Hayabusa-tråden

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
GSX1300R -08
Får man fråga varför du ska göra detta??
Den bakpå måste ju ha ben som härifrån och till månen.. :va

Tja Z idén kan vara värt att kika lite extra på :tummenupp

Nej så långa ben har hon inte men däremot problem med ett knä, är nog rätt så skönt att inte behöva krypa ihop allt för mycket om man ska på längre turer.

Fotpinnar från Buell tydligen

Våran vän Ove vet allt om detta

Tack så mycket!! Är det original pinnar eller någon sänkningssats till speciell modell?
 
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Tja Z idén kan vara värt att kika lite extra på :tummenupp

Nej så långa ben har hon inte men däremot problem med ett knä, är nog rätt så skönt att inte behöva krypa ihop allt för mycket om man ska på längre turer.



Tack så mycket!! Är det original pinnar eller någon sänkningssats till speciell modell?

Som min fru då...
Klarar 45 min sen börjar det bli jobbigt.. efter en timme så skakas det friskt på benet.. :D

Det är orginal buell pinnar...
C-S-M på hayabusa.nu har dom installerade och ove som Andersson hänvisar till heter Groove där..

Bilder info och inköpsmöjlighet i USA hittar du här
http://www.hayabusa.org/forum/members-members/78309-buell-peg-mod-99-09-busa-owners.html
 
Last edited:

black devil

busa power
Gick med
10 Jan 2010
Ort
norge sarpsborg
Hoj
2000 hayabusa,125ccm 4stroke dirtbike,110ccm atv
busa

Hallå boys!

Skulle vilja be om er hjälp en snabbis,
inhandlade en busa '00 i söndags med ca 1100 mil på mätaren, stått stilla i 6 år. Fick en storservice, och batteri från en '07 busa.

Nu, efter hemfärden på 25 mil från förra ägaren och ett permanent leende i ansiktet så har busan börjat bete sig direkt.

Hojen startar lätt, utan något chokeutslag när den är helt kall.
Däremot, efter en mindre åktur eller bara tomgångskörning till arbetstemperatur och sedan ett stopp med avstängning så går den inte starta. Startmotorn går runt, men väldigt trögt kanske 2-3 varv. Instrumenteringen blinkar till och visarna går från min-max som vid när man vrider på tändningen.

Det hela känns ju uppenbart egentligen att batteriet är dåligt.
Men, jag har aldrig råkat ut för att ett batteri fungerar perfekt när det inte tagit emot laddning på en stund, och sen väldigt dåligt när det fått ta lite laddning en stund.

En annan teori är annars att en varm motor kanske har högre kompression (?) eller så har helt enkelt startmotorn en högre resistans när den är varm och batteriet har precis för lite styrka kvar i sig för att vrida runt.

Laddningsspänningen vid tomgång låg runt 13,5V.
Spänningen över batteriet från kallstart föll till 9,5-10V vid startögonblicket. (från ca. 12,3V)
Försöker jag starta med varm motor så faller det till 3-4V, och självklart startar inte motorn då den knappt går runt ett varv. Och, tändningen är ju verkningslös.


Batteriet är ju trots allt 2-3 år gammalt..
Teorier? :Bugar

hei
sett i et nytt full ladet batteri med 175cca
så er nok problemet vekk
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Syns på vägarna, när min är ihop igen.. :)

Tack för tipset, ska trixa lite idag. Ska hämta batteriet från min andra hoj och paralellkoppla det med några startkablar och se ifall den ger startmotorn en extra skjuts. Isf blir det nytt batteri!

Tänkte på ifall kabelhärvan börjar bli rutten, haft liknande problem med gamla bilar. Borde kanske gå igenom jordpunkterna med sen. :gnissla

Blir nog svårt att ses i år, bor på Irland.. Men om jag följer min plan, så kör jag hem den nästa år och söker jobb hemma igen!

hei
sett i et nytt full ladet batteri med 175cca
så er nok problemet vekk

Jag hoppas på det, tack för tipset!
 
