Vilken packningspasta?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Ska förbi biltema och tänkte inhandla packningspasta till ihopmonteringen av motorn. Är ute efter nån blå pasta som rekommenderats tidigare här på forumet.
Kan detta vara något? Det gäller ihopmonteringen av blockhalvorna samt montering av cylindern mot blocket mm. Dessa ytor har inga packningar så pastan skall vara anpassad för det.
Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-188_l.jpg
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
philsson skrev:
2107823 Ska förbi biltema och tänkte inhandla packningspasta till ihopmonteringen av motorn. Är ute efter nån blå pasta som rekommenderats tidigare här på forumet.
Kan detta vara något? Det gäller ihopmonteringen av blockhalvorna samt montering av cylindern mot blocket mm. Dessa ytor har inga packningar så pastan skall vara anpassad för det.
Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-188_l.jpg

Jag hade Blå Loctite flenstätning till min, funkar kanon!
 

Jambo

Jambo
Gick med
4 Apr 2006
Ort
I skogen vid Bornsjön
Hoj
I Sallet : XL500S / XRV750W / CB750F / HD1200XLH
Köp den blå varianten då slipper du läckor, har plockat ner/ihop tre rovor under vintern, och kört med blå, och ingen läcker, var bara noga med att rengöra ytorna först, samt givetvis så skall du använda momentnyckel och dra i "kors" så att allt sätter sig rätt, sen är det bara att torka av överflödigt material.

Voila, that's it,
Jambo
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jambo skrev:
2108035 Köp den blå varianten då slipper du läckor, har plockat ner/ihop tre rovor under vintern, och kört med blå, och ingen läcker, var bara noga med att rengöra ytorna först, samt givetvis så skall du använda momentnyckel och dra i "kors" så att allt sätter sig rätt, sen är det bara att torka av överflödigt material.

Voila, that's it,
Jambo
Blå locktight? eller blå packningspasta av något slag. Sist jag tog isär en motor så satt det packningar överallt som jag kletade packningspasta på. Vet inte hur det är på packningsfria anläggningsytor.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag brukar köra med Biltemas röda packningssilicon, funkar till allt, tål både kemikalier och hög värme. Har använt det till avgassystem och har aldrig krånglat. Skadar inte heller att den är billig också. :)

Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-194_l.jpg
 
Last edited:

Bjarn

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
sundsvall
Hoj
Aprilia rs Yamaha wr 426
philsson skrev:
2107823 Ska förbi biltema och tänkte inhandla packningspasta till ihopmonteringen av motorn. Är ute efter nån blå pasta som rekommenderats tidigare här på forumet.
Kan detta vara något? Det gäller ihopmonteringen av blockhalvorna samt montering av cylindern mot blocket mm. Dessa ytor har inga packningar så pastan skall vara anpassad för det.
Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-188_l.jpg

Själv körde jag med plasting paddnigs "form a gasket" (rött) när jag satt ihop halvorna på min yzf. Funkat hur bra som helst och inte droppat en droppe.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Alla verkar säga olika, finns det ingen massa/gegga som är gjord för just endamålet? Givetvis fungerar nog det mesta men man vill gärna slippa riva pga man använt fel gegga.
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Kör på TheerBond 1215, fick detta rekomenderat av Husaberg och det funkar kanon :tummenupp Kör den över allt block, ventilkåpa inspektions luckor mm.
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Ta inte föör mycket nu bara, överflödig packningsklet lossnar och sätter igen oljekanaler och dylikt. Förhoppningsvis sätter det sig i oljesilen och filtret, men i värsta fall täpper det igen det lilla hålet i vevaxeln och då är du på ruta ett igen. :huvet
 

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Trångsund, Sthlm
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Funkar Loctite blå flänstätning även mellan ventilkåpa och topp?
Det är det enda jag har hemma och jag vill få ihop min 625 snarast...

/ Andreas
 
Last edited:

WAKKA

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
blekinge
Hoj
yzf 1000 thunderrace fighterbygge,Yzf750r,crf 450,o en liten fiddy
Fick tipset av en motorguru här i trakterna som renoverar massor av cycklar om året att hylomar va att rekommendera vid blockhalvor,provade detta själv o det funkade bra. Finns också på mekonomen
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Highland-Micke skrev:
2110144 Den där blå Loctite, kallas för Loctite 587. Den är kanon.

