ER6-tråden

Christian.

Guest
Vill minnas att någon efterlyste bilder på en er6:a med fatbar eller liknande.
Monterade ett nytt styre i helgen, inte fatbar men ungefär samma mått.
Styret heter "LSL Superbike A 01, Alu 22mm" och beställdes på http://www.nccr.se/
Något lägre, något bredare och lite rakare jämfört med original.

:tummenupp
Fan va schysst det blev! Ligger i startgroparna för att skaffa ett själv, fast för min del blir det nog ett Fatbar, när pengarna finns dvs.
Hur fungerade det med bromsslang o så? Var grejerna för korta och behövde bytas ut?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
:tummenupp
Fan va schysst det blev! Ligger i startgroparna för att skaffa ett själv, fast för min del blir det nog ett Fatbar, när pengarna finns dvs.
Hur fungerade det med bromsslang o så? Var grejerna för korta och behövde bytas ut?

Inget behövdes bytas ut till detta styret. Vet dock inte hur det är med fatbar då det troligen kommer högre upp med adapterns.
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Vill minnas att någon efterlyste bilder på en er6:a med fatbar eller liknande.
Monterade ett nytt styre i helgen, inte fatbar men ungefär samma mått.
Styret heter "LSL Superbike A 01, Alu 22mm" och beställdes på http://www.nccr.se/
Något lägre, något bredare och lite rakare jämfört med original.

Vilka styrändar använder du? Tycker de ser annorlunda ut med original, och hur tyckte du original såg ut och/eller varför använde du inte original?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Vilka styrändar använder du? Tycker de ser annorlunda ut med original, och hur tyckte du original såg ut och/eller varför använde du inte original?

Original passar bara i originalstyret (sitter gängade i styret), därför jag bytte dem med. Att det blev just dessa (flatt...nånting hette dem) var för att de var dem jag tyckte var snyggast bland de på nccr som passade detta styret.
Iom att det är ett aluminiumstyre är godset tjockare och då passar inte styrändar i standard mått.
 

JohneJ

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple -08
:tummenupp
Fan va schysst det blev! Ligger i startgroparna för att skaffa ett själv, fast för min del blir det nog ett Fatbar, när pengarna finns dvs.
Hur fungerade det med bromsslang o så? Var grejerna för korta och behövde bytas ut?

Jag behövde inte byta slangar/wires när jag bytte styre, dock så sträcktes kopplingswiren ut något så den fick jag justera lite.
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Fatbar vs vanligt

Jag har tittat lite på det här med och utan fatbar.

Fatbar är ju helt klart snyggast men då måste du ha "adaptrar" som sitter i de gamla 22mm hålen för att passa till 28mm. Genom att göra detta så försvinner effekten med att komma längre ner, dvs få ett lägre styre. Såvida du inte har en rak pinne eller vinklar det nedåt, vilket du inte vill. Adaptrarna kostar orimligt mycket också. 300 för ett par billiga (har inte kollat biltema) eller 800 för ett par dyrare. Styret går nog på en tusenlapp.

Vad det gäller 22mm så finns det styren både med och utan "fågel-pinnen" i mitten som den kallas. Billigare än fatbar och du kan få den önskade effekten att få ett lägre styre till ett billigare pris.

Men coolhetsfaktorn ligger ju endå i ett fatbar, men min plånbok är inte lika cool så jag har precis beställt ett 22mm.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Köpte Biltemas 28,6 MX styre igår eftersom jag inte ville ha fågelpinnen på det höga MX styret, ihop med de andra 28,6 fästena. Har inte bytt än och undrar nu vad man bör tänka på innan bytet? :va

Hoppas original styrändsvikter fungerar annars blir det till att köpa nya..
:fakta

http://biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-aluminium-286-MX/

http://biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styrfaste-286-2-st/
Orginal kommer inte passa då dom är gängade, är alltså inga expanders i utan skruv med gänga i styret.

Sen vet jag inte hur det är med biltemas styren, fått för mig att deras innermått på deras styren inte stämmer med verkligheten! Har för mig att styret är mkt mindre invändigt än vad som står.

Lycka till!
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Var ute på en 40mila tur igår och mitt i turen så lägger jag upp benen på krashpuckarna för att sträcka ut dom lite, känner då att höger kraschpuck vibrerar otroligt mycket mer än den brukar göra. (kraschpucken sitter i motorfästet)
Jag testar lite olika varvtal men det finns där hela tiden, överlag känns hojen som att den vibrerar lite mer, men jag tänkte att det kanske var asfalten. Det gav inte med sig dock.

Testade att gasa upp i 40km/h, lägga i neutralen koppla och döda motorn, känner då ett "hugg" eller missljud 2-3ggr/sek, inte så ofta att det skulle vara bromsskivorna, mer som att det är däck/kedja.
Anledningen att det känns i höger kraschpuck antar jag är för att fjädringen bak sitter i högersidan av ramen. Om det nu inte är något fel i motorn.

Lutar upp hojen på stödet och kontrollerar hjullager och går igenom kedjan för att se om det är någon trasig länk eller så, ser inget på drevet heller. Kan ej återskapa skrapljudet/hugget/vad man ska kalla det genom att snurra däcket, antar att man behöver lite mer fart.

Rullar vidare och när vi kommer hem drar vi upp hojen på depåstödet, går igenom ett par växlar och vibrationerna finns där. Det vi märkte är att kedjan är lite slappare än när vi spände den för ca 1½vecka sen. Dock är den inte alls lika slapp som den var innan, kanske är ett spel på 3-4cm.
Olja finns det och cykeln har gått ca 450mil.

