ER6-tråden

Black_camel

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
skåne
Hoj
TRIUMP DAYTONA 675
100mila servicen kostade 1620 för mig på jones MC, om någon inte orkar gå ett par sidor tillbaka för att läsa :)

Måste säga att jag gillar Jones MC, Nicklas själv är riktigt trevlig, mekanikern (johan?) är duktig och rolig att prata med. Jag hoppas på en ny modell av z1000, år 2010. Sett bilder som tyder på en riktigt fräsh hoj!

Oj 1620kr! för 100 mila servicen? Jag betala 1100:- på BR-Hörberg i Löddeköpinge och det gjordes under en shopping runda inne på centersyd och fick kaffe och kaka när jag kom tbx samt att vi justera höjden på hojjen..

Så det skiljer lite i priser runt om i landet tydligen ..

*längtar snart drar bygget igång på er6:an*
 

Ojjan

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Malmö
Hoj
Er6f -06
Bild 1. Kontakten under sadlen till höger.
Bild 2. Dra loss kontakten från sitt fäste, och klicka loss bygeldelen.
Bild 3. Sätt tillbaka kontakten och sätt ditt eventuellt "lock".
 

Bifogat

  • P090809_19.13.jpg
    P090809_19.13.jpg
    231.9 KB · Visningar: 75
  • P090809_19.15[01].jpg
    P090809_19.15[01].jpg
    213.2 KB · Visningar: 112
  • P090809_19.15[02].jpg
    P090809_19.15[02].jpg
    223.8 KB · Visningar: 86

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Säljer nu min Kawasaki ER 6F 2009 års modell med ABS! :tummenupp
95 lugnt körda mil
priset är 69.000, men billigare vid en snabb o seriös affär.
Kawasaki orig. kraschpuckar ingår, helt oanvända och omonterade.
Pedantiskt skött, alltid parkerad i ett varmt garage.

Finns egentligen inget mer och säga.

Köpte den för ett par månader sen, jag vet jag är knäpp, men jag blev så sugen på en Daytona 675. :banana

någon som är intresserad? :)
 

Bifogat

  • DSC04416 liten.jpg
    DSC04416 liten.jpg
    125.5 KB · Visningar: 140

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Funderingar

Är lite nyfiken på ER-6n.
Har provkört en precis när de dök upp på marknaden, med Leo Vince på. Lät gött, var smidig att köra osv. :)

Mina funderingar kring hojen handlar om:

1. Bensinförbrukning? Ligger den på 0.4 som jag läste nånstans?
2. Hur bekväm är den att skjutsa på?
3. Går det att få fast några väskor på den? (Går det att skjutsa med väskor också, eller är det antingen eller?)

Är ute efter en hoj som är rolig att köra själv, smidig och så. Då jag tänker pendla en hel del med den spelar det in om den drar 0.8 eller 0.4, faktiskt.
Samtidigt vill tjejen hänga med ibland. Kanske tar vi en tur söderut.
Har haft ögonen på Thunderace, Super Blackbird, VFR, GSX 1400 osv. Men de drar ju 0.7 nånstans. :rolleyes:
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Är lite nyfiken på ER-6n.
Har provkört en precis när de dök upp på marknaden, med Leo Vince på. Lät gött, var smidig att köra osv. :)

Mina funderingar kring hojen handlar om:

1. Bensinförbrukning? Ligger den på 0.4 som jag läste nånstans?
2. Hur bekväm är den att skjutsa på?
3. Går det att få fast några väskor på den? (Går det att skjutsa med väskor också, eller är det antingen eller?)

Är ute efter en hoj som är rolig att köra själv, smidig och så. Då jag tänker pendla en hel del med den spelar det in om den drar 0.8 eller 0.4, faktiskt.
Samtidigt vill tjejen hänga med ibland. Kanske tar vi en tur söderut.
Har haft ögonen på Thunderace, Super Blackbird, VFR, GSX 1400 osv. Men de drar ju 0.7 nånstans. :rolleyes:


1. Har för mig min ligger på ca 0.5 när jag kör runt här hemma, strax under det när man kör lite längre turer.
2. Har inga problem med att skjutsa, har haft syrran bakpå i många, många mil.
3. Skjutsa med väskor vet jag inte, beror kanske på vad för sorts väskor? Jag hade någon biltema variant på sidan av hojen när jag var i Norge och det gick bra men jag hade inte kunnat haft någon bakpå då.
 

BigT

Guest
Är lite nyfiken på ER-6n.
Har provkört en precis när de dök upp på marknaden, med Leo Vince på. Lät gött, var smidig att köra osv. :)

Mina funderingar kring hojen handlar om:

1. Bensinförbrukning? Ligger den på 0.4 som jag läste nånstans?
2. Hur bekväm är den att skjutsa på?
3. Går det att få fast några väskor på den? (Går det att skjutsa med väskor också, eller är det antingen eller?)

