Bo och jobba i Norge.

MikkE

Guest
Då har jag också en fråga. Hur är arbete och pengar inom fisket? Jobba i hamn och rensa osv. Bra eller?
 

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
MikkE skrev:
Då har jag också en fråga. Hur är arbete och pengar inom fisket? Jobba i hamn och rensa osv. Bra eller?

Såsom jag har förstått det (rätta mig gärna om jag har fel), så är det en myt att det är lätt att bara dra till Norge och rensa fisk, även om du MikkE inte skrev detta... Man anstället inte gärna folk över t ex email, utan det som gäller är att på plats (ofta ganska långt norrut) knalla runt och fråga efter jobb. Innan jag fick feriejobb i Stavanger förra sommarn, var jag själv inne på att bara dra till Norge och rensa fisk... Jag och ett par tusen andra, men ingen verkade egentligen veta hur man gör för att komma dit.

Men jag antar att det är hyffsat med betalt om man jobbar så mycket man kan, och inte spenderar alla pengar på pilsner :hihi .
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Grejen med att tjäna pengar i norge handlar väl mest om att du jobbar som ett as.
Visst du har väl oftast bättre grundlön (ex en polare som står i ett plastskynke och packar läkemedel på band, 145nok/h~180sek/h) men du ska ha tur om du får en över 130-140 nok/h.
Det är övertidstilläggen och alla timmarna som gör att alla tjänar så bra på att åka till Norge. Ofta är det 100% övertidstillägg direkt efter ordinarie arb tid.
Du kan nog slita ihjäl dig i sverige och tjäna ganska bra på det med, det svåra i sverige är väl att hitta jobbet!

Som Rimag säger så bör du nog åka till Norge och verkligen leta efter fiskjobbet i nån gammal fiskehåla. Du kan ju spara in på matpengarna genom att äta fisk :D
 

IronMike

Guest
Nitrogen skrev:
Som rubriken lyder, jag tänker packa min väska och söka lyckan i Norge.
Jag och 2 vänner planerar att dra i April-Maj och jobba året ut.
Mina vänner är överrens om att det är Oslo som gäller, medans jag inte bryr mig speciellt mycket så länge jag kan tjäna hyffsat med pengar.
Nu till frågan: Är det någon här som gjort något liknande och kan komma med goda råd, eller kanske t.o.m tips på vart jag kan vända mig för att söka jobb?
Har redan kollat upp ett flertal sidor och även registretat mitt CV, men vill gärna ha nummer direkt till ställen t,ex lager eller liknande.
Även tips på boende välkomnas med öppna armar då jag hittills inte hittat något till (tillräckligt?) humant pris.
Även andra tips eller varningar tas emot.

Tack på förhand.
Visst.. tjäna lite mer, men mkt mer utgifter än här.

Haft vänner som sökt lyckan på andra håll, spec norge, men kommit hem deppade å sen sökt lyckan inombords istället


:rofl
 

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
IronMike skrev:
Haft vänner som sökt lyckan på andra håll, spec norge, men kommit hem deppade å sen sökt lyckan inombords istället


:rofl
Om det skiter sig får jag väl komma hem igen, röka gräs, krama träd och söka lyckan inom mig.
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Ett tips!

Skit i att åka till Oslo. Jag har vrit ett par år och jobbat i Norge. Från Tråndheim ner till Oslo, efter kusten. Själv så tyckte jag att Oslo var som vilken annan Nordisk huvudstad, same shit diferent plase. Om du vill ha lite upplevelse så tycker jag att du ska försöka hitta jobb ute vid västlandet, tex Bergen. Det är en ganska stor stad fint är det också, bra flygförbindelser. Annars har du Tråndheim och så en ganska stor stad. Där har du 2 mindre städer som har både party och en trevligare stämmning.

Skippa Oslo :tummenupp
 

Pernell

Mañana
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Sista sovjetstaten
Hoj
953cc japan
mjukis skrev:
Alla Adeccosvenskars drömjobb :hihi

Själv sliter man på posten för 105 nok, men va fan, hemma har jag 0.

Haru nå bra jobb åt ma?

Sorry, dåligt med det. Själv cashar jag in 6000nok i månaden i studiestöd.. prova det i oslo du!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top