MC-tema på Lidl, billigt!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ptja, kör man runt i t-shirt å jeans så är det väl lämpligt med en hjälm för 399kr... :rolleyes: Det känns lite onödigt att köpa en hjälm för 5-6000 iaf.

Hur är kvaliteten på regnstället?
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Hoztic skrev:
Ptja, kör man runt i t-shirt å jeans så är det väl lämpligt med en hjälm för 399kr... :rolleyes: Det känns lite onödigt att köpa en hjälm för 5-6000 iaf.

Hur är kvaliteten på regnstället?

Köpte det, tycker deet verkar helt ok :tummenupp (för de pengarna)
 

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
I Skogen
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
GuW skrev:
Näe, men talar du om för dina kunder att dina grejor är skitdåliga då?
(för handen på hjärtat, alla lågprisalternativ du säljer är väl inte heller bra)
Det är väl faktiskt upp till säljaren att sälja och upp till kunden att vara kritiskt granskande?

Om fjolårets hjälmar var märkta E5=Sverige så uppfyller dom svenska krav.

Det var lite uppkäftigt av en som ska vara seriös att gå ut och säga "dom har säkert skickat dom till luxemburg för att få dom e-märkta, för där e-märker dom pappkartonger", att det sedan visade sig att dom i fjol var e-märkta i sverige var rätt åt dig.
Är alla dina hjälmar e-märkta i det land dom ska säljas?
(det måste väl ändå vara bäst, att dom e-märks av det lands provningsanstalt, där dom sedan ska säljas)


Dom var inte godkända i Sverige för dom som såldes förra året på Lidl var inte märkta överhuvudtaget det kollade jag själv, det är lika med dom som säljs på Harald nyborg. Så jag ska kolla på Lidl igen och ingen blir gladare än jag om dom har godkänt dom här i Sverige.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nicke_K skrev:
Dom var inte godkända i Sverige för dom som såldes förra året på Lidl var inte märkta överhuvudtaget det kollade jag själv, det är lika med dom som säljs på Harald nyborg. Så jag ska kolla på Lidl igen och ingen blir gladare än jag om dom har godkänt dom här i Sverige.

Enligt Red Baron var dom märkta E5, men jag köpte ingen ifjol så jag kan inte svära på det.
Jag gick på hörsägen den här gången.
Men jag tittade in på sidan och den var EU-godkänd, och vi är med (på gott och ont) i EU, vilket betyder att antingen måste vi börja påverka EU att ha strängare regler, eller så får vi acceptera att det säljs skithjälmar billigt i Sverige. (om nu EU's regler för godkännande är sämre än E5)
Däremot har jag tankväskan, och den är det inget fel på, trots att den var skitbillig.
Jag skulle glatt köpa ett par regnställ om Lidl fanns i närheten, och kanske ett extra lås.

Min hjälm har jag köpt av mig själv

:tummenupp

Japp, jag säljer också hjälmar, men ser ingen anledning att fabricera skrämselhistorier om sånt som andra säljer.

(för er som ändå vill klaga så köpte jag en rimligt dyr AGV hjälm av mig själv, även om jag säljer dyrare AGV hjälmar, och SHOEI också)
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Nicke_K skrev:
Dom var inte godkända i Sverige för dom som såldes förra året på Lidl var inte märkta överhuvudtaget det kollade jag själv, det är lika med dom som säljs på Harald nyborg. Så jag ska kolla på Lidl igen och ingen blir gladare än jag om dom har godkänt dom här i Sverige.
Det var tugg om E13 redan förra gången så jag svängde in om Lidl enbart för att kolla detta. Hjälmarna på det varuhuset var märkta E5.

Hjälmarna på Harald Nyborg är enligt hemsidan godkända enligt normen ECE 2205, precis som Lidls hjälmar.
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Är man rädd för att få pengar över i slutet på månaden eller har dålig koll på vad som är bra kvalitet ska man hålla sig till den lokala MC-butiken. Det mesta där är bra kvalitet och kostar bara några gånger mer än vad motsvarande produkter kostar på lågprisbutiker.

Om man å andra sidan tycker det är onödigt att betala tusentals kronor för en produkt vars motsvarighet finns för en bråkdel av pengarna så är det utbudet Lidl har att erbjuda klart värt att kika på.

Observera, det gäller ju självklart att göra en EGEN kvalitetsbedömning på de billiga produkterna och tänka på vilket användningsområdet är.
 

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
I Skogen
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
GuW skrev:
Enligt Red Baron var dom märkta E5, men jag köpte ingen ifjol så jag kan inte svära på det.
Jag gick på hörsägen den här gången.
Men jag tittade in på sidan och den var EU-godkänd, och vi är med (på gott och ont) i EU, vilket betyder att antingen måste vi börja påverka EU att ha strängare regler, eller så får vi acceptera att det säljs skithjälmar billigt i Sverige. (om nu EU's regler för godkännande är sämre än E5)
Däremot har jag tankväskan, och den är det inget fel på, trots att den var skitbillig.
Jag skulle glatt köpa ett par regnställ om Lidl fanns i närheten, och kanske ett extra lås.

