Fyfan vad det finns hygglo människor!

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Bäst jag tar det från början, hehe.

Jag och flickvännen gör lite omflyttning nu under sommaren och iom det så skulle jag köra upp hennes hoj till Luvdika från Linköping. Det är en gammal Suzuki GS 550 M som är tänkt att övningsköra på. Den är lite skabbig, men det är det som är tanken ifall hoj trillar. Iaf så har den krånglat lite, men efter att jag bytt lite prylar i förgasaren verkade den gå bra. Jag och farsan skulle nu köra hem den från Linkebode. Jag kör hennes hoj och han körde sin BMW R1150 GS. Vi tankade i Ryd (ligger i utkanten av Linköping åt det håll vi ska) och sen bar det av. Lagom när vi svängde av mot Motala (efter va 8 km), där det blir vajerräcken och 2-filigt (thank god!) så känner jag hur cykeln tappar kraft. Växlar ner och ger fullt och lyckas hålla 80km/h. Vill helst inte stanna när det är vajerräcken för det finns ingen vägren. Men, men, det hjälpte ju inte. Ett par hundra meter senare dör en cylinder till och sedan så dör hela hojen. Är bara att stanna vid kanten. (thank god igen för 2-filigt!). Farsan hade åkt om och ställer sig 100m längre fram och slår på varningsblinkers.

Jaha, skit också! tänkte jag. Vi försökte putta igång den men det var kört. Efter puttningen stog jag framför farsans hoj. Dags att ringa bärgare. Farsan ringer Eniro som kopplar till en bärgare men det är upptaget. Föröker några gånger till men det är fortfarande upptaget.

Under tiden som han försöker ringa ser jag att en vit skåpbil blinkar in mot oss och stannar precis bakom farsans hoj. En snubbe i 28:års-åldern kliver ur och undrar om vi har problem. Vi berättar läget varpå han säger:

- Jag har en hoj därbak. Om vi lassar ur den och lassar i din så kan du köra min hoj och jag tar din i bilen tillbaka till Linköping.

WTF! (tänkte jag).

Det var ju givet att vi gick med på det och han körde fram och öppnade dörrarna till bilen. I den står en R1:a, som han nu lånar ut till mig, en helt främmande person som sitter på en knallgul, halvskabbig GS 550 från 82'! Vi rullar ut R1:an och in GS:n och sen bär det av. Givetvis kör jag lungt. Man vill ju inte missbruka nåns vänlighet genom att busköra med hans hoj. Väl tillbaka i Linköping så lassar vi om igen. Jag tvingar på honom 200 spänn som tack för hjälpen (det jag hade i plånboken), vi tackar och han åker igen.

Snacka om bondröta! Vad är oddsen för att det ska komma en kille i en skåpbil med en MC där bak, som dessutom är villig att låna ut sin hoj till mig! Det hade blivit så jävla krångligt annars, men bärgare och skit, men nu gick hela saken på en halvtimme (inkl körningen tillbaka)! Man blir bara så glad när saker löser sig sådär av sig själv! Så tänk på det när ni är ute och kör: Kan ni hjälpa en medtrafikant, gör det! Troligen sparar ni mer besvär för dem än ni får själva!

Dagen efter fick jag åka tillbaka till Linköping och hämta MC:n på en kärra, en 46-milatur som ändå gick ganska "snabbt" eftersom man var på bra humör. :)
 
Last edited:

EricMetal

aka Snickarn
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Klippan
Hoj
VTR Fajerstårm
hell yeah

All heder till den killen som hjälpte en hojbroder i knipa :tummenupp . fan va kul för dig faktiskt.. härlig kille :yoparty
 
Last edited by a moderator:

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Såna killar skulle det finnas fler av!

:tummenupp för killen med rettan!
 

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
Zartax skrev:
2233775 Bäst jag tar det från början, hehe.

