Tyskland Tour -05

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Förra året bestämde jag mig för att ta en tur till tyskland på min gamla Afrikan. Efter inte allt för mycket planerande, mer lägga pengar på hög, så bar det av. Några dagar innan midsommar så for jag ner till Ystad för att åka till Dublin över midsommar med en kamrat. Målet där var att gå på U2 konsert ;) U2 på hemmaplan är riktigt bra... Dock flög vi Köpenhamn->Dublin men väl hemkommen till svedala så började resan på allvar.

Första dagsetappen var Ystad till precis på andra sidan gränsen i Tyskland. Danmark avverkades på icke motorväg, bortsett från broarna. Det blåser faktiskt inte alls så mycket på broarna som man skulle kunna tro. Stannade bara till en vända för att käka lite och tanka. Jag har ruskigt svårt för danska så jag gjorde mitt bästa för att minimera sammanstötningar med lokalbefolkningen ;) Eftersom jag har lite dåligt med plats i GPS'en så rationaliserade jag bort sverige och danmark. Danmark är som sverige hyfsat skyltat med lite kartor längsmed vägen so
m man kan fuska lite med. Framåt kvällskvisten så började det bli dax att hitta nånstans att sova, hade precis passerat tyska gränsen. Man ser ganska klart när man kommer till tyskland, spritbutiker och porrklubbar ligger precis efter gränsen ;) Jag tog av och åkte parralellt med Dansk/Tyska gränsen i hopp om att hitta ett lämpligt Bed & Breakfast. Sent om sider så kom jag till en liten by och av en slump såg jag Zimmer skylten. Paret som ägde huset var ytterst trevliga och serverade en ruskigt bra frukost på morgonen. Kvinnan i huset pratade perfekt tyska och danska samt dålig engelska. Så det ble dålig engelska, min tyska är ruskigt dålig och 8-10 timmars hojåkande gör inte saken bättre ;)

Den andra dagen for jag tidigt mot Hamburg på diverse småvägar. Tyskland är som skåne fast större. Gott om småväg, dock är det lika gott om byar och 30 skyltar. Det är helt okej med trafik oxo. Detta i kombiantion med 30 graders värme förtar känslan lite. Det är lite skoj att dom har färjor istället för broar här och där. Lite annorlunda känsla att rulla på hojjen på en liten färja och åka över en 20 meter bred flod. Framåt lunch var jag framme i Hamburg. Det var ingen rolig upplevelse. Enda vägen jag hittade på till andra sidan Elbe var Autobahn, som gick i en tunnel. Det var nog det värsta jag vart med om att köra i hittils. 6 filer, om jag inte missminner mig, åt ena hållet, mörkt, tjock dieselsmog i luften och så varmt att kylfläkten gick igång trots att jag åkte 60-70. På andra sidan tunneln tog jag första bästa avfart och hamnade längsmed Elbe, förbi Airbus eller någon annan flygplanstillverkares testanläggning, ruggigt stor att åka bredvid, och ett par varv där man höll på o bygga fraktbåtar. Stannade till en sväng och mumsade i mig mackan jag fått av kvinnan som hade Bed & Breakfast stället jag sovit på. Efter en hel del irrfärd den dagen, jag hade missat lite info till GPS'en som gjorde att den inte kunde autorouta :(, så började tankarna på att kanske circkla runt hamburg och ge se hemåt. Jag gjorde lite huvudräkning och kom fram till att jag snittat 30km/h dom sista 15 milen den dagen. Den kvällen blev det att sova på ett billighets hotell, som jag har glömt namnet på.

Blev ganska långt inlägg, ska ta resten av resan senare ;) Ska leta rätt på lite digitalfoton jag tog oxo ;)
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
En av de få bilderna jag tog i tyskland ;) Taget precis efter jag tagit den första färjan över en flod.
 

Bifogat

  • tyskland1.jpg
    tyskland1.jpg
    68.9 KB · Visningar: 175
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top