ER6-tråden

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Tyckte jag hade dålig sikt bakåt med original backspeglarna. Köpte Kawasaki spegelförlängning 45mm och nu backspeglarna sitter nu 4,5 cm längre ut på styret.

Problem solved! Ser utmärkt bakåt nu, bästa investering jag gjort hittils på hojen då jag nu slipper dra bort axeln hela tiden och tappa koncentrationen på vägen :)
 

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
ER6-n -06
12000?! Måste vara en drömpipa eller så är det ett jädra rövarpris.

Man köper INTE prylarna på firma i Sverige, såvida man inte har överskott på pengar och skiter i vems ficka dom hamnar i. :)

Edit:
Tänkte försöka backa upp mitt påstående med ebaylänkar eller dylikt, men misslyckades kapitalt. Men oavsett vilket så känns det som ett pris som kommer från en lokal handlare och känns lite dyrt. :glömdet

AVA MC i sätra vill ha det priset för GPR GPE dämpare, men jag har fått ett annat erbjudande med en hurric pipa, PC och luftfilter för ca 6500-7000:- men då tillkommer mappning på ca 1500:-
Men skulle vara kul att få testa någon som mappad sin med ny pipa annars övervägs en ny hoj...
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Ska evt Köra bana på tisdag med min Er6-n 2009.
Finns de några tips inför bandagen?
Däcktryck?
Hårda stötdämparen bak? (Har läge 4 nu och väger 80kg).

Vet att de finns en hel del här som har erfarenheter av er6 på bana :)

Sitter också på en -09.
Jag väger 88kg och tycker att fjädringen är för lätt. Bilar blinkar med helljusen på kvällen för att mitt halvljus då hamnar för högt.

Läste ngn kommentar som kändes fel men enligt min servicebok för -09 modellen så är läge 4 standard, och då räknar den med 75kg person utan kläder och utrustning. Dvs att om du tar på dig allt du ska ha när du ska åka, ställer dig på vågen med hjälm, skydd och hela rubbet, och den visar 75kg är fjädringen optimal. Nog fan är hojen byggd för japsare, av japsare :)

Om du ska experimentera med fjädringen gör inga småjusteringar, sätt den på max så att du känner skillnad annars märker du inget.
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
en rad4 vs en twin, lite mer rå upplevelse att köra kawan. http://www.youtube.com/watch?v=yKVEzLJroLA Youtube is your friend=)

Så dom satte Er-6 på 3:e plats, XJ6 på 2:a och Gladiusen på 1:a.
Intressant..

Har aldrig ägt ngn twin innan, så jag vet inte hur skillnaden är. Får väl se till att provköra en ngn dag.

Personligen föredrar jag ljudet från en 4:a när man varvar den, men visst ER-6:an med rätt blås verkar låta gott den med.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Tyckte jag hade dålig sikt bakåt med original backspeglarna. Köpte Kawasaki spegelförlängning 45mm och nu backspeglarna sitter nu 4,5 cm längre ut på styret.

Problem solved! Ser utmärkt bakåt nu, bästa investering jag gjort hittils på hojen då jag nu slipper dra bort axeln hela tiden och tappa koncentrationen på vägen :)

Kan rekomendera Biltemas styrändspegel, räcker att ha på vänster sida så ser du hur bra som helst och sen ser hojen väldigt mycket bättre ut samtidigt.
 

saintjohn

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
Älta
Hoj
Kawasaki er6-n
Tack för alla tips om kläder skönt att ventilera frågor man har. blir ett tygställ Scott, har bara max 10min till jobbet så skinnställ blir för jobbigt att kränga på och av. Jag kommer iof köpa skinnställ också så fort ekonomin tillåter för längre turer och ev kurser. Men just nu är prio att ta sig till och från jobb, träning osv. Tog oskulden på bulten igår, körde väldigt lugnt med tanke på att jag inte har köpt kläderna än. Kanon dag med lite bilar mycket sol och underbara svängar. Kurvtekniken är iof obefintlig, så det blir till att leta upp teoriboken och börja plugga ;).
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Tack för alla tips om kläder skönt att ventilera frågor man har. blir ett tygställ Scott, har bara max 10min till jobbet så skinnställ blir för jobbigt att kränga på och av. Jag kommer iof köpa skinnställ också så fort ekonomin tillåter för längre turer och ev kurser. Men just nu är prio att ta sig till och från jobb, träning osv. Tog oskulden på bulten igår, körde väldigt lugnt med tanke på att jag inte har köpt kläderna än. Kanon dag med lite bilar mycket sol och underbara svängar. Kurvtekniken är iof obefintlig, så det blir till att leta upp teoriboken och börja plugga ;).

Ta det lungt bara och tänk på att det finns andra dårar på vägen oxå.

PS! hämtar min ER-6 imorgon... jippi :banana :banana :banana
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Kollade verkstadsmanualen och på 06-08 är bakdämparen ställd till en personvikt på 68kg. Väger själv 80. Blev väldigt mycket bättre av att bara ändra den ett hack. Ska testa nästa vecka med ett hack till. :tummenupp
 

saintjohn

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
Älta
Hoj
Kawasaki er6-n
Ta det lungt bara och tänk på att det finns andra dårar på vägen oxå.

