det mycket lugnt. Efter en evighet kommer jag till några trista grottor som tydligen är en turistattraktion. Det var så kallt att jag kunde se min egen andedräkt. Fan att man hade kämpat sig igenom ett så helvetiskt parti bara för den här skiten.

Vägen upp från grottan var ungefär likadan. Nu hade jag fått nog och ville köra tillbaka till Sydney. Tyvärr var det över 200km dit och solen började gå ner...

Det var runt 5 grader så jag frös rejält. Hade alldeles för lite kläder under skinnstället. När det var 50km kvar till nästa stad måste jag vrida kranen till reservtanken. Jag hoppades på att jag skulle hinna dit innan bensinen tog slut.

Hann komma till en bensinstation innan bensinen tog slut. Det var nog bara några droppar kvar i tanken. Bensinen är nästan 20% dyrare i trakterna runt Sydney än Brisbane. Försökte få upp värmen i kroppen lite inne på macken. Det var över 130km kvar till Sydney och solen var nästan nere. Hade bara svart visir också. Kul :(

Jag använde baklyktorna på framförvarande bil för att guida mig genom dom mörka vägarna. Såg inte så mycket annat pga posörvisiret. Försökte huka mig bakom kåpan för att undvika den iskalla vinden, men det hjälpte inte mycket.
Det här är utan tvekan en av dom minst trevliga mc-turer jag har gjort.

Det var inte särskilt varmt i Sydney, men jag frös inte längre när jag väl var tillbaka i staden. Parkerade hojen och gick tillbaka till hotellet.

Vad jag lärde mig:
Planera lite mer. Ta reda på distans/väder/temperatur på resmålet.

- - -

Bilder:

1. "Three Sisters" i Blue Mountains
2. En annan vy
3. Här var den där värdelösa grottan. Det var svinkallt här :(
4. Kings Cross - här bodde jag i 3 dagar
5. Lokalt bikergäng som träffades här varenda dag
 

Bifogat

  • d301.jpg
    d301.jpg
    72.7 KB · Visningar: 126
  • d302.jpg
    d302.jpg
    48.3 KB · Visningar: 100
  • d303.jpg
    d303.jpg
    112.6 KB · Visningar: 133
  • d305.jpg
    d305.jpg
    80.6 KB · Visningar: 129
  • d304.jpg
    d304.jpg
    71.8 KB · Visningar: 104
Last edited:

Struve

Go å gla
Gick med
17 May 2006
Ort
Öckerö
Hoj
Suzuki GSX 400E -83
Skitskoj att Du orkar lägga upp bilder från ditt äventyr, dock mindre kul o läsa att du höll på att frysa hjäl.....

Skitsnygga bilder på nått jag troligtvis aldrig får se IRL. :tummenupp
 

Maldiani

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
västra hamnen
Hoj
min hoj
Trevlig läsning! Speciellt när man känner igen sig i både texten
och bilderna! :tummenupp
Planerar redan nästa resa som troligen blir vid årskiftet. :yoparty

Ska man ge sig av mot Blue Mountaines så måste man planera ordenligt, bara körsträckan fram och tillbaka kräver sitt, ska man då även ge sig ut och vandra en längre slinga så tar man totalt slut... Men fräckt är det..
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ringo skrev:
2285672 Qwerty: Låter som om du har en klok tant, behåll henne :) Men kom inte hit när det är sommar här (vinter i Sverige) för då är det för varmt att köra hoj. Fast det kanske du redan visste.

Japp hon ska behållas. :tummenupp
Skulle aldrig få för mej att åka till AU under den svenska sommaren, regn och rusk har vi nog av här hemma. Februari då är det lagom varmt i Alice springs för mej.
 

Ducati for life

Guest
jätte fina bilder och kul läsning :tummenupp - fan vad jag längtar tillbaka...
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Maldiani: Har du gjort en liknande resa så får du ta och berätta allt. Vore mycket intressant att höra!

Lika bra att berätta slutet medans jag fortfarande minns det...

Dag 6

Dags att köra tillbaks till Brisbane. Tänkte ta det lite lugnare och dela upp sträckan i tre dagar, komma till destinationen tidigt och ha tid över att gå runt och turista lite. Så istället för att börja köra runt 7-tiden på morgonen som förut så väntade jag tills 10-tiden. Packade ihop allt och körde iväg.

Pga vägarbeten så var det lite si och så med skyltningen... jag skyller på det iallafall. Jag spenderade en timme bara på att försöka ta mig ut ur Sydney. Lååång väntan vid tusentals trafikljus som aldrig ville växla till grönt :mad: Tung packning och ingen fartvind har ingen höjdare heller. När jag äntligen kommit några kilometer utanför förorterna så behövde jag vila... (bild 1)

Jag ville inte ta samma väg tillbaka till Brisbane som jag hade kört på tidigare, så jag valde en rutt som gick ännu längre bort från kusten. Det visade sig att jag hade lite tur och hamnade på trevliga slingriga vägar. Ett tecken på att man har hamnat rätt är om man möter ett flertal mc-förare på vägen. Trots att det var mitt på dagen på en torsdag var det en del hojfolk ute och härjade på vägarna. Irritationen över att vara fast i Sydney-trafiken var borta.

När vägen slutade slingra sig så bestämde jag mig för att ta en paus på en raksträcka med bra sikt (bild 2). Parkerade hojen vid sidan om vägen och lade mig ner på gräset. Det var underbart. Allt var perfekt. Torrt dött gräs så man inte blev smutsig. Solen värmde precis lagom mycket (det var lite småkyligt på hojen). Inga hus eller människor i närheten. Ingen trafik, bara tystnad. Använde ryggsäcken som kudde. Hade bara kläder i den så den var mjuk.
Lade halskragen över ansiktet som skydd mot solen. Sen låg jag där ett bra tag och bara njöt :) Höll på att somna men det ville jag inte, ville inte köra i mörker.

