ER6-tråden

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Läste tidigare inlägg om din olycka och om de inte byter den på verkstaden PGA försäkringsbolaget är kinkiga på vad de vill lägga ut så stå på dig!

Du har köpt MCn för imagens skull. Det är en livsstil och det ska synas! Att köra kommer i andra hand och då kan den fan inte se ut sådär med repor och skit! DET SKA FIXAS! :tungan

För skojs skull kan jag visa en bild på hur jag var tvungen att fixa kåpan tills vidare - superlim, tejp och hundlina! Kommer inte vinna några skönhetspriser direKt...

Det verkar också som om jag blir tvungen att finansiera det hela själv, han jag krockade med har gått under jord... kan inte få tag på honom per telefon :mad:
 

Bifogat

  • DSCF0063.jpg
    DSCF0063.jpg
    239.3 KB · Visningar: 116

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
tack för svaren!

Tog mig en tur till en yamaha säljare för att undersöka xj6an lite närmare, detta besök gjorde inte det hela lättare. efter en kort förhandling kunde jag få en orörd 2010 för 60 tusen.. med 5 års garanti. Det kändes djävulskt billigt får jag säga. 2100 spänn för slipon till den kändes inte heller värst dyrt.

Anledningen till att jag tjatar om den förbenade garantin är för att det känns som en schysst trygghet när och om man väl säljer sin hoj. både för köpare och för säljare. Därför undrar jag om någon av er vet vad en trygghetsgaranti går på. sorry om jag är omständig, men beslutsångest är bara förnamnet på detta. :gnissla
En stor kostnad i hojköpet är försäkringen. Kolla upp och jämför innan du väljer är mitt tips.
XJ6 är säkert bra den med. För egen del är min helförskring på Bilsport MC för 2500 kr helår kraftigt bidragande att jag inte bytt upp/ner? mig till något annat.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
En stor kostnad i hojköpet är försäkringen. Kolla upp och jämför innan du väljer är mitt tips.
XJ6 är säkert bra den med. För egen del är min helförskring på Bilsport MC för 2500 kr helår kraftigt bidragande att jag inte bytt upp/ner? mig till något annat.
Jag fick fram exakt samma försäkringspremier för både XJ6 samt Er6n.

Men Er6an är ju sveriges mest sålda flera år i rad, mao ett bra köp!
Inget att tveka på, tror inte du får roligare på XJ6an, om du är orolig köp till extra garanti för ett par tusenlappar så löser det ju sig!

Lycka till med valet!
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
För skojs skull kan jag visa en bild på hur jag var tvungen att fixa kåpan tills vidare - superlim, tejp och hundlina! Kommer inte vinna några skönhetspriser direKt...

Det verkar också som om jag blir tvungen att finansiera det hela själv, han jag krockade med har gått under jord... kan inte få tag på honom per telefon :mad:

Jag hoppas du tog namn, personnummer, reg nr och ger dessa till försäkringsbolaget samt berättar hur det gick till och hur mannen beter sig efter olyckan och be dem lösa det. Ljug inte för det biter dig i arslet om du har otur.
Eventuellt en polisanmälan också om han drar en rövare på dig.

Har du det minsta lilla ont från olyckan, ta ett läkarbesök och få det dokumenterat så OM det visar sig vara ngt i framtiden så finns det dokumenterat att du undersökt det och kan då lättare få full ersättning.
 

überkill

Guest
Ingen som har ett slip-on till er6 till salu?
Är nämligen ute efter ett slipon för bättre ljud.

Simon det är inte värt det. Du kommer tröttna efter 200-300 mil och hojens effektregister försämras..

För skojs skull kan jag visa en bild på hur jag var tvungen att fixa kåpan tills vidare - superlim, tejp och hundlina! Kommer inte vinna några skönhetspriser direKt...

Det verkar också som om jag blir tvungen att finansiera det hela själv, han jag krockade med har gått under jord... kan inte få tag på honom per telefon :mad:

Du kan och skall få full ersättning av motpartens försäkringsbolag. I värsta fall ifall det inte går och motparten inte har haft någon trafikförsäkring vänder du dig till Trafikförsäkringsföreningen och då kommer de ersätta dig för dina skador förutsatt att vittnen finns och de är dokumenterade. Det enda du behöver göra under tiden är att se till så du inte använder mc:n på ett sätt så skadorna förvärras. Hoppas det löser sig.

Tjenare!

ny på forumet och är i full gång med kortet, har varit och kikat på er6-n och fastnat för den. fått höra av mekaniker att det är en bra hoj som inte krånglar! Letar som en dåre på alla sajter som finns. Någon som har erfarenhet vad jag bör kolla på speciellt på denna modell? Någon form av sjukdom som finns på denna hoj?

Nu får jag väl skit av er som är på forumet men jag måste ändå fråga, sneglat lite på yamaha xj6 också. Gillar att de säljs med 5år garanti, kawan skulle jag få 2 år på hos en handlare. Har kollat in en -09 som gått 0 mil, den kunde jag få för 60000. Är modellen utan abs, hur ställer ni er till det?

Min kompis hade en xj6 utan abs och det var en juste hoj utan några som helst problem. Däremot går det inte att byta till slipon på den eller låt oss säga att det går men att det inte gör någon skillnad då den enorma burken under hojen blir kvar och det enda du byter är den yttersta tratten ut på sidan vilket inte gör mer än estetisk skillnad. På den hojen gäller att man kör original eller med komplett helsystem vilket är slöseri på pengar på en budgethoj som xj6 - men det är MIN uppfattning.