PS! hämtar min ER-6 imorgon... jippi :banana :banana :banana



Grattis till hojen. Ha det så kul.

Tar det faktiskt väldigt lugnt, har ”bra” hojkompisar som knappt vill prata med mig innan jag köpt skinnställ. Kör runt för mig själv i Tyresö/Älta och nynnar av någon anledning på seek and destroy :yoparty
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Ta det lungt bara och tänk på att det finns andra dårar på vägen oxå.

PS! hämtar min ER-6 imorgon... jippi :banana :banana :banana

Grattis till ett bra köp!!:tummenupp

Tog ur min DB killer idag efter några bankörningar, hade nästan glömt hur gött det låter:yoparty och högt:gnissla. Hurric is the shit:tummenupp
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Styret var mycket lägre, smalare samt inte alls lika tillbakadraget som original. Klart sportigare känsla och mycket bättre kontroll vid bankörning.
Med original vrider jag handlederna av mig när jag hänger ut, så jag ska se till att byta inom kort. Det är den där jäkla tillbakaböjningen som gör det.
Antar att ett rakt funkar lika bra.

Ska kolla upp vad det hette och om jag har någon bild.
Hann du se det? (Det gick ju tyvärr åt när jag trillade 3 veckor senare :huvet)

...men det var några jäkligt härliga 3 veckor! :tummenupp

PS: Jag såg att vi ses på SRW på söndag :yoparty

Jag hittar inga bilder bara på styret men här är några åkbilder där man kan se hur lågt styret är samt att det är vinklat neråt om man tittar framifrån.
DCS_2880 visar nog bäst vad jag menar... plus att det är en ganska läcker bild (med vulgohäng) Länk :)

Håller helt klart med om vad Buddah skrev tidigare. På med några ordentliga däck, boka upp er på SMC BKK-kurser och ni kommer se att det går att få rätt bra fart på en "tjejhoj".
Inte snabbast rakt fram men i gengäld kan man träna en apa till att vrida fullt och hålla i sig.
Det är när det börjar svänga som det roliga börjar :tummenupp

Det styret verkade riktigt trevligt. :) Du har inte fått tag i ett nytt sådant!? Blir duktig skillnad i hur man sitter/hänger på hojen. Blir så mycket skönare. Tycker att dem som funderar på att byta till fatbar/crosstyre skall tänka om och ta en titt på styret du hade.

Det var lite halt på SRW den där söndagen. :näsblod
Ligger och jagar Riddick på hans 675:a. Hänger med utan problem. Ett halvvarv efter att jag slagit av på tempot får jag ett framhjulssläpp för mycket. :crash Aldrig slå av på tempot. :mattias
In på skamkärran. Få klartecken från läkaren, få hojen godkänd och sen ut igen. :D:banana


Tjenare har en er6n 06, från ramen i den där plastploppen man kan plocka bort kommer det skapligt mycket orange vätska ur den när jag kört. Det är gjort för dränering men ska det komma ut sådan vätska därifrån?

Är det inte bara lite vatten som blivit "rostfärgat"!? :va

Tja på er!

Är det någon här som kört (eller ännu hellre ägt) både den nya och gamla ER6:an? Isf, vad upplever ni för skillnader mellan dem?

Jag hade 08:an innnan och har nu 09:an. Upplever 09:an mindre skakig pga de gummibussningar som sitter lite här och där. Fjädringen är även den lite uppdaterad. Bak är vinkeln en annan. Dessutom upplever jag det som att motorn har liiite mer drag från botten. Toppfarten sänkt med 2-3km/h.

Hej jag har en 08 och den kom med Dunlop 221 tror jag som inte var speciellt bra. Satte på Metzeler m3 som vart ett riktigt lyft speciellt i höga farter mycket mer stabilitet.

Visst livslängden är kortare men jag vill ha grepp och förtroende. Nu är jag sugen på pirelli diablo rosso corsa helt nytt för i år som har fått bra betyg speciellt på bana och landsväg.

www.mynetmoto.com har bra priser samt från denna www.brspecialtuning.co.uk 200 pund + frakt. Dom har en otrolig bra deal på Metzeler m3 165 pund. men är du mer touring åkare så är nog roadsmart och road 2 att föredra. :tummenupp

Eller fortsätt med Metzeler. Prova gärna M5. Grymma däck. Kan rekommenderas.

Skulle någon av er komma till Gotland på Lelleveckan?! Har kört runt och letat efter er :p

Var på Gotland helgen innan. Vi körde på Gotland Ring 10-13:e.
Såg dock några ER-6:eek:r i Kneippbyn när vi var där och hälsade på på måndag och tisdag kväll.

Ta det lungt bara och tänk på att det finns andra dårar på vägen oxå.

