ER6-tråden

Herr Grön

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
2007, Kawasaki ER-6n

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Hej alla Er-6 - ägare!
Nu är jag också med i klubben, med en 07:a köpt för några veckor sedan. Har bytt från kraftigare maskin, men trivs kanon med min ER-6n.
Lite moddad med rensad bakdel, nytt styre och Leo Vince.
Det är klart att lite mer effekt skadar inte. Tror ni på +21 hästar, som AVA säger?
http://www.avamc.se/produkter/product/de-basta-effektokningarna-med-power-commander-och-mappning/

Låter ju otroligt.
Jag hämtade min för knappt en vecka sedan, -09 med G.P.R och Dynojet, (Power commander V tror jag)
Skulle det ge +21hk?? Intressant att få reda på, ngn annan som har mer erfarenhet.
 

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Wanda & Lill-Babs
Hej alla Er-6 - ägare!
Nu är jag också med i klubben, med en 07:a köpt för några veckor sedan. Har bytt från kraftigare maskin, men trivs kanon med min ER-6n.
Lite moddad med rensad bakdel, nytt styre och Leo Vince.
Det är klart att lite mer effekt skadar inte. Tror ni på +21 hästar, som AVA säger?
http://www.avamc.se/produkter/product/de-basta-effektokningarna-med-power-commander-och-mappning/
Angedd effektökning är vid ett ganska lågt varvtal (7500 rpm), alltså inte där maxeffekten borde ligga (men det kanske du redan hade koll på).
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Hej.
Börjat köra lite bakhjul så de blir en hel del duttande på kopplingen.
Undrar om de är någon som har erfarenheter ang kopplingen på er6n.
- Pallar den mycket stryk?
- Vad är det som sliter? (lammeller?)
- Någon här som bytat sin koppling?
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Var på Biltema och köpte skylthållare och miniblinkers, tänkte "strippa" ner den bak lite.
Nu när jag kollade på hojen ser jag att skyltbelysningen sitter fast i orginal skärmen.

Hur har ni andra som byggt om löst detta?


PS! Hatar Oljegrus. Fick lägga ett par timmar på hoj och skinnställ p.g.a VV tyckte det räckte med en "grävande gubbe skylt" när dom la oljegrus i 2km. arghhh
 

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Wanda & Lill-Babs
Jag hade 08:an innnan och har nu 09:an. Upplever 09:an mindre skakig pga de gummibussningar som sitter lite här och där. Fjädringen är även den lite uppdaterad. Bak är vinkeln en annan. Dessutom upplever jag det som att motorn har liiite mer drag från botten. Toppfarten sänkt med 2-3km/h.

Tack för input!
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Var på Biltema och köpte skylthållare och miniblinkers, tänkte "strippa" ner den bak lite.
Nu när jag kollade på hojen ser jag att skyltbelysningen sitter fast i orginal skärmen.

Hur har ni andra som byggt om löst detta?

Har inte gjort det själv men har tänker göra det samt har sett andra som gjort det. Köp skyltbelysning, kapa gamla kablar och skarva på samma sätt som när du byter blinkers. Angående blinkernerna tvivlar jag på att de gamla ser särskilt snygga ut till en ny skylthållare. Nilsonsmc har fäljande prylar som ser schyssta ut:

hållare:
http://www.nilssonsmc.se/produkt/Kawasaki-ER6N-09

Belysning:
http://www.nilssonsmc.se/produkt/-Skyltbelysning-Valtermoto

De har varit uppe i tråden tidigare.
 

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CBR600RR
Var på Biltema och köpte skylthållare och miniblinkers, tänkte "strippa" ner den bak lite.
Nu när jag kollade på hojen ser jag att skyltbelysningen sitter fast i orginal skärmen.

Hur har ni andra som byggt om löst detta?

Tyvärr blev bilderna som dom blev:huvet
 

Bifogat

  • IMG_0093.jpg
    IMG_0093.jpg
    28.6 KB · Visningar: 97
  • IMG_0094.jpg
    IMG_0094.jpg
    196.3 KB · Visningar: 146

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Södertälje
Hoj
650V-strom
Var på Biltema och köpte skylthållare och miniblinkers, tänkte "strippa" ner den bak lite.
Nu när jag kollade på hojen ser jag att skyltbelysningen sitter fast i orginal skärmen.

Hur har ni andra som byggt om löst detta?

