ER6-tråden

momento76

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Malmköping
Hoj
kawasaki er6n gpz 550 ktm 125exc
Hej!
Har en ER-6n 2007 ABS som gått 500 mil och tycker att motståndet i bromshandtaget känns slappt. Står jag still med hojen och trycker in bromshandtaget så går det utan vidare ansträngning i princip i botten (ca 0,5-1 cm från botten).

Har ni så på era hojar?
Väldigt mjuk i handtaget, inte alls stum som andra hojar jag ägt. Har det med ABSen att göra? Eller dags att byta bromsvätska?

Bromsverkan är det dock inget fel på, ABSen kickar in långt innan handtaget nått botten.

Byt huvudcylindern så blir det bättre. Har en triumph tt600 ditsatt nu.
 
Last edited:

obiwan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Sickla
Hoj
Orange 4-takts Kawa
Har du kollat att bromsbeläggen är ok? Kanske bara en luftning av systemet som krävs..?

Beläggen ser Ok ut. Läste på om luftning, det verkar ju lite meckigt: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=808
Ska prova det om inget annat hjälper

Har du kollst så du inte har "fel" läge på vredet på handtaget?
Vet inte om det har med själva "slutläget" att göra eller om det bara har med vilket "utgångsläge" man vill ha.

bara en fundering.

Bra fundering, bromshantaget står i läge 3 (av 5) så det lär ju vara i normal-läget. Oavsett läge så tycker jag bromsen borde vara stummare än att den går i botten. Är det nån som orkar kolla om det är samma spann på era hojar?

Byt huvudcylindern så blir det bättre. Har en triumph tt600 ditsatt nu.

Ojdå, är det ett känt problem på Kawasakis? Har du bytt hela broms-paketet på styret då?
Känns ju overkill då bromsen ändå funkar
 
Last edited:

BigT

Guest
...Bra fundering, bromshantaget står i läge 3 (av 5) så det lär ju vara i normal-läget. Oavsett läge så tycker jag bromsen borde vara stummare än att den går i botten. Är det nån som orkar kolla om det är samma spann på era hojar?...

Jag har testat olika lägen och jag tycker inte det gör någon större skillnad...:va Kör med läge 5 nu.

...
Ojdå, är det ett känt problem på Kawasakis? Har du bytt hela broms-paketet på styret då?
Känns ju overkill då bromsen ändå funkar

Håller med, känns ju lite overkill, men för den som gillar att meka och spendera pengar så är det naturligtvis värt att prova. Men jag skulle nog först testa med stålomspunna bromsslangar - det är dessutom snyggt! :yoparty
 

obiwan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Sickla
Hoj
Orange 4-takts Kawa
Jag har testat olika lägen och jag tycker inte det gör någon större skillnad...:va Kör med läge 5 nu.

De olika lägena handlar ju om hur långa fingrar man, eller hur? Spindelfingrar vs fingrar som fastnat i svarven...

Håller med, känns ju lite overkill, men för den som gillar att meka och spendera pengar så är det naturligtvis värt att prova. Men jag skulle nog först testa med stålomspunna bromsslangar - det är dessutom snyggt!

Där sa du nåt..!!
 

david822

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Edsbyn
Hoj
-09, Kawasaki ER-6n
Vobbel på ER-&n -09?

Någon som fått vobbel på sin ER-6:a eller märkt av nogra styrfladder-tendenser?
Har fått vobbel 2ggr nu och ett oräkneligt antal tendenser till att bli det.
De gånger det blivit extra spännande har det gått ca 120-130km/h, varit knöligt på vägbanan samt en hand på styret. Men den känns väldigt orolig.
Räcker med lite knackig väg eller att man pressar lite i kurvor.
Att gå in i en kurva i maxfart och samtidigt burka ger alltid svajande.

Hade en ER-6f -08 sedan förra året till midsommar detta året som jag råkade krascha pga framhjulssläpp i v.kurva, men det är en annan historia.
Saken är den att jag aldrig hade några problem med den, det enda jag märkte var att den blev slingrig i framförallt kurvor med slitet bakdäck, vilket kanske inte är så konstigt.

-09:an känns mer kvickstyrd dessutom.
Kör med de Dunlop Roadsmart som följer med, fått bra kritik i tester och hade ett sådant som jag hade bak på -08:an på slutet som jag hann åka 850mil på, var väl ca 3-4mm kvar av det vid klotningen, märkte inget problem då, men var slitet mer jämnt över hela också. 2.25 fram och 2.5 bak, vilket är rek.