Säljer Loctites produkter på firman.... :tummenupp

Vad skiljer på Loctites 587 & 5926 flänstätning ?
Hade tänkt använda mig av 5926 när jag monterar motorn.
 

Highland-Micke

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Highland outback 04:a
Puttra skrev:
2110169 Vad skiljer på Loctites 587 & 5926 flänstätning ?
Hade tänkt använda mig av 5926 när jag monterar motorn.

587: Är en flänstätning och tätar bra mot alla typer av oljor. Perfekt för växellådor, oljetråg, ventilkåpor, bakaxlar m.fl.
Det som kommer utanför flänsen löses upp i oljan och hamnar i filtret.
Denne härdar genom kontakt med metalljoner eller vaccum.

5926: Är en silikontätning, måste härda ordentligt innan kontakt med oljor. Den kan svälla något i kontakt med bensin. Tål vibirationer och höga tryck bra samt att denne krymper ej.
Silikoner härdar genom avdunstning av exempelvis ättika (ej bra i kontakt med elektronik!), då kan du få en gummiliknande bit på utsidan som senare kan lossna och falla i oljan.
Silikoner tål dock ett högre värmetal och blir som gummi, den blir då avdragsbar. Den är mycket bra då två olika material sättes ihop, som gjutjärn och aluminium, då aluminium gärna "rör" sig lite och eftersom silikon är som gummi så följer den med.

Fick nyss en kurs i detta....omöjligt att komma ihåg annars. :tummenupp
 

Highland-Micke

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Highland outback 04:a
Folkezx9r skrev:
2110762 http://www.loctite.se/int_henkel/loctite_se/binarydata/pdf/AAM_Sverige_SISTA_FOR_TRYCK_DEC_2004.pdf

Men till just blockhalvor har jag använt Hylomars blåa packningsgegga. Blev rekommenderad det av 2 mc-verkstäder o det fungerar mkt bra.

Hylomaren är populär, den har jag sålt en hel del utav också, så den är det nog inget fel på.
Loctites svar på Hylomaren är 5922 som jag börjat plocka hem, den är t.om. billigare (hos mig iaf.).
Kommer inte ihåg nu vad fördelen med 5922:an var jämtemot Hylomaren, det ska jag kolla upp imorgon. :va
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Highland-Micke skrev:
2110730 587: Är en flänstätning och tätar bra mot alla typer av oljor. Perfekt för växellådor, oljetråg, ventilkåpor, bakaxlar m.fl.
Det som kommer utanför flänsen löses upp i oljan och hamnar i filtret.
Denne härdar genom kontakt med metalljoner eller vaccum.

5926: Är en silikontätning, måste härda ordentligt innan kontakt med oljor. Den kan svälla något i kontakt med bensin. Tål vibirationer och höga tryck bra samt att denne krymper ej.
Silikoner härdar genom avdunstning av exempelvis ättika (ej bra i kontakt med elektronik!), då kan du få en gummiliknande bit på utsidan som senare kan lossna och falla i oljan.
Silikoner tål dock ett högre värmetal och blir som gummi, den blir då avdragsbar. Den är mycket bra då två olika material sättes ihop, som gjutjärn och aluminium, då aluminium gärna "rör" sig lite och eftersom silikon är som gummi så följer den med.

Fick nyss en kurs i detta....omöjligt att komma ihåg annars. :tummenupp


Då kan jag med andra ord använda 5926 med gott samvete då till mina blockhalvor, eller är 587 att föredra ändå?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Lyfter denna tråden...

Får ej bra tätning mot ventilkåpa på Husabergaren. Jag använder mig nu av Biltemas röda klet. Det har funkat fint tidigare men här vill det fan inte fungera. Har hört mkt gott om dessa "..bond", typ Hondabond, Ducatibond osv. Det gråa, hårdnande kletet asså.. Men vad finns det mer?

Tråden är ju 6 år gammel så lite uppdateringar hade ju inte skadat...

Mvh
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Biltemas röda fungerar utmärkt. Om det inte blir tätt så beror det inte på biltema i detta fall iaf.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top