ER6-tråden

Engineer1980

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Torsby
Hoj
Kawasaki ER6-N Svart -09
Ny Medlem.

Hej,

Har lite spontant beställt en ny ER6-N Svart utan ABS, som jag ska hämta på fredag.. Aldrig provkört, men vad man kan se verkar de flesta nöjda!

Prisvärd är den ju iaf...

1759kr i Årsförsäkring 1:a året, 58500kr i nyköp...

Wow...
Känner mig än så länge väldigt nöjd!

Mvh Johan
 

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
Hej,

Har lite spontant beställt en ny ER6-N Svart utan ABS, som jag ska hämta på fredag.. Aldrig provkört, men vad man kan se verkar de flesta nöjda!

Prisvärd är den ju iaf...

1759kr i Årsförsäkring 1:a året, 58500kr i nyköp...

Wow...
Känner mig än så länge väldigt nöjd!

Mvh Johan

Wow ! Hur kan det komma sig att det blev så billigt, både försäkring och inköp?
 

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Tjena kollektivet.

JA,för er som är uppmärksamma så vet jag att jag inte längre "platsar" i denna tråd men jag vet också att ni är enormt trevliga och kunniga så jag tar mina chanser till en ev. dispyt ang. hojbyten osv...

Summa summarum är att denna tråd är mycket bättre och våra hojar är på många sätt jämförbara, enligt mig.

Så nu till saken:

Kom ut i Måndags till garaget för att ta bilen till doktorn, 39 graders feber osv...
och mitt tillstånd blev inte bättre av att se bakdäcket relativt platt på moppen:huvet
Jag har i mitt :sjuk tillstånd läst allt vad jag kunnat hitta om däck här men inte riktigt kunnat bestämma mig, så......

Vad tycker NI är bra däck för mig då mina kriterier är som följer:

Mest gatåka, 3-5 BKK/år (gocartbana), 4-5 "trafiksäkerhetsövningar"/år (stor bana).
Lång slitagetid är INTE av högsta prio.

Är nyfiken på MAXXIS PRESA SPORT med tanke på att dom är riktigt billiga, men har fått för mig att dom tar lång tid att värma upp, och det kan ju vara ett bekymmer för gatåka.

SNÄLLA HJÄLP MIG, jag velar alltid så här men jag behöver ta ett beslut.

// Jimmy

Har ingen erfarenhet av Maxxis Presa sport men jaqg kör Maxxis Supermaxx på min ER6 och dom är väldigt mycket hårdare jämfört med polarens Pirelli Diablo Supercorsa...

Hoppas att svaret är till någon hjälp :)
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Har ingen erfarenhet av Maxxis Presa sport men jaqg kör Maxxis Supermaxx på min ER6 och dom är väldigt mycket hårdare jämfört med polarens Pirelli Diablo Supercorsa...

Hoppas att svaret är till någon hjälp :)

Tacksam för svaret Palle.:tummenupp
Jag har gått ifrån tankarna på Maxxis däcken eftersom jag har svårt att hitta ordentligt med "förståsigpåare" som har erfarenhet av däcket, så nu står det mellan Metzler M3 och Michelin Pilot Power 2CT, men det lutar åt M3.

I testerna jag kollat så får Michelin däcket kanon på allt utom just bankörning, där tycker man att redan efter ett par snabba varv så börjar däcken tappa grepp, ordentligt.

Mitt bekymmer med den lilla egenheten är att den säger mig ingentig, vad t.ex. räknas som "snabba varv", vart går gränsen? Och efter denna förlust av grepp, vad händer då? Kommer man ha bra grepp igen efter däcket svalnat lite? Eller har man överhettat däcket så egenskaperna blir förändrade framöver?:va

Jag måste säga att jag HATAR däck:mad:. Det borde finnas ett sportdäck, ett sport/touring osv..............alternativt att min Street Triple hade en så jä*la udda däcksstorlek så att det bara fanns ett däckshelv*te att välja på.

// Jimmy
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tacksam för svaret Palle.:tummenupp
Jag har gått ifrån tankarna på Maxxis däcken eftersom jag har svårt att hitta ordentligt med "förståsigpåare" som har erfarenhet av däcket, så nu står det mellan Metzler M3 och Michelin Pilot Power 2CT, men det lutar åt M3.

I testerna jag kollat så får Michelin däcket kanon på allt utom just bankörning, där tycker man att redan efter ett par snabba varv så börjar däcken tappa grepp, ordentligt.

