ER6-tråden

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
landar på typ en tusing. inte mer än 2.1 liter olja i den. filter och en timmes "spänna skruvar" så e du hemma. inte så dyrt som jag trott.

mooslund skrev:
2199256 Inte för att man tänker riktigt lika mkt på vad cykeln drar, men skönt med ett "snålt" färdmedel! Tanka bilen är trisst, tanka cykeln är fan nästan roligt :)
100-milaservice kan inte kosta många kr, 1000-1200 kanske..
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
SGR skrev:
2199272 landar på typ en tusing. inte mer än 2.1 liter olja i den. filter och en timmes "spänna skruvar" så e du hemma. inte så dyrt som jag trott.


Låter ju bra, för min ska snart in.
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
TukTuk skrev:
2119922 Snälla säg att du missade en nolla där?

Om inte pliiiz berätta bolag och förutsättningar.... alltså zon(2?), ålder, kk ålder.

Eller det kanske är en sådan där 1-årsvibjuderpåvagnskadagrej?

Jag boende i Lysekil betalar 980:- första året, sen blir det en hemsk höjning ända upp till 1679:-(huga),Bilsport&mc, men jag har ju passerat 50 strecket så man får ju pensionärsrabatt nu! Och haft körkort sen medeltiden (1973)
Jag va och beställde en GUL ER6a igår på Bike, kommer nästa vecka, verkligen en cool cykel.
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
vx skrev:
2201031 Jag boende i Lysekil betalar 980:- första året, sen blir det en hemsk höjning ända upp till 1679:-(huga),Bilsport&mc, men jag har ju passerat 50 strecket så man får ju pensionärsrabatt nu! Och haft körkort sen medeltiden (1973)
Jag va och beställde en GUL ER6a igår på Bike, kommer nästa vecka, verkligen en cool cykel.

Grattis! Det börjar bli några stycken nu :tummenupp
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
vx skrev:
2201031 Jag boende i Lysekil betalar 980:- första året, sen blir det en hemsk höjning ända upp till 1679:-(huga),Bilsport&mc, men jag har ju passerat 50 strecket så man får ju pensionärsrabatt nu! Och haft körkort sen medeltiden (1973)
Jag va och beställde en GUL ER6a igår på Bike, kommer nästa vecka, verkligen en cool cykel.


Kommer nästa vecka?!

Jag har väntat på min i två månader nu!! Satans MC-handlare :mad: :mad:

Sista beskedet är att den ska komma nästa vecka. Gör den inte det så skiter jag i alltihop.. Jag hade tamef*n kunnat gå till fots till Japan och hämta en från fabrik vid det här laget..

Fel handlare tydlligen..
 

Maria S

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
svart ER6n
Nån som kör med ABS modellen?
Har aldrig kört med ABS själv, hur funkar/känns det och är det värt 5000:- extra?
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Kung Eilert skrev:
2202259 Grattis! Det börjar bli några stycken nu :tummenupp

Det börjar bli en hel del nu!

marst060 skrev:
2203372 Kommer nästa vecka?!

Jag har väntat på min i två månader nu!! Satans MC-handlare :mad: :mad:

Sista beskedet är att den ska komma nästa vecka. Gör den inte det så skiter jag i alltihop.. Jag hade tamef*n kunnat gå till fots till Japan och hämta en från fabrik vid det här laget..

Fel handlare tydlligen..

Det brukar bli så när de inte har den hemma och måste skickas efter.
Finns den hemma så ska den bara skruvas ihop.
Jag beställde min när det var snö, sen så hämtade jag den sen när det var lite bättre väder.
 

Hanks

hellre snabb än snygg
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
525
Maria S skrev:
2203386 Nån som kör med ABS modellen?
Har aldrig kört med ABS själv, hur funkar/känns det och är det värt 5000:- extra?

kör me ABS... har inte testat den så hårt men man känner ju att de vibrerar lite ibland... fick nått halt under framhjulet en gång å då släppte ju bromsen me en gång iaf.. men de verkar inte gå å gö stoppie me den iaf hehe. :hihi
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Jag köpte ABS då de var de enda att få tag i gula. Har hitills varit för feg att testa frambromsen men bak känns det precis som med en bil att det pulserar lite. Det intressanta vore att testa svänga och låsa men den övningen överlåter jag till någon annan. :)

Kan man söka på hojar för att se hur många som har en ER-6 (N och F)?
Hur många kan vi vara uppe i? 10-15 st?
Annars får vi göra en egen lista, jag börjar:

Kung Eilert, N, Gul, ABS
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Kung Eilert skrev:
2204462 Jag köpte ABS då de var de enda att få tag i gula. Har hitills varit för feg att testa frambromsen men bak känns det precis som med en bil att det pulserar lite. Det intressanta vore att testa svänga och låsa men den övningen överlåter jag till någon annan. :)

Kan man söka på hojar för att se hur många som har en ER-6 (N och F)?
Hur många kan vi vara uppe i? 10-15 st?
Annars får vi göra en egen lista, jag börjar:

Kung Eilert, N, Gul, ABS


Vid en sökning så fick jag 16 st ER-6:eek:r.
Men en lita kanske inte är fel.

