ER6-tråden

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Har haft en R6 05, R1 07 och slutligen en ER6. Med sporthojarna gick det att kör fort och bekvämt men med nakenhojen har jag haft minst lika kul. Övervägde ER6 eller Ducati Streetfighter. Det var bara de som gav mig pirr i magen. Nu lutar det mest åt en Ducati monster 1100 för min del. Behöver inte Streetfighterns effekt tror jag..:rolleyes:

Just nu funderar jag på antingen ny R6 igen eller monster 1100. Effekt runt 100 hk räcker gott och jag har erfarit på egen hand att desto lättare hoj desto roligare körning. För att förstå det måste du med mig ut på en tur ha ha... :banana

Ska du överge oss ER6 ägare?!?!?!?!:skrämd:galen:6surkart:tummenner
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Har haft en R6 05, R1 07 och slutligen en ER6. Med sporthojarna gick det att kör fort och bekvämt men med nakenhojen har jag haft minst lika kul. Övervägde ER6 eller Ducati Streetfighter. Det var bara de som gav mig pirr i magen. Nu lutar det mest åt en Ducati monster 1100 för min del. Behöver inte Streetfighterns effekt tror jag..:rolleyes:

Just nu funderar jag på antingen ny R6 igen eller monster 1100. Effekt runt 100 hk räcker gott och jag har erfarit på egen hand att desto lättare hoj desto roligare körning. För att förstå det måste du med mig ut på en tur ha ha... :banana


Låter gott, ska eventuellt iväg en runda i helgen och kolla ett par.
Vill ha -09, men funderar även på en -08.
Frågan är om prisskillnaden är värt det på till en -09.

En streetfighter hade inte suttit fel, men 150' ... neee
 

saintjohn

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
Älta
Hoj
Kawasaki er6-n
Hej hej är ny er6-n ägare och är jävligt nöjd. Vilken känsla att dra runt på vägarna i solen och få massa hälsningar av andra sköna hojåkare. Har hunnit skaffa mig skor, handskar, hjälm och ryggplatta, men inte några mc-kläder än. Vad rekommenderar ni skinnställ eller tyg? Har kollar runt på båda men kan inte bestämma mig. Kommer att köra till jobbet varje dag när det är bra väder (ej regnar) och ibland även till kunder.
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Jag kör med allväderskläder, tycker de är smidiga att bara dra på över det man har under.

Har faktiskt också skaffat en tight reflexväst med dragkedja nyligen så man syns bättre i trafiken. Blå hoj och reflexväst skrämmer dessutom upp lite bilister ibland :)
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Ska evt Köra bana på tisdag med min Er6-n 2009.
Finns de några tips inför bandagen?
Däcktryck?
Hårda stötdämparen bak? (Har läge 4 nu och väger 80kg).

Vet att de finns en hel del här som har erfarenheter av er6 på bana :)

Som sagt kör med rekommenderat däcktryck, se till att däcken är fräscha. Fjädringen är nog bäst att lämna som standard. Kolla kedjespänning, det är nog det vanligaste att åka dit på vid besiktning. Ta bort backspeglarna annars får du göra det på plats eller tejpa över. Har du möjlighet tycker jag att det känns bättre att ta cykeln på släp ifall det händer något och då kan man även ha med extra soppa, kläder och lite annat om man vill. Har de hastighetsgrupper och du är hyfsat van att åka fort välj mellan eller snabb grupp, brukar va ganska lågt tempo i långsam grupperna.

Ha de så kul, skriv gärna vad du tyckte efteråt.:tummenupp

Hej hej är ny er6-n ägare och är jävligt nöjd. Vilken känsla att dra runt på vägarna i solen och få massa hälsningar av andra sköna hojåkare. Har hunnit skaffa mig skor, handskar, hjälm och ryggplatta, men inte några mc-kläder än. Vad rekommenderar ni skinnställ eller tyg? Har kollar runt på båda men kan inte bestämma mig. Kommer att köra till jobbet varje dag när det är bra väder (ej regnar) och ibland även till kunder.

