Jag fick 1 mån fängelse för fortkörning!

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
bmwjohan skrev:
2166277 Det har efterlysts här på sporthoj om det inte finns någon som har åkt fast för en riktigt rejäl getaway. Jag har nu gjort det och tänkte dela med mig lite om detta.

Jag var på väg hem på motorvägen och låg och gled i 200 som vanligt men det var mycket trafik så det blev en hel den slalomkörning. Efter ett tag ser jag att det ligger en snutbil bakom och blinkar blått. Ser även att det står en snutbil och väntar på mig i vägkanten. Jag lägger ner rejält och viker snabbt av på en avfart och drar sedan på ganska mycket. bränner på rätt mycket på en raka och ligger väl runt 230 och tänker att nu är dom redan långt efter. Kollar i backspegeln och snutbilen ligger typ 3 meter bakom. What the fuck!!. Växlar ner och drar sedan på så in åt helvete. Jag var verkligen tvungen att köra som satan för att komma ifrån. Mätaren i botten på rakorna samt riktiga GR-omkörningar vid vajerräcken. Efter 1,5 mil har jag skakat av mig dom och åker ut och halvgömmer mig i skogen. Med hjälp av en massa privatpersoner som ringer och skvallrar så hittar polisen mig. Har dock gått en 20 minuter från att de tappade mig ur synhåll så det ska ju vara lungt. Poliserna är totalt vansinninga och det råder lynchstämning. Jag säger att det var en annan kille som provkörde hojen. Jag förlorar både i tingsrätten och i hovrätten och får 12 månaders körkortsindragning samt 1 mån fängelse.

Beklagar sorgen!

Jag råkade ut för en liknande sak med moppen för 100 år sedan, gömde mig också i skogen i ca 20 min efter att kört ifrån snutarna med min och trodde allt var lugnt, då hoppar två snutar fram bakom ett träd och skriker åt mig som galningar! Rena Rambo snutarna!
Men den gången slutade det med en rejäl utskällning...
Sensmoral=Göm er aldrig i skogen! :fakta
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
LayDeeOmega skrev:
2166509 Shit, trodde knappt att man kunde få fängelse gällande liknande trafikbrott.
Helt sjukt att inte Kicki Danielsson och andra som stannas med alkohol i blodet inte får fängelse. De är väl minst lika farliga som i detta fallet?!


Läste artikeln som du länkade till och såg att den var från 2004. Fick du tillbaka körkortet 2005 eller är du av med det nu?

jag är av me det nu. har varit av med det i omgångar. får tillbaks det mitt på sommaren i alla fall.
 

Vsundelin

åka hoj =)
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
ingen alls för tillfället..
Du....hur får man på sig strumpan med ett sånt rejält smycke runt ankeln :va
 

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Ort
sumpen
Hoj
äss
bmwjohan skrev:
2166389 det var en volvo t5 som jagade mig och jag fick känslan av att snuten inte skulle bry som om han körde ihjäl 10 personer för att få tag på mig. han pressade volvon till absolut max. en sån sporthoj som jag körde vid tillfället och en t5 har samma toppfart så när man ständigt befinner sig över 200 blir det rätt tufft. hade jag kört gixxer 1000 eller liknande hade det varit enklare.

snackade med en fd. polis på jobbet om just jakt-situationer och poliserna ska alltid lägga ner om det finns risk för att skada oskyldiga...enligt reglerna. men han sa att ofta kunde man höra på radion om någon som rapporterade in att dom jagade misstänkt XXX i 120km/h, i höjd med brandbergen. 30 sekunder senare var dom vid skogskyrkogården, fortfarande i 120km/h...