Kung Eilert, N, Gul, ABS
Gamebox, N, Gul,
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Gamebox skrev:
2204694 Vid en sökning så fick jag 16 st ER-6:eek:r.
Men en lita kanske inte är fel.

Kung Eilert, N, Gul, ABS
Gamebox, N, Gul,

Kung Eilert, N, Gul, ABS
Gamebox, N, Gul
Gustav1, N (outlaw edition) Svart!
 

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Abs

Maria S skrev:
2203386 Nån som kör med ABS modellen?
Har aldrig kört med ABS själv, hur funkar/känns det och är det värt 5000:- extra?

Ja, Maria, det är värt 5000. Eller, kanske 50.000? En polare till mig, som KAN bromsa, som gjort alla nybörjarmisstagen, liksom jag, brunnslock, vita streck, gummilagningsmassa, och som under årens lopp lärt sig var gränsen går. Han hade lånat en cykel, likadan som han hade, fast med som han tyckte onödig, ABS. När han mötte en älg på en höstmörk regnig väg, och han insåg att han var körd, att han skulle dö, ja, då bromsade han på sig totalt. Ryggmärgen klickade, och han låste upp med som kramp i handen, men när mötet med det stora kramdjuret just skulle ägt rum, ja då stod han stilla. På hjulen. Han hade aldrig bromsat så, på regn, med en lätt sväng, utan ABS. Så han åkte raka vägen, och bytte in sin hoj mot en med ABS.

Själv ville jag ha ABS, men var för otålig, när jag fick ihop pengarna, så jag valde en utan, för de andra "var på väg in..tror vi!!" som handlarna i närheten sa.

Fast det allra viktigaste tror jag, är att när du som nybörjare, (bli inte arg ifall du inte är det) ska bromsa in dig på din cykel, när du tränar in dig, att våga bromsa tills det börjar släppa, du vet? Ja, då kommer du mycket fortare att bli en bra bromsare, helt enkelt för att du inte behöver vara rädd för att lägga cykeln.

Sedan ska det visst vara värdelöst på grus vad gäller bakbromsen... Nåja, jag har aldrig provat ABS....
 

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Skulle spänna kedjan i helgen, för första gången. 27 mm hylsan, var mystiskt försvunnen, och otålig inför det vackra hojvädret, öppnade jag den lilla plastpåsen, med verktygsimitationer, som finns under sadeln. Japp, får leta på den där hylsan senare, tänkte jag. Jaha du, inte visste jag att det fanns så starka Japaner. Eller sätter MC firman dit bahjulet när hojen kommer till dem? Nåja, den som monterat mitt bakhjul, var antagligen en styrkelyftare i världsklass, jag böjde till mitt original"verktyg" omgående. Men jag hittade på hylsan, så det ordnade sig. På axelns andra sida har de listiga japanerna kommit på, att man ska ha 22mm, en storlek som sällan finns med i verktygssatser. Fast då har jag ett tips, på hur vi kan lura dem! I många hylsnyckelsatser, finns det några tum-hylsor med, och 7/8 delen, passade perfekt!
Sen behöver man en fjorton och en tolva blocknyckel till "låsmuttern", eller två fjorton helst, så kan man skruva in bägge samtidigt. Det är bäst, ifall hjulet redan spårar perfekt, markeringarna är sällan nåt att gå på. Momentnyckel ska man använda, och det är nog bra att ha en, första gången i alla fall, det kändes onaturligt hårt att dra med 108 Nm tyckte jag.
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Mycket intressant läsning om ABS! :tummenupp

Nu känns det inte längre som jag fick betala 5000 kr "för mycket"...
Jag passar på och lägger i dig på listan.

Kung Eilert, N, Gul, ABS
Gamebox, N, Gul
Gustav1, N (outlaw edition) Svart!
Amenshit!, N, ?
 

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
Kung Eilert, N, Gul, ABS
Gamebox, N, Gul
Gustav1, N (outlaw edition) Svart!
Amenshit!, N, ?
SGR, N, Silver
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Gamebox skrev:
2205369 Vad menar du med outlaw edition?


Ja, det är den unika modellen med twin turbo!

Äh, jag bara skojar, den är helt vanlig! Förutom ljudförstärkare då.
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Kung Eilert, N, Gul, ABS
Gamebox, N, Gul
Gustav1, N (outlaw edition) Svart!
Amenshit!, N, ?
SGR, N, Silver
Scorpion, N, Svart (G o G avgas)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top