Funderat på om det kan vara framdäcket som är fel till hojen eller något lager som är draget med fel moment eller fel mängd olja i gafflarna.

Verkade lite haffsigt när jag skulle hämta ut hojen, vid första försöket låg den kvar i kartong, sedan saknades papper. Sedan hade de inte justerat in halvljuset, så jag bländade bilar på löpande band och blev bländad tillbaka också, så det blev till att åka dit o fixa det.
Fick bara ett litet intryck av att det inte är så noga med skruvandet där, verktyg som ligger utspridda överallt o inte en tillstymmelse till momentnyckel någonstans, men det är ju min iaktagelse och åsikt.

Vill veta om det är någon mer som märkt av oroligheter på det här sättet?
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
Någon som fått vobbel på sin ER-6:a eller märkt av nogra styrfladder-tendenser?...

Vill veta om det är någon mer som märkt av oroligheter på det här sättet?

Känner igen det från min hoj, mest fladder när man bara har en hand på styret, tror på obalans i framhjulet

hojen har börjat att vibrera mkt också, händer å fötter domnar lite då å då
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Någon som fått vobbel på sin ER-6:a eller märkt av nogra styrfladder-tendenser?
Har fått vobbel 2ggr nu och ett oräkneligt antal tendenser till att bli det.
De gånger det blivit extra spännande har det gått ca 120-130km/h, varit knöligt på vägbanan samt en hand på styret. Men den känns väldigt orolig.
Räcker med lite knackig väg eller att man pressar lite i kurvor.
Att gå in i en kurva i maxfart och samtidigt burka ger alltid svajande.

Hade en ER-6f -08 sedan förra året till midsommar detta året som jag råkade krascha pga framhjulssläpp i v.kurva, men det är en annan historia.
Saken är den att jag aldrig hade några problem med den, det enda jag märkte var att den blev slingrig i framförallt kurvor med slitet bakdäck, vilket kanske inte är så konstigt.

-09:an känns mer kvickstyrd dessutom.
Kör med de Dunlop Roadsmart som följer med, fått bra kritik i tester och hade ett sådant som jag hade bak på -08:an på slutet som jag hann åka 850mil på, var väl ca 3-4mm kvar av det vid klotningen, märkte inget problem då, men var slitet mer jämnt över hela också. 2.25 fram och 2.5 bak, vilket är rek.

Funderat på om det kan vara framdäcket som är fel till hojen eller något lager som är draget med fel moment eller fel mängd olja i gafflarna.

Verkade lite haffsigt när jag skulle hämta ut hojen, vid första försöket låg den kvar i kartong, sedan saknades papper. Sedan hade de inte justerat in halvljuset, så jag bländade bilar på löpande band och blev bländad tillbaka också, så det blev till att åka dit o fixa det.
Fick bara ett litet intryck av att det inte är så noga med skruvandet där, verktyg som ligger utspridda överallt o inte en tillstymmelse till momentnyckel någonstans, men det är ju min iaktagelse och åsikt.

Vill veta om det är någon mer som märkt av oroligheter på det här sättet?

Inte bara -09:an som har det problemet verkar det som. Hade en -07:a ( eller var det en 06:a? ) som trilskades på samma sätt i högre hastigheter.....att den vobblade. Särskilt då i långkurvor. Kanske hjälper det med att byta bakdäck, eller justera fjädring....
 

Magnus H

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki ER-6N -06
Då har jag äntligen anslutit mig till skaran ER-6 åkare.

Jag tror jag lyckades höstfynda och fick tag i en svart ER-6N -06:a (helt i orginal, tyvärr utan ABS) som bara hade gått 415 mil, för 35.000 Kr.

Det borde varit ett ganska bra pris, eller?
 

Allstaar

Guest
Hej!

Tänkte fråga om någon känner igen sig. Jag åkte idag och vred på lite och skulle sedan växla ned, drog in kopplingen och börjar trampa ned. Men ingen växel vill gå i ungefär som att växla till ettan och försöka växla ned igen det går ned lite men upp igen.

Jag var då tvungen att koppla om och växla ned och då gick det, jävligt skumt, har för mig detta fenomen dykt upp en gång förut men kändes inte lika påtagligt som nu.


Mvh
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Hej!