nu är väl hela affären överspelad och många detaljer stinker orättvisa, kan bara säga att jag lider med dig. ibland vinner man, ibland förlorar man.
sett till totala antalet fortkörningar man har på samvetet, så brukar det oftast gå på plus ändå :näsblod
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
bmwjohan skrev:
2166428 en honda fireblade. toppfart 250.
vi var typ aldrig under 200 och då är det rätt jämnt.
sen flyttade ingen bil på sig för mig samt att alla vräkte sig åt sidan för snuten.
dock körde jag ju ifrån dom riktigt rejält. det var dock bara mycket svårare än det brukar vara

Bara 250? Min GammelBlade gör 300 på mätaren med original utväxling, Polarens Volvo T5 gör knappt 250 på mätaren. Är din hoj strypt? :va
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
sevehem skrev:
2166543 Jag kan väl börja med att säga att jag inte direkt stödjer den sortens körning som du gjorde (lite fort är la ok men smitning,hmm). Jaja, jag skall inte moralkärringa mig, det som jag förundras över är att polismannen kommer undan efter att ha stressat upp en MC-förare till situationer som gjort att han kunde förlorat livet. Jag trodde bara snuten fick bete sig så om det var en riktigt grov brottsling man jagade, alltså för att skydda andras liv genom att ta onödiga risker. hade det varit en stor bil hade det varit mer försvarbart efter som dessa kan åsamka större skador på de andra fordonen,... knappast så att det vimlade av fotgängare på E4...

Jag håller stenhårt på rättsäkerheten men det var fasiken imej ganska jättetydligt att det var killen "BMWJohan" som kört,... fast iofs, frågan är om du inte kommit undan om du sagt att det var en person som stod dig nära som kört, alltså familj eller annat. Dessa behöver man inte vittna mot eftersom det skulle äventyra rättsäkerheten.

om jag hade erkännt så kanske jag hade kunnat pressa polisen lite med att de provocerat fram denna körning, för så var det ju lite grann.

visst är det tydligt att det är jag som har kört, hela grejen känns klart uppdiktad, men det finns inga bevis. jag trodde att det var detta som var det viktigaste

om jag hade fått resa tillbaka i tiden hade jag dragit en lite annorlunda historia som kanske hade friat mig. det där med familjemedlemmar kände jag inte till.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
JT skrev:
2166573 Bara 250? Min GammelBlade gör 300 på mätaren med original utväxling, Polarens Volvo T5 gör knappt 250 på mätaren. Är din hoj strypt? :va

min gjorde väl nästan 290 på mätaren, men det är riktig fart som räknas. enligt faktablad så går en t5 och en 92'as blade så gott som exakt lika fort.
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
bmwjohans språkbruk i den här tråden tyder på att det är en annan person än "gamla" bmwjohan vi är vana vid.

Om det nu är sant, bmwjohan, är du den förste i landet att bli dömd till fängelse pga smitning från polis/fortkörning på sporthoj? Isåfall har vi kanske ett prejudikat? Tänkte du/kan du överklaga domen? HD nästa? ;)

Om detta nu blir praxis, tror ni fler kommer strunta i att försöka fly från polisen?

Peace!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
raiderpatz skrev:
2166570 snackade med en fd. polis på jobbet om just jakt-situationer och poliserna ska alltid lägga ner om det finns risk för att skada oskyldiga...enligt reglerna. men han sa att ofta kunde man höra på radion om någon som rapporterade in att dom jagade misstänkt XXX i 120km/h, i höjd med brandbergen. 30 sekunder senare var dom vid skogskyrkogården, fortfarande i 120km/h...

nu är väl hela affären överspelad och många detaljer stinker orättvisa, kan bara säga att jag lider med dig. ibland vinner man, ibland förlorar man.
sett till totala antalet fortkörningar man har på samvetet, så brukar det oftast gå på plus ändå :näsblod

anledningen till att de inte avbröt var nog att det var östergötlands trafikpolis som jagade mig. dom är ju värst i sverige och går över lik för att sätta dit fortkörare. det som är lite lustigt dock är att när ghostrider gör sina getaways i dessa trakter så kör han ifrån dom tokenkelt. jag har hållt snittfarter som ligger nästan 100km/h över vad han gör på dom filmerna och jag kommer precis ifrån. kunde inte jag fått hans snutar istället?
 