Min hjälm har jag köpt av mig själv

:tummenupp



Japp, jag säljer också hjälmar, men ser ingen anledning att fabricera skrämselhistorier om sånt som andra säljer.


Jag fabricerar ingenting det är så det fungerar och jag tycker väl att om man nu har vetskapen om detta så kan det vara bra att dela med sig av den, det är folks säkerhet det handlar om.
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Hoztic skrev:
Det är alltså inte plastigt å för tätt? Verkar det hålla något sånär?

Kort bara för dig :pannkyss

Jag tycker det duger. Se om du kan bedömma själv... om du nu inte har Lidl nära dig.

Lt Jake skrev:
Funkar den på plasttank eller är det magnet? /J.
Det är magnet :tungan
 

Bifogat

  • DSC01636..JPG
    DSC01636..JPG
    61.2 KB · Visningar: 346
  • DSC01637..JPG
    DSC01637..JPG
    77.3 KB · Visningar: 238
  • DSC01638..JPG
    DSC01638..JPG
    79.4 KB · Visningar: 234
  • DSC01639..JPG
    DSC01639..JPG
    56.1 KB · Visningar: 225
  • DSC01640..JPG
    DSC01640..JPG
    115.8 KB · Visningar: 217

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Någon som har erfarenhet av bromsskivelåset eller ryggskyddet?
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
kowal skrev:
Köpte kättinglåset för 129 då och det funkar kanon, har klarat vintrarna perfekt. Balaklavan är mkt varm och fin, kan rekommenderas.

LIDL for the wiN!
Kan inte uttala mig om hur "säkra" de låsen är, men om vi säger att de nu inte är så värst bra på att stoppa tjuven från att bryta upp det så ser den ju ut att vara låst "ordentligt" från håll. Och de kanske kan vara värt 149:-.

Alltid avskräcker de någon och till och med ett avstyrt stöldförsök är värt 150kr enl. mig men gällande f.premier :fakta
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag skulle nog aldrig våga köpa en hjälm för 399:- men det beror på att jag vill ha glasfiber och inte studsplast. Schmaken är som :arsele , tur är väl det.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
LocDog skrev:
Kan inte uttala mig om hur "säkra" de låsen är, men om vi säger att de nu inte är så värst bra på att stoppa tjuven från att bryta upp det så ser den ju ut att vara låst "ordentligt" från håll. Och de kanske kan vara värt 149:-.

Alltid avskräcker de någon och till och med ett avstyrt stöldförsök är värt 150kr enl. mig men gällande f.premier :fakta
Om man köper lås från lidl för 1000 kr ger det nog ett bättre skydd än om man köper ett abus för 3000!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nicke_K skrev:
Jag fabricerar ingenting det är så det fungerar och jag tycker väl att om man nu har vetskapen om detta så kan det vara bra att dela med sig av den, det är folks säkerhet det handlar om.

Nu har Red Baron sagt TVÅ gånger att han har kollat, och att hjälmarna var märkta E5. (och numera märkt enligt EU norm)
Hur var det nu det fungerade sa du, hade dom skickat hjälmarna till luxemburg?

Du vill sälja dina grejor, gör det genom att tala om att dina grejor är bra (om dom nu är det) och inte genom att racka ner på grejor som andra säljer.
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Jobbade själv på ett Lidl förra året när de hade en liknande kampanj. Jag köpte regnställ, balaklava och tankväska. Väldigt nöjd med allt ihop! Särkilt tankväskan som är löjligt billig! Det ingår för övrigt även regnskydd till den. Skulle dock inte köpa något av skyddsutrustningen. Hjälmarna satt skumt och kändes väligt plastiga. Men å andra sidan fick vi inte ett ända klagomål på alla de hjälmar vi sålde så vad vet jag...
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Mr.Dna skrev:
Hur upplevde du att intercomen funkade? gick det att höra något om man ligger över 50km/h med den?
Jag tyckte den fungerade sådär. Kör man motorväg och tycker det brusar mycket går det ju att stänga av, och sedan sätta på nät personen bakom knackar på axeln och vill säga nåt.

Problemet ligger i att det brusar, men jag som körde med muff och fyller ut min hjälm brusade det inget ifrån. Från tjejens hjälm brusade det mycket och det tror jag beror på att hon har ett mindre ansikte och inget runt halsen som minskar luftvirvlarna vid micken. Placering av mick är ju också viktigt. Sammanfattningsvis tyckte jag de var lite opraktiska, med sladdarna som hänger mellan förare och passagerara. Även pillet med att få den rätt i örat störde, men sånt är ju också individuellt om man har en bredare hjälm eller stora hål i öronen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top