Triumph Daytona 675-tråden!

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Har inte larm eller immobilizer på hojen utan den är helt ren från sånt..tack alla för svar..ska byta batteri till våren..i värsta fall blir det väl att byta något mer om det inte funkar...irriterande då man ej vet vad det är..eller då verkstan inte kommer fram till något heller..:va:huvet
Har du larm/imobolizer på hojen?
Har en polare som har det på sin Street Triple och där ryker det batterier som aldrig förr. Larmet drar ju batteri när den står stilla och tydligen ganska bra med batteri med.

//Andreas



Kommer bli en lång vinter för dig. :tungan

Ja det blir väl att byta regulatorn om den fortsätter såhär..dom testade hojen och batteriet på verkstan spänning osv..och om den laddade upp..och det gjorde den..så vetti fan vad det kan vara..tack för svaret..föressten vad kostar en ny regulator?har du ngn aning.
Mvh Marcus
Mmm, bland annat HrHptm har bytt regulatorn på sin hoj, det är den som brukar strula mest. Men för att VETA kan Du ju alltid ladda Ditt batteri med laddare och sedan provstarta. Funkar det då - så har Du nog likväl ett problem med laddning under drift.

Om Du inte redan hittat tråden på 675.net med både felsökning och diskussioner/eftermarknadslösningar så hittar Du den här.

Lycka till:)



Räkna med lite pengar för framlyktorna också, Du behöver ett par med reflektorer som är anpassade för högertrafik. Jag tror att TropaDeElite importerade sin första hoj begagnad (>1 år och/eller ett visst antal mil) och då finns det en kille som heter Mark Jennings som kan vara till god hjälp med papper och transport.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej Marcus,

Avvakta svar från HrHptm eller PM:a honom innan Du handlar på Dig prylar, det kan ha varit statorn som strulade i hans hoj (kortslutning mellan lindningarna)... Hur som haver så behöver Du felsöka med ett multiinstrument innan en färdig diagnos kan ställas.

I första posten i den tidigare länken hittar Du genvägar till ebay. Jag gjorde en snabb sökning och hittade denna men har ingen aning om hur uttagen stämmer mot våra OEM...

...Ja det blir väl att byta regulatorn om den fortsätter såhär..dom testade hojen och batteriet på verkstan spänning osv...
...föressten vad kostar en ny regulator?har du ngn aning.
Mvh Marcus
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Jaha, ännu en stackare inlurad i 675-träsket..
Var i fredags och hjälpte till att hämta hem en blå skönhet. Den fick bo i mitt garage som hastigast.
Vackert var det iaf...se nedan.
 

Bifogat

  • IMG_0049_1.jpg
    IMG_0049_1.jpg
    58 KB · Visningar: 106
  • IMG_0046_1.jpg
    IMG_0046_1.jpg
    103.1 KB · Visningar: 111

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Om den svarta är din så har du samma slipon som jag har på min. Ett Triumph? Satt på när jag köpte min. Kan jag förvänta mig mer effekt med detta slipon och isf ca hur mycket?

Har du några problem med ljudnivå på bestikning eller bandagar?
Vet du om det finns dB-killers att köpa? Var isf?

Mvh
Andreas

Jaha, ännu en stackare inlurad i 675-träsket..
Var i fredags och hjälpte till att hämta hem en blå skönhet. Den fick bo i mitt garage som hastigast.
Vackert var det iaf...se nedan.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Om den svarta är din så har du samma slipon som jag har på min. Ett Triumph? Satt på när jag köpte min. Kan jag förvänta mig mer effekt med detta slipon och isf ca hur mycket?

Har du några problem med ljudnivå på bestikning eller bandagar?
Vet du om det finns dB-killers att köpa? Var isf?

Mvh
Andreas

Den svarta är min..Ja, det är ett TOR(Triumph Original Racing), men mer effekt...hm, nja kanske lite i mellanregistret under förutsättning att den är mappad och att man byter luftfiltret med.
För mer exakta siffror är det nog roffe_s som får svara.