Personligen efter att ha testat båda så har er6 några hästar färre men så mycket bättre register och vrid så att jag lämnade honom bakom mig vid alla starter från stillastående :D

:mattias:mattias:mattias:mattias:mattias

Någon av er som brytt er om att byta från original dämpare till Öhlins där bak eller gjort annan tuning så som bytt fälgar eller liknande för att få bättre väghållning?

Jag är inte intresserad alls av vad man kan skruva upp motorn till för alla försök med det leder till mer buller eller sämre register vilket jag inte är intresserad av.

:hej:hej:hej:hej:hej:hej

Min vita er6-n -09 skrotades innan i sommar och nu är jag på jakt efter ny hoj och hur jag än vänder och vrider på det och tänker in helheten så är jag tillbaka till att KANSKE vilja ha en er6 igen bara det att det nu är svårt att välja mellar F och N modellen. Såg en nyare svart F idag på stan och den var riktigt läcker :)
 
Last edited:

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Absolut älskar hojen men, hur hårt kan man köra med standardfjädringen?

Har knädragit på gata, däcken har 1 cm kvar på sidorna.
Är nästan rädd för att hojen ska släppa när man kör gata, andra med erfarenheter om hård gatkörning med er-6an.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Nå'n som vet var man kan köpa sidokåpa och den där motorbiten som är riven någonstans? Krocka lite med en bil som "glömde" att blinka :huvet
Alla tjatar om att han ska/bör få ersättning och det är inget att diskutera!?

Det är ju inte ens säkert att det var bilistens fel? Kan ju lika gärrna vara han själv som är boven i dramat! :)

Nu är det inte så att jag inte tycker synd om dig eller så men allt verkar ju gått bra och att är fint med dig vad jag förstår, skönt! Man är ju trots allt väldigt utsatt som motorcyklist!

Lycka till med allt och förklara gärna förloppet närmare.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Simon det är inte värt det. Du kommer tröttna efter 200-300 mil och hojens effektregister försämras..

Du har rätt när de gäller effektregistret.
Kör man utan db-killer så tappar man allt vrid känns det som , kör man däremot med Db-killer så bibehåller du vridet fast på lite högre varv.
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Min vita er6-n -09 skrotades innan i sommar och nu är jag på jakt efter ny hoj och hur jag än vänder och vrider på det och tänker in helheten så är jag tillbaka till att KANSKE vilja ha en er6 igen bara det att det nu är svårt att välja mellar F och N modellen. Såg en nyare svart F idag på stan och den var riktigt läcker :)

:banana
Nya F är skitsnygga ju! ;)
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Stålomspunnet!?

Hej!

Är det någon som har stålomspunnet fram på sin med ABS? I så fall:

1. Hur funkar det?
2. Vilket fabrikat på slangarna?

Tack!:tummenupp
 

malthai

ultima gutta in bracka restit
Gick med
9 Sep 2007
Ort
hörby
Hoj
KTM 990 smt 2011
Du har rätt när de gäller effektregistret.
Kör man utan db-killer så tappar man allt vrid känns det som , kör man däremot med Db-killer så bibehåller du vridet fast på lite högre varv.

Vadå? man tappar väl inget med pc, luftfilter och bänkning? Eller du menar om man bara bytar burken?
Enligt vad jag kunnat läsa mig till så vinner man tok mycket just i mellanregistret med annan burk och mappning.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Vadå? man tappar väl inget med pc, luftfilter och bänkning? Eller du menar om man bara bytar burken?
Enligt vad jag kunnat läsa mig till så vinner man tok mycket just i mellanregistret med annan burk och mappning.

Har du Pc och mappat hojen efter bytet så tappar du inget.
Du skjuter upp vridet med slipon dvs att de kommer 1-2000 varv senare än med orginal.
Detta märker du om du bytar mellan slipon och orginal mycket.

Man märker inte det lika mycket om man kör med db-killer i (mer tryck).
Kör man däremot utan db-killer dvs fritt blås så kommer du märka att du tappat knuffen som de blir mer orginal systemet garanterat!

Ja Mappning och Pc fixar till detta! Jag menade om man endast satte på slipon utan att mappa.

Tips : Finns en anledning till att de som stuntar med er6 kör orginal avgassystem ;)
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Då är man ägare till en svart Kawasaki er6f 09 med powercommander och gpr slipon som gått 140mil. :)
 

Herr Grön

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
2007, Kawasaki ER-6n
Tjenare!

ny på forumet och är i full gång med kortet, har varit och kikat på er6-n och fastnat för den. fått höra av mekaniker att det är en bra hoj som inte krånglar! Letar som en dåre på alla sajter som finns. Någon som har erfarenhet vad jag bör kolla på speciellt på denna modell? Någon form av sjukdom som finns på denna hoj?

Nu får jag väl skit av er som är på forumet men jag måste ändå fråga, sneglat lite på yamaha xj6 också. Gillar att de säljs med 5år garanti, kawan skulle jag få 2 år på hos en handlare. Har kollat in en -09 som gått 0 mil, den kunde jag få för 60000. Är modellen utan abs, hur ställer ni er till det?

Jag hjälpte Allt om MC med en test av fyra hojar (ER-6, Monster 696, XJ6, Gladius) i juni. Körde alla fyra grundligt. Efter det sålde jag min dåvarande mc och köpte en ER-6!
Yamahan är trevlig att köra, men måste varvas hårt för att bli lika kul som ER-6 är nästan hela tiden. Den har inte särskilt mycket effekt i låg- och mellanregistret.

Testen kommer i nästa nummer av AoMC (som släpps 13 eller 17 augusti, beroende på om man prenumererar eller köper lösnummer).
I samma nummer visas för övrigt enkel styling av min ER-6 med ny häck, hugger, byte av styre.
 
Last edited:

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Är tanken den samma på Alla ER6or? Eller har 09-10 annan tank?
Samt skiljer det något på F och N?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top