Honda SP1-tråden

pegasuz73

Ny medlem
Gick med
2 May 2004
Ort
Luleå
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 1999
Hallå.

Har inte varit in här på ett tag. Kul att det finns en SP1 tråd. Kör en 00:a med ombygd rumpa, hel akra titan, PCII, och lite annat som stålspunna slangar och liknande.
Tittade just på henne utanför och konstaterade att om det skulle bli en ny hoj imorgon så skulle det bli en likadan.
Har en skev bromsskiva fram. Någon som har något tips på prisvärda "wave" skivor som inte kostar typ 270 USD stock (Ex Galfer)....

/Christian
 

HighfidelitY

Ny medlem
Gick med
3 May 2006
Ort
Östersund
Hoj
Triumph STR-R *grå*
Hej på er! Har fått låna en SP 1a medans min Triumph är på service. Trevlig upplevelse måste jag säga! Låter starkt gör den, tror inte det är originalsystem men det är ett gött ljud. Vibrerar gör den också, men det ska väl kännas att man kör hoj!

Det enda trista är att jag slår pungen i tanken när jag bromsar! :skrämd

I övrigt kan jag bara gratulera er som äger en så trevlig cykel!

:tummenupp

// Jocke
 

Krill e pill e

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Skåne
Hoj
SP1
??

Det enda trista är att jag slår pungen i tanken när jag bromsar! :skrämd


Jag får ont i pungen när jag bromsar??????

Vad är det för kärringar som som gnäller om sånt?
Bromsar gör man bara i nödfall :mad: och om du får pungen i kläm då så beror det på att du inte har tillräckligt uthäng, för man bromsar väl inte på en raka! :hihi
 
Last edited:

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Krill e pill e skrev:
2194535 Det enda trista är att jag slår pungen i tanken när jag bromsar! :skrämd


Jag får ont i pungen när jag bromsar??????

Vad är det för kärringar som som gnäller om sånt?
Bromsar gör man bara i nödfall :mad: och om du får pungen i kläm då så beror det på att du inte har tillräckligt uthäng, för man bromsar väl inte på en raka! :hihi


Öhhh!??

Bromsar man inte på rakan???
Lyckas du bromsa fullt i kurva me nedlägg o häng, då har du inte kört fort nog, o om du så gör ligger du snart vid sidan av banan/vägen....

Till dig me pungen: knip kvinna!!
Me knäna runt tanken alltså, så slipper du åka fram o dunsa i paketet!

Btw: Hämtade min SP-1:a i onsdags, en 00:a me en massa godis på(vet iallafall en här som vill ha lite delar ifrån den!!). I torsdags åkte jag över till Gotland för en 3-dagars på Ringen me diverse fjädringsinställningar som följd. Fick till de rätt bra, lånade ut den till en instruktör som blev positivt överraskad. Omdömet jag fick va följande:
Lätt o smidig, kvickstyrd o faller in i kurvorna, spårsäker o lätt o justera spåret me. O de från en som tävlar me 600:a, sug på den!!
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Nästa hoj kanske blir en SPetta

Jag funderar starkt på att byta min BMW R1100S mot en Honda VTR 1000 SP1. Tyvärr har jag inte haft tillfälle att provsitta en. Är det någon av er här som besöker Gokartbanan Rörken på måndagar då SMC anordnar Broms och Kurv övningar för MC? Jag är en av instruktörerna där så kom gärna dit så kanske jag kan få provsitta en SP1a. Tidigare hade jag en Blade 00a, och den funkade bra för mig (180 cm, 74Kg). Jag kan nog tänka mig att ha en mindre bekväm sittställning men är den som på en Ducati 996S så får jag nog fundera en vända till.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Simba skrev:
2240566 Jag funderar starkt på att byta min BMW R1100S mot en Honda VTR 1000 SP1. Tyvärr har jag inte haft tillfälle att provsitta en. Är det någon av er här som besöker Gokartbanan Rörken på måndagar då SMC anordnar Broms och Kurv övningar för MC? Jag är en av instruktörerna där så kom gärna dit så kanske jag kan få provsitta en SP1a. Tidigare hade jag en Blade 00a, och den funkade bra för mig (180 cm, 74Kg). Jag kan nog tänka mig att ha en mindre bekväm sittställning men är den som på en Ducati 996S så får jag nog fundera en vända till.
Du kan få prova min om du kommer till Montza i Juli, vibehöver
instruktörer till alla måndagskörningar..Då slår du två flugor i en... du får åka sp och testa en ny bana
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
MickeG skrev:
2240996 Du kan få prova min om du kommer till Montza i Juli, vibehöver
instruktörer till alla måndagskörningar..Då slår du två flugor i en... du får åka sp och testa en ny bana

Oerhört lockande! Skulle vara roligt att kunna fatta ett beslut innan jag går på semester och reser söderut i juli. Det är 30 mil till banan från där jag bor i Uppsala. Möjligtvis att jag skulle kunna ta mig dit i slutet på juli när jag kommit hem igen.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Simba skrev:
2241030 Oerhört lockande! Skulle vara roligt att kunna fatta ett beslut innan jag går på semester och reser söderut i juli. Det är 30 mil till banan från där jag bor i Uppsala. Möjligtvis att jag skulle kunna ta mig dit i slutet på juli när jag kommit hem igen.

