ZX-6R-tråden

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Kul med en X-6 tråd! Jag är inne på min andra kawwa, hade först en 00:a som jag "bytte" (läs: sålde) mot en hawaii resa. Nu har jag skaffat mig en zx6r 98a för att pengarna räckte inte längre. Den är extremt touringkörd så jag ska byta de fyrkantiga däcken som sitter på nu sen är det bara å gasa!

När jag ändå är i farten så letar jag en undertail till hojjen. Hittat intressante objekt på ebay för nån 5hundring, men har någon nån liggandes så hör av er. Svart eller olackad.
 

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
småland
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
repan skrev:
Varför sålde du din om du vill ha en ny igen? Eller du siktar på 05-05 kanske?

Här är min fina ninja som INTE är till salu...

en kompis gick bort i en mcolycka så jag tröttnade lite på hojåkningen
men nu är jag redo igen, nyligen köpt hojen? fick för mig att någon annan
sporthoj ägde den...
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Zx-6r eller Zx-9r?

En fråga..

Detta kommer bli min första sporthoj, har kört lite cross när jag var yngre.

Vissa säger att en 6r är bra att börja med som första hoj, vissa påstår att en 9r är bättre.

6r är FÖR vass så att säga när man kommer upp i höga varv medans 9r ska var mer jämn.. Men och andra sidan så är 9r en större hoj..

Vad anser ni om det?
:confused:
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
invisible skrev:
En fråga..

Detta kommer bli min första sporthoj, har kört lite cross när jag var yngre.

Vissa säger att en 6r är bra att börja med som första hoj, vissa påstår att en 9r är bättre.

6r är FÖR vass så att säga när man kommer upp i höga varv medans 9r ska var mer jämn.. Men och andra sidan så är 9r en större hoj..

Vad anser ni om det?
:confused:

Beror väldigt på vilken årsmodell du pratar om...
 

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Svart R1
Original ljuddämpare zx-6r -98 99

Tjena,

Jag har en originaldämpare till en zx-6a av rubricerad årsmodell.
Den är använd i samband med övningskörning och besiktningar mellan 98-00 och har därefter legat i garaget.

Någon som vill köpa?

/Gustav
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Gustav skrev:
Tjena,

Jag har en originaldämpare till en zx-6a av rubricerad årsmodell.
Den är använd i samband med övningskörning och besiktningar mellan 98-00 och har därefter legat i garaget.

Någon som vill köpa?

/Gustav

[HOST] Annonsforumet [/HOST]
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
invisible skrev:
Det kommer antingen bli en -05 eller en -06.
I så fall är ju 6:an en betydligt modernare hoj jämfört med 9:an som inte finns längre. På de årsmodellerna ska du ju jämföra med 10:an.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
invisible skrev:
Det kommer antingen bli en -05 eller en -06.

Hurvida en modell är för vass eller inte beror ju på vem som gasar. Är du rädd för det tycker jag du ska titta på en äldre modell till att börja med. Jag har ifs aldrig förstått varför ett toppigt register skulle vara nån direkt fara men det är väl nån Hondaägare som kommit på det. =)
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
invisible skrev:
En fråga..

Detta kommer bli min första sporthoj, har kört lite cross när jag var yngre.

Vissa säger att en 6r är bra att börja med som första hoj, vissa påstår att en 9r är bättre.

6r är FÖR vass så att säga när man kommer upp i höga varv medans 9r ska var mer jämn.. Men och andra sidan så är 9r en större hoj..

Vad anser ni om det?
:confused:

Jag funderade på samma saker förra året. Så här med facit i handen så spelar det nog ingen roll hur vass hoj du köper, kör du med insidan av kolan så är det lugnt i vilket fall som helst. Är man nybörjare så är man. Och visst är det drag (rakt fram iaf :hihi ) i en 05:a, men inte är det så du får en chock och hjärtattack! Så köp du en ny 6a, eller varför inte 10an?

