Jag fick 1 mån fängelse för fortkörning!

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
avfartsgatan skrev:
2169820 Den har större träffyta och gör betydligt mer skada än en mc då den är så mycket tyngre.


OM den träffar nåt ja.

Vem tror du syns minst, och därmed löper större risk att orsaka olyckor:
1) En liten liten MC som kommer i 200 blås
2) En stor stor bil i grälla färger och med blinkande blåsljus på taket
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Flubber skrev:
2169907 Inte mer? Trodde de hade trimmade Volvo R-motorer.. Schysst, att vara polis och ha som en del av jobbet att stoppa fartsyndare och så får man en klen j*vla bil som blir frånåkt av nästan allt som används för att köra för fort med, löjligt..

T5 har 260 hk original. Polisen har oftast inte trimmat men det finns väl några trimmade hos farbror blå.

De har runt 300 hk och toppar väl runt 270 km/h i äkta fart.

För att skapa långa luckor bör MCn väl köra i äkta +300km/h och det är det ju inte så många som behärskar till vardags....

En helt annan sak om det är tät trafik eller mycket acc då är ju bilen chanslös.
 

sandstream

Guest
bmwjohan skrev:
på den tiden kan man ha bytt förare minst 20 gånger.
för att jag ska bli dömd skyldig så måste det bevisas att det är jag som har kört och så som detta fall ser ut så är det helt omöjligt att säga att det är ställt utan att rimligt tvivel att det är jag som har kört. det måste du väl hålla med om?
Nej, tyvärr kan jag inte hålla med om det.
 
Last edited:

didjik

Guest
RedBaron skrev:
2169855 Stopp...stanna...backa...

Nu skrev du något intressant minsann.

Tror att man menar det du skrev,
"nej jag är helt ostraffad. förutom tre milda fortkörningar. typ 20 för fort tre gånger. ......."

och sedan skrev du,
"jag har kört bana en enda gång. det var roligt. på hemvägen fick jag en månads fängelse för grov vårdslöshet i trafik. ......."

inte för att jag är någon höjdare på vad man får för staff men tror inte att man får en måndas fängelse för att man har kört 20km/h för fort, rätta mig om jag har fel
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
bmwjohan skrev:
...


det fanns verkligen inte bevis alls mot att jag hade kört. min historia skulle faktiskt ha kunnat vara sann. det är lite skrämmande tycker jag. man kan alltså bli helt oskyldigt dömd till trafikbrott

Nu verkar det ju onekligen så att polisen presenterat en trovärdig historia, som till på köpet är sann, medans du sitter och valsar ihop något i rätten. Newsflash; domstolar kan tänka själva, vi har fri bevisföring i det här landet vilket innebär att du får presentera i princip vad du vill, men domstolen kan bortse från det om det bedöms vara blaj. I det här fallet bedömde de att du presenterade blaj.



När du sedan för din egen sak..... Tja, det finns nåt talessätt som går ungefär som 'den som för sin egen talan har en idiot som klient'. Kul att du testade dock, och kul att du delar med dig.
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
duckie skrev:
2170388 OM den träffar nåt ja.

Vem tror du syns minst, och därmed löper större risk att orsaka olyckor:
1) En liten liten MC som kommer i 200 blås
2) En stor stor bil i grälla färger och med blinkande blåsljus på taket

Får man ha en ganska fucked up syn i så fall, plus att det spelar säkert ingen större roll i dom hastigheterna, inte mycket du hinner göra åt saken, men antar att det hade varit annorlunda med om det varit i mörker med släckta lysen, kanske var det du syftade på.

För övrigt så är det mer upp till föraren av fordonet som kör idom högre hastigheterna att väja för övriga trafiken har ju inte så lpng tid att reagera på.

Sen beträffande ljud, så hörs nog en Mc ganska bra när den ligger och varvar på maxvarv, speciellt med slipon.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
avfartsgatan skrev:
2170555 Får man ha en ganska fucked up syn i så fall, plus att det spelar säkert ingen större roll i dom hastigheterna, inte mycket du hinner göra åt saken, men antar att det hade varit annorlunda med om det varit i mörker med släckta lysen, kanske var det du syftade på.

För övrigt så är det mer upp till föraren av fordonet som kör idom högre hastigheterna att väja för övriga trafiken har ju inte så lpng tid att reagera på.

Sen beträffande ljud, så hörs nog en Mc ganska bra när den ligger och varvar på maxvarv, speciellt med slipon.


Alltså var det fel av dig att påstå att bilisten gjorde ett större "fel" än motorcyklisten eftersom han hade ett större och tyngre fordon och därmed i teorin skulle kunna orsaka fler dödsfall än en liten lätt MC...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
avfartsgatan skrev:
2170555
Sen beträffande ljud, så hörs nog en Mc ganska bra när den ligger och varvar på maxvarv, speciellt med slipon.

Men nu får du väl ge dig... du är inte bara ute och cyklar. Du har ju försvunnit utom synhåll...


En hoj som ligger 100-130km/h ÖVER hastighetsgränsen hörs knappast för framförvarande billist förän det är för sent.
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
duckie skrev:
2170558 Alltså var det fel av dig att påstå att bilisten gjorde ett större "fel" än motorcyklisten eftersom han hade ett större och tyngre fordon och därmed i teorin skulle kunna orsaka fler dödsfall än en liten lätt MC...

Förstod inte vad du menade om jag skall var ärlig. Det är väl ganska uppenbart vem som gör störst skada.

korvgubbe skrev:
2170575 Men nu får du väl ge dig... du är inte bara ute och cyklar. Du har ju försvunnit utom synhåll...


En hoj som ligger 100-130km/h ÖVER hastighetsgränsen hörs knappast för framförvarande billist förän det är för sent.

