Problem gsxr 750 går illa 00a

Snigel

juckar å snurrar å bär mig åt
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Det hela började i eftermiddags då jag tvättade hojen, efter tvätten startade jag varpå hojen gick lite oroligt på låga varv, efter att den blivit varm försvann problemen.
Stack iväg å körde 7-8 mil då bränslelampan börjar blinka rullar in på närmsta mack då börjar hojen gå lite oroligt igen.
Tankar upp hojen å kör iväg varpå hojen går sämre och sämre hackar, går inte på alla cyl, svarta puffar ur röret.
Dock så går hojen hyffsat på fullgas tar mig hem med den hackande hojen.

Har kollat över säkringar och kablage inget verkar löst skadat eller fuktigt.
Tänkte kolla över stiften samt spolarna men här börjar min fantasi ta slut.
Det sitter powercomander på hojen vågar man fingra på inställningarna där?
Kanske man kan lyfta av batteripolen över natten eller riskerar man att tappa inställningarna i pcn då? :va :va

Tacksam för tips
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
På endurohojarna så kan det tränga in vatten under generatorkåpan som kan strula till det med tändningen, märks mestadels på låga varv att hojen blir "orolig" och inte går stabilt. Ett annat tips är att kika under tändhattarna.
 

Snigel

juckar å snurrar å bär mig åt
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Stift tändspolar kollade är ok !
Min nya teori är att eftersom jag körde nästan tomt på soppa samt en del bakhjul så kanske någon skit ifrån tanken slunkit med eller är filtret på soppapumpen tightare än ett grodarchele?
Kan man ta av batteripolen över natten med power comander utan att inställningarna går förlorade?
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
När TPS sensorn strular brukar de bete sig så och det är rätt vanligt att den ger upp.

Svarta rökpuffar ur avgas tyder på för fet blandning.

Kolla så att du inte har vatten nere vid tändstiften.
 
Last edited:

Snigel

juckar å snurrar å bär mig åt
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Superbike Roger skrev:
2131477 När TPS sensorn strular brukar de bete sig så och det är rätt vanligt att den ger upp.

Svarta rökpuffar ur avgas tyder på för fet blandning.

Kolla så att du inte har vatten nere vid tändstiften.


Stiften kollade helt torrt och fint dock så var stiften väldigt svarta.

Tps sensor? var sitter den?

Jag funderar kring att jag körde nästan tomt på bränsle, suger bränslepumpen alltid genom filtret?
Eller finns det ett mindre filtrerat hål som ligger lägre när det är lite soppa kvar som en slags reserv?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Att hojen skulle mappa om sig automagiskt efter en tvätt låter ganska otroligt, så låt bli att pilla på pc3:an så länge du inte misstänker att den nollat sig eller liknande. Då borde den gå kass hela tiden dessutom.

Du har fått in vatten någonstans, det är bara att rota tills du finner!
 

Skrutten

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Bara gammel-duccan kvar
HanneZ skrev:
2132176 Att hojen skulle mappa om sig automagiskt efter en tvätt låter ganska otroligt, så låt bli att pilla på pc3:an så länge du inte misstänker att den nollat sig eller liknande. Då borde den gå kass hela tiden dessutom.

Du har fått in vatten någonstans, det är bara att rota tills du finner!


Frågan var väl om man kunnde ta av kablen ifrån batteriet och om PC nollar sig då.

//LF
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Annars får du väl köra ett fulmek och sätta ett annat batteri med hjälp av startkabalar el liknade så PC får ström så du kan koppla ur det andra.


:skärbrännareochspett
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Skrutten skrev:
2132182 Frågan var väl om man kunnde ta av kablen ifrån batteriet och om PC nollar sig då.

//LF
Mjo, fast innan skrev han om han vågade fingra på pc3:an och det tyckte jag lät som en dålig idé.

Med tanke på hur många som tar ur sina batterier på vintern så tror jag inte pc:3an nollas bara för att strömmen försvinner, vet inte säkert dock.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
HanneZ skrev:
2132191 Mjo, fast innan skrev han om han vågade fingra på pc3:an och det tyckte jag lät som en dålig idé.

Med tanke på hur många som tar ur sina batterier på vintern så tror jag inte pc:3an nollas bara för att strömmen försvinner, vet inte säkert dock.

PC3an nollar inte sig då den har ett minne som lagrar infon.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Snigel skrev:
2132169 Stiften kollade helt torrt och fint dock så var stiften väldigt svarta.

Tps sensor? var sitter den?

Jag funderar kring att jag körde nästan tomt på bränsle, suger bränslepumpen alltid genom filtret?
Eller finns det ett mindre filtrerat hål som ligger lägre när det är lite soppa kvar som en slags reserv?

TPS sitter på höger sida av spjällhuset och känner av spjällets läge, sitter en oring som har en tendens att svälla av bensinen.

Stiften svarta tyder på fet bränsleblandning.

Ett tips är att kolla upp TPS i första hand :tummenupp
 

Snigel

juckar å snurrar å bär mig åt
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Ok tack för tipsen skall kolla tps då jag kommer hem samt hälla på k sprit å byta stift så får vi se :)
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Snigel skrev:
2132702 Ok tack för tipsen skall kolla tps då jag kommer hem samt hälla på k sprit å byta stift så får vi se :)

Din Fi lampa blinkar inte eller?

HanneZ skrev:
2132297 Om den går orent och ibland t.ex. går på 2 cylindrar så kan stiften även bli svarta p.g.a. det.

Jo visst kan de det men vet att TPS kan strula på det viset, TPS är ett kännt problem på GSXR K.
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Superbike Roger skrev:
2134084 Har du kollat TPS?
1,1 K-ohm stängd och 4,3 K-ohm öppen.

Jag hade en GSXR750 -00 som betedde sig lika dant, det var en vakumslang som lossnat.. kolla slangarna innan du ger dig på en massa avancerad felsökning.

Lycka till

/Karl
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Va faan Snigel, har du redan lyckats förstöra min förra ögonsten :mad:. Skämt åsido, när tanken lackerades om förra sommaren så lät vi soppapumpen sitta kvar så det lär inte ha kommit in nån skit då iaf. För övrigt har hojen stått mestadels utan batt i vintras så mappningen i PC3:an behöver du inte oroa dig för :).

Trist att det strular för dig, hoppas det inte är nåt allvarligt. Ringer troligtvis dig i morrn så kan vi köra en sväng om vi får ihop det :banana
 

Snigel

juckar å snurrar å bär mig åt
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Kortslöt service kontakten fick _c00

Så tps givaren verkar krångla har tagit loss å smort den med teflon spray tyckte iofs inte att den trögade så mycket men men.

Kom hem sent så ytterligare felsökning och mätning blir det inte förrens imorgon.

Ett supertack till superbike roger som tjatat på mig om tpsen förstår i efterhand att jag varit trögfattad men hojen är helt ny för mig.

Har nu laddat ned en service manual så man har lite mer på fötterna oxå :banana
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top