VFR 400-tråden

Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Härligt!

Min håller som bäst att genomgå modifiering för regbesiktningen. En ful kromad strålkastare inhandlades på Feltema och ska monteras. En ny bromskontakt ska på plats också.

En körning skulle ev kunna göras i mitten på juni, då är jag tillbaka i Stockholm. Måste dock köpa ny utrustning först.

Men det måste finnas fler som ruvar på 400:eek:r i Stockholmsområdet?
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Ska kolla ljusbilden, men jag tar med verktyg till besiktningen för jag räknar med att det behövs justeras lite ändå. Med den här konfigurationen så ska blinkersen sitta på sin vanliga plats, dom är bara inte monterade för tillfället.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
drev.jpg

Idag kom nya dreven. 14 fram och 41 och 42 bak. Standard 15/38, så jag räknar med rejäla skillnader. Konverterar samtidigt från 525 till 520.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Här har det hänt grejjer. Hur känns hojen med nya dreven?

Själv både reg och kontrollbesiktigade jag hojen idag med godkänt resultat :) Känns skönt att äntligen ha det gjort. Hade förväntat mig en minutiös kontroll av allt men inspektören kollade mest belysning och ramnummer. Provkörning brydde han sig inte om heller.
Regnummer dröjer till nästa vecka då anslutningen till England även här strulade.
En kortare berättelse om hur jag preppade hojen innan besiktningen kommer framöver.

DSC_0436.jpg
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Härligt, riket behöver fler 400cc V4or med enkelsving!

Har bara provkört en repa med omdrevningen, och det var odelat positivt. Absolut en drevning jag hellre hade sett som standard. Bättre ax all over.

På söndag bär det av till Gotland för körning med Inte bara fest, återkommer när jag fått köra några varv och kan ge en bättre utvärdering. Föranalysen är att jag med standard hann upp i 160 ner för rakan. Den här drevningen ska ge en toppfart på nånstans runt 180 så jag räknar kallt med att hinna upp i högre fart i år.

To be continued....
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Hemma från inte bara fests körning på Gotland, och det var kanonkul i vanlig ordning. Putsade mitt PB med dryga sekunden.

Nu känner jag att jag är klar med henne, och hon kommer ut på annons inom kort. Ifall någon är sugen på en RVF400 av -97 års modell är det bara att dra ett PM, då jag hellre säljer henne via SH än blocket.

//Pelle
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Nu har plåtarna kommit och hojen finns i det svenska registret.
Det som var bekymmer inför regbesiktningen var: ej e-märkta strålkastare fram och som det skulle visa sig senare att det inte satt en original ljuddämpare på. Lösningen med strålkastarna kan man se några inlägg upp i tråden. Knivigare var det med ljuddämparen. Besiktningsmannen på Carspect i Arninge krävde en originalljudämpare för att han skulle kunna "vara säker" på den inte lät för mycket. Alternativet var att hitta en annan ljuddämpare och sedan låta SFRO för dyra pengar mäta ljudet och utfärda ett intyg på att ljuddnivån är godkänd. Det lustiga är det varken finns en skylt på hojen som talar om hur mycket den låter original eller några liknande uppgifter i de engelska papperna.

Ett samtal till Opus tekniska avdelning gav svaret att på så pass gamla hojar kan det vara svårt att hitta originalljudämpare, en eftermarknadsdito som motsvarar original var därför ok. Som tur var så hade jag en ful supertrappdämpare liggandes, visserligen lät den ganska mycket trots större volym och diskar monterade. Därför utnyttjade jag helt enkelt att diskarna satt där och stoppade den full med isoleringsull och en diskboll. Ändstycket på dämparen preppades med en botten från en ölburk som sattes fast med silikon. I denna botten borrades ett hål för att minska utloppsarean och därmed ljudnivån.

Efter modifieringen mätta jag upp 87 dB(A) vid 7000 rpm, något som dom inte borde kunna klaga på då det flesta hojar ligger mellan 89 och 95 dB(A) i standardutförande. Värt att tilläggas är att de mekaniska ljuden från motorn vid samma varvtal mättes upp till 92 dB(A).

Väl på besiktningen så gjordes en kombinerad reg och kontrollbesiktning samtidigt. Denna tycker jag var förvånansvärt kort och besiktningsmannen provade inte ens hojen utan verkade mest titta på att lampor och blinkers var e-märkta. Jag hade förväntat mig en betydligt grundligare koll. Kan bero på att han inte var den ordinarie. Hojen vägdes och fick ramnumret undersökt en andra gång med hjälp av en annan besiktningsman, gissar att dom inte förstod varför det började med NC30 när hojen heter VFR 400...

