ER6-tråden

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Hej!

Wohoo! Mitt livs första knäskrap! Synd bara att man körde på goretex för nu är det hål på knäna :/

Var på gälleråsen för lite banåka (med SMC) i fredags. Så j###a kul det är alltså. Fattar inte att jag för andra gången i rad är enda ER6:an på banan. Ni skulle bara veta vad ni går miste om.
Ok, det är ingen banhoj men efter att hängt av flertalet mer sofistikerade sportmonster måste jag påstå att hojen räcker avsevärt längre än vad jag (eller någon annan på banan) trott.

Det har varit mycket snack om däck på sistone. Jag bytte i våras från orginal till Avon vp2 Sport och dom gör jobbet kollosalt bra. Det är i grunden ett 3-komponents gatdäck men det funkade även fint på bana. Vädret bjöd på åkning i både regn och på torrt underlag och däcken gav ett stabilt intryck dagen igenom. Än har jag inte åkt så långt på dem så det ska bli intressant och se hur bra det står emot slitage.

Hoppas på att se andra ER6:eek:r på banan framöver!
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Banåka med ER6

Jag kan bara hålla med. Jag körde på Sviestad för några veckor sedan, detta var min första gång på bana. De va de roligaste jag gjort på länge. Äntligen fick man reda på vad man själv och hojen gick för. Över förväntan kan jag väll sammanfatta.:tummenupp. Körde med slitna orginaldäck, men de gick fint iaf. Har lagt på ett par metzler M3:eek:r nu så förväntningarna är höga inför Gelleråsen den 4:e sept.

Finns platser kvar på SMC:s BKK kurs detta datum. Om ni inte testat bana förut så har ni missat nått. Kolla www.svmc.se för mer info.
 

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Har lagt på ett par metzler M3:eek:r nu så förväntningarna är höga inför Gelleråsen den 4:e sept.

Finns platser kvar på SMC:s BKK kurs detta datum. Om ni inte testat bana förut så har ni missat nått. Kolla www.svmc.se för mer info.

Så du ska dit.. Hoppas att det blir av för det är riktigt dåligt med anmälningar :/ Om jag bara får ledigt för chefen så bokar jag en plats på måndag. Hoppas det funkar. I så fall ses vi där!
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Hej!

Wohoo! Mitt livs första knäskrap! Synd bara att man körde på goretex för nu är det hål på knäna :/

Var på gälleråsen för lite banåka (med SMC) i fredags. Så j###a kul det är alltså. Fattar inte att jag för andra gången i rad är enda ER6:an på banan. Ni skulle bara veta vad ni går miste om.
Ok, det är ingen banhoj men efter att hängt av flertalet mer sofistikerade sportmonster måste jag påstå att hojen räcker avsevärt längre än vad jag (eller någon annan på banan) trott.

Det har varit mycket snack om däck på sistone. Jag bytte i våras från orginal till Avon vp2 Sport och dom gör jobbet kollosalt bra. Det är i grunden ett 3-komponents gatdäck men det funkade även fint på bana. Vädret bjöd på åkning i både regn och på torrt underlag och däcken gav ett stabilt intryck dagen igenom. Än har jag inte åkt så långt på dem så det ska bli intressant och se hur bra det står emot slitage.

Hoppas på att se andra ER6:eek:r på banan framöver!

Verkar jävligt skoj, kanske vågar sig på det nån gång!
Tyvärr är det rätt långt till närmsta bana härifrån :(

hur funkar bromsarna på er6:an? har hört att dom ska kännas lite klena när man åker på bana!

körde med några Avon på min förra ZR7:a, bakdäcket var nästan slut efter 600mil! :S kommer tyvärr inte ihåg vilken modell det var på dom däcken!
Själv vill jag ha däck som håller länge då jag mest gillar att åka ut på långturer
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Verkar jävligt skoj, kanske vågar sig på det nån gång!
Tyvärr är det rätt långt till närmsta bana härifrån :(

hur funkar bromsarna på er6:an? har hört att dom ska kännas lite klena när man åker på bana!

körde med några Avon på min förra ZR7:a, bakdäcket var nästan slut efter 600mil! :S kommer tyvärr inte ihåg vilken modell det var på dom däcken!
Själv vill jag ha däck som håller länge då jag mest gillar att åka ut på långturer

Ta hojen på släp, de kan det vara värt. 1:a Du är jävligt trött efter 18 mil banåka 2:a Det kan hända en olycka, även om det är väldigt ovanligt på dessa kurser. 3:e du kommer antagligen behöva tanka under dagen och då är det enklare att ha med en dunk än att ge sig iväg till en mack.

Som svar på om bromsarna räcker till kan jag bara säga, när du blir så bra att du känner att bromsarna är ett hinder för att sätta en bra varvtid så är det nog dags att byta hoj iaf. Alltså för oss vanliga dödliga så räcker bromsarna lååångt.

Hoppas vi ses på räserbanan.

Så du ska dit.. Hoppas att det blir av för det är riktigt dåligt med anmälningar :/ Om jag bara får ledigt för chefen så bokar jag en plats på måndag. Hoppas det funkar. I så fall ses vi där!

De vore ju toppen. Ska åka steg 2 Medel.

Hoppas på att se fler ER6:eek:r på banorna till nästa säsong.

Ha de gott
 
Last edited:

überkill

Guest
Hej Hopp,

allt ni kan läsa om kring eländet med Hurric var självförvållat, jag tar tillbaka anklagelsen om att de sålt ett slipon som är farligt. Tack Pom Pom för att du insåg min tabbe och hjälpte mig att fixa det.
 

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Verkar jävligt skoj, kanske vågar sig på det nån gång!

hur funkar bromsarna på er6:an? har hört att dom ska kännas lite klena när man åker på bana!