IronMike

Guest
bmwjohan skrev:
2166549 jag har lärt mig mycket av detta och jag har listat några getawaytips på hemsidan
du ska inte bli cop då, sår du får köra fort lagligt ? :) jag har ju sökt..så det går helt ok att vara lite semikriminell för att få söka.

:yoparty
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
RuffRyder skrev:
2166588 bmwjohans språkbruk i den här tråden tyder på att det är en annan person än "gamla" bmwjohan vi är vana vid.

Om det nu är sant, bmwjohan, är du den förste i landet att bli dömd till fängelse pga smitning från polis/fortkörning på sporthoj? Isåfall har vi kanske ett prejudikat? Tänkte du/kan du överklaga domen? HD nästa? ;)

Om detta nu blir praxis, tror ni fler kommer strunta i att försöka fly från polisen?

Peace!

jag förstår inte hur någon överhuvudtaget inte kan tro på detta. varför skulle jag sitta och hitta på. min advokat sa faktiskt att han försvarat rätt många som gjort liknande saker och alla har fått liknande straff. alla dessa rättegångar har skett i östergötland.

jag ville överklaga till hd men min advokat sa att det inte är möjligt. kommer inte ihåg hans förklaring till varför.

jag tycker att ni ska fortsätta köra ifrån dom. det kommer jag göra. man bör bara vara väl förbered. tex:

kör alltid utan regskylt
ha alltid en annons ute på hojen för att styrka ljugarhistoria
kör helst bara ifrån dom där du har god lokalkännedom så att du hittar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
KGK skrev:
2166489 inte roligt bli dömd på svaga grunder...

Svenska domstolar dömer för många oskyldiga till fängelse. Orsaken kan bland annat sökas i juristutbildningen, som börjat åsidosätta rättssäkerheten. Det hävdar justitiekanslern, JK, Göran Lambertz.

- När jag själv arbetade som domare på 1980-talet sade man att man aldrig skulle fälla någon om man inte var 100 procent säker. Men i dag släpps en del åtal igenom väl lätt. Enbart med hjälp av indiciekedjor och trovärdighetsbedömningar.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=545488&previousRenderType=6

Jag var på juristernas pub vid Stockholms universitet och lyssnade på när Lars Ferm(f.d. Lars Inge Svartenbrant) höll ett föredrag. Detta var när han hade avtjänat ett straff och helt enkelt reste runt och höll föredrag om sina livserfarenheter. Det som skrämde mig var att dessa blivande domare, advokater, åklagare mm. vid frågorna efteråt verkade tycka att Svarten inte förtjänade att vara fri trots avtjänat straff! Accepterar man inte det rättssystem vi har i Sverige borde man bli politiker istället för jurist!

En annan händelse jag känner till är när en Polisman går upp i tinget och uppenbarligen ljuger om vad han sett. Bara för att kunna fälla en smitare(motorcyklist). Kort sagt påstod han sig ha känt igen föraren, trots intergralhjälm. när dom möttes på 50-väg, och motorcyklisten dessutom körde för fort. Tinget dömde motorcyklisten eftersom en polismans ord väger tyngst. Poliser ljuger ju aldrig... :confused:

Vi vet ju alla hur lätt man känner igen en kompis på ny båge!? Knappt alls.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
IronMike skrev:
2166606 du ska inte bli cop då, sår du får köra fort lagligt ? :) jag har ju sökt..så det går helt ok att vara lite semikriminell för att få söka.

:yoparty

nej fy fan. över min döda kropp. om du blir snut får du dock gärna jaga mig. då kan vi ha långa vilda jakter. bara du lovar att släppa mig med enbart en varning ifall jag inte hinner ifrån dig :hihi
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Surt att du åkte dit.

