MC-tema på Lidl, billigt!

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
RSV_Ante skrev:
Visst det är en plasthjälm, således tar jag inte ut den på banan, men den är strålande som ett komplement när jag åker till å från jobbet (vill inte slita ut å skita ner min fina hjälm på den korta sträckan).

/A
Kan man inte krocka eller vurpa på korta sträckor?
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
absolut

Lajf skrev:
Kan man inte krocka eller vurpa på korta sträckor?

Jag är medveten om detta.. Hjälmen är som sagt godkänd. Hur många tror du det är som i dagsläget åker omkring i plasthjälm? Om de vore förenade med livsfara skulle de förmodligen inte säljas alls....

Jag hade plasthjälm när jag körde 125:a, på den tiden körde jag med mindre erfarenhet å förmodligen utsatte jag mej därmed för större risker. På 125-tiden klotade jag 5-6 ggr. utav dessa la jag huvudet i backen vid två tillfällen (båda med plasthjälm), å så vitt jag vet så lever jag än....

Blanda inte ihop resonemang om Lidls billiga plriser med diskussionen om plasthjälmar...
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
RSV_Ante skrev:
Jag är medveten om detta.. Hjälmen är som sagt godkänd. Hur många tror du det är som i dagsläget åker omkring i plasthjälm? Om de vore förenade med livsfara skulle de förmodligen inte säljas alls....

Jag hade plasthjälm när jag körde 125:a, på den tiden körde jag med mindre erfarenhet å förmodligen utsatte jag mej därmed för större risker. På 125-tiden klotade jag 5-6 ggr. utav dessa la jag huvudet i backen vid två tillfällen (båda med plasthjälm), å så vitt jag vet så lever jag än....

Blanda inte ihop resonemang om Lidls billiga plriser med diskussionen om plasthjälmar...
Det var inte frågan om Lidl eller plasthjälmar. Jag undrar hur det kan vara okey med en sämre hjälm ibland.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Vad dom flesta "märkestrogna" inte verkar koppla är att väldigt många av deras dyra o "säkra" prylar tillverkas i exakt samma fabrik med samma metoder och material som tex Lidls "skithjälm" någonstans i Kina, Taiwan, Thailand, Polen osv. osv.....bara märket som skiljer.

Så klart finns det produkter som in faller in i den kategorin, som tex en Arai hjälm för 10 papp tillverkat i ett I-land i Europa.....kostar mer att tillverka av naturliga skäl, o inte alltid av kvalitativa orsaker.

Vad gäller hjälmen så har jag sett många handlare kränga exakt samma plastskit för 1000-lappen o mer. Är den då helt plötsligt bättre bara för att du i alla fall gav 1000 spänn för den?.....tror många faktiskt resonerar så.
 
Last edited:

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Det är inte så konstigt att Lidl kan hålla priser som ingen annan. Enligt vad jag har fått fram omsätter dom 36 miljarder EURO per år.
Självklart kan dom pressa priserna i absoluta botten och samtidigt få den kvalitet som dom kräver.
Bara för att det är billigt behöver det ju inte vara dåligt men det är upp till var och en att värdera varan som man köper.

:yoparty
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Buspojke skrev:
Plasthjälmar har man till mopeder - fiberhjälmar har man till motorcyklar...

Tänker också så.. MEN när man ändå bara kör runt i stan i mopedfart (30-50) så duger en godkänd plasthjälm. Dessutom så känns det säkrare på MC än för de stackars mopeder som måste hålla åt sidan och bli vansinnesomkörda hela tiden.

(å andra sidan har jag fortfarande ingen riktig koll på Lidl hjälmar)
 

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Snart en R6
Kawasaki/Nils skrev:
Det är inte så konstigt att Lidl kan hålla priser som ingen annan. Enligt vad jag har fått fram omsätter dom 36 miljarder EURO per år.
Självklart kan dom pressa priserna i absoluta botten och samtidigt få den kvalitet som dom kräver.
Bara för att det är billigt behöver det ju inte vara dåligt men det är upp till var och en att värdera varan som man köper.

:yoparty


exakt same shit diffrent day. kan nog ibland vara som MAAX skriver...




MAAX skrev:
Vad dom flesta "märkestrogna" inte verkar koppla är att väldigt många av deras dyra o "säkra" prylar tillverkas i exakt samma fabrik med samma metoder och material som tex Lidls "skithjälm" någonstans i Kina, Taiwan, Thailand, Polen osv. osv.....bara märket som skiljer.