Last edited:

black devil

busa power
Gick med
10 Jan 2010
Ort
norge sarpsborg
Hoj
2000 hayabusa,125ccm 4stroke dirtbike,110ccm atv
Tack för tipset, ska trixa lite idag. Ska hämta batteriet från min andra hoj och paralellkoppla det med några startkablar och se ifall den ger startmotorn en extra skjuts. Isf blir det nytt batteri!

Tänkte på ifall kabelhärvan börjar bli rutten, haft liknande problem med gamla bilar. Borde kanske gå igenom jordpunkterna med sen. :gnissla

Blir nog svårt att ses i år, bor på Irland.. Men om jag följer min plan, så kör jag hem den nästa år och söker jobb hemma igen!



Jag hoppas på det, tack för tipset!

forresten treng busa 12,8 volt for å starte:)
lykke til
 

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
GSX1300R -08

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
forresten treng busa 12,8 volt for å starte:)
lykke til

Märkte det! :D

Busan hostade igång med nyfunnen styrka efter att jag stoppade i det nya batteriet nu på morgonen innan jobbet. Verkade starta upp perfekt igen även när den var varm. Åååh vad det ska åkas i bergen i helgen!! :hojraket

Köpte Yuasa YT12A-BS, orginalet. Fick tag i en butik har i Dublin som hade det på lager.
Rätt billigt med, gick på ca 130 EUR, samma batteri på webben verkar kosta 1895 SEK i Sverige. :yoparty:banana
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Tänkte på ifall kabelhärvan börjar bli rutten, haft liknande problem med gamla bilar. Borde kanske gå igenom jordpunkterna med sen. :gnissla

Blir nog svårt att ses i år, bor på Irland.. Men om jag följer min plan, så kör jag hem den nästa år och söker jobb hemma igen!

Neeeh, det tror jag inte du behöver oroa dig för och kabelhärvor
är duktigt billiga på Ebay om man skulle vilja samla på sig..
Pröjsade $14 för en komplett med alla sensorer o.dyl.
:hamster

Ja se på faen, det stog ju Dublin ja.. :D

Märkte det! :D

Busan hostade igång med nyfunnen styrka efter att jag stoppade i det nya batteriet nu på morgonen innan jobbet. Verkade starta upp perfekt igen även när den var varm. Åååh vad det ska åkas i bergen i helgen!! :hojraket

kul att det funkar igen... :tummenupp
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Neeeh, det tror jag inte du behöver oroa dig för och kabelhärvor
är duktigt billiga på Ebay om man skulle vilja samla på sig..
Pröjsade $14 för en komplett med alla sensorer o.dyl.
:hamster

Ja se på faen, det stog ju Dublin ja.. :D



kul att det funkar igen... :tummenupp

Bjuder på lite bilder från dagens "after work".

912452536_j5E2M-XL.jpg


912451361_XdXPb-XL.jpg


912450789_zVQgx-XL.jpg


Fan vad jag älskar busan redan, helt sjukt. Är helt nykär. :kär
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Haha, härligt att hojen ska börja strula direkt efter man bytt batteriet.
Varvade upp till 9,5krpm på 1an på lunchen, och släppte på gasen för att inte gå på varvstoppet och sen när jag vrider igen så känner jag att det saknas kraft. Nu går den inte på alla cylindrar.

Säkert en tändspole som gått. Najs. :D
Så här lätt blir du inte av mig hojjävel! :brinnerup
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Med den där utsikten skulle jag nog köra av direkt... :D
Jisses, det var inte illa det inte!!

Ja det är väl bara att kolla en spole i taget..
Borde ju klara att köra upp till varvstoppet... :hihi
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Med den där utsikten skulle jag nog köra av direkt... :D
Jisses, det var inte illa det inte!!

