Resa ner till Spanien och genom Östeuropa sommaren -05

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Valencia
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Förra sommaren åkte jag och min bättre hälft ner till Spanien (där jag studerade spanska i 3 månader). Vägen ner tog vi raka vägen (Sverige-Danmark-Tyskland-Belgien-Frankrike-Spanien). På vägen hem åkte vi omvägen över Östeuropa (Spanien-Frankrike-Italien-Kroatien-Slovenien-Italien-Slovenien-Österrike-Slovenien-Ungern-Slovakien-Polen-Sverige) Resan landade på ca 1170 mil om man räknar bort milen som avverkades nere i Spanien. Jag pluggade i staden Cadiz på spanska syd-väst-kusten. Denna sommar kommer jag leva på länge! :yoparty

För er som är lite extra intresserade tänkte jag guida er genom resan steg för steg!

050319 - resan startar
Det är kallt som tusan och fortfarande snö på sina ställen, så en snäll kompis skjutsar ner oss till Köpenhamn med bil och släp. Resan startar i Norrköping. Resan kunde ha fått en bättre början, då jag upptäcker att hojjen vält i släpet redan när vi stannar i Linköping! (jag hade hunnit köra ca 100 mil med den innan resan, då jag köpte den hösten -04).
Inga skador dock :Bugar och vi puttrar ner till Köpenhamn i Stadiga 80+ knyck.

050320 – Otrevlig överraskning
Lastar av hojjen av släpet och konstaterar att båda packboxarna läcker i gaffeln…(hade spänt ner fjädringen och den hade stått så i ett dygn…) :mad: ojoj… vad göra? Alla mc-firmor stängda p.g.a. röd dag! Vi får stanna till nästa dag i Köpenhamn och då söka upp en verkstad. Dom har ju givetvis inte tid att fixa den på drygt en vecka (påskstängt) men tror att det ska gå att köra med om man torkar av gafflarna regelbundet. Planen är att åka vidare tills vi hittar en verkstad som kan göra jobbet snabbt, men det visar sig sen att vi inte hittar nån och vi får köra med läckande gaffel hela vägen. (funkade trots allt)

050321 – full fart neråt!
Vägen ner till Spanien åkte vi mest motorväg då målet mest var att komma ner till min kurs startade. Jag ska därför inte tråka ut er med att beskriva motorvägarna i minsta detalj. Rutten på ett ungefär var i alla fall: Puttgarden-Lübeck-Hannover-Köln-Bastogne-Paris-Arcachon-St-Sebastian-Salamanca-Cadiz! Riktigt nice att smiska Autobahn. Men fartblindheten kommer som ett brev på posten. Inte sällan kom man på sig själv att marcha 180 knutar i trekvart i streck. Thunderacen är riktigt skön att långköra med speciellt när man får lite fartvind som håller upp kroppen. Man behöver ganska regelbundna stopp för att avhjälpa den berömda träsmaken som envisas med att göra sig till känna. Vi virrade också in oss i Paris-trafiken med en naiv idé att cruisa runt och kolla in Eifeltorn, Notre-dame mm, som man bör. Kan Tipsa om att välja en annan tid på dygnet än kl 16 på eftermiddagen om man vill njuta av Paris gator, för värre trafikkaos har jag aldrig kört i! :4skrika Vi tog oss som av en slump till Notre-dame, där vi hämtade andan och flydde sedan paris-trafiken som ett par skrämda harar. Skapligt mör i kroppen efter broms, stopp, gas, tvärnit, veja för bil, gas tvärnit.. osv i två timmar. Nästa gång väljer jag tiden mer omsorgsfullt. Kl. tre på natten kanske?

050330 – Cadiz! :cool:
Framme! Spenderar 3 månader här. Riktigt härligt klimat, det kom nog 3 regnskurar på dessa tre månader. En 1,5 mil lång sandstrand längs med staden. Spenderade en del tid där! (den tiden man inte var på krogen eller åkte hoj såklart) Vi hade 3 timmar undervisning per dag så det var inte så betungande. Det var ganska mycket stora vägar där nere så man fick leta lite efter guldklimparna. Men när man väl letade sig bort från betalmotorvägar och andra större vägar…Åhh vilka vägar! Inga kälskott där inte! Jag köpte en surfbräda med en polare och gjorde i alla fall ett tappert försök att lära mig.

