ER6-tråden

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Hjälp! :)

Någon med Hurric slip-on som kört på bana? Jag ska på SMC broms och kurvtagningskurs på Gelleråsen den 8/7 och läste nu att det max får låta 96db vid förbifart, jag har inte en aning om hur mycket mitt hurric låter.
Känns ju jävligt tråkigt att åka dit och sen bara få vända, 1600 fattigare för att man låter en db för mycket.

Om någon vet specs på den eller själva kört så hojta, annars blir det nog att byta till orginal på onsdag så man kan köra utan att oroa sig.
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Ngn här som plockat av tanken?
Är inte så van vid insprutningsmotorer och hojjar utan bensinkran... :)

Ngn man ska tänka på, eller är det bara att koppla ur el och bensinslang?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Slå av precis vid sensorn på rakan så går det bra med ditt slipon. Annars köp db killer och sätt i istället. Du kommer få en rolig o lärorik dag:tummenupp


Hjälp! :)

Någon med Hurric slip-on som kört på bana? Jag ska på SMC broms och kurvtagningskurs på Gelleråsen den 8/7 och läste nu att det max får låta 96db vid förbifart, jag har inte en aning om hur mycket mitt hurric låter.
Känns ju jävligt tråkigt att åka dit och sen bara få vända, 1600 fattigare för att man låter en db för mycket.

Om någon vet specs på den eller själva kört så hojta, annars blir det nog att byta till orginal på onsdag så man kan köra utan att oroa sig.
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Slå av precis vid sensorn på rakan så går det bra med ditt slipon. Annars köp db killer och sätt i istället. Du kommer få en rolig o lärorik dag:tummenupp

haha det roliga är att jag fick det tipset av han som har SMC kursen "mätningen sker vid depåutfarten, sen får du lista ut hur du bäst gör för att slippa låta för mycket.

DB killer har jag redan i, men man har ju absolut ingen aning om hur mycket det låter även med det.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Har fått strul med min hoj nu.
Är nämligen så att jag var ute och körde och parkerade sedan hojen.
Efter ca 20 sek så börjar de pissa vatten från "Expansionskärls slangen" dvs den som sitter under hojen.
Man hör också hur det bubblar i expansionskärlet medans den pissar.
Den tömmer kanske ca 3 dl vatten inom loppet på 15-20 sek.
Det bokstavligt talat sprutar ut vatten från slangen efter körning , den gör det inte när hojen är igång.

Någon som har någon ide vad detta kan vara?

Edit: Kylarvattnet kokar när fläkten drar igång och därför tömmer den expansionskärlet.
Vad kan vara fel?
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Ja ha du har redan db-killer i.:confused: Då är det inga problem alls, inte ens vid sensorn. Behåll du ditt hurric på hojen och fundera inte mera på detta :banana



haha det roliga är att jag fick det tipset av han som har SMC kursen "mätningen sker vid depåutfarten, sen får du lista ut hur du bäst gör för att slippa låta för mycket.

DB killer har jag redan i, men man har ju absolut ingen aning om hur mycket det låter även med det.
 

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Hjälp! :)

Någon med Hurric slip-on som kört på bana? Jag ska på SMC broms och kurvtagningskurs på Gelleråsen den 8/7 och läste nu att det max får låta 96db vid förbifart, jag har inte en aning om hur mycket mitt hurric låter.
Känns ju jävligt tråkigt att åka dit och sen bara få vända, 1600 fattigare för att man låter en db för mycket.

Om någon vet specs på den eller själva kört så hojta, annars blir det nog att byta till orginal på onsdag så man kan köra utan att oroa sig.

Har inte hurric utan LeoVince men det har aldrig varit några problem. Dom brukar rekommendera att man kan släppa några mm på gasen på rakan om man har högt ljud, precis som du säger. De få procenten i minskat gaspådrag gör mycket i ljudvolym. Rakan är ju ändå bara transportsträcka och inte där det är som roligast :).

Jag ska också dit imorrn så vi kanske ses. Kommer dock ta gixxern och inte er6an.

Ngn här som plockat av tanken?
Är inte så van vid insprutningsmotorer och hojjar utan bensinkran... :)

Ngn man ska tänka på, eller är det bara att koppla ur el och bensinslang?

Har haft av den några gånger. Det du bör tänka på är väl:
-Bensin väger och jag tycker det underlättar om det inte är helt fullt.
-Ha ett bra ställe att lägga tanken på redo innan du lyfter.
-Bränslepumpen sticker ner under tanken så du bör ha pallat upp med något så du inte knäcker "pipen" som slangen ska sitta på när du lägger ifrån dig tanken.

Lycka till!
 
Last edited:

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
Har fått strul med min hoj nu.
Är nämligen så att jag var ute och körde och parkerade sedan hojen.
Efter ca 20 sek så börjar de pissa vatten från "Expansionskärls slangen" dvs den som sitter under hojen.
Man hör också hur det bubblar i expansionskärlet medans den pissar.
Den tömmer kanske ca 3 dl vatten inom loppet på 15-20 sek.
Det bokstavligt talat sprutar ut vatten från slangen efter körning , den gör det inte när hojen är igång.

Någon som har någon ide vad detta kan vara?

Edit: Kylarvattnet kokar när fläkten drar igång och därför tömmer den expansionskärlet.
Vad kan vara fel?

