Bo och jobba i Norge.

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Som rubriken lyder, jag tänker packa min väska och söka lyckan i Norge.
Jag och 2 vänner planerar att dra i April-Maj och jobba året ut.
Mina vänner är överrens om att det är Oslo som gäller, medans jag inte bryr mig speciellt mycket så länge jag kan tjäna hyffsat med pengar.
Nu till frågan: Är det någon här som gjort något liknande och kan komma med goda råd, eller kanske t.o.m tips på vart jag kan vända mig för att söka jobb?
Har redan kollat upp ett flertal sidor och även registretat mitt CV, men vill gärna ha nummer direkt till ställen t,ex lager eller liknande.
Även tips på boende välkomnas med öppna armar då jag hittills inte hittat något till (tillräckligt?) humant pris.
Även andra tips eller varningar tas emot.

Tack på förhand.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Dryga böter att köra för fort (kan t om ge fängelse) eller bryta mot andra trafikregler. Förbjudet att prata i mobiltfn i bilen.

Den norska motsvarigheten till arbetsförmedlingen är Aetat. Den svenska arbetsförmedlingen har också en avdelining för utland.

Lycka till. Det finns god om arbete i norge :tummenupp
 
Last edited:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Jag sitter just nu i Oslo, borde dra mig till jobbet nu men de e såå kallt!
Vill du tjäna massa pengar så åk inte till Oslo, visst du har nog mer roligt här än i nån lite fiskhåla men det är inte billigt nånstans!
Mycket större konkurrens om jobben oxå.

Tyvärr har ja inga nummer till några bra jobb för tillfället, men det första du gör när du kommer hit är att du skaffar dig ett truckkort! Det kommer betala sig 2000 ggr om direkt! Ring BT Truck, +47 67 06 50 11 och kolla kurstarter.
Tror det är kursen 1-2 ggr/mån, tar 4 dagar och då får du cert för de flesta typer och det kostar runt 3k har jag för mig. Har du tur kan du få manpower att betala utb åt dig.

För att lättast få jobb så är det väl Adecco.no och Manpower.no som gäller, finns även några andra mindre bem företag men kommer ikke ihåg vad de heter.

Boende snabbt o (o)enkelt: Svenska föreningen (kan fixa nummer åt dig, har det inte här just nu)

Måste kila nu men vi har internet på jobbet så fråga på du... finns säkert nån annan swe.no här på forumet som kan svara på dina frågor!



Lycka till :tummenupp
 

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Nitrogen skrev:
Som rubriken lyder, jag tänker packa min väska och söka lyckan i Norge.
Jag och 2 vänner planerar att dra i April-Maj och jobba året ut.
Mina vänner är överrens om att det är Oslo som gäller, medans jag inte bryr mig speciellt mycket så länge jag kan tjäna hyffsat med pengar.
Nu till frågan: Är det någon här som gjort något liknande och kan komma med goda råd, eller kanske t.o.m tips på vart jag kan vända mig för att söka jobb?
Har redan kollat upp ett flertal sidor och även registretat mitt CV, men vill gärna ha nummer direkt till ställen t,ex lager eller liknande.
Även tips på boende välkomnas med öppna armar då jag hittills inte hittat något till (tillräckligt?) humant pris.
Även andra tips eller varningar tas emot.

Tack på förhand.
Jag jobbade en sommar på Tine, ett lagerjobb. Hade 123Nok/h som ferievikarie och skattekort (som gör att de fyra första åren man som utlänning jobbar i Norge hamnar man i en annan skattetabell). Hade möjlighet att jobba mycket kväll/morgonskift, samt helger vilket gav mycket i OB-tillägg.

Tänk på att du måste leva och betala minst en hyra på dina svenska pengar, innan du får lön, så ett startkapital är givetvis nödvändigt. En norsk feriejobbslön är egentligen inte särskilt mycket pengar om du gör av med den i Norge, så lev snålt. Skaffa ett kontantkort från någon norsk operatör, annars kommer din telefonräkning ruinera dig. Ett tips på boende under sommaren är en "hybel", vilket är ett studentboende som står tomt under sommaren, ofta vanliga familjer som hyr ut.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Som "Rimag" säger måste du skaffa ett bra mob abb, gå in på www.tele2.no och regga dig för ett "scratch kontantkort". Då ringer du för 99 öre/min till Sverige (även om du befinner dig i sverige så kostar det bara 99 öre) till skillnad mot ex NetCom där det kostar 7,50kr/min till Sverige.
Enkel påfyllning på nätet oxå. Tar 1-2 veckor innan kortet blir aktivt och du kan bara ansöka om det på nätet. Det absolut bästa för oss svenskar.

