Grusvägar i Polen/Litauen/Ryssland på en vecka ?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Hoj : XT 600

Packning : Minimal

Mål : Att sprätta grus , tälta o leva billigt i en vecka.

Någon som har erfarenhet av dylika äventyr ?
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Det låter ju skitkul! :tummenupp

Jobbigt bara om man klotar och behöver delar... :confused:

Vad jag saknar offroadhoj, man tröttnar lätt på sporthojar.

Nästa sommar blir det en ökenräser.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Ett tips: Skit i Polen. Skulle inte för att i världen köra hoj där. En rondell utan betongsuggor är en korsning och det är inte ovanligt att de kör om 3st i bredd med mötande trafik. Att man sedan ser minst 2-3 bilar _limmade_ i träden som är obligatoriska på sidorna av större vägar (för att skymma trafiken om det skulle inträffa en bombning med flyg, nej jag skojar inte) varje gång man är där gör inte saken bättre.

De andra länderna har jag ingen erfarenhet av så...

Men söker du äventyr på hög nivå så ska du verkligen köra hoj i Polen, men med livet som insats ;)

Att leva billigt är inget problem, men försök äta på mc donalds eller liknande ställen, eller köp käk på ett köpcentrum för den delen. För dels kan nästan ingen på lokala hak engelska och dels är den Polska maten skum.


Så nu återstår bara att önska dig lycka till på äventyren:

Lycka Till!
 

Sp3

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Ljungby
Hoj
Speed Triple -01
Tyvärr, tänkte själv skaffa erfarenhet av (syd)östeuropa i sommar men jag vet att det kan bli knepigt med visum till ryssland dock
 

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Valencia
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Mordecaien skrev:
2267243 Ett tips: Skit i Polen. Skulle inte för att i världen köra hoj där...

Jag är inte beredd att hålla med dig där... Körde min thunderace genom polen och det vara inga som helst problem. Vägarna är inte lika fina som här hemma men så länge man är medveten om att de är dåliga kan man vara beredd på det. Tycker personligen i så fall att Ungerns vägar är klart värre, men där skulle ju inte trådstartaren åka iofs...

Jag har oxå rest genom ryssland (dock ej med mc utan med tåg).

Jag tycker det låter som en kanonidé!! Inget att tveka över en sekund. Jag blir riktigt sugen själv, har funderat på en hojsemester genom östeuropa i sommar men är rädd att ekonomin sätter stopp denna gång :(

Lycka till på äventyret!!

Sp3 skrev:
2269053 Tyvärr, tänkte själv skaffa erfarenhet av (syd)östeuropa i sommar men jag vet att det kan bli knepigt med visum till ryssland dock


Varför knepigt? Om inte jag har fel är det bara boka någoon hotellnatt innan och få en inbjudan av hotellet i fråga.

Nu var det ett tag sen och glömt bort reglerna gällande visumet, men vilka reglerna än är så är de till för att kringgås :)
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Ett tips är att slänga tältet, stugor går hyra så billigt i alla länder du räknat upp. Får du för dig att svänga förbi Lettland så leta upp ett internetcafé och hojta till via pm. Så ska du får köra på härliga vägar.

Har är ett av mina tillhåll med fyrhjulingen om sommaren.
 

Bifogat

  • PICT0367.JPG
    PICT0367.JPG
    19.9 KB · Visningar: 179

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Kokke skrev:
2269092 Jag är inte beredd att hålla med dig där... Körde min thunderace genom polen och det vara inga som helst problem. Vägarna är inte lika fina som här hemma men så länge man är medveten om att de är dåliga kan man vara beredd på det. Tycker personligen i så fall att Ungerns vägar är klart värre, men där skulle ju inte trådstartaren åka iofs...



Nu tänkte jag inte på vägarna utan medtrafikanterna. Efter åtskilliga turer till Polen och 30-40 bilar uppe i träden och oräkneliga "svarta punkter" (där dör extra mycket folk, vilket markeras med en skylt), så har jag lyckats få bort tankarna på att ev. hoja i Polen.

Men det är som med allt annat: relativt.
Ska inte övertyga någon om att inte åka eller åka, men ha det bara i åtanke (till trådskaparen alltså).
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Sp3 skrev:
2269183
Kan det gälla mig med ? åker förbi om 3 veckor


Absolut.

Som sagt, lätt att hitta. Gott om grusvägar, stranden får vi köra på iom att det är vi som äger en bit av den. Skog finns det massvis att leka i. Kultur finns det i skogen med. Fullt av gamla ryska militärbasar längs strandkanten.

Hotell kostar från 10 lat = 130 SEK till 400 Lat per natt. Går hitta hela stugor för mellan 10-20 lat villket är bättre än tält. En bra middag, och då är den riktigt stabil går på ca 30-40 SEK med dricka, jämförbar middag i Sverige går på minst 100 SEK.

Där har du och ni andra lite info om Lettland. Alla Svenskar som glider förbi får gärna hälsa på. Det allt som oftast någon i familjen som är i huset, året om. :tummenupp
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
lettland , börjar kännas som en bra ide.

krävs visum där ?

campingregler ?

stöldrisk ?

hur klarar man sig på engelska där ?

även andra har varnat mig ang polen , så hoppar nog det.

annars finns ju alltid norrland , men är ganska så trött på sverige. om det blir tid över kan jag ju alltid köra upp genom finland o klämma det på hemvägen. =o)
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
krävs visum där? Nej, det fungerar som övriga EU. 3 månader får du vistas i landet.

campingregler? Du får i princip sova var du vill i skogen, nu är det dock tid för svamp och bärplockning. Så chansen att du stöter på zigenare som bor i skogen för stunden är stor. Använd vanlig camping, eller hyr stugor där. Det är minimal kostnad.

stöldrisk? Beror helt på var du skall åka och stanna för någonstans. Bevakade parkeringar (inhängnat med vakt) finns i princip överallt där stöldrisken är stor. I mindre samhällen finns det knappt stöld, tro det eller ej.

hur klarar man sig på engelska där? Väldigt bra, tyska fungerar också, franska på vissa ställen. Funkar inget av det är det bara säga Es neprotu latviešu. Enklare förklarat "es nes sapraut latviski" är allt du behöver säga. :banana
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Mr_Nilsen skrev:
2269773 Betyder det : " En stor stark tack" ? :fyllisar


Det kan betyda allt, eller att du inte förstår lettiska.

Viens alus paldies är "en stor stark tack".
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
hur mycket kostar en liter soppa ?

några bra områden där man kan öppna upp med bågen ?

hemsidor , vandrarhem , vad och äta ?
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
WebGringo skrev:
2271456 hur mycket kostar en liter soppa ?

några bra områden där man kan öppna upp med bågen ?

hemsidor , vandrarhem , vad och äta ?


http://www.ventspils.lv/News/frontpage.htm?Lang=ENG

http://www.riga.lv/EN/Channels/About_Riga/default.htm

Vandrarhem hittar du längs med vägarna oftast. Allt beror på var du tänkt åka.

Ofta står menyerna på eng, Karbonade med ost och pommes är godast imho. Beställ in vad du tror är gott bara. :)

Bensinen ligger på runt 9kr litern nu. Mellan 6-7 förra året. :huvet

Bara pm:a om du/ni närmar er mitt område. Så ska jag guida er till bästa ställen och vägar.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top