ER6-tråden

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Börjar bli dags att byta däck för första gången, är det att köpa samma som orginal som är att rekommendera eller vad har ni för erfarenheter?

Hej jag har en 08 och den kom med Dunlop 221 tror jag som inte var speciellt bra. Satte på Metzeler m3 som vart ett riktigt lyft speciellt i höga farter mycket mer stabilitet.

Visst livslängden är kortare men jag vill ha grepp och förtroende. Nu är jag sugen på pirelli diablo rosso corsa helt nytt för i år som har fått bra betyg speciellt på bana och landsväg.

www.mynetmoto.com har bra priser samt från denna www.brspecialtuning.co.uk 200 pund + frakt. Dom har en otrolig bra deal på Metzeler m3 165 pund. men är du mer touring åkare så är nog roadsmart och road 2 att föredra. :tummenupp
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Följ Vajbs rekommendationer ovan. Jag köpte Michelin PILOT POWER 2CT och såvida du inte kör bana ett par ggr om året så är det tyvärr bortkastade pengar på ett lite för lågt milantal skulle jag tro. När det är slut köper jag ett Pilot Road 2CT istället. Kostar ungefär lika mkt men har betydligt fler mil i sig.

Kör också med PILOT POWER 2CT och tycker att det känns kalasbra. Stämmer som Thriss säger vad jag förstått, för egen del tycker jag dock att jag gärna byer bort mer "mileage" mot lite ev. bättre grepp. Byta däck är ju inte en av de farligaste utgifterna precis heller...
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ska montera bort bakhjulet imorgon för att byta däck.
Någon man bör tänka på?
Är det något svårt att göra detta?
 

Tanja

Guest
Skulle någon av er komma till Gotland på Lelleveckan?! Har kört runt och letat efter er :p
 

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
ER6-n -06
Ni som har dragit på slipon-system, typ leo vince eller gpr dämpare. Behöver man mappa om den då, någon som tänkt på om den går lite ojämt eller dylikt när ni gjort detta?
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Ni som har dragit på slipon-system, typ leo vince eller gpr dämpare. Behöver man mappa om den då, någon som tänkt på om den går lite ojämt eller dylikt när ni gjort detta?

Jag satte på ett GPR, känner att den inte går helt rent. En eller två extra hästkrafter bryr jag mig inte om men ljudet är gött, funderat på en power commander och en bänkning för att få den att gå rent.
Jämn effektkurva = körglädje
Dock måste det pyntas upp för ett slip-on först ochs edan ytterligare 6000 för powercommander och bänkning. Kostar en slant :gnissla
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
SMC-kurser

Jag tänkte fortsätta tjata om mina smc-kurser. Åkte steg 4 på Sviestad (Linköping) i fredags. Det regnade i princip hela dagen, förutom sista passen men det hann aldrig att torka upp. Tråkigt såklart med blöt bana och åka runt i regnställ, MEN man lär sig en massa av att åka på blöt bana. Till en början var det väldigt stelt och konstigt men när dagen va slut körde jag lika avslappnat som på torrt. Åkte fortare med mina 68 hästar utan ABS än tex en Fireblade -09 med ca 168hk med ABS. Återigen ER-6 gör inte bort sig på banan.

Har ni aldrig provat bana och då särskilt smc-kurs så har ni troligtvis missat en hel massa vad mc åkning handlar om. DE E SKITKUL::yoparty

Kör för övrigt på Metzler M3 och är jäkligt nöjd båda i vått och torrt.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Jag tänkte fortsätta tjata om mina smc-kurser. Åkte steg 4 på Sviestad (Linköping) i fredags. Det regnade i princip hela dagen, förutom sista passen men det hann aldrig att torka upp. Tråkigt såklart med blöt bana och åka runt i regnställ, MEN man lär sig en massa av att åka på blöt bana. Till en början var det väldigt stelt och konstigt men när dagen va slut körde jag lika avslappnat som på torrt. Åkte fortare med mina 68 hästar utan ABS än tex en Fireblade -09 med ca 168hk med ABS. Återigen ER-6 gör inte bort sig på banan.

Har ni aldrig provat bana och då särskilt smc-kurs så har ni troligtvis missat en hel massa vad mc åkning handlar om. DE E SKITKUL::yoparty

Kör för övrigt på Metzler M3 och är jäkligt nöjd båda i vått och torrt.


Bra skrivet håller med dig helt. Körde bana förra året och nu blir det den 15 juli på gelleråsen igen. Är också nöjd med m3 men är nyfiken på pirelli diablo rosso corsa. Ska vara riktigt bra på bana.

Ni som har dragit på slipon-system, typ leo vince eller gpr dämpare. Behöver man mappa om den då, någon som tänkt på om den går lite ojämt eller dylikt när ni gjort detta?

