ER6-tråden

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Första servicen är vid 100 mil ja (om inte ER6 är annorlunda än alla andra Kawor) och den är mest kontroller förutom olje- och filterbyte. Brukar kosta mellan 1000-1500, jag betalade sist 1200 tror jag. Nästa är nog 600 mil och det är inte ens olja utan mest bromskontroller, den fick jag gratis då det tog tre minuter att göra, vi rullade inte ens in hojen i verkstaden. :hihi
 

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Wanda & Lill-Babs
Nytt fan

Var ute o provkörde både ER-6N och ER6-F igår och måste bara säga att det var länge sedan jag hade så skoj på en hoj. Första intrycket när jag såg den var att okej, den är ju ganska ball. Satte mig på den, oj oj, är inte van vid att sitta upprätt. Tyckte den verkade lite tam när jag först drog iväg och sen så lät den ju knappt nåt heller.... Men maken till smidig o lättsvängd hoj har jag aldrig varit med om tidigare. Jag fullkomligt njöt av att köra slalom mellan brunnslocken genom villakvarteren. Bara en sån grej alltså.... i såna löjliga hastigheter brukar det mest bara vara jobbigt o man längtar bara efter att få sträcka ut. Med denna hojen gick det t.o.m. att svänga med (skämt o sido), men sporthojarnas dåliga vändradie är faktiskt nåt som stör mig lite.
Omkörningarna funkade finfint. Visst inte samma klipp som i min 7a, men det räckte gott o väl.

Jag föll för den kåplösa ER-6N, då den hade ett mer fighterinspirerat styre o körställningen kändes lite råare, vilket tilltalade mig. Dessutom tyckte jag inte kåpan gjorde någon nytta på ER-6F:en. Backspeglarna gjorde ingen nytta på den kåplösa varianten, men vem bryr sig... och bakdäcket såg lite väl tunnt ut med sina 160 mm. En annan sak som skillde sig hojarna sinsemellan var att instrumenpanelen var rikligare utrustad på F:en.
Måste säga att jag blev lite förvånad när jag i efterhand läste i broschyren att N-modellen vägde 174kg, kändes mer som 150kg. Men antar att det är den låga tyngdpunktens förtjänst.

Jag blev helsåld på denna hojen, så nästa får nog bli en sådan...
Kände bara föra att dela med mig lite, skål på er
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Böjjarn skrev:
2167621 Ni som köpt ER-6, har ni kunnat gjort nån deal med säljarna? prylar, pris eller nått annat godis?

Jag fick nya handskar med på köpet och rabatt på tillbehör, 15% tror jag.
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
15% på tillbehör, 1000 kr i rabatt (och presentcheck på 4000 kr i tillbehörsbutiken då MC-huset firade 40 år)
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Kung Eilert skrev:
2176663 15% på tillbehör, 1000 kr i rabatt (och presentcheck på 4000 kr i tillbehörsbutiken då MC-huset firade 40 år)

Du fick mycket mer än mig som också köpte på MC-huset,
men då var det inget 40 år firande.
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Jag var inte speciellt rapp men då den gula bara fanns i abs så fick jag 1000 kr på hojen, 15% på kläderna jag köpte vid köpet och om man köpte en 06:a sista helgen i mars när de firade 40 år fick man 40 hundralappar i presentcheck i tillbehörsavdelningen.

Jag var egentligen ute efter en begagnad 4-cylindrig för ca 40 tusen som första hoj och köpte därför logiskt nog en spritt ny twin för 65 000 kr... :tungan

Det enda att klaga på var att det tog lite tid att få hit hojen (över en månad efter kontraktet skrevs) men sen har det varit lugna bananer :banana

Skulle vilja jämföra ljudet med en som har leo vince. Någon i Skåne?

/Eilert
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Måste också fråga om det är någon som vet vad miniblinkerserna kostar och om det är lagligt?

/Eilert
 

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
tror de ligger på en 1200 spänn. då ingår ju mindre stänka med.. och de lär vara väldigt lagliga iomed att de är orginaltilbehör


Kung Eilert skrev:
2183284 Måste också fråga om det är någon som vet vad miniblinkerserna kostar och om det är lagligt?

/Eilert
 

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Pakethållaren

Finns det någon som sett hur originalpakethållaren ser ut utan fästplattan till topboxen? Och om den verkar funka till lite tält och grejer istället för en plastlåda? Jag har inte hittat någon bild i alla fall...
 

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
Bränsleförbrukning

Någon som har hunnit få koll på bränsleförbrukning? kollade min nu efter den vart på service. snittade 0.55. inspirerad körning med lika stora delar landsväg stad och motorväg typ.

någon som fått ner eller upp den mycket från mitt värde?

/anton
 

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Förbrukning

Min har dragit 0.40 l under inkörningen, när jag hållit mig på 4000 varv mestadels, sedan 0,46 som mest. I måndags åkte jag snitt 130-150 km/h l mina tjufem mil till jobbet från tjejen, hamnade inte över 0,5. Såg att någon hade väldigt förorenad olja innan service, min har sett ut och luktat som ny. Kanske går min magert, men under halvlitern är rätt bra, tänk vad man tjänar på 2000 mil om året, mot en hoj som kanske drar nollåtta.. mmm... 7000 spänn? OBS! Räknar på trippmätaren, fast den verkar vara ganska korrekt..
 
Last edited:

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
SGR skrev:
2185531 Någon som har hunnit få koll på bränsleförbrukning? kollade min nu efter den vart på service. snittade 0.55. inspirerad körning med lika stora delar landsväg stad och motorväg typ.

någon som fått ner eller upp den mycket från mitt värde?

/anton


Men dra ca 0,45 men jag håller på att innu köra in den.
Måste bli bättre väder snart så man kan köra in den klart.
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Håller också på att köra in och den senaste tankningen efter 75 mil gav ett snitt på 0,46 l/m. Första tankningen ca 0,42.

Vad har era 100 mila-servicar kostat?
 

mooslund

våga vägra vinter
Gick med
19 Jul 2004
Ort
gulatrosornas stad
Hoj
nada just nu
Kung Eilert skrev:
2185875 Håller också på att köra in och den senaste tankningen efter 75 mil gav ett snitt på 0,46 l/m. Första tankningen ca 0,42.

Vad har era 100 mila-servicar kostat?

Inte för att man tänker riktigt lika mkt på vad cykeln drar, men skönt med ett "snålt" färdmedel! Tanka bilen är trisst, tanka cykeln är fan nästan roligt :)
100-milaservice kan inte kosta många kr, 1000-1200 kanske..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top