Ansök även om Skattekort här det tar en jefla tid för dom att printa ett kort åt dig så det skadar inte att ha ett skattekort när du kommer hit annars blire 50% skatt och det gillar ingen. Dock tror jag du måste ha en norsk adress för att få skattekort, men är inte 100 på det.

För boende finns:
Finn.no
Zett.no
Hybel.no
Där Hybel.no nog är den bästa. Finns säkert fler sidor men dessa är dom jag kommer på nu.

Värdefull länk om du gillar bio (kino) här :banana

Du älskar ju givetvis poker oxå :tungan här har du turneringsscehman
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag var i Oslo p sökte lyckan, fick jobb direkt men det var mkt på en gång, jobb, boende m.m. Kanske jobbigt men kul. Allt löste sig tillslut, bodde kanon och fick ett grymt jobb, hjälpeman på ett bygge, hur lugnt somhelst :tummenupp
Tyvärr fick inte tjejen jobb o efter 2 månader sket vi i hela skiten. Jag gick plusminus-noll, så jag tyckte bara det var kul.

4 kompisar har precis varit där, alla fick jobb men fick bara jobba ordinarie tid, så mkt pengar blev det inte egentligen, så de sparade inte spec. mkt.
Jag skulle nog skita i hela grejen, då man ska helst ha en superbra kontakt för att det ska löna sig. Ibland går det, ibland inte. Ska du jobba på ett cafe eller nått kan du lika gärna dra till sthlm.

Så hellre om du fixar nått på norska kusten, som tex nått fiske jobb eller liknande, där finns pengarna...

Men det är säkert kul att jobba i norge o kolla på hur det ser ut iaf! Känns lite som att vara en "backpacker" när man varit där, för det är så vanligt att svenskar gör sånt, så det kändes inte så speciellt sen...

Ha så kul!
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
morecore skrev:
Jag var i Oslo p sökte lyckan, fick jobb direkt men det var mkt på en gång, jobb, boende m.m. Kanske jobbigt men kul. Allt löste sig tillslut, bodde kanon och fick ett grymt jobb, hjälpeman på ett bygge, hur lugnt somhelst :tummenupp
Tyvärr fick inte tjejen jobb o efter 2 månader sket vi i hela skiten. Jag gick plusminus-noll, så jag tyckte bara det var kul.

Som sagt, med truckkort löser sig det mesta, speciellt om du ska vara här under sommaren.
En kompis här fixa truckkort, fick jobb på Coop Norge`s lager, 135 nok/h grundlön, 100% OB efter kl 1600. Jobbar ganska många dagar fram till kl 21, det blir pengar, MEN du ska ha turen att få ett sådant jobb oxå, och med truckkort ökar du dina chanser till det.

Tjejen jobbade på hafslund som säljare, sålde "husalarmer" till privatpersoner.
800 per sålt larm, 10k bonus vid 15 sålda, 15k vid 20 sålda, 25k vid 30 sålda, 40k vid 50 sålda, bästa säljaren i Oslo kränger i genomsnitt 75 alarmer per månad, ja han tjänar bra, ja han måste vara jefligt rapp i tjäften och ha en viss talang. Tjejen lyckades att hamna top 3 i Oslo med 30 sålda i snitt per månad. Så känner du att du kan med det så är det ju kanske något att fundera över. Grejen är ju att det bara är provision så kränger du inget = ingen mat!

Men som morecore säger så är det svårare att tjäna stora pengar i Oslo (om man inte har tur) än det är i tex Stryn, NKL har en stor köttfabrik där, där jag vet att några hemmifrån jobbat och lyft bra med pengar. Googla efter det och ring dom o kolla med jobb.

Tror dock inte att du har något att förlora på att pröva lyckan i Oslo...
 

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Ort
uddevalla
Hoj
Harley custom 110"
va mycket i stavanger och bergen jobba på varven där på 90 talet då kunda man tjäna 40-50k/mån men då var det ju inget 7-4 jobb utan man jobba 12 dar och va ledig 9 men man hoppa bara över på ett annan skift dom dagarna man skulle va ledig.Vi bodde i ett jävla barackläger och gratis käk så det kosta ju inget direkt om man inte skulle ut och svina på kvällarna.På firman jag jobbar på nu är vi också mycket i norge men då får vi traktamente på 700kr/dag skattefritt och gratis boende så det blir väl samma pengarna i slutet men som sagt det fanns ju inte mycket kneg här hemma på 90 talet.Enda rådet jag kan ge är att hålla reda på skatterna så du inte åker på kvarskatt å skit och ät inte för mycket pizza, 150 spänn! :galen
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Inte så relevant men det finns ganska gott om pizzerior där dom kostar 60 nok ;) Dock så pyntar jag 104 på mitt favvoställe. "Svensk" pizza, iaf bakad av svenskar men om den är så typisk svensk vet jag inte.

