ZX-6R-tråden

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
morecore skrev:
Fick du ett pris på ventiljusteringen? Hur många mil står din mätare på?
Jag borde också göra en i vår... när pengar kommer fram...

Jag gjorde en storservice på min -98'a 1800mil (ja, ja men det står så på mätaren iaf....)för 4000:- på Ava i vintras MEN då var det också halva priset på arbetet....
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
CorbenDallas skrev:
Jag skulle inte rekommendera en så ny hoj till någon som inte kört innan i alla fall. Och att kalla dom nyare hojarna mer lättkörda. Nä, inte det heller. Mer lättsvängda, absolut. När du KAN svänga. Min 96:a var klart mer lättkörd än 03an. Inget snack...
Jag tycker precis tvärtom. :D För touringåkning är de äldre modellerna bättre p g a körställningen t ex men för sportig åkning så är de nya överlägsna, trots allt är t ex lättsvängdhet väsentligt. Man åker väl fortast med det som är lättkört så alla borde alltså åka -96:eek:r, jag hade precis en sådan och jag vill inte byta tillbaka.

Moderna hojar och moderna däck gör underverk. Ibland kan man vara tvungen att köra en äldre hoj för att fatta hur mycket som hänt sedan dess trots att man älskade den då.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Neutral skrev:
Jag tycker precis tvärtom. :D För touringåkning är de äldre modellerna bättre p g a körställningen t ex men för sportig åkning så är de nya överlägsna, trots allt är t ex lättsvängdhet väsentligt. Man åker väl fortast med det som är lättkört så alla borde alltså åka -96:eek:r, jag hade precis en sådan och jag vill inte byta tillbaka.

Moderna hojar och moderna däck gör underverk. Ibland kan man vara tvungen att köra en äldre hoj för att fatta hur mycket som hänt sedan dess trots att man älskade den då.

Okej, då säger vi så här då. Ska en nybörjare "åka sportigt"?
Jag vill inte hellre byta tillbaks, men jag har också kört hoj i 10 år nu o tycker jag har i alla fall lite koll på hur man tar sig framåt...

Visst skiljer det mellan hojarna, inget snack. Dock gör de tinte dom äldre hojarna till sämre hojar, bara annorlunda. Jag såg till att min 96:a svängde dödslätt med lite enkla modifikationer. På med racedäck sen också så var saken biff.
För en nybörjare tycker jag 96an är en riktigt bra allroundhoj. Bättre än en av dom nyare som är extremt sportig.
 

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skälby
Hoj
ZX9R -98 8200mil
morecore skrev:
Fick du ett pris på ventiljusteringen? Hur många mil står din mätare på?
Jag borde också göra en i vår... när pengar kommer fram...
nej jag har inte kollat vad det skulle kosta,utan jag gör det själv.
Min har gått ca 2000mil och jag tyckte att den behövde lite kärlek :tummenupp

/Per
 

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Kalix
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
Jag har införskaffat mig en 636 -05 nu under vintern, självklart grön! :banana
Kort därefter blev det en singelkuts. :tummenupp so far so good.. men sen blev det lite galet.. :(

Vintertristessen tog över och jag tappade kontrollen totalt vilket resulterat i BMC Race luftfilter, Akrapovik Helsystem, Airflowruta, Bobbiner och 45 kuggars Renthal drev. En Power Commander blir det tyvärr också..

Finns det nån slags "drulleförsäkring" som täcker detta "klanteri"?

Hmmm.. En fet lottovinst skulle inte sitta helt fel. Vem som ska betala för elendet vet jag ej.. Nån frivillig som ställer upp? :va

Hursomhelst, ska bli sååå kul! Behöver man säga att man läääängtar till våren! :)
 
Last edited:

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Neutral skrev:
Skillnaden är minimal mellan 6:an och 10:an i känsla, vikten och chassimåtten är nästan identiska. Motorn skjuter förstås på betydligt mer, 6:an är softare, 10:an får man smeka gasen på ut ur kurvorna. Gäller bankörning, på gata är det ju svårt att köra så att man har problem med detta, där vurpar man ju oftast p g a mottrafikanter eller skit på vägen.

Så moderna hojar som du kollar på är alla lättkörda. Mycket värre med en gammal spis med nästan lika mycket effekt och många fler kilon att baxa runt och få stopp på med sunkiga fjädrings- och bromskomponenter. Där kan man råka illa ut i samma tempo som en grupp med modernare material. Man får helt enkelt jobba mycket hårdare på en äldre hoj.

Dåså :)

Då lutar det åt en Zx-6r. Tycker det passar mig bättre som första hoj. Tack för tipset!

Mahti skrev:
jag har köpt mig en -01a som förstahoj, du kan återkomma i slutet av säsongen och fråga hur det gick för mig

Haha Du har humor du. Ja jag ska försöka komma ihåg det.
 

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
CorbenDallas skrev:
Okej, då säger vi så här då. Ska en nybörjare "åka sportigt"?
Jag vill inte hellre byta tillbaks, men jag har också kört hoj i 10 år nu o tycker jag har i alla fall lite koll på hur man tar sig framåt...

Visst skiljer det mellan hojarna, inget snack. Dock gör de tinte dom äldre hojarna till sämre hojar, bara annorlunda. Jag såg till att min 96:a svängde dödslätt med lite enkla modifikationer. På med racedäck sen också så var saken biff.
För en nybörjare tycker jag 96an är en riktigt bra allroundhoj. Bättre än en av dom nyare som är extremt sportig.
Apropå modifikationer. Kan du masa dig ut i garaget nån dag och läsa av MINA gamla fjädringsinställningar, pliiiiiz?
 

Kung Faux

GVK for life
Gick med
15 May 2005
Ort
Sundsbruk och ibland Bondegatan
Hoj
ZX600F
Hallå..