Är ute efter en hoj som är rolig att köra själv, smidig och så. Då jag tänker pendla en hel del med den spelar det in om den drar 0.8 eller 0.4, faktiskt.
Samtidigt vill tjejen hänga med ibland. Kanske tar vi en tur söderut.
Har haft ögonen på Thunderace, Super Blackbird, VFR, GSX 1400 osv. Men de drar ju 0.7 nånstans. :rolleyes:

Med de behoven du har kanske du ska kolla på en Versys också. Den är lite större och bekvämare än ER6. Den har också bättre vrid (men lägre toppeffekt) än ER6, vilket är skönt vid pendling och skjutsning. Jag har orginalpackväskor på min och det funkar bra tillsammans med passagerare. Bensinförbrukningen ligger nånstans mellan 0,35 och 0,5, såklart helt beroende på körstil :D och om man har packning och passagerare. Ovanpå det så den ju också rolig att köra :)
Nu får jag väl en massa ovett för denna oblyga talan i egen sak, men det är smällar man får ta, he he :banana
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
1. Bensinförbrukning? Ligger den på 0.4 som jag läste nånstans?


Förra tankningen kom jag 23mil på 11liter.
Den innan det 20mil på 9liter.

Detta är då lite varierad körning, men en del längre turer på rak väg. Annars när jag bara kör i stan och leker så ligger den på 20mil på 15-16liter (bara bus i stan då alltså, gasa stanna gasa stanna, kan tro den dricker soppa då!):tuttar
 

09matblo

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2009
Ort
Här
Hoj
Er-6f 08
Bild 1. Kontakten under sadlen till höger.
Bild 2. Dra loss kontakten från sitt fäste, och klicka loss bygeldelen.
Bild 3. Sätt tillbaka kontakten och sätt ditt eventuellt "lock".

Tack för besväret :) Men nu förstår jag varför jag inte hittade det, min kontakt har ingen bygel. Vilket borde betyda att den inte är strypt där? konstigt, stryptes på Bike trollhättan för nån månad sen bara, så det är ingen annan som tagit bort den.
Eller kan den vara strypt på nått annat sätt förutom med bygeln? :gnissla
 

Ojjan

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Malmö
Hoj
Er6f -06
Tack för besväret :) Men nu förstår jag varför jag inte hittade det, min kontakt har ingen bygel. Vilket borde betyda att den inte är strypt där? konstigt, stryptes på Bike trollhättan för nån månad sen bara, så det är ingen annan som tagit bort den.
Eller kan den vara strypt på nått annat sätt förutom med bygeln? :gnissla


Ja, min är fortfarande stryp, fast jag inte har kvar byglen..

Byglen ska reglera bränslet efter att den är strypt.. (typ?) Så med byglen går den lite snålare.

Själva strypningen är en torx skruv som sitter vid gasvajerns slut.
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Styret

Tjenare Überkill och fotograf(innan) som jag missade namnet på :)

Kul att träffas idag :tummenupp

Styret är ett Suburban Machinery. http://www.suburban-machinery.com/Z1000.htm

Koppling var helt fucked-up och slirade även på fullgas på 6an på hemvägen. Snabbade mig bort till Lödde och fick den justerad och märkte då att den blev piggare vid acc.... mao jag har slirat bort en massa effekt (och sekunder :tungan) under hela dagen :mad:
Trodde det var kylaren som torkade efter regnet men när jag kom in efter de två sista passen luktade hojen bränd apa (och det luktar inte gott för er som undrar :brinnerup)


Ang tidigare frågor om FI-lampan så är det ett problem som bara 06 har har jag hört. Byte av lambda skulle kosta 1000 kr enligt Br Hörbergs så jag kör in till kanten och startar om de få gånger det händer istället.
Bra att tänka på att inte köra med den tänd om det skulle vara något annat felmeddelande den signalerar...

Släcks har min aldrig gjort utan att starta om.

Glömde fråga om kontakten vissa pratar om. Jag är av inställningen att saker som sitter på hojen är där av en anledning så min får sitta kvar ett tag till :)

Skulle vara kul om vi kunde få till en ER-6 träff i centrala Skåne någongång.
Ballt med 50 likadana hojar på rad på parkeringen:yoparty
 
Last edited:

überkill

Guest
Tjenare Überkill och fotograf(innan) som jag missade namnet på :)

Kul att träffas idag :tummenupp

Styret är ett Suburban Machinery. http://www.suburban-machinery.com/Z1000.htm

Koppling var helt fucked-up och slirade även på fullgas på 6an på hemvägen. Snabbade mig bort till Lödde och fick den justerad och märkte då att den blev piggare vid acc.... mao jag har slirat bort en massa effekt (och sekunder :tungan) under hela dagen :mad:
Trodde det var kylaren som torkade efter regnet men när jag kom in efter de två sista passen luktade hojen bränd apa (och det luktar inte gott för er som undrar :brinnerup)


Ang tidigare frågor om FI-lampan så är det ett problem som bara 06 har har jag hört. Byte av lambda skulle kosta 1000 kr enligt Br Hörbergs så jag kör in till kanten och startar om de få gånger det händer istället.
Bra att tänka på att inte köra med den tänd om det skulle vara något annat felmeddelande den signalerar...