/I
 

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skälby
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Jag har en med :) .
Efter att jag vart utan hoj ett par år så köpte jag zx6r i våras och är kanon nöjd.
Nu efter lite ventiljustering så blir det ännu bättre :tuttar
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Itssoeasy skrev:
Jag funderade på samma saker förra året. Så här med facit i handen så spelar det nog ingen roll hur vass hoj du köper, kör du med insidan av kolan så är det lugnt i vilket fall som helst. Är man nybörjare så är man. Och visst är det drag (rakt fram iaf :hihi ) i en 05:a, men inte är det så du får en chock och hjärtattack! Så köp du en ny 6a, eller varför inte 10an?

/I

Ja det var precis det jag undrade över också. Det är nog jag som inte är uppdaterad.. :huvet

Det får nog bli en r6:a. Jag fick bara höra att r6:an kommer igång på höga varv och då kommer allt på en gång och det lämpas inte en nybörjare. Men det är väl som alla säger, man får köra med vett.

CorbenDallas skrev:
Hurvida en modell är för vass eller inte beror ju på vem som gasar. Är du rädd för det tycker jag du ska titta på en äldre modell till att börja med. Jag har ifs aldrig förstått varför ett toppigt register skulle vara nån direkt fara men det är väl nån Hondaägare som kommit på det. =)

Haha Må så vara fallet :7peta

Man kanske syftar på att det är svårare och tygla hojen när allt kommer på en gång, speciellt när man är nybörjare.

Neutral skrev:
I så fall är ju 6:an en betydligt modernare hoj jämfört med 9:an som inte finns längre. På de årsmodellerna ska du ju jämföra med 10:an.

Ja jag menar 10:an. Vad är din mening om det?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
invisible skrev:
Det får nog bli en r6:a. Jag fick bara höra att r6:an kommer igång på höga varv och då kommer allt på en gång och det lämpas inte en nybörjare.
Inget fel på R6:an men du är i fel tråd om du vill snacka om den. ;)

Det där med ketchupeffekt är så överdrivet. Mig veterligt finns det ingen 4-taktare som beter sig så. Det låter som en gammal 2-taktare utan avgasventil. Man hör så mycket historier om "drar du på fullt så slår du runt direkCt"... :hihi Samma personer brukar säga att deras hoj från 80-talet gick upp på bakhjulet på 6:an också. Sicket skitsnack. :D
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
invisible skrev:
Ja jag menar 10:an. Vad är din mening om det?
Skillnaden är minimal mellan 6:an och 10:an i känsla, vikten och chassimåtten är nästan identiska. Motorn skjuter förstås på betydligt mer, 6:an är softare, 10:an får man smeka gasen på ut ur kurvorna. Gäller bankörning, på gata är det ju svårt att köra så att man har problem med detta, där vurpar man ju oftast p g a mottrafikanter eller skit på vägen.

Så moderna hojar som du kollar på är alla lättkörda. Mycket värre med en gammal spis med nästan lika mycket effekt och många fler kilon att baxa runt och få stopp på med sunkiga fjädrings- och bromskomponenter. Där kan man råka illa ut i samma tempo som en grupp med modernare material. Man får helt enkelt jobba mycket hårdare på en äldre hoj.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
invisible skrev:
Man kanske syftar på att det är svårare och tygla hojen när allt kommer på en gång, speciellt när man är nybörjare.

Ja, just därför skulle jag aldrig rekommendera en sporthoj som första hoj. Du har dock kört innan om jag inte minns fel, så du har väl lite bättre koll på gashandtaget kanske...

Jag skulle inte rekommendera en så ny hoj till någon som inte kört innan i alla fall. Och att kalla dom nyare hojarna mer lättkörda. Nä, inte det heller. Mer lättsvängda, absolut. När du KAN svänga. Min 96:a var klart mer lättkörd än 03an. Inget snack...
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
P.Björk skrev:
Jag har en med :) .
Efter att jag vart utan hoj ett par år så köpte jag zx6r i våras och är kanon nöjd.
Nu efter lite ventiljustering så blir det ännu bättre :tuttar
Fick du ett pris på ventiljusteringen? Hur många mil står din mätare på?
Jag borde också göra en i vår... när pengar kommer fram...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top