Hade samma problem med min båge förra året, när det var som varmast på sommaren. Men min kokade aldrig. Verkstaden bytte locket till kylaren/kärlet. Gick på garantin, nimt:D
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Är det någon som kan tipsa var man kan göra 100mil servicen till bra pris? Mc huset skulle ha 1700kr för det hela och jag har för mig jag läst betydligt bättre priser här tidigare. Men sitter just nu på iphonen så är lite segt att söka och leta.. :/
Minns dessutom inte om det var i Skåne jag läste då.
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Är det någon som kan tipsa var man kan göra 100mil servicen till bra pris? Mc huset skulle ha 1700kr för det hela och jag har för mig jag läst betydligt bättre priser här tidigare. Men sitter just nu på iphonen så är lite segt att söka och leta.. :/
Minns dessutom inte om det var i Skåne jag läste då.

Sölle Racing i Ystad är auktoriserade och var klart billigast av de auktoriserade i Skåne när jag ringde runt. Duktig och trevlig dessutom!
 

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
ER6-n -06
*
Någon som har en Power Commander över? :)

Har kollat runt på ebay och siter som www.ninja650shop.com men det känns som att det inte finns lika många att hitta till bra pris som det gjorde för något år sen.. :\ Har någon ett bra tips på vart de går att köpa billigt inrikes så tar jag tacksamt emot tips. :)

Bikeshop.se har bra pris på PC3:an 2995:- samt PC5:an 3295:- men PC3:an får han in om 2 veckor, väntar med iver. Var i stockholm bor du, tyckte han sa att hans leverantör fanns i spånga.

Nu har jag plockat ihop lite delar här och var.
Hurric pipa, PC3, pipercrossfilter samt mappning för 7700:- istället för 12000:- som jag fick pris på först. Nu blir det ut och börna :yoparty
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Härligt och ett bra pris har du fått för allt. Hoppas du även beställde lambda eliminator till pc3. Du ska se att Peter gör underverk på din maskin :tummenupp



Bikeshop.se har bra pris på PC3:an 2995:- samt PC5:an 3295:- men PC3:an får han in om 2 veckor, väntar med iver. Var i stockholm bor du, tyckte han sa att hans leverantör fanns i spånga.

Nu har jag plockat ihop lite delar här och var.
Hurric pipa, PC3, pipercrossfilter samt mappning för 7700:- istället för 12000:- som jag fick pris på först. Nu blir det ut och börna :yoparty
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Någon som har koll på var man hittar billigaste batteriet till en er6f -07.
Hittade 80266 samt 80818 på Feltema.
Vad är att föredra, SMF eller GEL?
 
Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Hade samma problem med min båge förra året, när det var som varmast på sommaren. Men min kokade aldrig. Verkstaden bytte locket till kylaren/kärlet. Gick på garantin, nimt:D

Ja vet inte alls vad de kan vara.
Luft i systemet? Hur ter det sig?
Vet inte hur de kommit in med kan det vara de?
Men hojen verkar bara koka (kan vara att de bubbla bara när den tömde ut allt vatten) i expansionskärlet för motortemp lampan är släckt så den blir inte varm i motorn.
Men Vattnet stannar i expansionskärlet såvida hojen hålls under 100 grader men så fort de fläkten drog igång så tömmer den vattnet där via den överfylls slangen.
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Någon som har koll på var man hittar billigaste batteriet till en er6f -07.
Hittade 80266 samt 80818 på Feltema.
Vad är att föredra, SMF eller GEL?

Hmm har bestämt för mig att någon skrev i den här tråden i vintras/tidig vår om ett Biltema-batteri som han satte i.. Går kanske att hitta inlägget om man söker via Google.. Jag har biltema (tror jag, förra ägaren som satte i det) i min hoj också och det har hållit finfint i två säsonger nu. :)

Edit: ja men ser man på, lite minne hade jag minsann! https://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4702806&postcount=7267
 
Last edited:

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
ER6-n -06
Härligt och ett bra pris har du fått för allt. Hoppas du även beställde lambda eliminator till pc3. Du ska se att Peter gör underverk på din maskin :tummenupp

Tänkte att jag skulle peta in lambdan i nya pipan, har uttag för det. Eller kan man få den att gå bättre utan lambdan?
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
Ja vet inte alls vad de kan vara.
Luft i systemet? Hur ter det sig?
Vet inte hur de kommit in med kan det vara de?
Men hojen verkar bara koka (kan vara att de bubbla bara när den tömde ut allt vatten) i expansionskärlet för motortemp lampan är släckt så den blir inte varm i motorn.
Men Vattnet stannar i expansionskärlet såvida hojen hålls under 100 grader men så fort de fläkten drog igång så tömmer den vattnet där via den överfylls slangen.

De sa till mig att packningen i locket var kass.... det blev för tätt
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Nytt bakdäck behövs

Vad för däck ska man köpa? Kör 99% gata men har idag varit på min första SMC kurs på gelleråsen! Det var riktigt roligt och jag har bokat in mig på nästa steg den 6/8.
Kommer nog försöka köra lite knixxkurser och även åka till Sviestad så man kanske ska ha ett däck som har lite bättre banegenskaper i sig?

Vad för däck och vart köper man det ?

Versktan ville ha 2200 tror jag för däck med montering. (minns ej exakt)
 

Fredrik84

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki er6n ABS -09
Nytt bakdäck behövs

Vad för däck ska man köpa? Kör 99% gata men har idag varit på min första SMC kurs på gelleråsen! Det var riktigt roligt och jag har bokat in mig på nästa steg den 6/8.
Kommer nog försöka köra lite knixxkurser och även åka till Sviestad så man kanske ska ha ett däck som har lite bättre banegenskaper i sig?

Vad för däck och vart köper man det ?

Versktan ville ha 2200 tror jag för däck med montering. (minns ej exakt)

Köpte Dunlop roadsmart, (samma som orginal) från däckonline.se 1470kr tror jag det gick på inkl. frakt, kom på mindre en vecka. Plockade av hjulet själv och åkte till en däckfirma som la om däcket för 200 kr så det går allt att spara några hundralappar!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top