Jag och flickvännen gör lite omflyttning nu under sommaren och iom det så skulle jag köra upp hennes hoj till Luvdika från Linköping. Det är en gammal Suzuki GS 550 M som är tänkt att övningsköra på. Den är lite skabbig, men det är det som är tanken ifall hoj trillar. Iaf så har den krånglat lite, men efter att jag bytt lite prylar i förgasaren verkade den gå bra. Jag och farsan skulle nu köra hem den från Linkebode. Jag kör hennes hoj och han körde sin BMW R1150 GS. Vi tankade i Ryd (ligger i utkanten av Linköping åt det håll vi ska) och sen bar det av. Lagom när vi svängde av mot Motala (efter va 8 km), där det blir vajerräcken och 2-filigt (thank god!) så känner jag hur cykeln tappar kraft. Växlar ner och ger fullt och lyckas hålla 80km/h. Vill helst inte stanna när det är vajerräcken för det finns ingen vägren. Men, men, det hjälpte ju inte. Ett par hundra meter senare dör en cylinder till och sedan så dör hela hojen. Är bara att stanna vid kanten. (thank god igen för 2-filigt!). Farsan hade åkt om och ställer sig 100m längre fram och slår på varningsblinkers.

Jaha, skit också! tänkte jag. Vi försökte putta igång den men det var kört. Efter puttningen stog jag framför farsans hoj. Dags att ringa bärgare. Farsan ringer Eniro som kopplar till en bärgare men det är upptaget. Föröker några gånger till men det är fortfarande upptaget.

Under tiden som han försöker ringa ser jag att en vit skåpbil blinkar in mot oss och stannar precis bakom farsans hoj. En snubbe i 28:års-åldern kliver ur och undrar om vi har problem. Vi berättar läget varpå han säger:

- Jag har en hoj därbak. Om vi lassar ur den och lassar i din så kan du köra min hoj och jag tar din i bilen tillbaka till Linköping.

WTF! (tänkte jag).

Det var ju givet att vi gick med på det och han körde fram och öppnade dörrarna till bilen. I den står en R1:a, som han nu lånar ut till mig, en helt främmande person som sitter på en knallgul, halvskabbig GS 550 från 82'! Vi rullar ut R1:an och in GS:n och sen bär det av. Givetvis kör jag lungt. Man vill ju inte missbruka nåns vänlighet genom att busköra med hans hoj. Väl tillbaka i Linköping så lassar vi om igen. Jag tvingar på honom 200 spänn som tack för hjälpen (det jag hade i plånboken), vi tackar och han åker igen.

Snacka om bondröta! Vad är oddsen för att det ska komma en kille i en skåpbil med en MC där bak, som dessutom är villig att låna ut sin hoj till mig! Det hade blivit så jävla krångligt annars, men bärgare och skit, men nu gick hela saken på en halvtimme (inkl körningen tillbaka)! Man blir bara så glad när saker löser sig sådär av sig själv! Så tänk på det när ni är ute och kör: Kan ni hjälpa en medtrafikant, gör det! Troligen sparar ni mer besvär för dem än ni får själva!

Dagen efter fick jag åka tillbaka till Linköping och hämta MC:n på en kärra, en 46-milatur som ändå gick ganska "snabbt" eftersom man var på bra humör.
Vad var det för fel på knarren :confused:
 
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
det är så det skall vara, man får hålla ihop och hjälpas åt så går allting mycket lättare :) erkänn att du busade lite iaf :7peta
 

Wesst

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Hojlös
Underbart, låter nästan för bra för att vara sant...såna oegoistiska människor behöver vi fler av :)
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Ja fifan, jag blir tårögd också! Helt rätt, om alla var så hjälpsamma skulle denna värld vara en bättre plats! :tummenupp
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Här på Sporthoj är vi alla lika hjälpsamma.... :Bugar Hedersknyfflar :Bugar

Vardagshjältarna är de riktiga hjältarna..
 

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Huddinge
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
Vilken kille! :klappar
All heder till honom.

Hur gick det med hojen då? Vad var det för fel på eländet? :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top