ER6-tråden

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Liten nyfiken fråga.
Är det någon som testat något av dessa tips?
http://shanetp.110mb.com/IAP Vacuum Hose Mod.pdf

Nyfiken över resultatet. Hade ju inte skadat med lite mjukare gång på lägre varv, även om man nu börjar komma in i att ligga lite högre.. :D

Hmm, intressant läsning.
Som sagt , inte så mycket ingrepp och lätt att återställa.
Får se om man ger sig på det.

Föresten, följdfråga:
Har inte kört så mycket twin innan (förutom testkörningar)
Tycker det är stor skillnad på körningen.
Motorbromsningen är mycket hårdare (alltså den bromsar hårdare än en rad 4:a t ex)

Vilket varvtal ligger ni på och kör vid normal körningen.
typ 70-100 km/h
 

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Haninge / Handen
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Så jävla nöjd med mitt Hurric slipon, låter förjävla gott, men nu har jag tröttnat på ljudet och har monterat in mc hörlurar med blåtand enhet i min hjälm, grymt nöjd med resultatet, hellre musik nu ett tag framöver :D

Förövrigt, när jag wheelie´ar så kopplade jag upp den förut, för att jag tyckte att powerwheelie var för aggressiv, men nu med sliponet så får jag fan upp den varje gång utan problem och en mycket behagligare wheelie! skumt, kör på detta ett tag :D men fråga, får ni upp den på 2an utan att rycka i styret? Trött på att jag varvar ur ettan och måste gå ner, vill inte heller dunka in 2an, det är fas3 för mig , fas2 är nu att komma längre med 2ans växel bara jag får upp den.. Hur går ni tillväga? Ber om ursäkt om frågan dykt upp innan, SH sök funktion är tyvärr undermålig...
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Förövrigt, när jag wheelie´ar så kopplade jag upp den förut, för att jag tyckte att powerwheelie var för aggressiv, men nu med sliponet så får jag fan upp den varje gång utan problem och en mycket behagligare wheelie! skumt, kör på detta ett tag :D men fråga, får ni upp den på 2an utan att rycka i styret? Trött på att jag varvar ur ettan och måste gå ner, vill inte heller dunka in 2an, det är fas3 för mig , fas2 är nu att komma längre med 2ans växel bara jag får upp den.. Hur går ni tillväga? Ber om ursäkt om frågan dykt upp innan, SH sök funktion är tyvärr undermålig...



Jag wheelar väldigt mycket med min er6a.
Nycklen till mycket är träning träning!
1ans växel är inte lönt att wheela med på er6an blir bara fjutiga och hetsiga ,korta wheelies.(dock bra växel för att komma över rädslan av att framdäcket lyfter)
Du får upp er6an på bakhjulet i 2an utan koppling med dock får man rycka lite.
Jag kopplar alltid upp min på 2ans växel och kör sedan 2an och 3ans växel ut (Dvs växlar på bakhjulet).
Er6an är en riktigt bra wheelie hoj , sen kan folk säga att de inte går och att de är för lite effekt men de är ren bullshit.
Det som är bra när de inte är så mycket effekt är att du "lär" dig köra på bakhjulet eftersom du måste ligga på balanspunkten med tanke på att effekten är låg.
Balansläget innebär att du ska kunna köra hur långt som helst på 2an i princip, utan att öka farten , då har du hittat rätt!
Ett annat tips på er6an är att när du måste titta åt sidan för att se framåt då är du på balansläget :)

Jag har även bytat fjädrarna i min Koppling till lite starkare så de ska palla mer påfrestning med tanke på att ja kör rätt hårt och slangar mycket.
Förstärkta fjädrar kostar 30$ och de är väl investerade pengar.
En annan sak också , Ja bytade från slipon till orginal system och upplevde mycket bättre vrid vilket underlättar mycket vid wheelies.
Slipon stjäl lite av mellanregistret på er6an så vida man inte mappar.