Givetvis såg jag oxå till att vara på plats på inledningsracet för motoGP i Jerez (ca 2 mil från cadiz) Ni kommer väl ihåg..? Sete och rossi i sista kurvan :rofl Kan lova att det var fett att se på plats! Helt galen mc-fest i området kring Jerez i flera dagar. Gator spärrades av (spontant av hojåkare) och körde uppvisningar med bakhjulsåka osv. :yoparty

050421 – Krasch!!
Min första och förhoppningsvis sista hojvurpa skedde denna dag. Kokke är på väg ner till stranden (gissa vart tankarna är) som låg 500 meter från lägenheten. Skulle dock en bit bort längs med stranden därav tog jag hojjen. En dam i bilen framför bestämmer sig att nita (näst intill) i rondellen för att lämna företräde åt inkörande bil och jag med lite nerlägg, hal asfalt under mig och kalla däck bromsar på mig och lägger ner hojjen i backen. :mad: Argh! 582 Euro fattigare. Dom pengarna hade jag precis planerat att köpa nytt skinnställ för… Tur att man är gjord av pengar. Köper till slut ändå ett ställ av märket Levior. 500 Euro. Det som fick bytas på hojjen var vänster sidokåpa, framskärm och växelspak. Kom alltså ganska lindrigt undan ändå… Men efter däcksbyte och packboxbyte på verkstad så började mc-kassan tryta rejält.

050702 – Resan hemåt
Spanien-Frankrike
Kursen tar slut och vi styr vår kos mot Östeuropa. Vi åker via Granada, Sierra Nevada och upp längs spanska östkusten. Tät lastbilstrafik på den lilla vägen så efter halva sträckan tröttnar vi och tar betalmotorvägen istället som nästan var helt trafikfri! Inte konstigt med dessa avgifter… :va Vi åker längs franska rivieran och över till Italien.

Min Ursprungliga plan var att ta båt till Marocko från Spanien och sedan åka längs Nordafrikas kust genom Algeriet till Tunisien och sedan ta båt till Italien. Denna plan sprack då landgränsen Marocko-Tunisien var totalt stängd.

Italien
Vi blev alltså tvungna att ta den längre och klart dyrare vägen genom Europa. Men jag måste rekommendera motorvägarna i bergiga norra Italien! Riktigt sköna kurviga fina vägar som slingrar sig halvt genom tunnlar och halvt över bergsklyftor! Efter att ha spanat in Rom och Pisa drar vi vidare till Kroatien

Kroatien
I Kroatien hälsar vi på en kompis till mig och spenderar några dagar hos honom utanför Dubrovnik :cool: (som är en fin stad). Kroatien är riktigt fint! Hit måste man återvända någon dag. Vi åker sedan norrut med stopp i Split och sedan upp till Plitvicka nationalpark. (riktigt nice!). Sedan åker vi över till Slovenien o besöker Skocjanske jame, som är en stor fet grotta.

Italien
Vi åker från Slovenien tillbaka till Italien och spenderar en dag i Venedig.

Slovenien
Sen åker vi tillbaka till Slovenien och genom Triglav nationalpark och vidare genom Österrike en sväng för att återvända till Slovenien och sen över till Ungern.

Ungern
Varning för ungerska vägar! Dom är riktigt dåliga, Man kunde komma körande på 70-väg (eller nåt) och helt plötsligt i en kurva hade dom tagit bort all asfalt för ca 20 meter! :eek: Ganska så ruggigt med sporthoj! Här passar nån mer offroadhoj klart bättre. Asfalten är väldigt gropig och ojämn, men tar man det lugnt så funkar det med vilken hoj som helst. Repetera för övrigt tyskan innan ni åker hit för här gäller tyska, inte engelska… Vi åker upp längs med sjön Balaton och sedan vidare till Budapest. Här upptäcker vi att vår reskassa har börjat sina och vi hittar inget billigt boende. I letandet efter boende tycker en geting att han ska flyga in och sticka mig under ögat innanför solglasögonen. :näsblod Liiite ruggigt, måste erkänna att man vinglade till både en och två ggr innan man fick stopp på hojjen. Till slut inser vi i vilket fall att vi inte har råd att fortsätta resan riktigt som planerat utan väljer att sätta kurs mot Sverige lite snabbare än planerat. Vi åker norrut till Slovakien

Slovakien
Vägarna bättre i Slovakien och här hittar vi riktigt billigt boende på camping. Vår uppfattning är att Slovakien och polen var klart billigare än Ungern, men det kan vara så att vi råkade röra oss i turisttäta områden i Ungern och att det därav var dyrare. Får ett gott intryck av Slovakien även om vi passerar ganska fort och kommer sedan in i Polen.

