133 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Resultat 1 till 20 av 20
    Jag gasa... å de rasa philssons avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    zx7r
    Garage
    Visa garage

Vilken packningspasta?

Ska förbi biltema och tänkte inhandla packningspasta till ihopmonteringen av motorn. Är ute efter nån blå pasta som rekommenderats tidigare här på forumet.
    Kan detta vara något? Det gäller ihopmonteringen av blockhalvorna samt montering av cylindern mot blocket mm. Dessa ytor har inga packningar så pastan skall vara anpassad för det.

Blå-Gult regerar Hsb-Chrilles avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Hoj
    Husaberg FS650 -02
    Citat Ursprungligen postat av philsson
    Visa citerat inlägg Ska förbi biltema och tänkte inhandla packningspasta till ihopmonteringen av motorn. Är ute efter nån blå pasta som rekommenderats tidigare här på forumet.
    Kan detta vara något? Det gäller ihopmonteringen av blockhalvorna samt montering av cylindern mot blocket mm. Dessa ytor har inga packningar så pastan skall vara anpassad för det.
    Jag hade Blå Loctite flenstätning till min, funkar kanon!

Jambo Jambos avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Hoj
    I Sallet : XL500S / XRV750W / CB750F / HD1200XLH
    Köp den blå varianten då slipper du läckor, har plockat ner/ihop tre rovor under vintern, och kört med blå, och ingen läcker, var bara noga med att rengöra ytorna först, samt givetvis så skall du använda momentnyckel och dra i "kors" så att allt sätter sig rätt, sen är det bara att torka av överflödigt material.

Voila, that's it,
    Jambo

Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    zx7r
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Jambo
    Visa citerat inlägg Köp den blå varianten då slipper du läckor, har plockat ner/ihop tre rovor under vintern, och kört med blå, och ingen läcker, var bara noga med att rengöra ytorna först, samt givetvis så skall du använda momentnyckel och dra i "kors" så att allt sätter sig rätt, sen är det bara att torka av överflödigt material.

Voila, that's it,
    Jambo
    Blå locktight? eller blå packningspasta av något slag. Sist jag tog isär en motor så satt det packningar överallt som jag kletade packningspasta på. Vet inte hur det är på packningsfria anläggningsytor.

Men i min värld... supermoppes avatar
    Reg.datum
    Jul 2005
    Hoj
    Stella
    Garage
    Visa garage
    Jag brukar köra med Biltemas röda packningssilicon, funkar till allt, tål både kemikalier och hög värme. Har använt det till avgassystem och har aldrig krånglat. Skadar inte heller att den är billig också.

Senast redigerat av supermoppe den 2006-04-23 klockan 17:30.

Medlem
    Reg.datum
    Feb 2005
    Hoj
    Aprilia rs Yamaha wr 426
    Citat Ursprungligen postat av philsson
    Visa citerat inlägg Ska förbi biltema och tänkte inhandla packningspasta till ihopmonteringen av motorn. Är ute efter nån blå pasta som rekommenderats tidigare här på forumet.
    Själv körde jag med plasting paddnigs "form a gasket" (rött) när jag satt ihop halvorna på min yzf. Funkat hur bra som helst och inte droppat en droppe.

Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    zx7r
    Garage
    Visa garage
    Alla verkar säga olika, finns det ingen massa/gegga som är gjord för just endamålet? Givetvis fungerar nog det mesta men man vill gärna slippa riva pga man använt fel gegga.

Medlem tellskogs avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Hoj
    Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
    Garage
    Visa garage
    Kör på TheerBond 1215, fick detta rekomenderat av Husaberg och det funkar kanon Kör den över allt block, ventilkåpa inspektions luckor mm.

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr! wheelie82s avatar
    Reg.datum
    Jul 2005
    Hoj
    KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
    Garage
    Visa garage
    Ta inte föör mycket nu bara, överflödig packningsklet lossnar och sätter igen oljekanaler och dylikt. Förhoppningsvis sätter det sig i oljesilen och filtret, men i värsta fall täpper det igen det lilla hålet i vevaxeln och då är du på ruta ett igen.

Industrial strength
    Reg.datum
    Jun 2005
    Hoj
    Yamaha YZ 450, Yamaha R1
    Funkar Loctite blå flänstätning även mellan ventilkåpa och topp?
    Det är det enda jag har hemma och jag vill få ihop min 625 snarast...

/ Andreas
    Senast redigerat av Moto-XXX den 2006-04-24 klockan 12:29.

Medlem WAKKAs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    yzf 1000 thunderrace fighterbygge,Yzf750r,crf 450,o en liten fiddy
    Garage
    Visa garage
    Fick tipset av en motorguru här i trakterna som renoverar massor av cycklar om året att hylomar va att rekommendera vid blockhalvor,provade detta själv o det funkade bra. Finns också på mekonomen

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Hoj
    Highland outback 04:a
    Den där blå Loctite, kallas för Loctite 587. Den är kanon.

Säljer Loctites produkter på firman....