Besiktning, nja, jag har aldrig haft förmånen att ha en 675:a så länge att den behövt besiktigas :huvet
Jag har en dB-killer, men har inte behövt använda den, utan jag ligger väl under, för ingen bana har har haft några direkta synpunkter ännu.
Men iaf, jag har en universal dB-Killer från Mc-online.se men det är bara att söka på "universal ljuddämparinsats" så hittar du. Passformen var..inte särskilt bra utan det kostade mig en timme med fil(hade tagit 30 sekunder med bandslip:gnissla ). Annars var den bra...

Att tänka på är att insugsljudet också kommer med öppnare luftfilter, vilket alltså totalt kommer att generera mer ljud än jag åstadkommer(jag har inte bytt mitt filter...ännu).
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, min erfarenhet är att luftfilterbyte mer är en fråga om att eftermarknadsfiltren kan rengöras/återanvändas. Effekthöjningen ligger på 0-1 hk på de maskiner jag sett (Ex Hordboy)..

Återigen hittar Ni alla möjliga och omöjliga bänkkörningar med samma hoj och på samma dyno i Hordboys trimtråd (länk i första posten).

Precis som Du säger ger ett TOR/slip-on kanske ett par hästkrafter extra (Ex Leovince), alltså inget som Du egentligen upplever. TOR-mappen gör i sig liten skillnad (Hord) men om Du kör hojen på bänk med bredbandslambda och finjusterar både bränsle- och tändmapp med Tuneboy eller TuneECUfår Du loss ett par, tre hk ytterligare på topp (Hord), något mer i mellanregistret. Nu upplever Du att hojen svarar bättre och att vridmomentkurvan är mer linjär, d v s mindre "kick" vid ca 8k RPM.

Kapar Du bort katalysator och EXBV händer det lite saker i mellanregistret och Du eliminerar två felkällor - se denna graf.

Så - med luftfilter, slip-on och TOR-mapp kanske Du får ett par, tre hk extra. Med custommapp på både tändning och soppa kanske ytterligare ett par, tre pållar. Rensat originalsystem ger någon hk på topp och lite mer i mellanregistret.

Det är ingen lättrimmad rackare, vår kära 675-motor:)

Den största fördelen med en individuellt mappad hoj är egentligen att den är snällare i lastväxelreaktionen när Du går på gas efter en inbromsning samt att en linjär effektutveckling alltid är bra vid t ex banåka när man vill vrida fullt så tidigt som möjligt i utgångarna.

Den svarta är min..Ja, det är ett TOR(Triumph Original Racing), men mer effekt...hm, nja kanske lite i mellanregistret under förutsättning att den är mappad och att man byter luftfiltret med.
...
 
Last edited:

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Ok ja det är nog bäst som du säger..blir att invänta och se vad som strulade i hans hoj..kanske detsamma med min och som du sa ...så blir väl en felsökning med multiinstrument..hoppas verkstan kan bistå med det..tack för svaren Mvh Marcus :tummenupp.:yoparty
Hej Marcus,

Avvakta svar från HrHptm eller PM:a honom innan Du handlar på Dig prylar, det kan ha varit statorn som strulade i hans hoj (kortslutning mellan lindningarna)... Hur som haver så behöver Du felsöka med ett multiinstrument innan en färdig diagnos kan ställas.

I första posten i den tidigare länken hittar Du genvägar till ebay. Jag gjorde en snabb sökning och hittade denna men har ingen aning om hur uttagen stämmer mot våra OEM...
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Trodde nästan att ni köpt den blåa på Johans MC med Arrows sliponet.
Men både 10'an och 11'an verkar finnas kvar.

När man dyker upp i halmstad till sommaren så kanske ni vill ta en sväng tillsammans. Guldig, svart och blå Daytona tillsammans blir ju grymt. :yoparty

//Andreas

Jaha, ännu en stackare inlurad i 675-träsket..
Var i fredags och hjälpte till att hämta hem en blå skönhet. Den fick bo i mitt garage som hastigast.
Vackert var det iaf...se nedan.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Love is in the air(the garage)! :kär:krama

Får väl se om ngn av dem nedkommer med en minimoto till våren :va

Trodde nästan att ni köpt den blåa på Johans MC med Arrows sliponet.
Men både 10'an och 11'an verkar finnas kvar.

