ER6-tråden

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Dags för 600-milaservice på min Versys med ABS. Hojen är ju i praktiken en fulare damcykel-variant av ER-6 så jag undrar vad ni betalat för service i STHLM.

Vad jag har förstått så är det följande firmor som servar Kawa i Sthlm.
[....samt "SVENSKA" tel 08-287939:tummenupp

/p
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Dags för 600-milaservice på min Versys med ABS. Hojen är ju i praktiken en fulare damcykel-variant av ER-6 så jag undrar vad ni betalat för service i STHLM.

Vad jag har förstått så är det följande firmor som servar Kawa i Sthlm.
AVA MC
(Edit 1: Deras prisförslag, ink olja/filter 2582,50 :näsblod)

Örby MC
Edit3: 600mila service med oljebyte går på 1575:-


MC-Experten Nr 1
(Edit 2: Deras prisförslag: 800kr + reservdelar :tummenupp.
....Då är bara frågan vilka reservdelar som kan tillkomma?!

MC Bolaget
...Vad har ni betalat hos respektive för 600:mila-service?
Som jag förstår det blir det alltid ett par hundra dyrare när man har ABS.

Ange gärna om detta inkluderade olje och filterbyte...

Jag gav 1722 kr på MC bolaget för min 600 mila-service och det inkluderade olje och filterbyte.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Jag blir upprörd när jag läser priserna på nedanstående firmor. :arseleVilka skojare ta tex Ava mc 2582 kr ink olja o filter.
Säg att oljan kostar 460 + filter 109 så vill dom ha 2013 för jobbet dom kanske fakturerar 850 i timmen det blir ca 2.5 timme verkstadstid för vadå ?
Jag har skrivit om detta tidigare en 600 mila service är enbart en bromsfunktions kontroll detta står i manualen. Jag åkte ned till biketech i Norrköping och betalade 116 kr. Ja ni läste rätt och vill man byta olja så är det lätt gjort själv.
Olje byte är först vid 1200 mil vad gäller garantin. Nej bojkotta dessa skojare som verkar tro att folk skiter pengar. Ring Håkan på biketech på 011-135090 och lägg era pengar på något bättre :tummenupp






Dags för 600-milaservice på min Versys med ABS. Hojen är ju i praktiken en fulare damcykel-variant av ER-6 så jag undrar vad ni betalat för service i STHLM.

Vad jag har förstått så är det följande firmor som servar Kawa i Sthlm.
AVA MC
(Edit 1: Deras prisförslag, ink olja/filter 2582,50 :näsblod)

Örby MC
Edit3: 600mila service med oljebyte går på 1575:-


MC-Experten Nr 1
(Edit 2: Deras prisförslag: 800kr + reservdelar :tummenupp.
....Då är bara frågan vilka reservdelar som kan tillkomma?!

MC Bolaget
...Vad har ni betalat hos respektive för 600:mila-service?
Som jag förstår det blir det alltid ett par hundra dyrare när man har ABS.

Ange gärna om detta inkluderade olje och filterbyte...
 

BigT

Guest
...
Vad jag har förstått så är det följande firmor som servar Kawa i Sthlm.
AVA MC
(Edit 1: Deras prisförslag, ink olja/filter 2582,50 :näsblod)

Örby MC
Edit3: 600mila service med oljebyte går på 1575:-


MC-Experten Nr 1
(Edit 2: Deras prisförslag: 800kr + reservdelar :tummenupp.
....Då är bara frågan vilka reservdelar som kan tillkomma?!

MC Bolaget
...Vad har ni betalat hos respektive för 600:mila-service?
Som jag förstår det blir det alltid ett par hundra dyrare när man har ABS.

...

Har en Versys ABS -08. Betalade 1305 kr för 600-mila hos Bröderna Hörberg, det ligger förvisso i Skåne men det kan ju vara intressant att se vad man tar runt om i landet för samma tjänst. Och hur AVA kan ta nästa dubbelt så mycket betalt som Br. Hörberg och andra firmor och fortfarande ha kunder är obegripligt :va:confused:
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Fan min frambroms har börjat gnissla vid låga farter, kan bromsa in hårt ner till 10km/h, sen börjar den gnissla/tjuta, spelar ingen roll hur hårt/löst jag bromsar, de sista km/h så gnisslar den.

Är det byte av bromsklossar som gäller? Skivorna? Rengöring av skivor? Någon som har tips.

Om jag ska byta klossar, fungerar biltemas? De hade klossar för 06-08ans modell, är det samma som 09an?

Bumpar denna. Ingen som testat? :)
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Bumpar denna. Ingen som testat? :)

Om man kollar in mcweb.se, så har den äldre och den nyare modellen samma artikelnummer på klossarna så det borde vara lugnt. Det verkar vara olika klossar med/utan ABS, så kolla det.

Jämför de olika modellerna;

Årsmodell 06-08

Årsmodell 09-

Till bilen var Biltemas klossar skit så där kör jag med original men deras bromsskivor är däremot mycket bra o billiga. :tummenupp

EDIT: Jag hade precis samma fel på min 07:a, otroligt irriterande men det försvann av sig självt och har inte uppkommit mer, har kört 1000 mil sen dess.

//Fredrik
 
Last edited:

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Jag blir upprörd när jag läser priserna på nedanstående firmor. :arseleVilka skojare ta tex Ava mc 2582 kr ink olja o filter.
Säg att oljan kostar 460 + filter 109 så vill dom ha 2013 för jobbet dom kanske fakturerar 850 i timmen det blir ca 2.5 timme verkstadstid för vadå ....