Obs! Ha alltid foten på bromsen! Dra upp hojen på bakhjulet och känn efter hur bromsen tar när du är på slangen , bromsen är din enda räddning om du passerar balansläget.
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag har även bytat fjädrarna i min Koppling till lite starkare så de ska palla mer påfrestning med tanke på att ja kör rätt hårt och slangar mycket.
Förstärkta fjädrar kostar 30$ och de är väl investerade pengar.
En annan sak också , Ja bytade från slipon till orginal system och upplevde mycket bättre vrid vilket underlättar mycket vid wheelies.
Slipon stjäl lite av mellanregistret på er6an så vida man inte mappar.

Var köpte du de fjädrarna?
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Stompgrips till er6an, någon som har koll på om det finns utpassade stompgrips? Dessa hamnar på plasten i mitt fall då jag är 173cm lång.

http://www.nilssonsmc.se/produkt/STOMPGRIP-Kawasaki-ER-6-07-10

Köpte mina där. Helt ok. Var dock väldigt noga med att rengöra plasten där andra delen av stompgripen sitter. Annars får du kasst fäste. Missade detta på ena sidan så gripsen lossade efter ett tag men löste det med dubbelhäftande tejp/pads.
 

RiccyRockstar

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Falun
Hoj
-09 ER6N
Hejsan allihopa.

Trevlig tråd detta. Den har lästs en del på sistonde och resulterade i att det idag anlände en sprillans ER6N hemma.
Tidigare kört Hornet 600, FireBlade samt R1:a men vette fan om inte alla ni som skrivit att denna hojjen är ren körglädje har haft rätt!!
Vilken kurvmaskin=)
Har troligen aldrig behärskat de andra maskinerna i min ägo men denna fullkomlingt svänger av sig självt. Tack alla ni=)

P.S Vinande ljud...någon? Bränslepumpen?
 

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Haninge / Handen
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Köpte in dom och monterat nu i sommar även jag, märks tydligt att dom är kraftigare när man drar in kopplingen iaf, har inte hunnit testa så mycket dock då man kör annan hoj. :)

Nån mer som har tänkt och beställa? Känns lite drygt och beställa bara dem där , antar att de skickas som post paket och inte brev? Sambeställning, någon som är intresserad?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Nån mer som har tänkt och beställa? Känns lite drygt och beställa bara dem där , antar att de skickas som post paket och inte brev? Sambeställning, någon som är intresserad?

frakten kostade mig 15$.
tog dock endast fjädrarna eftersom fraktkostnaden blev de dubbla om ja skulle ha packningen.
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
lämnade in cykeln på Bike i Trollhättan för att neutral lampan levde ett eget liv, kommer hem tittar på tanken va ser jag då... ETT LITET JÄVLA MÄRKE!!! som någon tagit en mejsel å satt i tanken. Blir ju så jävla trött på detta å det är ju ingen ide att gå ner till dem å va jävlig. Tycker bike är kanon men just nu så hoppas jag att lokalen brinner ner till grunden...
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Nån mer som har tänkt och beställa? Känns lite drygt och beställa bara dem där , antar att de skickas som post paket och inte brev? Sambeställning, någon som är intresserad?

Synd jag inte såg detta innan, beställde min fjädrar igår nämligen. Men beställ du själv, priset blev ju inte mer än 35usd totallt och det är ca 260sek.


frakten kostade mig 15$.
tog dock endast fjädrarna eftersom fraktkostnaden blev de dubbla om ja skulle ha packningen.

Nu har jag beställt så snart får du hjälpa till och meka med min lite :tummenupp:tuttar:D
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Hahaha, jag som trodde jag var okompetent, letat jag oxå och hittar inte bara fjädrarna, endast packning o fjädrar för $30...


Jag fick ett mail efter ja lagt min beställning där han skrev att frakt kostnaden var fel som ja fått i mailet.
Han frågade mig då om ja endast ville ha fjädrarna för att få billigare frakt.
Så beställ så kommer han höra av sig till er.
Killen är väldigt service inriktad och svarar snabbt på mail
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top