Jag fick 1 mån fängelse för fortkörning!

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Det har efterlysts här på sporthoj om det inte finns någon som har åkt fast för en riktigt rejäl getaway. Jag har nu gjort det och tänkte dela med mig lite om detta.

Jag var på väg hem på motorvägen och låg och gled i 200 som vanligt men det var mycket trafik så det blev en hel den slalomkörning. Efter ett tag ser jag att det ligger en snutbil bakom och blinkar blått. Ser även att det står en snutbil och väntar på mig i vägkanten. Jag lägger ner rejält och viker snabbt av på en avfart och drar sedan på ganska mycket. bränner på rätt mycket på en raka och ligger väl runt 230 och tänker att nu är dom redan långt efter. Kollar i backspegeln och snutbilen ligger typ 3 meter bakom. What the fuck!!. Växlar ner och drar sedan på så in åt helvete. Jag var verkligen tvungen att köra som satan för att komma ifrån. Mätaren i botten på rakorna samt riktiga GR-omkörningar vid vajerräcken. Efter 1,5 mil har jag skakat av mig dom och åker ut och halvgömmer mig i skogen. Med hjälp av en massa privatpersoner som ringer och skvallrar så hittar polisen mig. Har dock gått en 20 minuter från att de tappade mig ur synhåll så det ska ju vara lungt. Poliserna är totalt vansinninga och det råder lynchstämning. Jag säger att det var en annan kille som provkörde hojen. Jag förlorar både i tingsrätten och i hovrätten och får 12 månaders körkortsindragning samt 1 mån fängelse.

Ja, vad ska man nu säga om det här. Jag är skyldig så det är helt ok att jag blir dömd, dock tycker jag att det är helt sjukt att man kan döma någon skyldig utan att det finns några bevis på att det är jag som har kört. I rättegång framgår det att det absolut inte finns någon som har sett mig köra hojen samt att det skulle ha kunnat skett hur många förarbyten som helst. Det som fällde mig i rätten var att rätten inte ansåg det troligt att man skulle låna ut sin motorcykel till någon annan. Jag sa att jag stod med provkörarens bilnycklar i fickan, nycklarna till en bil som är värd 3 gånger så mycket som min hoj, men det var ändå inte trovärdigt. Väldigt konstigt beslut tycker jag.

Jag har alltid trott att det räcker med att köra ifrån snuten så att dom inte ser vem som kör för att man ska klarar sig, men det gör det tydligen inte. Även om man åker ifrån dom med mycket god marginal.

Alla ni moraltanter som hatar mig på detta forum, ni får verkligen njuta nu, för nu fick jag smaka nederlag till max. För er skull bifogar jag en bild på min bojade fot. :hihi

Jag har en kompis som gillar att dokumentera saker och han har lagt ut polisrapport med mera på sin hemsida så in kan gå in där och kolla. Adressen är http://www.out4speed.com/simonstorp_index.htm
Det förekommer lite lögner i den från polisens sida, men inte så farligt. För er som inte orkar läsa allt, så läs promenoria 1 och 2. Det är poliserna som beskriver händelseförloppet.
 

Bifogat

  • fotbojan.jpg
    fotbojan.jpg
    45 KB · Visningar: 1,896

Freedom

Guest
Trodde det var omöjligt att få finkan för fortkörning, du måste fått det för grov vårdslöshet i trafik eller nåt liknande.
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Tråkigt för dig!

Men du fick alltså fotboja en månad och inte fängelse?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Bara 12 mån indragning ?? Alltså får du tillbaka kortet om ett år.

Där ser man...

Hur fort/vårdslöst måste man köra för att man ska behöva ta om kortet kan man ju undra ?

Btw... är inte skadeglad, hade hellre sett att du kommit undan.
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
War-psycho skrev:
2166299 Bara 12 mån indragning ?? Alltså får du tillbaka kortet om ett år.

Där ser man...

Hur fort/vårdslöst måste man köra för att man ska behöva ta om kortet kan man ju undra ?

Btw... är inte skadeglad, hade hellre sett att du kommit undan.

Han måste ta om det, 12 månader är gränsen.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
lider med dig. även om det kanske ändå var rättvist att du blev "tagen" så verkar fängelse lite väl överdrivet (dock bara en månad ioförsig) men ändå surt att bli tagen. men nästa säsong är du väll tillbaka!?? :yoparty
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Freedom skrev:
2166296 Trodde det var omöjligt att få finkan för fortkörning, du måste fått det för grov vårdslöshet i trafik eller nåt liknande.

Jag blev dömd för grov vårdslöshet i trafik. Det enda jag gjort var att köra fort. Jag har kört så här i elva år och jag har aldrig varit i närheten av att orsaka några olyckor, så tydligen kör jag grovt vårdslöst hela tiden.

Tjoffe skrev:
2166297 Tråkigt för dig!

Men du fick alltså fotboja en månad och inte fängelse?

Om man får upp till 3 månader fängelse så får man ansöka om att få fotboja istället. Jag gjorde det och fick det. En månads fängelse och 1 mån fotboja är alltså samma sak.
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Får en att tänka till, Jag hade nog gjort samma sak som du, Kört allt vad jag kunnat och hoppas på det bästa. Tror du är en del av en minoritet som åkt fast,

Se saken från ljusa sidan du körde inte ihjäl dig
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Callestruts skrev:
2166302 Hur mycket böter blev det då?

Jag fick betala 500kr till brottsoffernågonting. sen fick jag betala 1500kr för att få ha fotboja istället för att sitta i finkan. denna avgift hade jag dock sluppit om det inte vore för att jag hade för hög lön.
sen betalade jag 3500kr till en advokat, så det blev ganska dyrt.
om jag inte hade fått fängelse hade jag antagligen fått böta minst 10.000kr.

jag behöver inte ta om kortet.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Haha, ännu en skitsnackstråd antar jag. Den där fotbojjan fick du förmodligen p.g.a. ditt umgänge med din syster, du tänkte väl att du skulle gå i dina föräldrars fotspår :hihi
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Det här är ju nästan två år sedan. Har domen dröjt tills nu?
 
Last edited:

He||Zen

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
Timrå
Hoj
GSX-R 600
Tråkigt för dig att det blev fängelse o diverse, en glad nyhet är i alla fall att du kommer fåt illbacks körkortet om ett år, du kunde ju blivit av med det.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Trode inte att man kunde bli dömd i Sverige om man inte utom alla rimliga tvivel kan bevisa att den åtalade är skyldig.

Överklaga?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Chii skrev:
2166332 Får en att tänka till, Jag hade nog gjort samma sak som du, Kört allt vad jag kunnat och hoppas på det bästa. Tror du är en del av en minoritet som åkt fast,

Se saken från ljusa sidan du körde inte ihjäl dig

jag tror också att jag tillhör en minoritet som åkt fast för i vanliga fall så brukar det ju behövas bevis för att man ska åka dit.

nej visst körde jag inte ihjäl mig, men så villt tycker inte jag att jag körde. jag körde bara snäppet värre än på mina vanliga söndagsturer. vajerräckeskörningar gillar jag inte att göra i vanliga fall. dom känns lite läskiga.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top