PS! hämtar min ER-6 imorgon... jippi :banana :banana :banana

Lycka till med nya hojen. Ruskigt kompetent. :tummenupp
 
Last edited:

überkill

Guest
Nu har jag annons på kvarvarande originaldelar från min er6-n -09 här på sporthoj. Titta i min profil så hittar du den.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Har fått ett erbjudande på just en hurric pipa, men du har inte märkt av att hojen har gått ojämt eller lite dåligt när du satte på den? Även utan db-killern.

Hojen går inte ojämnt med Hurric på org mappningen, har lyckats få en avgassmäll 2-3 gånger på motorbroms. Inget allvarligt men du optimerar ju den såklart om du mappar den.
Har gjort en film på ljudet ur den om du vill höra:
http://www.youtube.com/watch?v=KgF7Y23KEUM

Fundera på en XJ6-n alternativt en ER6-n på grund av billig drift, försäkring o.s.v.

För och nackdelar?
Ngn med erfarenhet av båda?

Tack!

Kawan har ju en stor fördel av att den är så vanlig. Finns mycket delar och de är lätta att få tag på till rätt pris. Även kunskapen i landet om hojen är ju större.

Kawan känns dock slöare och är inte riktigt lika snygg, men kändes lite smidigare.
Mitt råd: Provkör båda.

Tyckte jag hade dålig sikt bakåt med original backspeglarna. Köpte Kawasaki spegelförlängning 45mm och nu backspeglarna sitter nu 4,5 cm längre ut på styret.

Problem solved! Ser utmärkt bakåt nu, bästa investering jag gjort hittils på hojen då jag nu slipper dra bort axeln hela tiden och tappa koncentrationen på vägen :)

Är jävligt sugen på att köpa dem också, har Kawasaki's original "sport" speglar och jag ser min armbåge hela tiden....
Vart köpte du och till vilket pris?

Sitter också på en -09.
Jag väger 88kg och tycker att fjädringen är för lätt. Bilar blinkar med helljusen på kvällen för att mitt halvljus då hamnar för högt.

Läste ngn kommentar som kändes fel men enligt min servicebok för -09 modellen så är läge 4 standard, och då räknar den med 75kg person utan kläder och utrustning. Dvs att om du tar på dig allt du ska ha när du ska åka, ställer dig på vågen med hjälm, skydd och hela rubbet, och den visar 75kg är fjädringen optimal. Nog fan är hojen byggd för japsare, av japsare :)

Om du ska experimentera med fjädringen gör inga småjusteringar, sätt den på max så att du känner skillnad annars märker du inget.

Dämparna på ER-6an är verkligen inte de bästa.....
Om du vill satsa lite på hojen finns det ju Öhlins stötdämpare att köpa för 6k :yoparty

Tack för alla tips om kläder skönt att ventilera frågor man har. blir ett tygställ Scott, har bara max 10min till jobbet så skinnställ blir för jobbigt att kränga på och av. Jag kommer iof köpa skinnställ också så fort ekonomin tillåter för längre turer och ev kurser. .

Jo, tyg är ju betydligt smidigare.
Glöm inte BRA stövlar, BRA hjälm och ett korrekt sittande ryggskydd.
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Närmar mig 1200 mil service på min 09'a. Någon som kan informera om vad den borde kosta mellan tummen och pekfingret?
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Närmar mig 1200 mil service på min 09'a. Någon som kan informera om vad den borde kosta mellan tummen och pekfingret?

Bröderna Hörbergs i Skåne ville ha 2800, likaså en annan firma som jag ringde och kollade med. Sölle Racing däremot ville ha 1900 för samma service så de fick det bli. Jättenöjd!
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Närmar mig 1200 mil service på min 09'a. Någon som kan informera om vad den borde kosta mellan tummen och pekfingret?

Bröderna Hörbergs i Skåne ville ha 2800, likaså en annan firma som jag ringde och kollade med. Sölle Racing däremot ville ha 1900 för samma service så de fick det bli. Jättenöjd!

Vad jag har hört så är det som en "vanlig service" plus att man byter stiften. Men 2800:- verkar vara lite i överkant. Men visst, läste ju ngt inlägg här att stiften kostade över 300:- stycket så...

(ska inte säga för mycket då jag precis köpt min, så jag har inte 100% koll ännu)

Kawan har ju en stor fördel av att den är så vanlig. Finns mycket delar och de är lätta att få tag på till rätt pris. Även kunskapen i landet om hojen är ju större.

Kawan känns dock slöare och är inte riktigt lika snygg, men kändes lite smidigare.
Mitt råd: Provkör båda.

Det blev en kawa, utan att provkört xj6:an. (-09 svart med G.P.R + Dynojet)
Men jag resonerade lika dant som du efter läst på lite.
Vanligare hoj ger mer delar, bättre priser os.v.

Så nu ska man bara vänja sig vid den nya :)
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
krashpuckar

Har precis tjöpt en ER-6n till tjejen och letar efter krashpuckar. kawas original är ju schveindyra så de går fetbort.

ni som har, var har ni köpt? var på hojen monteras de?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top