Mitt bekymmer med den lilla egenheten är att den säger mig ingentig, vad t.ex. räknas som "snabba varv", vart går gränsen? Och efter denna förlust av grepp, vad händer då? Kommer man ha bra grepp igen efter däcket svalnat lite? Eller har man överhettat däcket så egenskaperna blir förändrade framöver?:va

Jag måste säga att jag HATAR däck:mad:. Det borde finnas ett sportdäck, ett sport/touring osv..............alternativt att min Street Triple hade en så jä*la udda däcksstorlek så att det bara fanns ett däckshelv*te att välja på.

// Jimmy

Kan rekomendera Pirelli Diablo strada som jag hade på min Z750 , lång livslängd och bra fäste vid aktiv körning.

Kör nu på Pirelli Angel ST med min Z1000 och är jätte nöjd med däcket, hållbarhet får jag återkomma till men det skall vara håradare i mitten och mjukare på sidorna.
 

BigT

Guest
Tacksam för svaret Palle.:tummenupp
Jag har gått ifrån tankarna på Maxxis däcken eftersom jag har svårt att hitta ordentligt med "förståsigpåare" som har erfarenhet av däcket, så nu står det mellan Metzler M3 och Michelin Pilot Power 2CT, men det lutar åt M3.

I testerna jag kollat så får Michelin däcket kanon på allt utom just bankörning, där tycker man att redan efter ett par snabba varv så börjar däcken tappa grepp, ordentligt.

Mitt bekymmer med den lilla egenheten är att den säger mig ingentig, vad t.ex. räknas som "snabba varv", vart går gränsen? Och efter denna förlust av grepp, vad händer då? Kommer man ha bra grepp igen efter däcket svalnat lite? Eller har man överhettat däcket så egenskaperna blir förändrade framöver?:va

Jag måste säga att jag HATAR däck:mad:. Det borde finnas ett sportdäck, ett sport/touring osv..............alternativt att min Street Triple hade en så jä*la udda däcksstorlek så att det bara fanns ett däckshelv*te att välja på.

// Jimmy

Hej Jimmy, kan bara instämma i din vånda över att välja däck. Det är en djungel, och en myriad av valmöjligheter. Därför är man tacksam att andra testar och utvärderar. Som tex i Motorrad nr8/2009 som testat sporttouringdäck och där vinner Dunlop Raodsmart och Michelin Pilot Road 2CT med rätt god marginal. Tror att Dunlop vann något test i Bike också tidigare i våras.
Sporttouringdäck verkar var ett lämplig val för den typ av körning du beskriver, mest gata + en del banåka. Däcken ska funka både här och där och i vått och torrt och i mitt fall helst också hålla ett tag.

Personligen tror jag att greppet sitter lika mycket i ens eget huvud som i gummit :D Så jag satsade på Dunlop och än har jag inte ångrat det.:)
 

Black_camel

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
skåne
Hoj
TRIUMP DAYTONA 675
Okei nu skulle jag behöva lite hjälp från folk som har koll och smak :)

Dax för ett avgasystem vet i sjutton vad man ska välja? I smak är det Laser extreme twin pipe men det är så dyrt :( om inget har ett begagnat? , Annars Står det mellan Gpr gpe, eller ett Hurric Cone men hörde Hurric Cone tar i marken innan fegpinnen? sa någon på forumet? Men det är billigast och ska ge mest effekt?

Någon som har tips eller förslag?

Vill inte ha leo som 98% av alla andra har ;)
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Personligen tror jag att greppet sitter lika mycket i ens eget huvud som i gummit :D Så jag satsade på Dunlop och än har jag inte ångrat det.:)

Jag är kraftfullt benägen att hålla med dig, mycket av greppet kommer från huvudet och gas kontrollen, men...........för att mitt huvud skall tro på detta antagna faktum så måste det även veta att det har valt ut greppvänliga däck från början.

T.ex: Både däcken som satt orginal på min Er-6:a när den var ny och däcken som sitter på min St3:a är sådana som folk säger är jättehala när det är
1: Kallt 2: Blött eller 3: (Gud:Bugarförbjude) både kallt o blött.
Detta faktum resulterade i att jag efter jag läst detta tyckte att hojen sladdade runt både i tid och otid vid sämre väglag, jag märke även att det PÅ RIKTIGT SLADDADE runt mer efter att jag läst detta, antagligen som ett resultat av att jag antog att det skulle halka, därför blev jag spänd i kroppen med ryckig körstil och dålig kontroll som följd.

Därav min önskan att kunna "lura" mitt huvud till en mer avspänd körstil med mer grepp som följd.

Detta blev långt o ev. ointressant för andra men det skiter jag i för nu står det där det står.