Tyvärr var det motorväg resten av sträckan, så det finns inte särskilt mycket att berätta om. iPodens batteri var slut så jag sjöng själv istället :) Att hitta på egna låtar funkar ganska bra mot tristessen. Målet för dagen var Tamworth - "Country Music Capital". Dom tog verkligen countrymusiken på allvar, det var överallt, även inne på Burger King...

Tog in på ett budget motell. Över 1/3 av sträckan till Brisbane avklarad.
 

Bifogat

  • d601.jpg
    d601.jpg
    83.8 KB · Visningar: 89
  • d602.jpg
    d602.jpg
    75 KB · Visningar: 90
Last edited:

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Dag 7

Begav mig iväg lite tidigare denna morgon. Lyckades inte komma fram till Tamworth igår innan det blev mörkt, så jag hoppades på att undvika nattkörning idag. Tyvärr bara rak motorvägen hela vägen så det finns inget roligt att berätta. Det var bara kallt och tråkigt. Nåja, bättre än att ta samma väg tillbaka. Man får se lite andra städer iallafall. Såhär ute i ödemarken trodde jag att befolkningen är lite "bonniga" och främlingsfientliga, men folk var trevliga ändå så där fick mina fördommar en käftsmäll.

Kallt kallt kallt, huvudet vilandes på den enorma tankväskan som skymde hastighetsmätaren. Rak motorväg kilometer efter kilometer genom små byar och samhällen. Kassa hojåkare som inte vinkar trots att man inte stött på en hoj på hundratals kilometer.

På vägen in till en liten by blinkade en vänlig bilist med helljusen. Saktade ner till en bit under laglig hastighet för att vara på den säkra sidan. Jag håller alltid laglig hastighet genom städerna för att inte göra folk sura och/eller få dyra böter. En polisman stod skymd bakom ett krön och vinkade in mig. Körkorts- och nykterhetskontroll. "Var är det här körkortet från då?" undrade polisen. Sverige, svarade jag. "Sverige?..." svarade han med en lustig min samtidigt som han försökte tyda översättningen. Enligt lag måste jag ha med mig ett papper där mitt körkort är översatt. Han orkade inte bry sig att titta igenom allt så han sa bara "det ser ut att vara i ordning".

Jag hittade en "genväg" på kartan som skulle ta mig direkt till staden som jag ville komma till. Mycket trött på motorvägen så jag tog genvägen, vilket visade sig vara ett bra beslut till en början. Några kilometer senare blir det grusväg. Jag hade tur för det var bara ett tunt lager av fint grus på hårt packad jord. Antagligen skulle det asfalteras förr eller senare eftersom det såg ut att ha blivit förberett för det. Sänkte hastigheten rejält och nästan krypkörde genom resten av vägen. Av någon anledning var det spår längs vägen vilket kändes som om man körde över 100 farthinder på en gång. Det skakade så mycket att jag oroade mig för att något på hojen skulle lossna.

Nu kom jag fram till vägkorsning. Kunde antingen fortsätta på samma helvetiska grusväg eller köra tillbaka till motorvägen. Det var mycket närmare till mitt mål via grusvägen. Jag stod och funderade en stund och bestämde mig till slut för att skona hojen och ta motorvägen.

Det var mörkt när jag kom fram till destinationen, staden Warwick, 160km från Brisbane. Planen var att stanna i Warwick över natten och sedan köra längs en underbar vägsträcka nästa dag. Har lovat mig själv att köra denna sträcka minst en gång till innan jag lämnar Australien och det verkade passande att inkludera det i denna resa.

Men det var smartare att köra ytterligare 160km till hela vägen hem till Brisbane. Det skulle betyda att jag sparade pengar och få 2 dagars vila innan skolan började igen. Så genom totalt mörker med bara ljuset från övrig trafiken körde jag hem.

Det kändes härligt att vara tillbaka i Queensland, staten som Brisbane är i. Här var det några grader varmare och man slapp frysa. Här är bensinen ett par kronor billigare så det är lite roligare att tanka.

Började känna igen mig på motorvägen in till staden. Normalt känns det som det tar en evighet att köra 20km på denna motorväg, men när man har avverkat hundratals kilometer på en dag känns 20km som absolut ingenting.
Så jag var hemma på nolltid.

Det här var den första mc-resan som jag har gjort. Uppskattar att den totala sträckan jag körde var över 2500km. Har inte varit i närheten av sådana sträckor med bil innan. Det har varit en intressant upplevelse. Beger mig gärna ut på fler mc-resor, men då får det bli med en annan hoj. Absolut inget fel med CBR:en men det finns lämpligare hojar och det känns som om man bara torterar henne när man kör på rak motorväg.

Tack för alla svar och tack för att ni läste :)

Bild 1 The Big Golden Guitar i Tamworth (Country Music Capital).
Bild 2 Tamworth.
Bild 3 Mycket övergiven rastplats.
Bild 4 Trist och kallt.
Bild 5 Snart hemma...
Bild 6 Hemma.
 

Bifogat

  • d701.jpg
    d701.jpg
    65.4 KB · Visningar: 108
  • d702.jpg
    d702.jpg
    85.6 KB · Visningar: 86
  • d703.jpg
    d703.jpg
    121.3 KB · Visningar: 84
  • d704.jpg
    d704.jpg
    57.9 KB · Visningar: 85
  • d705.jpg
    d705.jpg
    54.6 KB · Visningar: 83
  • end.jpg
    end.jpg
    53.8 KB · Visningar: 102
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top