Polen
Polen marchar vi mest igenom på ganska dåliga vägar i spöregn! Det verkar vara relativt låga priser här också. Vädret gör dock att nu har vi bara siktet på Gdansk där vi tänkte hoppa på en färja. Framme i Gdansk har vi riktig flyt! Vi kommer 30 min innan färjan avgår till Nynäshamn och den går varannan dag!

050723 – Norrköping, Sverige
Alright! En soft färje-tripp över och sen färd i spöregn mellan Nynäshamn och Norrköping…

Detta var sommaräventyret -05 summa summarum! Hoppas att det kan ge idéer till nya resor. Nu har jag utelämnat mycket information, såsom var vi övernattade osv. Det skulle bli alldeles för mycket annars. Men jag har allt nerskrivet så är ni mer intresserade av någon speciell del av resan, vägval eller boende osv. så tveka inte att fråga!

Fick mersmak av norra Östeuropa som vi mest forcerade igenom och hoppas att kunna ta en nu sväng genom baltiska länderna och Polen, Tjeckien och Slovakien. Kanske redan i sommar? Vem vet

Kokke

edit. ska se om jag kan peta in lite bilder snart
 
Last edited:

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
Hur många mil blev det allt som allt?? Jag misstänkter det inte blev allt för mkt åkande under själva kurs månaderna.

Vad hade ni lagt upp för budget för hela resan?

Jag är sugen på att göra något liknande, fast utan kursen då. Helt enkelt en "vanlig" Europaresa.
 

Royroy

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
SF -11
Jag åkte ner samma väg till spanien (sommaren 2003) då på en gixxer 600, det var riktigt nice (Förutom alla otrevliga människor i Frankrike och alla rånförsök i samma ####land :mad:) Vi tältade iofs.. hur gjorde ni?

Ska ner nu i sommar också, tjejen är därifrån.. så hör av er om det är någon som har vägarna förbi och blir sugen på EN... cervesa :fyllisar
 

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Valencia
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
cool_adde skrev:
2158280 Hur många mil blev det allt som allt?? Jag misstänkter det inte blev allt för mkt åkande under själva kurs månaderna.

Vad hade ni lagt upp för budget för hela resan?

Jag är sugen på att göra något liknande, fast utan kursen då. Helt enkelt en "vanlig" Europaresa.


Som jag skrev så blev det 1170 mil under själva "resan". Sen körde jag ca 250 mil nere i spanien under de tre månaderna. Ganska lite jag vet... Men det blir ju så när inga kompisar där nere hade hoj och det fanns så mycket annat att göra :)

Hmm.. budget. Jag tog ju csn så tiden nere i spanien finansierade jag ju med det. Exklusive köp av skinnställ, rep. av hoj och däck osv såklart. Vi gjorde ingen direkt budget... ingen som höll i alla fall ;) Bensinkostnad är ju inte så svår att räkna ut. Boende kostade mellan 30-50 euro för dubbelrum i västeuropa. Vi hade inte plats på hojjen med tält och sovsäckar så vi fick bo på hostels och i bungalows. Letade hela tiden efter billigaste alternativet, men när man har kört en hel dag så har man inte alltid tålamod till att leta så budgetera med några kronor mer än vad det kostar om man hittar det billigaste. Tältplats på camping är ju det absolut billigaste om man har plats för tält osv. Det var väl vårt "dåliga" budgeterande som gjorde att vi fick öka takten sista delen resan för att vi inte hade råd att resa som planerat. Men som sagt, ska verkligen göra en ny resa runt Östeuropa så fort som möjligt!

Jag kan verkligen rekommendera att göra en liknande resa. Östeuropa är klart billigare, speciellt Polen och Slovakien (av de länder vi va i). Misstänker att även Ungern är rätt billigt om man undviker budapest och området kring sjön Balaton, men vet inte säkert. Vi upplevde ibland att vi körde lite för mycket under resan. Att packa hojjen, köra och sen hitta boende tar sin tid. Så planera gärna in några ställen där man sover ett par nätter så man hinner vila upp sig och se sig om lite på plats. Kanske ta mindre turer utan packning osv.
 