Köp en pc3 och åk till Andersson turbo för mappning så är problemet löst. :tummenupp
 
Last edited:

überkill

Guest
Jag har krockat min hoj och den är numera inlöst av FB. Jag har original "röv"/stänkskärm med blinkers från min -09 kvar samt original ljuddämpare. Tänkte sätta ut annons på blocket men är det någon av er som behöver dessa delar så hojta till med PM så kan vi ta det där :rolleyes:
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Jag har krockat min hoj och den är numera inlöst av FB. Jag har original "röv"/stänkskärm med blinkers från min -09 kvar samt original ljuddämpare. Tänkte sätta ut annons på blocket men är det någon av er som behöver dessa delar så hojta till med PM så kan vi ta det där :rolleyes:

Aj aj. hoppas du klarade dig bra..

La min R1:a tidigare i år oxå.
Samma sak, fb ville inte pynta lagningen av den.
så jag fick en "slant" i stället.

Tänkte faktiskt köpa en ER6n istället , p.g.a många olika anledningar, efter kört sporthoj i 14 år!!! Jag vet, låter konstigt :confused:

EDIT: såg precis på din profil att du med haft R1:a innan, blev du "besviken" på ER6N ? (tänkte mest på kraft då det är rätt stor skillnad)
 
Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ska evt Köra bana på tisdag med min Er6-n 2009.
Finns de några tips inför bandagen?
Däcktryck?
Hårda stötdämparen bak? (Har läge 4 nu och väger 80kg).

Vet att de finns en hel del här som har erfarenheter av er6 på bana :)
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Ska evt Köra bana på tisdag med min Er6-n 2009.
Finns de några tips inför bandagen?
Däcktryck?
Hårda stötdämparen bak? (Har läge 4 nu och väger 80kg).

Vet att de finns en hel del här som har erfarenheter av er6 på bana :)

Ja glöm inte för allt i världen att kolla däcktrycket bara.. Jag lyckades med konststycket att köra en hel bandag med 1.4 i framdäcket (tyckte det var lite studsigt men var ju dum nog att inte kolla det), till sista passet när jag hamnade i lecan i stället :(
Enligt manualen ska det vara 2.25 i framdäck och 2.5 i bakdäck. Så om jag var du skulle jag nog ha något sådant i däcken då jag misstänker att man som nybörjare på bana inte behöver hålla på och mixtra med det..
Stötdämparen bak ska väl som standard vara i läge 3 om man väger 75 kg, så 4an passar kanske dig, den går ju snabbt att ändra under dagen om du så vill.
Övriga tips: ha skoj! Är det BKK Knutstorp du funderar på att köra eller? Jag ska dit på måndagen :)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Ska evt Köra bana på tisdag med min Er6-n 2009.
Finns de några tips inför bandagen?
Däcktryck?
Hårda stötdämparen bak? (Har läge 4 nu och väger 80kg).

Vet att de finns en hel del här som har erfarenheter av er6 på bana :)

Kör du med vanliga gatdäck är de det rekommenderade däcktrycket som gäller. Har du lägre tryck än så överhättas däcken och de blir snorhala. :näsblod
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ja kör med Dunlop Roadsmart.
Läge 4 är standard på min står de i instruktionsboken.
Tänkte mer om man ska hårda upp den eller något för bankörning.
Nu har ja bara kört er6n på väg men ja tror att man kan hänga på sporthojar utan problem med denna cyklen :)
 

überkill

Guest
Aj aj. hoppas du klarade dig bra..

La min R1:a tidigare i år oxå.
Samma sak, fb ville inte pynta lagningen av den.
så jag fick en "slant" i stället.

Tänkte faktiskt köpa en ER6n istället , p.g.a många olika anledningar, efter kört sporthoj i 14 år!!! Jag vet, låter konstigt :confused:

EDIT: såg precis på din profil att du med haft R1:a innan, blev du "besviken" på ER6N ? (tänkte mest på kraft då det är rätt stor skillnad)

Har haft en R6 05, R1 07 och slutligen en ER6. Med sporthojarna gick det att kör fort och bekvämt men med nakenhojen har jag haft minst lika kul. Övervägde ER6 eller Ducati Streetfighter. Det var bara de som gav mig pirr i magen. Nu lutar det mest åt en Ducati monster 1100 för min del. Behöver inte Streetfighterns effekt tror jag..:rolleyes:

Just nu funderar jag på antingen ny R6 igen eller monster 1100. Effekt runt 100 hk räcker gott och jag har erfarit på egen hand att desto lättare hoj desto roligare körning. För att förstå det måste du med mig ut på en tur ha ha... :banana
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top