Goda turer mina vänner, med avspännd stil och gott grepp:D

// Jimmy
 

Engineer1980

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Torsby
Hoj
Kawasaki ER6-N Svart -09
Re:

Wow ! Hur kan det komma sig att det blev så billigt, både försäkring och inköp?

Vet inte, GMC i Karlstad har en orange kvar (som man sannolikt kan köpa till det priset)

Försäkringen forvånar men det är ju Kawasakis egna (Bilsport & MC) fyller 30 nästa år...
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Nu har man kommit hem efter sommarens "troligen" sista lång sväng, 30mil igår till gävle å 30 mil tillbaka idag, jäklar va fint d var mellan valbo-ockelbo-kilafors, den vägen tål att åkas några ggr.
30 mil/3 timmar och 0,42 soppa förbrukning det kan man inte klaga på, bitvis riktigt skoj åkning blandat med strikt hastighetsbegränsning på 50 och endel 70 sträckor..:)

Måste skaffa mig fetare röv eller gele sadel, för det känns att man har åkt..
 

Bifogat

  • liten.JPG
    liten.JPG
    38.7 KB · Visningar: 139

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej jag har haft samma funderingar som du och då det ska bli bana för mig nu i sept så gick power 2ct bort.Dom kan visst släppa helt okontrollerat det finns mycket skrivet i andra trådar om detta. Jag kan berätta at jag beställde från www.rodamoto.es fick däck som var tillverkade 2008 snabbt med DHL .Betalade 2700 ink frakt för en uppsättning. Med dom gamla Dunlop så vart hojen lite instabil i höga farter medans med Metzeler M3 så kan man ligga runt 180-200 utan tillstymmelse till instabilitet. Däcken bygger värme snabbt och blir klibbiga jämfört med original. Dom greppar otroligt bra och verkar även funka bra i väta. Nu jämför jag med original däcken men tror att du kommer att bli mycket nöjd med dessa på din Traja.:tummenupp


Tacksam för svaret Palle.:tummenupp
Jag har gått ifrån tankarna på Maxxis däcken eftersom jag har svårt att hitta ordentligt med "förståsigpåare" som har erfarenhet av däcket, så nu står det mellan Metzler M3 och Michelin Pilot Power 2CT, men det lutar åt M3.

I testerna jag kollat så får Michelin däcket kanon på allt utom just bankörning, där tycker man att redan efter ett par snabba varv så börjar däcken tappa grepp, ordentligt.

Mitt bekymmer med den lilla egenheten är att den säger mig ingentig, vad t.ex. räknas som "snabba varv", vart går gränsen? Och efter denna förlust av grepp, vad händer då? Kommer man ha bra grepp igen efter däcket svalnat lite? Eller har man överhettat däcket så egenskaperna blir förändrade framöver?:va

Jag måste säga att jag HATAR däck:mad:. Det borde finnas ett sportdäck, ett sport/touring osv..............alternativt att min Street Triple hade en så jä*la udda däcksstorlek så att det bara fanns ett däckshelv*te att välja på.

// Jimmy

Köp Scorpion du får utseende och livslång garanti ingen ompackning bra effekt och framför allt ett riktigt gött och högt ljud. Beställ på bikersneed.se eller som jag från England från bikebitz.co.uk blir billigare och du betalar med paypal. Jag rek starkt pc3 och pluggad pair valv samt mappning hos en seriös firma. Dom går annars för magert. Lycka till:yoparty


Okei nu skulle jag behöva lite hjälp från folk som har koll och smak :)

Dax för ett avgasystem vet i sjutton vad man ska välja? I smak är det Laser extreme twin pipe men det är så dyrt :( om inget har ett begagnat? , Annars Står det mellan Gpr gpe, eller ett Hurric Cone men hörde Hurric Cone tar i marken innan fegpinnen? sa någon på forumet? Men det är billigast och ska ge mest effekt?

Någon som har tips eller förslag?

Vill inte ha leo som 98% av alla andra har ;)
 
Last edited:

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Okei nu skulle jag behöva lite hjälp från folk som har koll och smak :)

Dax för ett avgasystem vet i sjutton vad man ska välja? I smak är det Laser extreme twin pipe men det är så dyrt :( om inget har ett begagnat? , Annars Står det mellan Gpr gpe, eller ett Hurric Cone men hörde Hurric Cone tar i marken innan fegpinnen? sa någon på forumet? Men det är billigast och ska ge mest effekt?

Någon som har tips eller förslag?