Ja det är väl bara att kolla en spole i taget..
Borde ju klara att köra upp till varvstoppet... :hihi

Mätte upp alla tändspolar, primär och sekundärdelarna.
Var inom specifikation, typ perfekta värden. Stiften såg fina ut.

Tyvärr visade det sig att jag har rost i tanken efter att jag rev isär bränslesystemet. Morr.. :huvet

busaforumet
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Oooh faen vad fint det inte var då... :(

Man kanske skulle ta en liten titt i sin egna pump när man ändå har motorn ur nu...
Sitter och väntar på SISTA delhelvetet till hojen så man kan få på nya toppen.. :)
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Oooh faen vad fint det inte var då... :(

Man kanske skulle ta en liten titt i sin egna pump när man ändå har motorn ur nu...
Sitter och väntar på SISTA delhelvetet till hojen så man kan få på nya toppen.. :)

Det gör du rätt i faktiskt, läst på rätt mycket om busorna de senaste dagarna och pumpen på '99an drabbades ju av en recall iom att den kräks sina inälvor till filtret i form av kopplarpulver.
Min pump visade inget spår av att må dåligt, förutom att filtret var smockfullt av rost.

Tycker jag sett ditt nick på de flesta busaforum nu, hur länge har du haft din pärla?

Edit: Förresten, jag hade en fundering på vilken skada i övrigt rost i tanken gör utöver kloggar igen filter. Filtret tar ju en partikelstorlek, men bensinen är ju fortfarande brun och har gått ett tag på det.. Har för mig att från bilar osv, att spridare har ett mindre filter i sig med. Vad tror ni, efter jag rensat bort rosten från tanken och rensat pumpen osv. Borde jag skicka spridarna på rengöring med? Hojen har gått kanske 50 mil med rost i tanken.
 
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det gör du rätt i faktiskt, läst på rätt mycket om busorna de senaste dagarna och pumpen på '99an drabbades ju av en recall iom att den kräks sina inälvor till filtret i form av kopplarpulver.
Min pump visade inget spår av att må dåligt, förutom att filtret var smockfullt av rost.

Tycker jag sett ditt nick på de flesta busaforum nu, hur länge har du haft din pärla?

Edit: Förresten, jag hade en fundering på vilken skada i övrigt rost i tanken gör utöver kloggar igen filter. Filtret tar ju en partikelstorlek, men bensinen är ju fortfarande brun och har gått ett tag på det.. Har för mig att från bilar osv, att spridare har ett mindre filter i sig med. Vad tror ni, efter jag rensat bort rosten från tanken och rensat pumpen osv. Borde jag skicka spridarna på rengöring med? Hojen har gått kanske 50 mil med rost i tanken.

Ja den recall:en gällde väl inte Sverige som vanligt för jag är rätt säker
på att jag inte hört.. :(
Jo det sitter tydligen små filter i spridarna också..
Jag kommer byta ut mina spridare till några från en 06:a nu när motorn renoveras bara för att veta att dom är rena och fina...
Men om inte Andersson Turbo svarar här så PM:a honom..
Han har t.o.m. byggt en rengörare för spridare och jag vet att han renoverar/rengör dom så han kan säkert dela med sig av sin kunskap..
Jag skulle nog skicka dom men sen är jag lite hängslen, livrem och buntbands typen... milt uttryckt.. Byter det mesta när jag ändå håller på s.a.s.

Jo jag finns pretty much everywhere.. :D
Har ägt hojen sen sommaren 07 tror jag det var.. eller 08...
eeeeh.. Liiiiiite osäker faktiskt... :D
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Jaha, då gäller det att hålla sig från toksidan av Sollefteå då när du kommer på fel sida av vägen :)
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
På gixxrar så trycker man select (Den undre) till totala miles kommer upp, sen håller man in select och adjust tillsammans i 3 sekunder så slår den över..
Vet dock inte om det lirar på en busa..
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top