Självklart är du där i slutet av Juli... allt annat finns ju inte!!!!
Jag kan locka med att sp:n är pricis körd in bänk och går som en klocka.
Och den är antagligen den mest ombyggda i Sverige. Den är lättare än en R6:a
 
Last edited:

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Simba skrev:
2240566 Jag funderar starkt på att byta min BMW R1100S mot en Honda VTR 1000 SP1. Tyvärr har jag inte haft tillfälle att provsitta en. Är det någon av er här som besöker Gokartbanan Rörken på måndagar då SMC anordnar Broms och Kurv övningar för MC? Jag är en av instruktörerna där så kom gärna dit så kanske jag kan få provsitta en SP1a. Tidigare hade jag en Blade 00a, och den funkade bra för mig (180 cm, 74Kg). Jag kan nog tänka mig att ha en mindre bekväm sittställning men är den som på en Ducati 996S så får jag nog fundera en vända till.


Ska ev till Rörken på måndag, den 19:e.
Om inte annat nån annan månda i sommar.
Så då kan du få prova min. Nybänkad o klar!

//Micke
 

sir_nick

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Gröndal
Hoj
Honda VTR 1000 SP-1
Mods....

Var finns det att få tag i alla dessa prylar som ni pratar om här?
Och vad kostar det att porta topparna??? :yoparty
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
sir_nick skrev:
2241934 Var finns det att få tag i alla dessa prylar som ni pratar om här?
Och vad kostar det att porta topparna??? :yoparty
Portning hos kungen Matte Bohlin 5200:- Sen om du vill lätta spettan har Thorsten Durbahn allt du önskar. Här har du länken. http://www.honda-rc51.de/ Men för att få mer fart i sp:n behöver du inte trimma som första åtgärd. Se till att skaffa 520 kedja & drev med 15/41 drevning, gör alla free mods. http://www.rc51.com Köp ett titan system och du har fått bort ca 15kg.
 
Last edited:

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Drevning

MickeG skrev:
2241954 Portning hos kungen Matte Bohlin 5200:- Sen om du vill lätta spettan har Thorsten Durbahn allt du önskar. Här har du länken. http://www.honda-rc51.de/ Men för att få mer fart i sp:n behöver du inte trimma som första åtgärd. Se till att skaffa 520 kedja & drev med 15/41 drevning, gör alla free mods. http://www.rc51.com Köp ett titan system och du har fått bort ca 15kg.

Vad e lämpligast drevning på en SP-1?? O vad, ehh, e orginal?
Kör mest krokiga småvägar o på bana emellanåt.
Har 1 kugg ner fram nu, funderar på o gå upp nåra bak oxå..

/M
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
icko skrev:
2244230 Vad e lämpligast drevning på en SP-1?? O vad, ehh, e orginal?/M
16/40 är original.

Jag kör med 16/42. Ska ev. gå ner 1 kugg fram också så att det blir 15/42.
Många gillar 15/41 annars... Dreva på bara...:)
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
icko skrev:
2241625 Ska ev till Rörken på måndag, den 19:e.
Om inte annat nån annan månda i sommar.
Så då kan du få prova min. Nybänkad o klar!

//Micke

Trevligt! Jag räknar med att dyka upp där den 19e om inget oväntat inträffar som hindrar mig. Dagen har tillbringats på pepparrotsbanan i Enköping, även den en Gokartbana, riktigt trevlig är den, påminner mer om än stor bana i sin utförmning än Rörken.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Simba skrev:
2244899 Trevligt! Jag räknar med att dyka upp där den 19e om inget oväntat inträffar som hindrar mig. Dagen har tillbringats på pepparrotsbanan i Enköping, även den en Gokartbana, riktigt trevlig är den, påminner mer om än stor bana i sin utförmning än Rörken.


Ehh, glömde bort att åka dit,hade en del annat för mig.. :rolleyes:
Gör ett nytt försök nästa måndag.
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
icko skrev:
2249627 Ehh, glömde bort att åka dit,hade en del annat för mig.. :rolleyes:
Gör ett nytt försök nästa måndag.

Jag var på Rörken igår och efter banåka två dagar i rad har jag lite träningsvärk, men roligt är det! Jag letade efter en SP1a men såg ingen, jag räknar dock att jag skall vara på plats även nästa måndag! Rörken Rocks!
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Simba skrev:
2249647 Jag var på Rörken igår och efter banåka två dagar i rad har jag lite träningsvärk, men roligt är det! Jag letade efter en SP1a men såg ingen, jag räknar dock att jag skall vara på plats även nästa måndag! Rörken Rocks!


Jag var där igår, men du har ju din RSV nu, tror du blir nöjd me den!! :)
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
icko skrev:
2281656 Jag var där igår, men du har ju din RSV nu, tror du blir nöjd me den!! :)

Jo tack, jag "ramlade över en Mille" och slog till. Så här efter två Rörken dagar i sträck både söndag med BMW-klubben och den vanliga Rörkenmåndagen på det så känns Millen väldigt rolig! :banana Det blir inga andra byten nu på ett tag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top