Någon som har en idé på vart jag bör börja kolla, jag har fortfarande garanti på hojen så ska ringa verkstan på tisdag och se om jag kan få en tid för genomgång.
 

JohneJ

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple -08
Var ute på en 40mila tur igår och mitt i turen så lägger jag upp benen på krashpuckarna för att sträcka ut dom lite, känner då att höger kraschpuck vibrerar otroligt mycket mer än den brukar göra. (kraschpucken sitter i motorfästet)
Jag testar lite olika varvtal men det finns där hela tiden, överlag känns hojen som att den vibrerar lite mer, men jag tänkte att det kanske var asfalten. Det gav inte med sig dock.

Testade att gasa upp i 40km/h, lägga i neutralen koppla och döda motorn, känner då ett "hugg" eller missljud 2-3ggr/sek, inte så ofta att det skulle vara bromsskivorna, mer som att det är däck/kedja.
Anledningen att det känns i höger kraschpuck antar jag är för att fjädringen bak sitter i högersidan av ramen. Om det nu inte är något fel i motorn.

Lutar upp hojen på stödet och kontrollerar hjullager och går igenom kedjan för att se om det är någon trasig länk eller så, ser inget på drevet heller. Kan ej återskapa skrapljudet/hugget/vad man ska kalla det genom att snurra däcket, antar att man behöver lite mer fart.

Rullar vidare och när vi kommer hem drar vi upp hojen på depåstödet, går igenom ett par växlar och vibrationerna finns där. Det vi märkte är att kedjan är lite slappare än när vi spände den för ca 1½vecka sen. Dock är den inte alls lika slapp som den var innan, kanske är ett spel på 3-4cm.
Olja finns det och cykeln har gått ca 450mil.

Någon som har en idé på vart jag bör börja kolla, jag har fortfarande garanti på hojen så ska ringa verkstan på tisdag och se om jag kan få en tid för genomgång.

De tidigare årsmodellerna av Er6:an hade problem med spruckna motorfästen, men det ska vara åtgärdat på din årsmodell. Men det kan vara bra att dubbelkolla för att vara på den säkra sidan.

Orginal kommer inte passa då dom är gängade, är alltså inga expanders i utan skruv med gänga i styret.

Sen vet jag inte hur det är med biltemas styren, fått för mig att deras innermått på deras styren inte stämmer med verkligheten! Har för mig att styret är mkt mindre invändigt än vad som står.

Lycka till!

Kan inte svara för alla styren, men jag köpte Biltemas 22mm styre och tillhörande styrändar. Jag fick slipa ned gummit ganska ordentligt för att de skulle få plats. Det ska också sägas att dessa styrändar kändes lättare än orginaländarna, så det vibrerar något mer i backspeglarna efter bytet.
 
Last edited:

Helvetica

Ett nej är ett kanske på sikt
Gick med
2 Aug 2008
Ort
i Mumindalen.
Hoj
En väldigt grön
Tips önskas om miniblinkers och skylthållare

Funkar Biltemas miniblinkers ok? Var köper man en schysst skylthållare till ett bra pris? :va
 

JohneJ

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple -08
Funkar Biltemas miniblinkers ok? Var köper man en schysst skylthållare till ett bra pris? :va

Jag använder Biltemas miniblinkers och motstånd, funkar bra än så länge (har endast haft dem i en månad).

Min skylthållare beställde jag härifrån: http://www.jesterstrickbits.co.uk/

Det är inga större problem att göra en själv märkte jag när jag tog bort den gamla hållaren, men det är skönt att vara lat ibland :)
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Er6n -10 med bakdel från Gixxer och Fireblade

http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4759302&postcount=3805

Förbannat snyggt med gixxerarslet IMO, skulle jag någon gång pajja baken på min vet jag direkt vad som kommer som hamnar där istället!

attachment.php

attachment.php
 

überkill

Guest
Kan inte svara för alla styren, men jag köpte Biltemas 22mm styre och tillhörande styrändar. Jag fick slipa ned gummit ganska ordentligt för att de skulle få plats. Det ska också sägas att dessa styrändar kändes lättare än orginaländarna, så det vibrerar något mer i backspeglarna efter bytet.[/QUOTE]

Vilket gummi menar du att du fick slipa ner?
 

überkill

Guest
Jag kör med ett Biltemastyre:
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-aluminium-street/

Blev mycket bättre än jag trodde innan jag monterade det :tummenupp

Ser inte ens bredare ut än original. Vilken skillnad känner du? Kan du inte lägga upp lite bilder?

De tidigare årsmodellerna av Er6:an hade problem med spruckna motorfästen, men det ska vara åtgärdat på din årsmodell. Men det kan vara bra att dubbelkolla för att vara på den säkra sidan.



Kan inte svara för alla styren, men jag köpte Biltemas 22mm styre och tillhörande styrändar. Jag fick slipa ned gummit ganska ordentligt för att de skulle få plats. Det ska också sägas att dessa styrändar kändes lättare än orginaländarna, så det vibrerar något mer i backspeglarna efter bytet.

Orginal kommer inte passa då dom är gängade, är alltså inga expanders i utan skruv med gänga i styret.

Sen vet jag inte hur det är med biltemas styren, fått för mig att deras innermått på deras styren inte stämmer med verkligheten! Har för mig att styret är mkt mindre invändigt än vad som står.

Lycka till!

:rolleyes:

Hade lite bråttom visst. Styrfästena från Biltema till fetare styre än 22 mm passar inte rakt in på ER6 så ska tillbaka till Biltema och byta styret till det andra styret som heter MX hög som kör på 22 mm...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top