Vill inte ha leo som 98% av alla andra har ;)

Jag kör med Hurric och är helnöjd. Och nej det tar inte i marken före fegpinnen.. Det nämndes, men jag har provat att luta ner hojen så fegpinnen tar i, och då var det ca 10-15mm kvar mellan hurric systemet och marken.

Hurric är ju billigt, låter för jäkla gott och jag har inte haft några problem med det. dB killer ingår också ifall du tycker det låter för högt. :tummenupp
Lycka till med ditt val!
 

Kolbert

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660X-04
Kör även jag med Hurric, tar inte i före pinnen på min heller.
Är kanonnöjd med detta slipon, snyggt, billigt i inköp och härligt ljud!
(Finns bilder i mitt garage)

Polaren "klagade" på att han inte hör sin egen hoj när jag ligger framför och gasar så det låter en del :)
 
Last edited:

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
... T.ex: Både däcken som satt orginal på min Er-6:a när den var ny och däcken som sitter på min St3:a är sådana som folk säger är jättehala när det är
1: Kallt 2: Blött eller 3: (Gud:Bugarförbjude) både kallt o blött. ...

Originaldäcken på ER6-an tycker jag är skräpdäck om man jämför med andra däck, dom gör väl sitt jobb men jag skulle inte sätta på likadana igen.
Att det blir halt med kyla och vatten fick jag erfara i slutet av oktober förra året, det var runt 5 grader och regn, i en kurva släppte det rejält bra och man vaknade till så att säga :gnissla. Det kanske inte var en jättegrej och många skulle säkert rycka på axlarna men inte jag...

För bana har jag, tyvärr, inga erfarenheter. Nu kör jag med Pilot Road2 och är hur nöjd som helst! Hojen har en helt annan karaktär nu, sicken skillnad! Pilot Power har man annars hört mycket gott om men jag är för dåligt insatt.

Nu har man kommit hem efter sommarens "troligen" sista lång sväng, 30mil igår till gävle å 30 mil tillbaka idag, jäklar va fint d var mellan valbo-ockelbo-kilafors, den vägen tål att åkas några ggr.
30 mil/3 timmar och 0,42 soppa förbrukning det kan man inte klaga på, bitvis riktigt skoj åkning blandat med strikt hastighetsbegränsning på 50 och endel 70 sträckor..:)

Måste skaffa mig fetare röv eller gele sadel, för det känns att man har åkt..

Du kommer inte köra någon Iron Butt körning med andra ord. :D

Det låter som en trevlig resa, bra förbrukning. :)


Hej,

Har lite spontant beställt en ny ER6-N Svart utan ABS, som jag ska hämta på fredag.. Aldrig provkört, men vad man kan se verkar de flesta nöjda!

Spontanköpen lär vara de bästa köpen... eller var det tvärtom? :va
Man skall inte lyssna på allt, du kommer säkerligen bli nöjd! Grattis! :tummenupp


//Fredrik
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
HJÄLP MIG!

Jag har sån jäkla ångest över hojköp.
Först var jag bombsäker på en er6, sen inbillar jag mig att den kan kännas något "trött"?

Står den sig bra jämfört med FZ6 och Hornet trots deras nästan 30 hästar till?

Fyfan, vad svårt.

Jag är ju rookie, så nog bör en er6 räcka till?? :huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet
 

Pherra

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
Umeå
Hoj
Er6N -08
Lacksläpp

Nån mer som har lacksläpp eller bortnötning av lacken där man har fotleden typ. Tycler de e rätt kasst med tanke på att den gått 300 mil :va
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
HJÄLP MIG!

Jag har sån jäkla ångest över hojköp.
Först var jag bombsäker på en er6, sen inbillar jag mig att den kan kännas något "trött"?

Står den sig bra jämfört med FZ6 och Hornet trots deras nästan 30 hästar till?

Fyfan, vad svårt.

Jag är ju rookie, så nog bör en er6 räcka till?? :huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Jag vill påstå att den räcker till. Har kört med/mot bra mycket större hojar utan några större problem. Det gäller bara att våga vrida på rullen ordentligt. :)

Nån mer som har lacksläpp eller bortnötning av lacken där man har fotleden typ. Tycler de e rätt kasst med tanke på att den gått 300 mil :va

Japp, hade det problemet på 08:an. Skavde bort det yttre lagret med hälen. Särskilt på högersidan. Har dock inte märkt av något på 09:an.
 

Pherra

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
Umeå
Hoj
Er6N -08
Mmm tycker ändå det är dåligt på en ny hoj att de inte ska hålla bättre, lär då gå in till min lokala handlare å klaga.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top