230 k/h färdas mc med förare. Cirka 1000 k/h färdas ljudet, men som sagt skulle själv uppleva skillnaden i uppmärksamhet på en polisbil i 250 som passerade mig och en mc i som otillräcklig för mig att hinna göra något på.
 

FTW

WTF?
Gick med
2 May 2006
Ort
-
Hoj
800, blåsvart
avfartsgatan skrev:
2170589 Förstod inte vad du menade om jag skall var ärlig. Det är väl ganska uppenbart vem som gör störst skada.

Om din lillasyster blev påkörd av ett fordon i 200km/h, spelar det för roll för dig vilket fordon det var?

Vad jag menar är alltså att man kan inte dö mer än en gång, och det är så det slutar oavsett om det är en traktor, bil, mc, högaffel eller tomtens renar som kör på dig (i hastigheter kring 200km/h alltså) :gnissla Resten är irrelevant.
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
didjik skrev:
2170509 Tror att man menar det du skrev,
"nej jag är helt ostraffad. förutom tre milda fortkörningar. typ 20 för fort tre gånger. ......."

och sedan skrev du,
"jag har kört bana en enda gång. det var roligt. på hemvägen fick jag en månads fängelse för grov vårdslöshet i trafik. ......."

inte för att jag är någon höjdare på vad man får för staff men tror inte att man får en måndas fängelse för att man har kört 20km/h för fort, rätta mig om jag har fel

Vem har påstått att man får en månads fängelse för 20 km/h för fort då??
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Vågar man fråga varför en del hackar så på en medmänniska som blivit av med kortet och fått fotboja, en dom som 99,9% av alla klass 7(troligen klass 6)ägare gjort sig förtjänt av.
Jag har mycket svårt att tro att alla som har hackat bara kör för fort på långa rakor med otroligt bra sikt.
Även om det är på en "bra" väg ute i skogen, bakom nästa krön eller nästa kurva kanske det inte är så bra längre.
Nån som är ute och går med hunden, någon med barnvagn, annan hojbroder/syster som väljer att köra som du gör.
Mc:n är för majoriteten ett nöjesfordon, ett nöjesfordon som även majoriteten kör för fort med.
Trist att det hände men det kunde ha hänt vem som helst här inne i stort sett.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
sEiKo skrev:
2170714 Vågar man fråga varför en del hackar så på en medmänniska som blivit av med kortet och fått fotboja, en dom som 99,9% av alla klass 7(troligen klass 6)ägare gjort sig förtjänt av.

Personligen hackar jag på att individen kör för fort, försöker åka ifrån snuten, kör vårdslöst, åker fast, får böta och fotboja och sen är här och gnäller om hur han blev oskyldigt dömd utan bevis, samt inte verkar förstå att han utsatt sig själv och andra för fara..

Kvalificerat blöjsnack - ta straffet som en man för guds skull - och erkänn riskerna.

Jag kör själv för fort - ibland också vårdslöst. Jag är medveten om det - varje dag jag är ute och kör så riskerar jag mitt körkort och jag äventyrar min och andras säkerhet lite väl mycket emellanåt.
Skulle jag åka dit förfortkörning skulle jag hosta upp och/eller sitta av mitt straff (hey - jag kalkylerar med det) - skulle jag krascha och skada någon annan skulle jag förmodligen aldrig förlåta mig själv. (jag räknar inte med att detta ska hända, men ..... skjut mig, jag kör fort och vårdslöst ändå).

Däremot skulle jag inte sitta och whina om hur orättvist det var att jag åkte dit för smitningen, hur snuten provocerat mig och rätten dömt mig utan bevis. Jag skulle heller inte sitta och försvara brottet och urskuldra mig med att "jag vet vad jag gör när jag kör fort och frekCt - jag kan minsan behärska mitt fordon. Vägen var bred och fin etc etc etc etc"
 
Last edited:

sandstream

Guest
sEiKo skrev:
Trist att det hände men det kunde ha hänt vem som helst här inne i stort sett.
Knappast.
Wagge skrev:
2170723 Ser man en polisbil i backspegeln så tror jag väl att dom flesta här inne stannar? Eller?
Nej, det är bara vi moralkärringar som stannar då.
De som verkligen kan åka hoj växlar bara ner och drar, snuten får skylla sig själva för de borde jaga våldtäktsmän istället.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
sandstream skrev:
2170781 Nej, det är bara vi moralkärringar som stannar då. De som verkligen kan åka hoj växlar bara ner och drar, snuten får skylla sig själva för de borde jaga våldtäktsmän istället.

:hihi
 

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
sandstream skrev:
2170781 Nej, det är bara vi moralkärringar som stannar då.
De som verkligen kan åka hoj växlar bara ner och drar, snuten får skylla sig själva för de borde jaga våldtäktsmän istället.


:hihi
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
sEiKo skrev:
2170714 Vågar man fråga varför en del hackar så på en medmänniska som blivit av med kortet och fått fotboja, en dom som 99,9% av alla klass 7(troligen klass 6)ägare gjort sig förtjänt av.
Jag har mycket svårt att tro att alla som har hackat bara kör för fort på långa rakor med otroligt bra sikt.
Även om det är på en "bra" väg ute i skogen, bakom nästa krön eller nästa kurva kanske det inte är så bra längre.
Nån som är ute och går med hunden, någon med barnvagn, annan hojbroder/syster som väljer att köra som du gör.
Mc:n är för majoriteten ett nöjesfordon, ett nöjesfordon som även majoriteten kör för fort med.
Trist att det hände men det kunde ha hänt vem som helst här inne i stort sett.
Klass 7, klass 6 :confused:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top