ER6-tråden

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Tänkte att jag skulle peta in lambdan i nya pipan, har uttag för det. Eller kan man få den att gå bättre utan lambdan?

Du ska inte använda lambda sensorn. När jag köpte min pc3 så beställde jag till eliminatorn kostade ca 230 kr om jag minns rätt. Jag pluggade även egr vid mappningen. Prata med dom som du har beställt ifrån. Eller ring motospeed generalagenten så fixar dom det.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Nytt bakdäck behövs

Vad för däck ska man köpa? Kör 99% gata men har idag varit på min första SMC kurs på gelleråsen! Det var riktigt roligt och jag har bokat in mig på nästa steg den 6/8.
Kommer nog försöka köra lite knixxkurser och även åka till Sviestad så man kanske ska ha ett däck som har lite bättre banegenskaper i sig?

Vad för däck och vart köper man det ?

Versktan ville ha 2200 tror jag för däck med montering. (minns ej exakt)


Jag fick nyss hem en uppsättning däck Pirelli diablo rosso corsa tillverknings datumn v22 2010 går inte att få färskare :) från rodamoto.es

Tog ca sju dagar dom skickar med dhl. pris 2600 ink frakt. Jag köpte av dom förra året med kan varmt rek. Ja du det finns mycket att välja på, dessa däck vann segmentet bana och landsväg i ett test som du hittar på mynetmoto.com svagheten var i väta men det bekommer icke mig.

Annars så är nog sportsmart ett lämpligare däck än roadsmart om du vill ha sportigare egenskaper. Jag kan lämna ett omdöme nästa vecka då jag ska på gelleråsen nu den 15/7 :banana
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Hmm har bestämt för mig att någon skrev i den här tråden i vintras/tidig vår om ett Biltema-batteri som han satte i.. Går kanske att hitta inlägget om man söker via Google.. Jag har biltema (tror jag, förra ägaren som satte i det) i min hoj också och det har hållit finfint i två säsonger nu. :)

Edit: ja men ser man på, lite minne hade jag minsann! https://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4702806&postcount=7267

Tackar så mycket. Får nog bli en tur till Feltema i helgen :)
 

Tootas

ER6-n
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Tjena!

Har nyligen köpt en svart er6-n av 08:ans modell.
500 mil på mätaren. Hur nöjd som helst tills igår när jag och tjejen var ute på en tur. Hade kört ca 10 mil utan några som helst problem. Sen när jag skulle ut från tätbebyggt område så låg jag på 6an och så drog jag på. så kände jag att cyklen tvekade en anning. Jaja tänkte att jag hade för hög växel. Sen när jag kom till en stop skylt där jag stannade. Sen när jag skulle ut från den vägen så la hojen av??? fick inte igång den efter det... hur jävla skumt som helst. Det jag reagerade på var att när man vrider om nycklen så ska ju bränslepumpen vina men det gör det inte.. Har gott om bensin så det är inte det. Är det någon på detta forum som har varit med om samma sak??? Snälla behöver all hjälp jag kan få.

Mvh Tootas
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
en 08? då har du väll garanti kvar? boka en tid, låter ju som bränslepumpen har lagt av...

Kom på att när jag var ute å körde senast så märkte jag att neutrallampan spökar för mig. När stödet är nere och neutralen i, låter man den gå lite så säger elsystemet att en växel är i och cykeln dör(men det är ingen växel i) Sitter det någon indikator inne i växelhuset som känner av detta eller? Har bokat en tid hos bike så de ska ta sig en titt på skiten :p Någon som har haft samma problem å vet om det är lätta att fixa till
 
Last edited:

38Larsson

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2010
Ort
Sollebrunn
Hoj
Kawasaki ER-6N 09
Ska på MC semester vecka 30 på min 09a och undrar om någon har bra tips på packväskor. Bra om dom är billiga och ett litet plus om dom går att låsa:)
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Hej, det här är mitt första inlägg här på SH, som nybliven mcåkare :) Köpte min er6n -07 idag, vilket är den första hojen jag kört (om man inte räknar med trafikskolans förstås). Jag fick dock inte med någon instruktionsbok... någon som vet var man får tag på det? Undrar också om motorbromsen ska vara så stark? - behöver nästan aldrig bromsa med hjulen, är det normalt?. Annars var det riktig kul upplevelse... visste inte att alla mc-åkare vinkade till varandra! :))
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Hej, det här är mitt första inlägg här på SH, som nybliven mcåkare :) Köpte min er6n -07 idag, vilket är den första hojen jag kört (om man inte räknar med trafikskolans förstås). Jag fick dock inte med någon instruktionsbok... någon som vet var man får tag på det? Undrar också om motorbromsen ska vara så stark? - behöver nästan aldrig bromsa med hjulen, är det normalt?. Annars var det riktig kul upplevelse... visste inte att alla mc-åkare vinkade till varandra! :))

Motorbromsen är mysig både i effekt och ljud (tycker jag) och den kan beskrivas som stark i förhållande till många hojar som används på körskola.
De som kör på bakhjulet eller dylikt höjer tomgången för att minska motorbromsen, inte att rekommendera vid vanlig körning dock.