När det var avklarat gavs beskedet att den var godkänd, han kommenterade dock att ljuddämparen borde vara original eller åtminstone e-märkt:va men att dom brukade släppa igenom äldre hojar bara dom inte lät för mycket. Kalaset gick på totalt 2300kr för kontrollbesiktning, regbesiktning och vägning.
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Fint, ännu en pjäs i trafik. Min regbes var likadan, tror inte det handlar om säkerhet där, bara formalia. Kontrollbes är det som hanterar säkerheten.

Ifall vi ska köra en fyrhundrakörning så säg till, jag är borta en del i sommar.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
körde liten omväg hem... faaaaaaaaaan min stjärt.. som att sitta på planka jue... å min ryggg.. ryggan me alla prylar i va feeeeeeetttt tung. fartvinden gjorde inte saken bättre :D

en sak funderar jag på att fixa, fotpinnar som sitter längre bak. tänkte rätt mycket på hur man sitter på den. Nu hade jag en tung ryggsäck bakom mig som va lite omedgörlig men efter 500km i sadeln på nc35:an så måste jag säga att man sitter väldigt upprätt på den. Visst jag e la inte så lång men på nått sätt så har jag svårt när knät e i 90 graders vinkeln. aja nu e la hojen inte gjord för långfärds cruising så på banan kanske man inte hinner tänka på det ens.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nybliven ägare till en nc24 här! :hej
Någon som vet om nc30's fotpinnesatser funkar eller kan ta lite mått mellan infästningarna och på fästet för bromscylindern?
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
ingen aning, bara att köpa å testa :p

hur gör ni med däck, verkar som att man inte ska ha vanliga däck med märkningen z eftersom 400an inte kan få upp värmen i supersport/superbike däcken. H verkar vara det man ska ha, men e inte insatt alls å folk på massa eng forum snackar om modeller av däck jag aldrig hört talas om.. rätt svårt att hitta däck i 150" å hört att 160 kan ta i kedjan å så.. så tips välkomnas.. sen vill jag gärna se om ni har nån bra sida för vad man kan göra för att göra den lättare å piggare... :D
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
ingen aning, bara att köpa å testa :p

hur gör ni med däck, verkar som att man inte ska ha vanliga däck med märkningen z eftersom 400an inte kan få upp värmen i supersport/superbike däcken. H verkar vara det man ska ha, men e inte insatt alls å folk på massa eng forum snackar om modeller av däck jag aldrig hört talas om.. rätt svårt att hitta däck i 150" å hört att 160 kan ta i kedjan å så.. så tips välkomnas.. sen vill jag gärna se om ni har nån bra sida för vad man kan göra för att göra den lättare å piggare... :D

Hörrö, kan du inte måtta lite på nyförvärvet då? :p
Jag vet att min har nytt bakdäck, något ur battlaxserien som skulle vara lämpligt, kan kika imorgon!

Lättare -ta bort alla lampor, banta, gå på muggen innan körning! Tyga borde väl ha prylar till din?
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
haha, mm. tror jag måste banta lite...eller snarare få ner magen lite.. känns som att den e ivägen när jag lägger mig på lillhojen.. nya däck måste jag köpa snart. just nu e det nästan livsfarligt att börna med hojen. lägger man sig med hojen ja då lägger man nog sig för gott. kollat på en massa sidor å skit, å hittat denna... http://www.rvf400.de/?p=93&lang=en shiiiit va cooolt...

Just nu e dämparna alldeles för mjuka fram, å bak känns det som att man åker på bara fjädern, Pelle har nog skruvat bort sig lite men ska titta lite på dem imorgon. Pelle hade besiktigat hojen samma dag som jag köpte den å då gjorde han det med standard ljuddämparen.. idag satte jag på Tyga sliponet... fy va den gurglar gött, börnat runt lite på stan me den å folk vänder verkligen sig om när de hög åskan närma sig :D
 
Last edited:

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
som 400 ägare av annan sort så dristar jag mej till att skriva här- frågan var uppe ang däck och olika hastighets klassning. att dom är klassade till typ 270 blås gör det inte till ett sämre däck till en 400 som touchar 200 kmh, dom olika klassningarna anger bara max hastigheten för däcket och det har att göra med hur stabil stommen är. Ett klistrigt däck klassat till 270 är lika klistrigt även om det är klassat till 180.
gummiblandningen är en sak- stommen en annan. En mega superduper jävla satan sporthoj med 300+ klassade däck på en go kartbana håller sej kvar lika bra på banan som en lika dan moppe fast med lägre klassat hastighets index- om gummi blandningen är lika.

så skaffa däck som motsvarar hur fort cykeln går- posör faktorn med en 125'a som gör 120 knyck med 300+ klassade däck är ju en sak- men tumma på det åt andra hållet och spänna på låååågt klassade däck på värstingsuperduperhojen är direkt livsfarligt (om man överskrider max hastighet!!!)

//jj
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top