Tänkte fråga om någon känner igen sig. Jag åkte idag och vred på lite och skulle sedan växla ned, drog in kopplingen och börjar trampa ned. Men ingen växel vill gå i ungefär som att växla till ettan och försöka växla ned igen det går ned lite men upp igen.

Jag var då tvungen att koppla om och växla ned och då gick det, jävligt skumt, har för mig detta fenomen dykt upp en gång förut men kändes inte lika påtagligt som nu.
Mvh

Jag har aldrig upplevt det i någon högre hastighet, om det nu var så i ditt fall? Däremot om jag har bromsat ner inför en korsning och ska växla ner de sista växlarna ner till 1:an kan det "ibland" hända att den från t ex 3 till 2 och till 1 inte reagerar. Då blir det släppa koppling och göra om nedväxlingen.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Jag har aldrig upplevt det i någon högre hastighet, om det nu var så i ditt fall? Däremot om jag har bromsat ner inför en korsning och ska växla ner de sista växlarna ner till 1:an kan det "ibland" hända att den från t ex 3 till 2 och till 1 inte reagerar. Då blir det släppa koppling och göra om nedväxlingen.
Precis detta fenomen har jag med. Dock inte i högre farter!
 

überkill

Guest
Sen Gotlandstur 9/9-13/9

Har drömt länge om en tur till Gotland långt långt från festandet under sommarsäsong i Visby.. Valde att åka nu efter säsongen och hade turen att slippa regn förutom litet småstänk på söndagen på väg him.

Notera tjurarna som var jättearja på mig när jag kom förbi deras hem..
 

Bifogat

  • P1030604.jpg
    P1030604.jpg
    248 KB · Visningar: 119
  • P1030614.jpg
    P1030614.jpg
    261 KB · Visningar: 130
  • P1030616.jpg
    P1030616.jpg
    260 KB · Visningar: 138
  • P1030623.jpg
    P1030623.jpg
    255.7 KB · Visningar: 150
  • P1030633.jpg
    P1030633.jpg
    245.6 KB · Visningar: 124
  • P1030636.jpg
    P1030636.jpg
    251.7 KB · Visningar: 114
  • P1030665.jpg
    P1030665.jpg
    246 KB · Visningar: 152
  • P1030668.jpg
    P1030668.jpg
    241.9 KB · Visningar: 137

überkill

Guest
Gotland 09 fortsättning

Ca 130 mil blev det. Fårö var den finaste och go'aste biten, mycket mycket vackert eller flått på reein skånska. Mycket grusväg, lerväg och annat underlag än jag normalt har i storstaden blev det. Så det var fysiska 130 mil att köra bitvis! Jag mätte snittförbrukningen till 0,45 om man kör laglig fart och upp till 0,68 om man kör lite mer inspirerat.
 

Bifogat

  • P1030706.jpg
    P1030706.jpg
    259.4 KB · Visningar: 107
  • P1030697.jpg
    P1030697.jpg
    247.2 KB · Visningar: 83
  • P1030720.jpg
    P1030720.jpg
    265.4 KB · Visningar: 85
  • P1030810.jpg
    P1030810.jpg
    245.9 KB · Visningar: 99
  • P1030841.jpg
    P1030841.jpg
    272.9 KB · Visningar: 94
  • P1030866.jpg
    P1030866.jpg
    253.6 KB · Visningar: 91
  • P1030929.jpg
    P1030929.jpg
    243.7 KB · Visningar: 92
  • P1040171.jpg
    P1040171.jpg
    233.1 KB · Visningar: 97

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Har drömt länge om en tur till Gotland långt långt från festandet under sommarsäsong i Visby.. Valde att åka nu efter säsongen och hade turen att slippa regn förutom litet småstänk på söndagen på väg him.

Härlig rapportering Überkill! Det ser ut som en resa värd att minnas. Redig tur att du slapp massor av regn. Ännu mer nöjd med hojen efter resan?
 

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Precis detta fenomen har jag med. Dock inte i högre farter!

Om jag gör en inbromsning till stillastående med sexans växel i, är det nästan lögn att peta ner alla 5 hacken till friläget utan att lätta lite på kopplingen. Så länge man har rull på hojen är det inget problem.

Jag trodde att detta var ett normalt beteende för det har varit likadant sen cykeln var ny. Men nu när diskussionen lyfts upp så börjar man ju fundera.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top