En dosa snus på Deli de Luca/ 7eleven, 67 spänn (General lös), ett pkt cigg på samma ställe; 73. (Marlboro)
Billigaste ciggen jag hittat är 53 kr/pkt (Level)
 

Henken

Guest
Ska du spara pengar så ska du gøra som jag gør. Fixa jobb på en liten ø med 30 pensionærer & en liten (liiiiten) butik, ta jobb på fiskebruket & lek med saltfisk/torrfisk på dagen samt fiskrensing på kvællen/natten. Klockan halv tre nattetid ær dessutom allting skitroligt, så oroa dig (inte?) før den mentala hælsan.

Nu ska jag gå till mitt rum & dunka skallen i væggen tills vi somnar...
 

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Tack för alla tips, en del hade jag kollat upp sedan tidigare medans en del var nytt.
Nu till en annan fråga, hur stort är Oslo i förhållande till sthlm?
Sitter och letar boende och om det inte blir jättecentralt så vill jag gärna ha något närliggande, så man inte hamnar i "Sollentuna" men får jobb i "Haninge", så att säga.
 

Pernell

Mañana
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Sista sovjetstaten
Hoj
953cc japan
Pja, det mesta är väl sagt.
Jag drog hit för ett par år sedan för att göra som alla andra svenskar "jobba 3 mån och sen åka ut och resa" ..tjena... Tog jobb i barbranschen och resten kan man lätt räkna ut. Blev kvar och nu pluggar jag här. (tror ni att ni har det dåligt ställt som studenter i sverige så ber jag er tänka om :gråta )

Det går att spara pengar i Oslo, det blir vad man gör det till. Men det är som sagt världens dyraste stad så man måste verkligen "gå in för det" om man inte ska bränna allt man tjänar.

Ett bra tips om man ska fixa jobb är helt enkelt att "networka" lite. Lär känna lite svenskar i stan så ska du se att de söker folk på någons jobb. Boende ordnar du som sagt enkelt på finn.no
Ska du jobba i restaurangbranschen så är det bara att ta med dig en tjock bunt med cv och knacka dörr, förr eller senare nappar det. Vi svenska har bra rykte bland arbetsgivarna.

Är det någon som vill hyra min studenthybel under sommaren så pm:a

Oslo har väl runt 600.000 invånare tror jag så det är bra mkt mindre. Men det går att hamna i utmarken, du kommer att vilja bo i stan när du kommer hit så nappa inte på nån billig lägenhet ute på Stovner.
Släng upp några kandidater så ska jag säga om det är bra eller ej =)
 
Last edited:

FreddaGädda

Guest
Bra tråd då jag själv funderar på att göra detta med en elller flera polare när utbildningen är klar :tummenupp

För att få lite miljöombyte liksom, lära mig språket och kulturen. Släkten på min fars sida är ursprungligen därifrån
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Nitrogen skrev:
Som rubriken lyder, jag tänker packa min väska och söka lyckan i Norge.
Jag och 2 vänner planerar att dra i April-Maj och jobba året ut...
Jaha, så du lägger körkortsplanerna på is då eller ? :confused:
 

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
War-psycho skrev:
Jaha, så du lägger körkortsplanerna på is då eller ? :confused:
Det är här skon klämmer. Iom att jag precis köpt hoj så känns det surt att bara lämna den, då sälja inte är ett alternativ.
Så efter noga övervägande så kommer jag förmodligen inte att fly landet förens efter sommaren.
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Gällande hyran så kräver de flesta hyresvärdar att man betalar in 3 månadshyror i förskott, många som har stuckit från lägenheter. Jag bor på Frogner i Oslo, kanske inte det biligaste stället att bo på. En 4 rok takvåning med öppen spis och världens fetaste balkong som typ är nästan 60 meter lång och sträcker sig runt hela lägenheten, kostar 13.000 NOK i månaden. runt 15-16000 SEK i månaden. Man tjänar bra absolut. Men framför allt skaffa ditt skattekort fort som en höna skiter annars drar dom någon sa 50 % på lönen men det får du tillbaks på skatteåterbäringen sen. Jag trivs inte här men jag ska stanna provanställningen ut sen drar jag hem igen.

Skaffa konto med en gång. Bra bank är SpareBank1 annars får du ut lönen i rena pengar och blir utbetalt som ett förskott. Det blir du debiterad för med. SpareBank1 är fackansluten så du får hemförsäkring där igenom med i medlemskapet.

Om ni planerar att köra bil här uppe så skaffa en norsk bil, beroende på hur länge ni ska stanna. Bomstastionerna tar ut 20 NOK varenda gång ni passerar dom, betalar ni inte får ni böter. Annat alternativ är att skaffa Autopass men det kostar ganska mycket men man tjänar in det. för ett helt år så betalar man tror jag det är 6000 NOK men då är det bara att passera hur mycket som helst. MC kör gratis igenom stationerna :D

Luncherna i Norge består av mackor, dom käkar fan inget annat så ta med egen mat som du kan värma om dom har micro. Jag är så jeffla trött på mackor nu så det finns inte.'