Kolla denna sida http://www.mc-depan.com/index.asp?action=prislista&menu=4&id=5490 eller något av de andra ställen i sortimentet. Tycker att detta är överlägset bäst ställ för pengarna. De har även textilställ för vettiga pengar.:tummenupp
 
Last edited:

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Har haft en R6 05, R1 07 och slutligen en ER6. Med sporthojarna gick det att kör fort och bekvämt men med nakenhojen har jag haft minst lika kul. Övervägde ER6 eller Ducati Streetfighter. Det var bara de som gav mig pirr i magen. Nu lutar det mest åt en Ducati monster 1100 för min del. Behöver inte Streetfighterns effekt tror jag..:rolleyes:

Just nu funderar jag på antingen ny R6 igen eller monster 1100. Effekt runt 100 hk räcker gott och jag har erfarit på egen hand att desto lättare hoj desto roligare körning. För att förstå det måste du med mig ut på en tur ha ha... :banana

Funderar på en Speed Triple i 45-55 tusen klassen, känner att det skulle sitta fint med lite mer effekt ibland. Lite trist när man kör om vingliga sporthojjar med knapp styrfart i kurvorna och så kommer de o blåser om på rakorna. Monster är ju hur snygga som helst men hopplösa att skjutsa på tydligen. Nån som ägt en Triple 02-04?
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Ja glöm inte för allt i världen att kolla däcktrycket bara.. Jag lyckades med konststycket att köra en hel bandag med 1.4 i framdäcket (tyckte det var lite studsigt men var ju dum nog att inte kolla det), till sista passet när jag hamnade i lecan i stället :(
Enligt manualen ska det vara 2.25 i framdäck och 2.5 i bakdäck. Så om jag var du skulle jag nog ha något sådant i däcken då jag misstänker att man som nybörjare på bana inte behöver hålla på och mixtra med det..
Stötdämparen bak ska väl som standard vara i läge 3 om man väger 75 kg, så 4an passar kanske dig, den går ju snabbt att ändra under dagen om du så vill.
Övriga tips: ha skoj! Är det BKK Knutstorp du funderar på att köra eller? Jag ska dit på måndagen :)

Och jag ska dit på onsdag :tummenupp
Jag har liksom leica skriver ovan bara kollat däckstrycket, fyllt tanken, skruvat bort backspeglarna och kört.
Man ska inte komplicera till saker och ting.
Kör och var glad :)
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Hej hej är ny er6-n ägare och är jävligt nöjd. Vilken känsla att dra runt på vägarna i solen och få massa hälsningar av andra sköna hojåkare. Har hunnit skaffa mig skor, handskar, hjälm och ryggplatta, men inte några mc-kläder än. Vad rekommenderar ni skinnställ eller tyg? Har kollar runt på båda men kan inte bestämma mig. Kommer att köra till jobbet varje dag när det är bra väder (ej regnar) och ibland även till kunder.

Skinnställ....
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Skinnställ....

Jag säger med skinnställ. Varmt och svettigt när det är sommar, kallt när det svalt ute.... men framförallt skydd som sitter på plats och ett material som tål att kasa på asfalt.
Jag la mig i 70-80 och det syns knappt och kändes inte det minsta efter lite ofrivillig "asfaltstudie"

Skulle man träffa hårda föremål tror jag de i stort sätt är lika kassa tyvärr.


Überkill: Skönt att du sitter här och skriver :krama
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Slip-on monterat idag, Hurric. 2300:- inkl. frakt på Ebay :tummenupp

Blev inte besviken på ljudet direkt, låter riktigt nice och då har jag bara kört med DB-killer i än så länge :yoparty
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Funderar på en Speed Triple i 45-55 tusen klassen, känner att det skulle sitta fint med lite mer effekt ibland. Lite trist när man kör om vingliga sporthojjar med knapp styrfart i kurvorna och så kommer de o blåser om på rakorna. Monster är ju hur snygga som helst men hopplösa att skjutsa på tydligen. Nån som ägt en Triple 02-04?


Hej jag har bara provkört en 02 och den var riktigt klumpig tror inte den passar dig om du värdesätter smidighet. Den nya modellen av speed triple var trevligare men tyvärr så fick jag inget habegär. Måste bara nämna att street triplen hade en betydligt roligare karaktär. Lösningen för dig heter z1000 2010 den var riktigt rolig att köra och jag hade kunnat skrivit på direkt men då pratar vi dubbla priset. :banana
 

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
ER6-n -06
Slip-on monterat idag, Hurric. 2300:- inkl. frakt på Ebay :tummenupp

Blev inte besviken på ljudet direkt, låter riktigt nice och då har jag bara kört med DB-killer i än så länge :yoparty

Har fått ett erbjudande på just en hurric pipa, men du har inte märkt av att hojen har gått ojämt eller lite dåligt när du satte på den? Även utan db-killern.
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Har fått ett erbjudande på just en hurric pipa, men du har inte märkt av att hojen har gått ojämt eller lite dåligt när du satte på den? Även utan db-killern.

