Jag fick 1 mån fängelse för fortkörning!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
bmwjohan skrev:
det lite lustiga är också att jag blev "frikänd" av kammarrätten i stockholm för att de ansåg att det inte fanns några bevis och fick då körkortet tillbaka. sedan tycker hovrätten helt annorlunda. det kändes verkligen som att man var dömd på förhand. min advokat tyckte att det var extremt märkligt att jag kunde bli dömd eftersom att det rådde så stor bevisbrist. jag hade en mycket erfaren advokat.

som jag förstod protokoll och interjuv-mp3orna så måste dom helt ha gått på vittnet som klippte häcken och som inte hade sett BMWn försvinna (och därmed slog hål på din story)? Annars hade det väl varit ganska lugnt för dig?

Sen kan jag tänka mig att det faktum att skinnstället var identiskt med det som hittades (trots att ditt vittnesmål sa att han hade egen hjälm och ställ)

Disclaimer: Jag har bara ögat igenom materialet så jag kan ha läst fel.. och
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Jag vet inte om man skall skratta eller gråta, det som skrämmer mig mest är det svenska rättsamhället, trode i min enfald att det krävdes bevis ...

Det andra som skrämmer mig är att du inte verkar ha speciellt mycket ågren, förutom lite självömkan, men där skiljer det ju sig från person till person ( och tillfälle)

Jag är "lite" moralkärring så jag tycker ju att du skall ha ett straff för att du körde från polisen .. men det du fick var ju väldigt tufft. ( fortkörningen i sig behöver ju inte ha varit livsfarlig i det första skedet, när man är jagad så tar man "lite" större risker.. )

En annan sak som förundar mig är att det bekymras om du kommer att få tillbaka ditt körkort ? behöver du ha det ?? jag menar du tänker ju ändå inte stanna och visa det ?? eller ?

En eloge skall du dock ha för att du tar ditt straff utan alltför stort gnäll, med ett "fängelsestraff" i merit listan så kan det vara svårt att få ett jobb vilket är ett väldigt hårt slag...

men du har nog lärt dig nått iaf .. (skall du smita så gör det för fan ordentligt)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
bmwjohan skrev:
det lite lustiga är också att jag blev "frikänd" av kammarrätten i stockholm för att de ansåg att det inte fanns några bevis och fick då körkortet tillbaka. sedan tycker hovrätten helt annorlunda. det kändes verkligen som att man var dömd på förhand. min advokat tyckte att det var extremt märkligt att jag kunde bli dömd eftersom att det rådde så stor bevisbrist. jag hade en mycket erfaren advokat.

inte roligt bli dömd på svaga grunder...

Svenska domstolar dömer för många oskyldiga till fängelse. Orsaken kan bland annat sökas i juristutbildningen, som börjat åsidosätta rättssäkerheten. Det hävdar justitiekanslern, JK, Göran Lambertz.

- När jag själv arbetade som domare på 1980-talet sade man att man aldrig skulle fälla någon om man inte var 100 procent säker. Men i dag släpps en del åtal igenom väl lätt. Enbart med hjälp av indiciekedjor och trovärdighetsbedömningar.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=545488&previousRenderType=6
 

JonasSE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
R1
Bara jag som håller på att få psykbryt på försvarsadvokatens röst?
och vafan var det där med getingen? HAHAHAHA
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Beklagar att du trillade dit. Det är tuffa tag i 'copland' ibland. Synd att du valde fel avtagsväg, det finns fler utmed katrineholmsvägen (latrineholm)
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Det hedrar sporthojskollektivet att ta rättsäkerheten på så stort allvar! Inte ett öga är torrt! Märkligt att det sker så selektivt bara...
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Shit, trodde knappt att man kunde få fängelse gällande liknande trafikbrott.
Helt sjukt att inte Kicki Danielsson och andra som stannas med alkohol i blodet inte får fängelse. De är väl minst lika farliga som i detta fallet?!