Släcks har min aldrig gjort utan att starta om.

Glömde fråga om kontakten vissa pratar om. Jag är av inställningen att saker som sitter på hojen är där av en anledning så min får sitta kvar ett tag till :)

Skulle vara kul om vi kunde få till en ER-6 träff i centrala Skåne någongång.
Ballt med 50 likadana hojar på rad på parkeringen:yoparty

Hej på dig,

ja visst det var kul att träffa dig med!

Vad gäller styret kostar det 165 USD som blir 1200-1300 SEK och med frakt blir det säkert 1500 kr. Det kan det vara värt. Vad var det för grej med bromsen man skulle fixa innan och vad kostade det att göra det?

Ska förresten dra iväg ett mail till slipon butiken på nätet och se vad de säger. Jag återkommer.
 

Allstaar

Guest
JAG HAR VARIT DUUUUUUUUUM!!! :huvet

Sorry för fjortisuttrycket men jag har lyckats repa fjädringen när jag skulle vrida till för lite mer kilotåligt.

Är det någon som är bra och vill ge tips hur man lättast fixar detta och om någon eventuellt vet färgkoden kanske? :Bugar

Såhär ser det tyvärr ut! Det är just den sidan som visas rakt ut! Bah :död

img0684ldr.jpg
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Skulle vara kul om vi kunde få till en ER-6 träff i centrala Skåne någongång.
Ballt med 50 likadana hojar på rad på parkeringen:yoparty


Tycker vi kan träffas ett gäng lite högre upp i Sverige, säg längs västkusten, typ Varberg så vi får besök av fler från Göteborg - Borås mm, Skåne känns så avlägset för de flesta av oss skulle jag tro! :D
 

Ojjan

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Malmö
Hoj
Er6f -06
Glömde fråga om kontakten vissa pratar om. Jag är av inställningen att saker som sitter på hojen är där av en anledning så min får sitta kvar ett tag till :)

Det var just på Br hörbergs som jag ströp min er6a. Det va även där de föreslog att ta bort den. Så jag tror det är rätt lugnt, och efter det har problemet inte kommit tillbaka.
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Det var just på Br hörbergs som jag ströp min er6a. Det va även där de föreslog att ta bort den. Så jag tror det är rätt lugnt, och efter det har problemet inte kommit tillbaka.

Aha!

Vad är det man kopplar bort? Lambdasonden?

Tycker vi kan träffas ett gäng lite högre upp i Sverige, säg längs västkusten, typ Varberg så vi får besök av fler från Göteborg - Borås mm, Skåne känns så avlägset för de flesta av oss skulle jag tro! :D

Vi var några polare från Skåne som träffade några andra från Göteborg förra året. Då kom vi fram till att Halmstad ligger precis i mitten av Göteborg-Malmö. Det kanske kan vara något? :)

JAG HAR VARIT DUUUUUUUUUM!!! :huvet

Sorry för fjortisuttrycket men jag har lyckats repa fjädringen när jag skulle vrida till för lite mer kilotåligt.

Är det någon som är bra och vill ge tips hur man lättast fixar detta och om någon eventuellt vet färgkoden kanske? :Bugar

Såhär ser det tyvärr ut! Det är just den sidan som visas rakt ut! Bah :död

img0684ldr.jpg


Jag har ingen aning men funderade på om det går att vrida fjädern på ngt sätt?


Hej på dig,

ja visst det var kul att träffa dig med!

Vad gäller styret kostar det 165 USD som blir 1200-1300 SEK och med frakt blir det säkert 1500 kr. Det kan det vara värt. Vad var det för grej med bromsen man skulle fixa innan och vad kostade det att göra det?

Ska förresten dra iväg ett mail till slipon butiken på nätet och se vad de säger. Jag återkommer.

Banjobulten för frambroms är svängd utåt och tar i kåpa som tusan. Jag fick den vänd att peka inåt i samband med service där de skulle sätta på stålomspunna slangar, vilket de tyvärr inte kunde göra.
Har alltså inget pris på just det. Det blir väl till att fylla på bromsolja och lufta hela systemet efter man skruvar bort den skulle jag tro? :confused:

Säkert inte billigt...

Hur har ni andra som bytt styre löst detta problem (eller är det inget problem)
Ska tydligen funka på F helt utan bekymmer.
 
Last edited:

09matblo

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2009
Ort
Här
Hoj
Er-6f 08
Ja, min är fortfarande stryp, fast jag inte har kvar byglen..

Byglen ska reglera bränslet efter att den är strypt.. (typ?) Så med byglen går den lite snålare.

Själva strypningen är en torx skruv som sitter vid gasvajerns slut.

Aha, då förstår jag. Jo, torxen är borta sen ett tag tillbaka, tänkte bara att jag missat ta bort strypning nr 2 men så var ju inte fallet. Skönt att ha det uppklarat, man vill ju ha all effekt man kan få :rock
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top