Pizzorna är dyra men fruktansvärt goda. Peppes Pizza så tar dom igenomsnitt 250 NOK med hemkörning, Dolly Dimples är oxå goda men jag föredrar Peppes.

Oslo är en väldigt fin och vacker stad men som sagt, världens dyraste stad enligt statistik.

Skaffa lägenhet först för du måste ha address innan du kan få ditt skattekort, så var det för oss. Annars vet dom inte var dom ska skicka det. I och för sig så kanske dom kan skicka det till din svenska address, hör med dom.

Du behöver ett norskt personnummer, där finns 2 varianter att skaffa det:
1. Middlertidligt skattekort som varar mellan 0 - 183 dagar (1 halvår) och tar cirka 2-3 veckor innan du får det.
2. Vet ej vad det heter men det är detta man ska göra egentligen om man ska stanna längre än 183 dagar och det tar mellan 5-8 veckor innan du får det. och då drar dom 50 % på lönen tills du har fått skattekortet. OBS!! VAR RÄDD OM DET, DET ÄR EN VÄRDEHANDLING OBS!! Detta får du på Likningskontoret ((uttalas liggningskontoret) Norska skattemyndigheten och folkregister) Spara så mycket pengar du kan om du ska spara för att ha etyt kapital till sverige sen om eller när du flyttar tillbaks.

Svenskar i Norge ska betala lägre skatt om det är inom en viss tid, vet dock ej hur lång tid det är men jag tror det handlar om 2 år, normal skattesats är 36 % skatt men en gästarbetare ska inte betala mer än 12 - 15 % skatt.

Tele2 är ett bra abbonemang att använda, 99 öre/min mellan Sverige och Norge.

Internetmöjligheter är antingen trådlöst och hitta nån annans lina, som jag gör :D eller sök på UPC Internet eller Tele2

Frakta tobak och sprit mellan gränserna är restriktivt då Norge inte är med i EU. Du får föra in en (1) flaska sprit och 250 gram tobak. Åker du fast i tullen så blir det dyrt beroende på mängd i värsta fall fängelse.

Uteställena i Oslo: Tors Hammare, Tiger Tiger, Ett glass (fik), sen får du kolla runt själv lite med. Öl är ganska biligt, eller ja relativt, för att vara Norge. runt 55 kr för en stor stark men spriten är dyr plus att dom serverar inte 6or. Endast 4or som kostar runt 140 kr. Spriten mäts upp väldigt noga. Ta aldrig med dig kontokort eller så med ut, endast rena pengar för om du skulle bli bestulen så är du körd, dom länsar kontona. Nere vid Karl Johan och Jernbanestasjonen (østbanehallen) så finns det mycket uteliggare och ficktjuvar. Håll hårt i värdesakerna. Karl johan är väldigt fint att gå runt o titta, umgås med folk och festa, dyrt men fint.

Spårvagnarna går med 5 - 10 minuters mellanrum, alla stannar nere vid Østbanehallen, kostar runt 30 NOK för en enkel resa oavsett hur långt du ska åka. Ta chansen att gå runt och titta för det är verkligen en upplevelse att se sig runt i Oslo.

Lycka till
 

Pernell

Mañana
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Sista sovjetstaten
Hoj
953cc japan
Japps skrev:
Svenskar i Norge ska betala lägre skatt om det är inom en viss tid, vet dock ej hur lång tid det är men jag tror det handlar om 2 år, normal skattesats är 36 % skatt men en gästarbetare ska inte betala mer än 12 - 15 % skatt.
Lycka till

Tänkte förtydliga lite bara...
Om jag inte minns fel är det tom 4 år som man få denna skatteförmån.
Du betalar vanlig skatt tills det att det är dax för selvangivelsen (deklarationen) då har du två val. Antingen så gör du ett standardavdrag som ligger på 15%. Detta standardavdrag innefattar avdrag för hemresor, dubbelt boende osv osv
Ditt andra alternativ är att göra avdragen på egen hand. Avdrag för dubbelt boende, hemresor och avdrag för förhöjd levnadskostnad. Förhöjdlevnadskostnad får du dra av med ett visst belopp per arbetsdag, kommer inte riktigt ihåg hur stort det är men runt 150 nok/arbetsdag tror jag.
 

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Ganska viktigt att komma ihåg också att det är fyra år från och med att du får skattekortet, och inte fyra år i total arbetstid i Norge.

Angående pizza, dyrt men så mycket mer mat än i Sverige. Dolly är bäst :tungan .
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top