När man dyker upp i halmstad till sommaren så kanske ni vill ta en sväng tillsammans. Guldig, svart och blå Daytona tillsammans blir ju grymt. :yoparty

//Andreas

Kan nog garantera att den blå på Johans inte finns kvar :gnissla
Din iakttagelse med slipon:et är helt riktig...
F.ö. anser jag fortfarande att den gula är vackrast av dem alla. Men svarta motorkåpor o svarta fälgar hade varit pricken över i på den gula.

Får väl se om jag är hemma något alls till sommaren och tyvärr hör den blå hemma lite mer nordöst ut...men vackert hade det varit. Kemora eller Gotland kanske vi kan ses på däremot...:yoparty
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
De har inte tagit bort annonsen. Provkörde just den cykeln i våras och sedan var man såld. :D

Kan nog garantera att den blå på Johans inte finns kvar :gnissla
Din iakttagelse med slipon:et är helt riktig...
F.ö. anser jag fortfarande att den gula är vackrast av dem alla. Men svarta motorkåpor o svarta fälgar hade varit pricken över i på den gula.

Får väl se om jag är hemma något alls till sommaren och tyvärr hör den blå hemma lite mer nordöst ut...men vackert hade det varit. Kemora eller Gotland kanske vi kan ses på däremot...:yoparty
 

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Fruängen, Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
De har inte tagit bort annonsen. Provkörde just den cykeln i våras och sedan var man såld. :D

Ja ha ja, eftersom vissa (typ Roffe) kanske kan lägga ihop 1+1, så ja han är min :D och jag kan verifiera att han står lite högre upp på östsidan av landet nu. På Johans MC står numera istället en otroligt fin Kawasaki ZX 636:a till salu...;).

Han skall gå en intressant vinter tillmötes med bland annat byte av fotpinnar och montering av Stomps, så att han blir optimerad för lilla mig. Är grymt sugen på att byta ut broms- och kopplingshandtag...får se..

I´m in love, that´s for sure, in both bikes and the black bike´s owner :kär ;)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Heja Cicci och grattis till ett klipp! Hojen alltså, karln blir säkert bra också då han bevisligen har god smak;-)

Ja ha ja, eftersom vissa (typ Roffe) kanske kan lägga ihop 1+1, så ja han är min :D och jag kan verifiera att han står lite högre upp på östsidan av landet nu...
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Ja ha ja, eftersom vissa (typ Roffe) kanske kan lägga ihop 1+1, så ja han är min :D och jag kan verifiera att han står lite högre upp på östsidan av landet nu. På Johans MC står numera istället en otroligt fin Kawasaki ZX 636:a till salu...;).

Han skall gå en intressant vinter tillmötes med bland annat byte av fotpinnar och montering av Stomps, så att han blir optimerad för lilla mig. Är grymt sugen på att byta ut broms- och kopplingshandtag...får se..

I´m in love, that´s for sure, in both bikes and the black bike´s owner :kär ;)

Kul, grattis Cicci till en grym hoj å rätt färg med:)
 

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Fruängen, Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Kul, grattis Cicci till en grym hoj å rätt färg med:)

Tack tack :). Å den är extra snygg med guuuuuldfälgar. Så nu måste jag byta ut mitt gröna nagellack till blått alternativt guld då.

Lite vemodigt var det ändå att lämna ifrån mig min fina Kawa, som har varit mig väl trogen i flera säsonger........Kände dock att det var dax för något nyare och modernare, som är mer värd att lägga pengar på- hoppas jag!! Mer driftsäker än Kawan på över 6000 mil får man nog leta efter..

Min alldeles egna personliga stöd-mek vad gäller 675:eek:r framförallt, åkte ju tyvärr iväg på världens längsta resa, så jag hoppas jag kan få en del tips i den här tråden :banana...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top