Last edited:

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Säg till om du tänkt åka genom Lettland, så ska du få tips på dom bästa vägarna.
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
Ja, slantarna lär ju springa iväg ganska snabbt när man bor på hotell osv. Camping lär ju vara riktigt billigt ibland. Dessutom kan man ju köra budgetalternativet "tälta i park" eller "I gräset bredvid rastplatsen" :)
Camping kan man väl få för typ hundralappen på många ställen.
Mat är ju också ett kapitel for sig. Jag vet att när jag jobbade som resande säljare så hade man ju traktamentet på 150:- Skulle räcka till lunch och middag. (Frukost betala ingick i hotellet som arbetsgivaren betalade) De kronorna sprang ju oftast iväg lite. Men det kan väl vara OK om man ser till att jag var hemma 4dagar/månad, så mat hemma behövdes ju inte.

Man lär ju hamna någonstans runt 150:- i snitt per dag i mat iaf.

Hmm, jag är ju en stor dyrkare av siffror... "Måste räkna på det här" :)
 

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Valencia
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Ten-0 skrev:
2158633 Säg till om du tänkt åka genom Lettland, så ska du få tips på dom bästa vägarna.

Härligt! Nästa resa kommer jag med stor sannolikhet åka genom Lettland. När det blir aktuellt vet jag vart jag vänder mig :tummenupp
 

Zindelin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000rr -05
Men jag har hört att det ska vara riktigt jobbigt att åka på långsemester med en sporthoj? Har en CBR 1000 rr och funderar på en tur genom europa med några kompisar men där finns ingen som har gett mig rådet att följa med. Alla säger att det kommer bli omöjligt!
 

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Valencia
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Zindelin skrev:
2169021 Men jag har hört att det ska vara riktigt jobbigt att åka på långsemester med en sporthoj? Har en CBR 1000 rr och funderar på en tur genom europa med några kompisar men där finns ingen som har gett mig rådet att följa med. Alla säger att det kommer bli omöjligt!


Jag kan ju bara tala för hur det var att åka thunderace. Den är ju lite mer åt sporttouring-hållet. För mig var det inga problem alls. Men jag kan i och för sig tänka mig att man vill stanna lite oftare och sträcka på bena och förlösa träsmaken i röven än vad en guldvingeåkare eller bmw-tourer vill. Men har man god tid på sig och inte har nåt emot att stanna lite då och då så är det inga problem, det är ju ändå inte kul att forcera resan utan att stanna nånstans. Jag har hört o läst om folk som tourat riktigt långt på R1:eek:r och dylikt så visst går det!

:tummenupp
 
Last edited:

lobatjevskij

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Lund
Hoj
ZX-6R
Hastighetsbegränsningar och annat

Hej!

Tänkte själv fara neråt Danmark-Tyskland-Schweiz-Frankrike-Belgien på MC semester.

Undrar om du möjlightvis har koll på (eller vet var man hittar info om) vad det gäller för hastighetsbegränsningar i olika länder, och även vid vilka hastighetsöverträdelser man förlorar kortet. Kan vara bra att veta, så man försäkrar sig om att man har kortet kvar när man kommer hem igen...;-)

/Lobatjevskij
 

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Valencia
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Jag använde motormännens vägatlas över europa. Där står alla hastighetsbegränsningar samt myckat annat matnyttigt.

Vid vilken hastighet man förlorar kortet vet jag inte, men har de verkligen rätt att ta ditt kort på plats? Skickar de inte info om överträdelsen till svenska myndigheter som sedan får besluta? I så fall så kanske det är svenska regler som gäller...

lobatjevskij skrev:
2253785 Hej!

Tänkte själv fara neråt Danmark-Tyskland-Schweiz-Frankrike-Belgien på MC semester.

Undrar om du möjlightvis har koll på (eller vet var man hittar info om) vad det gäller för hastighetsbegränsningar i olika länder, och även vid vilka hastighetsöverträdelser man förlorar kortet. Kan vara bra att veta, så man försäkrar sig om att man har kortet kvar när man kommer hem igen...;-)

/Lobatjevskij
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top