De låter lite dramatiskt att köra bana och visst första passet är man rättså spänd. Men det inte otäckt eller direkt farligt att köra på bana så länge man har vett att anpassa körningen efter sin egen och sin utrustnings förmåga.

Bromsarna är inget jag upplevt som ett problem. Inte på den nivån jag kör på i alla fall. Det finns andra komponenter som jag tycker begränsar körningen mer i så fall. Sadeln är t.ex. lika hal som ett sandpapper i ar$let vid sidledsförflyttningar.

De vore ju toppen. Ska åka steg 2 Medel.

Hoppas på att se fler ER6:eek:r på banorna till nästa säsong.

Ha de gott

Blir steg 3 för mig om allt går i lås.
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Hej Hopp,

allt ni kan läsa om kring eländet med Hurric var självförvållat, jag tar tillbaka anklagelsen om att de sålt ett slipon som är farligt. Tack Pom Pom för att du insåg min tabbe och hjälpte mig att fixa det.

;)
Inga problem.
Ska vi köra nått idag kanske? Finfint väder :banana
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
De låter lite dramatiskt att köra bana och visst första passet är man rättså spänd. Men det inte otäckt eller direkt farligt att köra på bana så länge man har vett att anpassa körningen efter sin egen och sin utrustnings förmåga.

Bromsarna är inget jag upplevt som ett problem. Inte på den nivån jag kör på i alla fall. Det finns andra komponenter som jag tycker begränsar körningen mer i så fall. Sadeln är t.ex. lika hal som ett sandpapper i ar$let vid sidledsförflyttningar.



Blir steg 3 för mig om allt går i lås.

Jo jag har funderat på det länge, har varit på g även att köra bana med bil för några år sedan men det blev inte av!

släp är självklart då det är en bra bit att färdas för mig, vet att många från Luleå brukar åka till nån bana i Finland och köra! kanske tar sig dit nästa år

men det kommer bli att köra luuuugnt :)
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Fan min frambroms har börjat gnissla vid låga farter, kan bromsa in hårt ner till 10km/h, sen börjar den gnissla/tjuta, spelar ingen roll hur hårt/löst jag bromsar, de sista km/h så gnisslar den.

Är det byte av bromsklossar som gäller? Skivorna? Rengöring av skivor? Någon som har tips.

Om jag ska byta klossar, fungerar biltemas? De hade klossar för 06-08ans modell, är det samma som 09an?
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Byta styre

Vad kan ni tipsa om för styre ni som bytt på N-modellen? Vill ha en lägre, mer framåtlutad sittställning med händerna mer utåtvinklade samt vill inte ha några kablar i kläm, tvingas byta styrändar eller annat jox.


Hej Hopp,

allt ni kan läsa om kring eländet med Hurric var självförvållat, jag tar tillbaka anklagelsen om att de sålt ett slipon som är farligt. Tack Pom Pom för att du insåg min tabbe och hjälpte mig att fixa det.

Skönt att höra att det inte var problem trots allt. :tummenupp
 
Last edited:

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Upptäckte igår att jag har fått vibrationer i styret, om jag släpper styret i ca 80 och uppåt så känns det obehagligt mkt! någon som har tips om vad det kan vara?

hojen har bara gått runt 530mil så styrlager osv borde det väl inte vara eller?
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
Nån mer som har lacksläpp eller bortnötning av lacken där man har fotleden typ. Tycler de e rätt kasst med tanke på att den gått 300 mil :va

Klart färg slits när något ligger emot o gnuggar hela tiden. slits även på våra med silvriga sidor.
 

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
Upptäckte igår att jag har fått vibrationer i styret, om jag släpper styret i ca 80 och uppåt så känns det obehagligt mkt! någon som har tips om vad det kan vara?

hojen har bara gått runt 530mil så styrlager osv borde det väl inte vara eller?

Jag hade problem med sjuk obalans i framhjulet efter en sväng på bana. Kolla så att däcket inte är sneslitet eller om en vikt trillat av eller flyttat på sig.

Jag bytte fram däck utan att balansera och efter det har jag inga problem. Se bara till att sätta den gula pricken på däcket mitt för ventilen så behöver man nästan inte balansera det.
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Vad kan ni tipsa om för styre ni som bytt på N-modellen? Vill ha en lägre, mer framåtlutad sittställning med händerna mer utåtvinklade samt vill inte ha några kablar i kläm, tvingas byta styrändar eller annat jox.

Kör på ett streetstyre från Biltema då. Passar direkt på och är bredare, rakare och lägre än original.

Styrändar KOMMER du få byta då originalstyret har invändiga gängor och det har jag inte sett på eftermarknadsstyren. Satte på billiga ändar från DICE på min.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Dags för 600-milaservice på min Versys med ABS. Hojen är ju i praktiken en fulare damcykel-variant av ER-6 så jag undrar vad ni betalat för service i STHLM.

Vad jag har förstått så är det följande firmor som servar Kawa i Sthlm.
AVA MC
(Edit 1: Deras prisförslag, ink olja/filter 2582,50 :näsblod)

Örby MC
Edit3: 600mila service med oljebyte går på 1575:-


MC-Experten Nr 1
(Edit 2: Deras prisförslag: 800kr + reservdelar :tummenupp.
....Då är bara frågan vilka reservdelar som kan tillkomma?!

MC Bolaget
Edit4: 600mila kostar inklusive olja + filter 1722:- De kan även ordna ersättningsfordon (läs Scooter)



...Vad har ni betalat hos respektive för 600:mila-service?
Som jag förstår det blir det alltid ett par hundra dyrare när man har ABS.

Ange gärna om detta inkluderade olje och filterbyte...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top