Nej jag märker ingen större skillnad. Inte testat utan DB-killern i ännu men märker jag ngn ojämn gång så hojtar jag.
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Kolla denna sida http://www.mc-depan.com/index.asp?action=prislista&menu=4&id=5490 eller något av de andra ställen i sortimentet. Tycker att detta är överlägset bäst ställ för pengarna. De har även textilställ för vettiga pengar.:tummenupp

Det stället har jag kört med senaste året.
Mycket ställ för pengarna. Det enda jag kan klaga på är att det känns lite litet i skrevet, och att det är inte så mycket "vaddering" innanför armbågsskydden... annars toppen.

Köpte mitt på www.louis.de.
Bra priser, bra leveranstid...

Röstar oxå på skinn, Goretex i all ära när det regnar, men skulle man slå dit så svider det nog mer.
Har haft assfaltskänning en gång och jag är glad att jag hade skinn då..
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Hej jag har bara provkört en 02 och den var riktigt klumpig tror inte den passar dig om du värdesätter smidighet. Den nya modellen av speed triple var trevligare men tyvärr så fick jag inget habegär. Måste bara nämna att street triplen hade en betydligt roligare karaktär. Lösningen för dig heter z1000 2010 den var riktigt rolig att köra och jag hade kunnat skrivit på direkt men då pratar vi dubbla priset. :banana

Svårt att få allt man vill ha i en cykel. Särskilt när man är bortskämd med en bra hoj som är jäkligt allsidig och riktigt kul. Vill egentligen inte ha ngn radfyra, tycker det är så trevligt med twin-ljudet. Undrar hur mycket mer ös det är i en monster 696? Den kan man få för strax över 60 och den är bara ngn tusenlapp dyrare än er6an i försäkring för mig.

Nja jag tror jag skiter i att byta iaf, får väll köra ännu fortare i kurvorna nästa gång:yoparty. Nån här som bytt hoj och sen ångrat sig???
 

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
ER6-n -06
Finns det någon i Sthlms området som bytt pipa på sin och fått dit en Power Comander box, som man skulle kunna få provköra?
Funderar på att göra det men vet inte om det är värt 12000
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Finns det någon i Sthlms området som bytt pipa på sin och fått dit en Power Comander box, som man skulle kunna få provköra?
Funderar på att göra det men vet inte om det är värt 12000

12000?! Måste vara en drömpipa eller så är det ett jädra rövarpris.

Man köper INTE prylarna på firma i Sverige, såvida man inte har överskott på pengar och skiter i vems ficka dom hamnar i. :)

Edit:
Tänkte försöka backa upp mitt påstående med ebaylänkar eller dylikt, men misslyckades kapitalt. Men oavsett vilket så känns det som ett pris som kommer från en lokal handlare och känns lite dyrt. :glömdet
 
Last edited:

überkill

Guest
Ska du överge oss ER6 ägare?!?!?!?!:skrämd:galen:6surkart:tummenner

Ja kanske det Monika. Om du står och tittar på en Ducati Streetfighter så kommer du förstå mig.. SÅ vida inte Kawa tillverkar en ny kommande Er1-n som är en 1000 kubiks prallelltwin :)

Låter gott, ska eventuellt iväg en runda i helgen och kolla ett par.
Vill ha -09, men funderar även på en -08.
Frågan är om prisskillnaden är värt det på till en -09.

En streetfighter hade inte suttit fel, men 150' ... neee

Jag vill helst ha Ducati Streetfighter S. Den kostar ju lite mer som du vet..

Jag säger med skinnställ. Varmt och svettigt när det är sommar, kallt när det svalt ute.... men framförallt skydd som sitter på plats och ett material som tål att kasa på asfalt.
Jag la mig i 70-80 och det syns knappt och kändes inte det minsta efter lite ofrivillig "asfaltstudie"

Skulle man träffa hårda föremål tror jag de i stort sätt är lika kassa tyvärr.


Überkill: Skönt att du sitter här och skriver :krama

Tack min vän. Jag röstar som ni förstår också på skinnställ eller inte köra alls sen olyckan. Innan dess förekom det att jag körde till stranden i jeans, t-shirt, jympaskor och hjälm.

ALDRIG MER...
 
Last edited:

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Fundera på en XJ6-n alternativt en ER6-n på grund av billig drift, försäkring o.s.v.

För och nackdelar?
Ngn med erfarenhet av båda?

Tack!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top