Jag ser det lite märkligt att någon här kan tänka sig att moraliera i ditt missöde. Vi kör ju alla här i ett "inspirerat" tempo lite då och då.

Det hade lätt kunnat varit jag eller någon annan här som råkat ut för detta.

Personligen tycker jag det var märkligt att du blev dömd, men som i andra fall så ville väl rättsväsendet statuera ett exempel.

Jag har en god vän som körde lastbil för posten. Han hämta paket i Stockholm och lämnade dom i Enschede i Holland. Han körde tom bil hem.

En gån tyckte han att han skulle åka till det lokala bryggeriet o köpa lite öl... han fyllde sin 18pallars lastbil med burköl och körde hem. Han blev stoppad i tullen, trots postbil. Han avtjänar just nu sitt 5-åriga fängelsestraff..... Vi käkade middag häromdagen. hans första permission på snart 3år.

Kör du ihjäl en person när du är full så får du 12-18månader.....

Straffskalan är lite märklig i detta land.

/Anders
 

IronMike

Guest
bmwjohan skrev:
2166625 nej fy fan. över min döda kropp. om du blir snut får du dock gärna jaga mig. då kan vi ha långa vilda jakter. bara du lovar att släppa mig med enbart en varning ifall jag inte hinner ifrån dig :hihi
Såklart :tummenupp .. i khazakstan tar man en bira så ere lugnt.

:fyllisar
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
JonasSE skrev:
2166495 Bara jag som håller på att få psykbryt på försvarsadvokatens röst?
och vafan var det där med getingen? HAHAHAHA

Är du säker på att det var försvarsadvokatens röst?
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Efter att ha sett ljugande poliser i Uppdrag Granskning alldeles nyss så kan jag omöjligen bli upprörd över ditt tilltag...

Jag såg att rutan "Gift/Sambo" var ikryssad - Blev det mycket liv i luckan? (kan tänka mig att händelsen kommer upp lite då och då)

Den där grejjen ser litegrann ut som en Casio G-shock...
 

sandstream

Guest
bmwjohan skrev:
2166574 om jag hade erkännt så kanske jag hade kunnat pressa polisen lite med att de provocerat fram denna körning, för så var det ju lite grann.
Ja, helt klart deras fel. De borde ha tagit en mjukglass i väntan på en riktig brottsling :rolleyes:

Kanske dags att byta nick till bmwbojan :hihi
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Two stroke man skrev:
2166624 En annan händelse jag känner till är när en Polisman går upp i tinget och uppenbarligen ljuger om vad han sett. Bara för att kunna fälla en smitare(motorcyklist). Kort sagt påstod han sig ha känt igen föraren, trots intergralhjälm. när dom möttes på 50-väg, och motorcyklisten dessutom körde för fort. Tinget dömde motorcyklisten eftersom en polismans ord väger tyngst. Poliser ljuger ju aldrig... :confused:

Vi vet ju alla hur lätt man känner igen en kompis på ny båge!? Knappt alls.

poliserna ljög faktiskt även i detta fall. de sa i rätten att jag var väldigt nervös när de träffade på mig så att det direkt var väldigt tydligt att jag var skyldig. i verkligheten var det som så att jag var helt säker på att det inte fanns en chans att jag skulle åka dit så stod mest bara och log åt dom och såg lite dryg ut. jag trodde verkligen att dom skulle spöa på mig och säga att jag försökte fly eller nått sånt.

UltraMarine skrev:
2166655 Efter att ha sett ljugande poliser i Uppdrag Granskning alldeles nyss så kan jag omöjligen bli upprörd över ditt tilltag...

Jag såg att rutan "Gift/Sambo" var ikryssad - Blev det mycket liv i luckan? (kan tänka mig att händelsen kommer upp lite då och då)

Den där grejjen ser litegrann ut som en Casio G-shock...

min tjej tycker att jag kör som en idiot. dock så gillar ju tjejer badboys :yoparty
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top