Tyvärr blev bilderna som dom blev:huvet

Jag plockade bort originalet, klippte och skarvade ihop kablarna med nya blinkers och skyltbelysning.
Hittade en smutt lampa till skyltbelysning för typ 129 spänn, E-märkt och med 4 dioder.
Blinkers och motstånd från biltema samt deras skylthållare.
Bockade två vinklar av vad som fanns i garaget, i detta fall rostfritt. Skruvade skylthållaren i vinklarna och monterade sen blinkers och skylt. Skyltbelysningen sitter med dubbelhäftande kudde.

 
Last edited:

ER-6f

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Johanneshov
Hoj
Kawasaki ER-6f
Nytt styre ER-6f

Hej,

Jag har nyligen köpt en ny ER-6f och är helnöjd. Funderar dock på att montera ett lägre och sportigare styre. Har någon erfarenhet att byta till ett lägre styre? Har ni bilder skulle det vara super.

Tack på förhand!
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
. Angående blinkernerna tvivlar jag på att de gamla ser särskilt snygga ut till en ny skylthållare. .

Köpte nya på biltema oxå.

Tyvärr blev bilderna som dom blev:huvet

Gör inget, man får ju en uppfattning


Jag plockade bort originalet, klippte och skarvade ihop kablarna med nya blinkers och skyltbelysning.
Hittade en smutt lampa till skyltbelysning för typ 129 spänn, E-märkt och med 4 dioder.
Blinkers och motstånd från biltema samt deras skylthållare.
Bockade två vinklar av vad som fanns i garaget, i detta fall rostfritt. Skruvade skylthållaren i vinklarna och monterade sen blinkers och skylt. Skyltbelysningen sitter med dubbelhäftande kudde.


Ser riktigt bra ut, precis så tänkte jag mig.
Var hittade du skyltbelysningen, på Biltema oxå?
 

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CBR600RR
Märkte att min högra backspegel vibrerade lite onormalt mycket ikväll, och såg att den hade fått en spricka vilket gjorde att den inte satt fast lika bra längre.

Så jag skulle uppskatta att få lite tips på några bra backspeglar, har orginal där hemma men tycker dessa är lite stora (klumpiga:va)
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Märkte att min högra backspegel vibrerade lite onormalt mycket ikväll, och såg att den hade fått en spricka vilket gjorde att den inte satt fast lika bra längre.

Så jag skulle uppskatta att få lite tips på några bra backspeglar, har orginal där hemma men tycker dessa är lite stora (klumpiga:va)
Jag kan ju bara rekommendera styrändsspeglar.
Då får man bättre sikt samt slipper de (enligt mig) gräsliga antennerna som förstör utseendet.

Fick på mitt nya Arrow slipon igår by the way!
Gudars till att låta, iaf jämfört med orginal. :)
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
*
Någon som har en Power Commander över? :)

Har kollat runt på ebay och siter som www.ninja650shop.com men det känns som att det inte finns lika många att hitta till bra pris som det gjorde för något år sen.. :\ Har någon ett bra tips på vart de går att köpa billigt inrikes så tar jag tacksamt emot tips. :)
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Inte om du köpte ett från sverige.
Vet inte vilka andra länder eller delar av världen som inte har lambda...?

Jag köpte från Tyskland, gick att montera lambda.

Har du kastat ut db-killern ännu? skulle vara kul att veta skillnaden om den stryper till orginal flås med den i.

Försökte få ut den för ett tag sedan men fanskapet satt som berget. Testade med att kroka i de små hålen i DB-killern för att få ett bra grepp och drog med tång men icke. :mad:

Tips någon :confused:
 
Last edited:

überkill

Guest
Jag plockade bort originalet, klippte och skarvade ihop kablarna med nya blinkers och skyltbelysning.
Hittade en smutt lampa till skyltbelysning för typ 129 spänn, E-märkt och med 4 dioder.
Blinkers och motstånd från biltema samt deras skylthållare.
Bockade två vinklar av vad som fanns i garaget, i detta fall rostfritt. Skruvade skylthållaren i vinklarna och monterade sen blinkers och skylt. Skyltbelysningen sitter med dubbelhäftande kudde.


Riktigt snyggt! :krama
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Jag köpte från Tyskland, gick att montera lambda.



Försökte få ut den för ett tag sedan men fanskapet satt som berget. Testade med att kroka i de små hålen i DB-killern för att få ett bra grepp och drog med tång men icke. :mad:

Tips någon :confused:

Jag använder en mollytång, alltså en sån som man monterar mollyplugg med. De funkar utmärkt o går att köpa för en billig penning på närmaste byggvaruhus.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top