Ska väll medges att jag för tifället äger en zx6r -96, dock inte utan broblem.

Jag undrar en sak. Jag skruvade lite i mina förgasare och såg att jag hade "fasta" nålar, alltså ej justerbara. Jag undra om man det finns någon möjlighet att justera ändå, tex. med små brickor eller nått? Vill helst slippa att lägga ut 1500 på ett dynojet kit. Kanske någon som provat med nålarna från 98 modell som är justerbara?

Undrar om det är någon som kör med akrapovic helsystem på sin zx6r -96/97 och i sådana fall vilken fögasarinställning ni har (munstycken mm.)

Mvh
//
Kung Faux
 

Kung Faux

GVK for life
Gick med
15 May 2005
Ort
Sundsbruk och ibland Bondegatan
Hoj
ZX600F
man vet aldrig, dock tror jag inte det.

köptes inte i här utan långt nere i sverige, typ småland eller nått...

Den var så där lilarödaktig förut men nu har den fått en ny lack, inte så orginellt jag vet :rolleyes:
 

Bifogat

  • Kopia av P0003772.jpg
    Kopia av P0003772.jpg
    65.3 KB · Visningar: 237

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
En bild på min nya hoj....en zx-6r -99 köpt från bike i trollhättan i januari
 

Bifogat

  • zx6r.JPG
    zx6r.JPG
    134.9 KB · Visningar: 185

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kung Faux skrev:
2040685 man vet aldrig, dock tror jag inte det.

köptes inte i här utan långt nere i sverige, typ småland eller nått...

Den var så där lilarödaktig förut men nu har den fått en ny lack, inte så orginellt jag vet :rolleyes:
Min var också lilaröd, jag köpte den -96 på Moped & Motor och bytte in den -99 till en R1:a på Alviks. Den som köpte den av dem bodde i S-vall men det är ju länge sedan nu så det är nog inte den. En bild på min i Geiranger sommaren -96. :kär

norway5.jpg
 

Kung Faux

GVK for life
Gick med
15 May 2005
Ort
Sundsbruk och ibland Bondegatan
Hoj
ZX600F
Neutral skrev:
2041042 Min var också lilaröd, jag köpte den -96 på Moped & Motor och bytte in den -99 till en R1:a på Alviks. Den som köpte den av dem bodde i S-vall men det är ju länge sedan nu så det är nog inte den. En bild på min i Geiranger sommaren -96. :kär

norway5.jpg

mmm, det såg inte fy skam ut. Så det går alltså att göra små mcsemestrar med lill ninjan också... man blir ju sugen.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kung Faux skrev:
2041092 mmm, det såg inte fy skam ut. Så det går alltså att göra små mcsemestrar med lill ninjan också... man blir ju sugen.
Jag är nog den enda som lyckats göra en Norge-semester utan en droppe regn. :lol
 

Don Danielsan

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Höganäs /Lund
Hoj
Ducati 749s
Tjohoo jag är oxå zx6r ägare :yoparty

Sulan skrev:
2030902 Skall hjälpa kompisen att byta däck på hans 96:a (600:a).

Han har 160 bak nu...

Går det på 180 ??


180 däck bak passar (inte mycket marginal dock :tungan)... håller nog inte med Hållundan, jag kände ganska stor skillnad med 180 däck på o skulle nog inte rekommendera det (även om det ser mycket fetare ut :yoparty ), tyckte hojen svarade mkt trögare... men å andra sidan så e de ju aldrig fel o testa, man vänjer sig rätt snabbt... jag kommer iaf gå tebax till 160 igen.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Don Danielsan skrev:
2041226 Tjohoo jag är oxå zx6r ägare :yoparty




180 däck bak passar (inte mycket marginal dock :tungan)... håller nog inte med Hållundan, jag kände ganska stor skillnad med 180 däck på o skulle nog inte rekommendera det (även om det ser mycket fetare ut :yoparty ), tyckte hojen svarade mkt trögare... men å andra sidan så e de ju aldrig fel o testa, man vänjer sig rätt snabbt... jag kommer iaf gå tebax till 160 igen.

Vad för däck smällde du på? Har klart skillnad på hur profilen ser ut. Jag satte på SuperCorsa o dom funkade utmärkt.

Peno skrev:
2040568 Apropå modifikationer. Kan du masa dig ut i garaget nån dag och läsa av MINA gamla fjädringsinställningar, pliiiiiz?

Jupp! Ska slänga på nya käpor snart är planen så jag kan ta det då.

Jag gissar att mitt namn måste hjälpa som ett enormt dragplåster till däcksförsäljningen... :tummenupp
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Don Danielsan skrev:
2041226 180 däck bak passar (inte mycket marginal dock :tungan)... håller nog inte med Hållundan, jag kände ganska stor skillnad med 180 däck på o skulle nog inte rekommendera det (även om det ser mycket fetare ut :yoparty ), tyckte hojen svarade mkt trögare... men å andra sidan så e de ju aldrig fel o testa, man vänjer sig rätt snabbt... jag kommer iaf gå tebax till 160 igen.

Jag har 170 däck bak och jag tycker den blev mycket bättre och lätt styrd, Än med 160 iallefall. :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
CorbenDallas skrev:
2041803 Vad för däck smällde du på? Har klart skillnad på hur profilen ser ut. Jag satte på SuperCorsa o dom funkade utmärkt.
Hade (som synes på bilden tidigare i tråden) också Supercorsa, och med den profilen blev det klockrent. Inte trögt för fem öre.

Och för att följa mönstret, Geiranger (Gay-ranger, dock utan hojar, bara dieselångor). Bilden efter är dock "Örnveien" strax efter Geiranger. Tååår med Ninja går kanon.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top