ER6-tråden

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Gelleråsen 4/9

Nyligen hemkommen från gårdagens körning på gelleråsen.

Några tankar:

Premiärkörde med Metzler m3:eek:r. Funkade klockrent på både våt och torr bana, körde om en av instruktörerna som åkte gixxer med slitna däck. De släppte konstant för honom, medans jag lugnt och tryggt körde med hyfsat nerlägg i blötan. HÄFTIGT. Visst har man lite fördel av den mindre effekten också när greppet är begränsat.

ER6 funkar riktigt bra för bankörning, särskilt tekniska banor som Gelleråsen och Sviestad. Hade en superdag med härliga omkörningar av bla gixxrar och hajabusor.

Vill uppmana alla som inte haft sin hoj på banan, BOKA ER TILL NÄSTA ÅR.
Man lär känna hojen så galet mycket bättre än man nånsin skulle kunna göra på allmän väg. SMC kurser rekomenderas i första hand, superduktiga instruktörer.

Ha de gott.
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Då är man lycklig ägare av en Svart ER6n :-D Har kört hela helgen, riktigt rolig och lättkörd motorcykel. Försöker ta det någorlunda lugnt innan 100mila servicen, men det är svårt ;)

En sak jag inte begriper med hojjen är hur man får upp förvaringsutrymmet under sadeln :confused:
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Då är man lycklig ägare av en Svart ER6n :-D Har kört hela helgen, riktigt rolig och lättkörd motorcykel. Försöker ta det någorlunda lugnt innan 100mila servicen, men det är svårt ;)

En sak jag inte begriper med hojjen är hur man får upp förvaringsutrymmet under sadeln :confused:

Du har på vänster sida under sadeln ett nyckelhål. Vrid om och lyft upp sadelns bakkant när nyckeln är vriden.


Själv vred jag tills jag hörde att sadeln släppte....
Det hörs inte :huvet...
(men nycklarna är ganska billiga att köpa nya :tungan)
 
Last edited:

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Sadeln är ju helt jävla omöjlig de första 10-20gångerna, men den mjuknar till slut och glider upp utan problem!
När säljaren skulle visa mig utrymmet så höll han på i 2minuter med att öppna den, haha :D

Blev 7-8mil igår, jag trivs mer och mer med cykeln för varje mil! Känner absolut inte av att jag saknar något på den.
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Min har gått 850 mil sen jag köpte den i våras. Rullar ut den så fort tillfälle ges och det är sällan jag kör mindre än 10 mil :)
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Haha jag fick upp den idag, slipper man åka med låset i fickan :p

Du har på vänster sida under sadeln ett nyckelhål. Vrid om och lyft upp sadelns bakkant när nyckeln är vriden.


Själv vred jag tills jag hörde att sadeln släppte....
Det hörs inte :huvet...
(men nycklarna är ganska billiga att köpa nya :tungan)
 

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Södertälje
Hoj
650V-strom
Hej gott folk!

Jag funderar på att åka till Sälen en sväng. Tänkte lämna Södertälje på fredag och åka hem på Lördag. Har stuga däruppe så jag tänkte kolla om den står kvar...

Något speciellt jag behöver tänka på? Tips? Ideer?
Blir längsta resan hittils:tummenupp
 

Allstaar

Guest
Hej gott folk!

Jag funderar på att åka till Sälen en sväng. Tänkte lämna Södertälje på fredag och åka hem på Lördag. Har stuga däruppe så jag tänkte kolla om den står kvar...

Något speciellt jag behöver tänka på? Tips? Ideer?
Blir längsta resan hittils:tummenupp

Ha med dig regnkläder. Finns inget som är regntätt inte ens allvädersställ om det regnar duktigt.

Sen vette fan jo öronproppar!
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Hej gott folk!

Jag funderar på att åka till Sälen en sväng. Tänkte lämna Södertälje på fredag och åka hem på Lördag. Har stuga däruppe så jag tänkte kolla om den står kvar...

Något speciellt jag behöver tänka på? Tips? Ideer?
Blir längsta resan hittils:tummenupp

Räkna med regn som någon skrev. Ha alltid regnkläder överst i din packning så de är lättåtkomliga om du måste stanna och byta om. Handskar har en förmåga att bli blöta riktigt fort om du inte har något överdrag för dessa eller specifika "regnvantar".

Annars är det väl mest att se till att ta lite pauser då o då och strecka på benen. Ta kanske med lite vatten att dricka och något sött / salt att äta vid snabbare stopp.
 

absolutpadda

För evigt, För alltid Björklöven
Gick med
15 Aug 2007
Ort
Umeå
Hoj
08 kawasaki er6f
vibbraioner i rutan

nu e jag fan less på att det vibbrerar i rutan vid låga varv.
går väll på garantin.
nån som fått ut de på garantin föressten?

får väll lägga in distansbrickor så det slutar men den ska snart in på service så då får dom ta den smällen :yoparty

verkar ju vara ett vanligt fel har jag märkt:va
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Så nu har man haft sin ER-6F exakt ett år. måste säga att jag fortfarande tycker den är kanon. dock så skulle jag vilja ha lite mer plats för väskor och för tjejen och kanske lite mer kraft när man skjutsar. men annars funkar den faktiskt till det mesta. och tjejen sitter rätt bra där bak trots allt. kom precis upp i 1800mil med hojen. måste väl vara rätt bra kört för ett år? och imorgon åkrt man till Gotland igen för en helg:yoparty:tuttar
 

obiwan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Sickla
Hoj
Orange 4-takts Kawa
Bromshandtaget går i princip i botten

Hej!
Har en ER-6n 2007 ABS som gått 500 mil och tycker att motståndet i bromshandtaget känns slappt. Står jag still med hojen och trycker in bromshandtaget så går det utan vidare ansträngning i princip i botten (ca 0,5-1 cm från botten).

Har ni så på era hojar?
Väldigt mjuk i handtaget, inte alls stum som andra hojar jag ägt. Har det med ABSen att göra? Eller dags att byta bromsvätska?

Bromsverkan är det dock inget fel på, ABSen kickar in långt innan handtaget nått botten.
 

BigT

Guest
Hej!
Har en ER-6n 2007 ABS som gått 500 mil och tycker att motståndet i bromshandtaget känns slappt. Står jag still med hojen och trycker in bromshandtaget så går det utan vidare ansträngning i princip i botten (ca 0,5-1 cm från botten).

Har ni så på era hojar?
Väldigt mjuk i handtaget, inte alls stum som andra hojar jag ägt. Har det med ABSen att göra? Eller dags att byta bromsvätska?

Bromsverkan är det dock inget fel på, ABSen kickar in långt innan handtaget nått botten.

Har du kollat att bromsbeläggen är ok? Kanske bara en luftning av systemet som krävs..?
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Hej!
Har en ER-6n 2007 ABS som gått 500 mil och tycker att motståndet i bromshandtaget känns slappt. Står jag still med hojen och trycker in bromshandtaget så går det utan vidare ansträngning i princip i botten (ca 0,5-1 cm från botten).

Har ni så på era hojar?
Väldigt mjuk i handtaget, inte alls stum som andra hojar jag ägt. Har det med ABSen att göra? Eller dags att byta bromsvätska?

Bromsverkan är det dock inget fel på, ABSen kickar in långt innan handtaget nått botten.
Har du kollst så du inte har "fel" läge på vredet på handtaget?
Vet inte om det har med själva "slutläget" att göra eller om det bara har med vilket "utgångsläge" man vill ha.

bara en fundering.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top