När du sedan blir säkrare på din körning och börjar köra mer aktivt så kör du snabbare samt släpper av på gasen senare vilket kräver att du använder bromsarna :)

Själv hälsar jag på allt utom mopeder samt scootrar, oavsett om de har fransar och åker kromsläde eller sitter på en 400'000kr ducati :)
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Hej, det här är mitt första inlägg här på SH, som nybliven mcåkare :) Köpte min er6n -07 idag, vilket är den första hojen jag kört (om man inte räknar med trafikskolans förstås). Jag fick dock inte med någon instruktionsbok... någon som vet var man får tag på det? Undrar också om motorbromsen ska vara så stark? - behöver nästan aldrig bromsa med hjulen, är det normalt?. Annars var det riktig kul upplevelse... visste inte att alla mc-åkare vinkade till varandra! :))

Service manual finns länkad till någonstans tidigare i tråden.

Om du inte hittar så kan du PM:a din mailadress så kan jag maila den jag har på hårddisken.
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Ska på MC semester vecka 30 på min 09a och undrar om någon har bra tips på packväskor. Bra om dom är billiga och ett litet plus om dom går att låsa:)

Biltema säljer en tankväska som är sketa bra, sitter med magneter.
Man får med väldigt mycke för den är stor som ett as.:tummenupp
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Jag har orginal avgassystem, vad göra för att få fetare ljud?

Kasta på ett leovince eller hurric dämpare? Folk i tråden snackar ofta om ett db-killer..var finns den?
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Jag har orginal avgassystem, vad göra för att få fetare ljud?

Kasta på ett leovince eller hurric dämpare? Folk i tråden snackar ofta om ett db-killer..var finns den?


Db-killer är en insats som sitter i en eftermaknadsdämpare, tex på Hurric ser det ut som ett rör som du sätter i utblåset med en skruv bara. För att få ner det dova dånet som det blir med fria luftvägar...
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Jag har orginal avgassystem, vad göra för att få fetare ljud?

Kasta på ett leovince eller hurric dämpare? Folk i tråden snackar ofta om ett db-killer..var finns den?

Här har du en bild som visar hur en DB-killer ser ut och sitter på att GPR/GPE rör. Principen är densamma för olika blås men vissa sitter i botten, andra i toppen etc.
 

Bifogat

  • 0c80_1_sbl.jpg
    0c80_1_sbl.jpg
    17.3 KB · Visningar: 113

38Larsson

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2010
Ort
Sollebrunn
Hoj
Kawasaki ER-6N 09
Biltema säljer en tankväska som är sketa bra, sitter med magneter.
Man får med väldigt mycke för den är stor som ett as.:tummenupp

Jo, tankväskan har jag men den kommer nog inte att räcka. Blev förvånad över hur jävla hög den blev när man fyllde den helt. kommer ju knappt se över:tungan Ska en sväng förbi Biltema idag och ska väl kika om deras sidoväska kan vara något.
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Här har du en bild som visar hur en DB-killer ser ut och sitter på att GPR/GPE rör. Principen är densamma för olika blås men vissa sitter i botten, andra i toppen etc.

Allright, tack för bilden :tummenupp

Fick ett bud från bikeshop på en hurric för 3999kr med db insats, då är det alltså lätt att kasta på insatsen före besiktning då och sen plocka väck den efter.. smidigt:)

Tack för hjälpen alla.:yoparty

Jo, tankväskan har jag men den kommer nog inte att räcka. Blev förvånad över hur jävla hög den blev när man fyllde den helt. kommer ju knappt se över:tungan Ska en sväng förbi Biltema idag och ska väl kika om deras sidoväska kan vara något.

Hehe jo den skymmer hastighetsmätaren något men va fan liksom, man kan ju inte få allt sägs de.

Brukar lägga mobil och GPS i plastfickan överst på väskan, klockrent:yoparty
 
Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Allright, tack för bilden :tummenupp

Fick ett bud från bikeshop på en hurric för 3999kr med db insats, då är det alltså lätt att kasta på insatsen före besiktning då och sen plocka väck den efter.. smidigt:)

Tack för hjälpen alla.:yoparty

Tror inte du kommer köra utan db-killer , för de låter som fan.
Högt menar jag då.
Du lär inte bli poppis hos grannarna om du har några.
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
vart har ni köpt era slipons? Tyskland England Sverige? Funderar på att köpa mig ett nu när lönen trillar in :p Samt... VILKET SKA MAN HA!!?! :)
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
vart har ni köpt era slipons? Tyskland England Sverige? Funderar på att köpa mig ett nu när lönen trillar in :p Samt... VILKET SKA MAN HA!!?! :)

Fett, om du tänker handla från utlanden så köp två så delar vi på frakten.
Jag hade tänkt mig ett hurric.

Tror inte du kommer köra utan db-killer , för de låter som fan.
Högt menar jag då.
Du lär inte bli poppis hos grannarna om du har några.


Mina grannar heter elsa, rune, britt och maj-lis och alla är över 200år så med deras nedsatta hörsel kommer dom nog inte höra mig..:D
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top