Så klart finns det produkter som in faller in i den kategorin, som tex en Arai hjälm för 10 papp tillverkat i ett I-land i Europa.....kostar mer att tillverka av naturliga skäl, o inte alltid av kvalitativa orsaker.

Vad gäller hjälmen så har jag sett många handlare kränga exakt samma plastskit för 1000-lappen o mer. Är den då helt plötsligt bättre bara för att du i alla fall gav 1000 spänn för den?.....tror många faktiskt resonerar så.
O.S.V
 
Last edited:

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Bodoe skrev:
Om man köper lås från lidl för 1000 kr ger det nog ett bättre skydd än om man köper ett abus för 3000!
Mmm kanske....nu kan jag inget alls om alla de här "märkningarna" som måste finns.

Men hursomhelst så är ett lidl lås bättre än ingenting, är de nån klåfingrig jävel som vill sno hojen så ska den få det lite svårt i alla fall. Har man tur så skiter han i att sno den.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Maax skrev:
Så klart finns det produkter som in faller in i den kategorin, som tex en Arai hjälm för 10 papp tillverkat i ett I-land i Europa.....kostar mer att tillverka av naturliga skäl, o inte alltid av kvalitativa orsaker.
ska stå inte där va? "inte faller in" .... ?

Arai tillverkas i Japan.
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
LocDog skrev:
Mmm kanske....nu kan jag inget alls om alla de här "märkningarna" som måste finns.

Men hursomhelst så är ett lidl lås bättre än ingenting, är de nån klåfingrig jävel som vill sno hojen så ska den få det lite svårt i alla fall. Har man tur så skiter han i att sno den.

Nu har man ju till och med råd att ha två lås.... :banana :yoparty
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Att stå på huvet i 30-50 tror jag kan vara en otrolig skillnad i en plasthjälm för 400 och en bättre komposithjälm. Jag tror att du resonerar att man knappast kör åt helsike i de farterna vilket känns som lite gambling.

TukTuk skrev:
Tänker också så.. MEN när man ändå bara kör runt i stan i mopedfart (30-50) så duger en godkänd plasthjälm. Dessutom så känns det säkrare på MC än för de stackars mopeder som måste hålla åt sidan och bli vansinnesomkörda hela tiden.

(å andra sidan har jag fortfarande ingen riktig koll på Lidl hjälmar)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nån som vet om det går att använda tankväskan till en cbr 600RR??
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Vad är bäst? en 10 år gammal fiberhjälm eller den fär plasthjälmen om bägge sitter bra.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Cervantes skrev:
Nån som vet om det går att använda tankväskan till en cbr 600RR??
Går att använda på alla hojar med plåttank (magnetfäste), På den jag köpte där förra året var det ett spännband som man även kunde fästa den på plasttankar. Regnskyddsöverdrag ingick då med :tummenupp Köpte även regnställ (förlitet) Köp större än vad ni tror passar, höll på att strypas av mitt när jag satt på hojen.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Nicke_K skrev:
Dom var inte godkända i Sverige för dom som såldes förra året på Lidl var inte märkta överhuvudtaget det kollade jag själv, det är lika med dom som säljs på Harald nyborg. Så jag ska kolla på Lidl igen och ingen blir gladare än jag om dom har godkänt dom här i Sverige.
kollade på min hjälm.. köpte en till att ha när jag kör gocart... men visst är det JÄTTE skillnad till den vanliga man har till hojen... hade en KBC Vr2 i sommras.. här är även en bild på märkningen i min lidl hjälm..
har inte läst hela tråden.. så sorry om detta kommer lite sent eller nått annat...
å frästen vad innebär denna märkningen?
 

Bifogat

  • lidl.JPG
    lidl.JPG
    24.4 KB · Visningar: 62

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
porec skrev:
kollade på min hjälm.. köpte en till att ha när jag kör gocart... men visst är det JÄTTE skillnad till den vanliga man har till hojen... hade en KBC Vr2 i sommras.. här är även en bild på märkningen i min lidl hjälm..
har inte läst hela tråden.. så sorry om detta kommer lite sent eller nått annat...
å frästen vad innebär denna märkningen?
Den hjälmen är ECE-godkänd, testad i Spanien.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top