Läste artikeln som du länkade till och såg att den var från 2004. Fick du tillbaka körkortet 2005 eller är du av med det nu?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
bmwjohan skrev:
2166428 en honda fireblade. toppfart 250.
vi var typ aldrig under 200 och då är det rätt jämnt.
sen flyttade ingen bil på sig för mig samt att alla vräkte sig åt sidan för snuten.
dock körde jag ju ifrån dom riktigt rejält. det var dock bara mycket svårare än det brukar vara

Det var fan det dummaste jag läst på mycket länge.. :D
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
t-rex skrev:
2166508 Det hedrar sporthojskollektivet att ta rättsäkerheten på så stort allvar! Inte ett öga är torrt! Märkligt att det sker så selektivt bara...

Ja :D

Hans historia låter väldigt uppdiktad så jag förstår att tinget finner det för gott att han FÖRMODLIGEN är skyldig. Men oskyldig tills motsatsen bevisad gäller ju tydligen selektivt också.
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Surt för dej att bli dömd på det sättet. Tycker att polisen ska kunna bevisa saker lite bättre.. Tänk om din story om provköraren varit sann? Då hade de burat in någon som varit oskylldig.. sånt får inte enligt mej förekomma. Då är samhället på väg utför riktigt.
Att man ofta kör som ett svin på sh är ju inget ovanligt och dyker farbror blå upp så är det ju upp till var och en hur man gör.
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Chii skrev:
2166454 och vem är vi och dömma :confused: killen har ju tagit sitt straff, tror du någon här inne aldrig kört som han gjort,
NEJ back on topic

:confused: Så man får inte tycka det är idioti när nån berättar att så här har han kört i 7 år? Köra 200 km långa sträckor på 90 väg är nåt alla gör för jämnan och om snuten dyker upp så smiter man vanemässigt? Jag gör det då inte!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
pjohan skrev:
2166475 som jag förstod protokoll och interjuv-mp3orna så måste dom helt ha gått på vittnet som klippte häcken och som inte hade sett BMWn försvinna (och därmed slog hål på din story)? Annars hade det väl varit ganska lugnt för dig?

Sen kan jag tänka mig att det faktum att skinnstället var identiskt med det som hittades (trots att ditt vittnesmål sa att han hade egen hjälm och ställ)

Disclaimer: Jag har bara ögat igenom materialet så jag kan ha läst fel.. och

i rättegången framkom det att det finns två vägar ut ur detta samhälle, samt att vittnet sa att han inte hade sett bmw'n åka ut, men att han mycket väl kunnat missa den då han var upptagen med trädgårdsarbete.

jag ser väldigt skyldig ut så som omständigheterna var, men det fanns inga bevis
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Jag kan väl börja med att säga att jag inte direkt stödjer den sortens körning som du gjorde (lite fort är la ok men smitning,hmm). Jaja, jag skall inte moralkärringa mig, det som jag förundras över är att polismannen kommer undan efter att ha stressat upp en MC-förare till situationer som gjort att han kunde förlorat livet. Jag trodde bara snuten fick bete sig så om det var en riktigt grov brottsling man jagade, alltså för att skydda andras liv genom att ta onödiga risker. hade det varit en stor bil hade det varit mer försvarbart efter som dessa kan åsamka större skador på de andra fordonen,... knappast så att det vimlade av fotgängare på E4...

Jag håller stenhårt på rättsäkerheten men det var fasiken imej ganska jättetydligt att det var killen "BMWJohan" som kört,... fast iofs, frågan är om du inte kommit undan om du sagt att det var en person som stod dig nära som kört, alltså familj eller annat. Dessa behöver man inte vittna mot eftersom det skulle äventyra rättsäkerheten.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Instabil skrev:
2166487
men du har nog lärt dig nått iaf .. (skall du smita så gör det för fan ordentligt)

jag har lärt mig mycket av detta och jag har listat några getawaytips på hemsidan
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
"Denne fann dock för gott att komma fram när han hörde tjänstehunden skälla"


:rofl


Man e inte allt för katig när "tjänstehunden" visar sin bästa sida....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top