Även lata kan bli trötta ibland Puttras avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Hoj
    Suzuki katana 1295
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Highland-Micke
    Visa citerat inlägg Den där blå Loctite, kallas för Loctite 587. Den är kanon.

Säljer Loctites produkter på firman....
    Vad skiljer på Loctites 587 & 5926 flänstätning ?
    Hade tänkt använda mig av 5926 när jag monterar motorn.

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Puttra
    Visa citerat inlägg Vad skiljer på Loctites 587 & 5926 flänstätning ?
    Hade tänkt använda mig av 5926 när jag monterar motorn.
    587: Är en flänstätning och tätar bra mot alla typer av oljor. Perfekt för växellådor, oljetråg, ventilkåpor, bakaxlar m.fl.
    Det som kommer utanför flänsen löses upp i oljan och hamnar i filtret.
    Denne härdar genom kontakt med metalljoner eller vaccum.

5926: Är en silikontätning, måste härda ordentligt innan kontakt med oljor. Den kan svälla något i kontakt med bensin. Tål vibirationer och höga tryck bra samt att denne krymper ej.
    Silikoner härdar genom avdunstning av exempelvis ättika (ej bra i kontakt med elektronik!), då kan du få en gummiliknande bit på utsidan som senare kan lossna och falla i oljan.
    Silikoner tål dock ett högre värmetal och blir som gummi, den blir då avdragsbar. Den är mycket bra då två olika material sättes ihop, som gjutjärn och aluminium, då aluminium gärna "rör" sig lite och eftersom silikon är som gummi så följer den med.

Fick nyss en kurs i detta....omöjligt att komma ihåg annars.

Född i motvind... OCH uppförsbacke ! Folkezx9rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
    http://www.loctite.se/int_henkel/loc...K_DEC_2004.pdf

Men till just blockhalvor har jag använt Hylomars blåa packningsgegga. Blev rekommenderad det av 2 mc-verkstäder o det fungerar mkt bra.

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Folkezx9r
    Visa citerat inlägg http://www.loctite.se/int_henkel/loc...K_DEC_2004.pdf

Men till just blockhalvor har jag använt Hylomars blåa packningsgegga. Blev rekommenderad det av 2 mc-verkstäder o det fungerar mkt bra.
    Hylomaren är populär, den har jag sålt en hel del utav också, så den är det nog inget fel på.
    Loctites svar på Hylomaren är 5922 som jag börjat plocka hem, den är t.om. billigare (hos mig iaf.).
    Kommer inte ihåg nu vad fördelen med 5922:an var jämtemot Hylomaren, det ska jag kolla upp imorgon.

Även lata kan bli trötta ibland Puttras avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Hoj
    Suzuki katana 1295
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Highland-Micke
    Visa citerat inlägg 587: Är en flänstätning och tätar bra mot alla typer av oljor. Perfekt för växellådor, oljetråg, ventilkåpor, bakaxlar m.fl.
    Det som kommer utanför flänsen löses upp i oljan och hamnar i filtret.
    Denne härdar genom kontakt med metalljoner eller vaccum.

5926: Är en silikontätning, måste härda ordentligt innan kontakt med oljor. Den kan svälla något i kontakt med bensin. Tål vibirationer och höga tryck bra samt att denne krymper ej.
    Silikoner härdar genom avdunstning av exempelvis ättika (ej bra i kontakt med elektronik!), då kan du få en gummiliknande bit på utsidan som senare kan lossna och falla i oljan.
    Silikoner tål dock ett högre värmetal och blir som gummi, den blir då avdragsbar. Den är mycket bra då två olika material sättes ihop, som gjutjärn och aluminium, då aluminium gärna "rör" sig lite och eftersom silikon är som gummi så följer den med.

Fick nyss en kurs i detta....omöjligt att komma ihåg annars.

Då kan jag med andra ord använda 5926 med gott samvete då till mina blockhalvor, eller är 587 att föredra ändå?

Börsmäklarn Mahhbechhs avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Hoj
    Briggs & Stratton
    Garage
    Visa garage
    Lyfter denna tråden...

Får ej bra tätning mot ventilkåpa på Husabergaren. Jag använder mig nu av Biltemas röda klet. Det har funkat fint tidigare men här vill det fan inte fungera. Har hört mkt gott om dessa "..bond", typ Hondabond, Ducatibond osv. Det gråa, hårdnande kletet asså.. Men vad finns det mer?

Tråden är ju 6 år gammel så lite uppdateringar hade ju inte skadat...

Mvh

Medlem RaceMes avatar
    Reg.datum
    Sep 2005
    Hoj
    Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Biltemas röda fungerar utmärkt. Om det inte blir tätt så beror det inte på biltema i detta fall iaf.

Medlem Pawels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Hoj
    Speed Triple 1050 -05
    Garage
    Visa garage
    Har också använt Biltemas, dock den svarta (tror den var röd innan).
    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tat...silikon-36193/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2003 Honda XRV 750 Africa Twin av crsg84

2009 Ducati Streetfighter S av zxrTony

2002 Suzuki GSXR 1000 av ZX9xpress

Bloggar
En jävla knall av Toyman

999R:en av Toyman

1 kvar... av Toyman