Vädret för JUNI,JULI OCH AUGUSTI

Patrik29

Bad ass
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Nybyggt hus i Billeberga
Hoj
Såld
Här hittar du sommarsolen
Unik prognos för juni, juli och augusti
MALMÖ.
Norrland i juli och Götaland i augusti.
I år får man flacka land och rike runt om man vill uppleva den riktigt härliga svenska sommaren.
Aftonbladet kan i dag presentera den senaste långtidsprognosen från norska Meteorologisk Institutt.
Tendensen i år är att vädret blir bättre och bättre mot slutet av sommaren. Det är inte dumt att vänta med semestern.
- Jag skulle ha tagit semester i augusti om jag bott i Sverige, säger meteorologen Niklas Sondell, som gjort långtidsprognosen.
Prognosen bygger på data från europeiska vädercentret (ECMWF) 16 och 18 maj.
Det är den första långtidsprognosen från norska Meteorologisk Institutt som spänner över hela sommaren.

Bättre i Norrland
Till skillnad från den förra prognosen för en månad sedan ser sommaren inte ut att bli lika fin i Sverige som de norska meteorologerna tidigare trodde.
-Högtrycket i söder kan inte ta sig upp mot Sverige i den takt vi trodde. Däremot ser det ut att bli bättre väder i Norrland, säger Niklas Sondell.
Det gör att det blir regn och rusk i Götaland och Svealand med temperaturer till och med under den normala i juni och juli. Norrland får däremot torrare och lite varmare än normalt.
Först i augusti ser det ut som om högtrycket i söder börjar stabilisera sig över södra och mellersta Sverige. Samtidigt blir det sämre väder i Norrland.
Men marginalerna är små. Skulle högtrycket över kontinenten, som har sitt centrum över norra Italien, förflytta sig 50 mil norrut redan i juli, blir det betydligt varmare i södra halvan av Sverige.

Brukar stämma
- Men då blir det å andra sidan mer regn och rusk i Norrland, säger Niklas Sondell.
Meteorologisk Institutts tidigare prognos för maj har stämt så här långt. De lyckades pricka in högtrycket vi hade även om det kom tre dagar tidigare än vad de trodde.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Jag spådde lite i min kaffesump och tittade på några gamla aborrar jag hittade på stacken och kom fram till ungefär samma sak.
 

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
hahaha tycker det e lika roligt varje gång med sådana långtidsprognoser.. Snackade med en pilot några år sen som jag känner, han sa att vädret går att lita på 2 timmar innan bara.. Allt annat är kvalicifierade gissningar... Om man ska ha en riktigt säker prognos det vill säga...

Patrik29 skrev:
2188356 Det får bli Afrika nästa.Där är sol o varmt :yoparty

Kanske inte så fina hojvägar där :D
 

Patrik29

Bad ass
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Nybyggt hus i Billeberga
Hoj
Såld
KidNasty skrev:
2188367 hahaha tycker det e lika roligt varje gång med sådana långtidsprognoser.. Snackade med en pilot några år sen som jag känner, han sa att vädret går att lita på 2 timmar innan bara.. Allt annat är kvalicifierade gissningar... Om man ska ha en riktigt säker prognos det vill säga...



Kanske inte så fina hojvägar där :D


Då får man byta hoj till cross i stället. :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top