Kan bara hålla med, riktiga bedragare! :mad:

Betalade någon hundralapp för min 600-mila på förra hojen hos MC-Kompaniet i Väring och de fixade det medan jag väntade. Olja och filter byter jag själv, förutom när det tas med på servicen...
 

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Ort
hemma
Hoj
BMW F800R
Har en liten fråga som ngn vänlig själ kanske kan svara på?
Har inte många mil kvar till 1200mil service men jag funderar på vad som är "bäst för hojen". Serva den innan vintervilan eller serva den till våren? Är det ngn som dessutom har koll på vad en sådan service kan kosta?
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Har en liten fråga som ngn vänlig själ kanske kan svara på?
Har inte många mil kvar till 1200mil service men jag funderar på vad som är "bäst för hojen". Serva den innan vintervilan eller serva den till våren? Är det ngn som dessutom har koll på vad en sådan service kan kosta?
Jag hade nog servat hojen nu så du slipper bry dig när det är vår igen och du inte vill annat än att köra! :yoparty

Bäst för hojen vet jag inte men jag skulle inte tro att det ena är bättre än det andra.

Priser har jag ingen större koll på tyvärr, min har bara rullat 190 mil! :tummenupp
 

BigT

Guest
Jag hade nog servat hojen nu så du slipper bry dig när det är vår igen och du inte vill annat än att köra! :yoparty

Bäst för hojen vet jag inte men jag skulle inte tro att det ena är bättre än det andra.

Priser har jag ingen större koll på tyvärr, min har bara rullat 190 mil! :tummenupp


Det finns de som anser att det är bra att byta oljan innan man ställer av för vintern, för att undvika att partiklar och annat i den gamla oljan bildar avlagringar och kondens. Oavsett är det som du säger säkert rätt skönt att ha servicen avklarad så är det bekymret borta när våren kommer. :tummenupp
 

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
Finns de som byter olja var tredje månad också, för att dom anser att olja blir dålig....

Det enda jag vet är att jag inte vet...

.....vad som är bäst.....
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Byta till en ZX6R 05:a 660mil är det bra eller anus som dom säger?
Är det hojen i sig du undrar är bra eller anus isf är du nog i fel tråd:D

Annars är det ju egentligen bara du som har svaret på den frågan, är ju en helt annan typ av hoj.

Lycka till och låt oss veta hur det blev! :yoparty
 

Allstaar

Guest
Är det hojen i sig du undrar är bra eller anus isf är du nog i fel tråd:D

Annars är det ju egentligen bara du som har svaret på den frågan, är ju en helt annan typ av hoj.

Lycka till och låt oss veta hur det blev! :yoparty

Det är så sant! Tänkte mer utav erfarenhet om någon provat/ägt båda.

Mvh
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Vad har ni för däcktryck på era hojar? blev lite fundersam på min då styret vibrerar en del efter min norgetur!
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Byta till en ZX6R 05:a 660mil är det bra eller anus som dom säger?

Då jag är riktigt kär i ninjorna så hade jag nog bytt om den är fin i övrigt! 660mil på 4år är ju inte mycket. Knappt körd alls ju. Sen är ju frågan om du tror att du får mycket roligare med en sån hoj än vår kära er6a.
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Er-6f kommer läggas upp på blocket

Tjena.

Nu skall jag sälja min underbara
Kawasaki ER6F ABS med mycket utrustning.
I bra skick

Färg: Silver
Miltal: 860mil
Tillbehör:
Power commander
Leovince slip-on
Hugger
Sportluftfilter
Sportvue MC1 Head up-display för hjälm
Dubble Bubble svart kåpglas
Mini-blinkers
Clear alternatives bakljus (med inbyggda blinkers om man vill)
Bobbins

Alla originaldelar finns.

Fullservad

Kan enkelt konverteras till E85 med
ny mjukvara i powercommandern.

Pris: 43000

Eventuellt lite billigare vid snabb och
smidig affär.
 

Allstaar

Guest
Då jag är riktigt kär i ninjorna så hade jag nog bytt om den är fin i övrigt! 660mil på 4år är ju inte mycket. Knappt körd alls ju. Sen är ju frågan om du tror att du får mycket roligare med en sån hoj än vår kära er6a.

Hej!

Vad jag kan se på bild så är den i primaskick och helt i original förutom fotpinnarna och svart som natten är den.

Är en sådan jämnbördig i värde mot en ER6:a 09:a? Ni som kanske är bättre på att värdera än jag.
 

Black_camel

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
skåne
Hoj
TRIUMP DAYTONA 675
Instruktionsbok? Servicebok?

Tänkte hörra mig för om någon vet om det finns instruktionsbok i PDF fil på datan som till 07:an Köpte nämligen hojjen begagnad och förra ägaren tappa bort boken..

Eller om någon har en begagnad för en billig peng måste ha koll på service intervaller osv osv ..

Peace out riders..
 

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600FA Hornet 2008 - till Salu. Honda CB1000RA 2009
En fundering, ni som säljer er Er6 efter några hundra mil, varför gör ni det? För lite tryck eller något annat? Bra att veta eftersom jag är intresserad av ER6 som första hoj (och vill inte själv tröttna efter några hundra mil)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top