Triumph Daytona 675-tråden!

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Hallå! Nu är jag här o hälsar på igen.

Söker någon som bytt hjullager bak eller ändå har koll på läget.

Har köpt mig ett set Daytonafälgar men distansen/skyddet/röret runt bakaxeln som sitter mellan lagrena inne i fälgcentrum är helt lös. Skall det sitta nån låsning för den eller sitter den bara (i vanliga fall) fastpressad mellan lagren?

Tacksamt,
Danne

PS. Om nån vill byta fälgar i den mörkgrå S3R-nyansen mot mörkbruna Daytona-nyansen så tjoa till.

Den skall vara lösa. Tror jag iaf, mina har alltid varit det och jag har aldrig märkt något konstigt.
Skulle du vilja bli av med en framfälg någon gång får du gärna hojta till :)
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Antagligen är jag sent ute som vanligt och nä, jag orkar inte leta och se om det nämnts innan, men jag fick iaf för första gången i går natt se, att på "Motors TV" som åtminstone finns i Canal Digitals utbud visades "Triple Challenge" från U.K....jag visste inte ens att man kunde köra så med hojen :tummenupp.
Dessutom var det lite prat med nån mek från T3-Racing också..klart sevärt.
 

ben0

Unknown
Gick med
7 Oct 2008
Ort
M
Hoj
2008 Triumph Daytona 675
Jag var bara tvungen att posta denna. Tycker det bara blir värre och värre ju mer han visar upp den :) Här har ni: Daytona 675 *Bling Bling* ghetto style edition!

[YOUTUBE-ID]CzOSPfBkPLg[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Antagligen är jag sent ute som vanligt och nä, jag orkar inte leta och se om det nämnts innan, men jag fick iaf för första gången i går natt se, att på "Motors TV" som åtminstone finns i Canal Digitals utbud visades "Triple Challenge" från U.K....jag visste inte ens att man kunde köra så med hojen :tummenupp.
Dessutom var det lite prat med nån mek från T3-Racing också..klart sevärt.

Ofan var det ett fristående program eller en serie? Man kanske kan hitta den som hrmf... Torrent?! :)
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Ofan var det ett fristående program eller en serie? Man kanske kan hitta den som hrmf... Torrent?! :)

Hm, jag borde nästan kunnat räkna ut vad det var för adress direkt..den var ganska ehh, obvious, typ :gnissla
http://www.triumphtriplechallenge.com/2010/

Men iaf, jag noterade när jag läst lite där att både Eurosport och Motors TV sänder en del körningar.
Så jag skulle bli förvånad om det inte fanns.
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Kråmade rimms och spetsiga kåpskruvar! Nice!:glömdet
Eller kanske inte...
Lägg märke till att han har sänkt den en tum fram genom att höja gaffelbenen, hmmmm kvickstyrd kanske????

Jag var bara tvungen att posta denna. Tycker det bara blir värre och värre ju mer han visar upp den :) Här har ni: Daytona 675 *Bling Bling* ghetto style edition!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Funderar på att byta till en Daytona. Är det någon ide att kolla andra bolag än IF på försäkringen eller ligger de överlägset billigast?

Mvh
Andreas
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Funderar på att byta till en Daytona. Är det någon ide att kolla andra bolag än IF på försäkringen eller ligger de överlägset billigast?

Mvh
Andreas

Det är definitivt lönt att kolla runt. Jag sparade, åtminstone till att börja med, närmre 1800:- på att ta Folksam istället för IF.

Det var då hel/hel åretrunt, med 10% SMC-rabatt.
Med tanke på hur Folksam har skött sig i de ärenden jag haft under året, så tvekar jag inte. Jag kommer att ta Folksam igen, även om det skulle bli lite dyrare. Så bra har de varit...:Bugar
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Det är definitivt lönt att kolla runt. Jag sparade, åtminstone till att börja med, närmre 1800:- på att ta Folksam istället för IF.

Det var då hel/hel åretrunt, med 10% SMC-rabatt.
Med tanke på hur Folksam har skött sig i de ärenden jag haft under året, så tvekar jag inte. Jag kommer att ta Folksam igen, även om det skulle bli lite dyrare. Så bra har de varit...:Bugar

Kollat Folksam. De skulle ha 19.000 kr om året medans IF tog 13.650 kr hel/hel. har då SMC rabatt på Folksam. Frågan är om min olycka påverkar premien på Folksam. Blev påkörd bakifrån och väntar nu på om de ska lösa in hojen eller skrota den. Om den olyckan påverkar min premie så är det ju sjukt. Jag var ej vållande till olyckan.

//Andreas
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Kollat Folksam. De skulle ha 19.000 kr om året medans IF tog 13.650 kr hel/hel. har då SMC rabatt på Folksam. Frågan är om min olycka påverkar premien på Folksam. Blev påkörd bakifrån och väntar nu på om de ska lösa in hojen eller skrota den. Om den olyckan påverkar min premie så är det ju sjukt. Jag var ej vållande till olyckan.

//Andreas

Den påverkar inte din premie.
Men jag förmodar att det beror på var och hur man bor, vad man får för premie. Jag bor på "rätt" ställe och är "tillräckligt" gammal.
Jag gav 8300 ungefär för en -07 i början på året.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Den påverkar inte din premie.
Men jag förmodar att det beror på var och hur man bor, vad man får för premie. Jag bor på "rätt" ställe och är "tillräckligt" gammal.
Jag gav 8300 ungefär för en -07 i början på året.

Är gammal nog (36) skulle jag tro men bor i trafikzon 1 eller 2.

//Andreas
 

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
@Roffe

är det samma chims till ventilerna på alla motorer typ eller är de bara triumphs som gäller... har för mig att jag läst de nånstans
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är samma shimsdiameter som Honda, däremot lite speciella tjocklekar som kan erfordra specialbeställning (om inte verkstan är oerhört välsorterad). Jag laborerade med shims t = 2.45 till 2.6 mm. I slutänden blev det nog bara 5 inbytta shims, resten gick att möblera om mellan ventilerna.

@Roffe

är det samma chims till ventilerna på alla motorer typ eller är de bara triumphs som gäller...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nope, bundbandet används till insugskammen för att fixera den vid återmonteringen efter att ha demonterat bägge kammarna. I korthet (och med risk att vara övertydlig):
1. Demontera tank, luftburk, fäste för gaswire (ersätt skruvarna med insex). Bort med SAI och stift, lossa övre kåpfästen och ev höger kraschpuck.
2. Skruva bort kåpan över vevaxeln (om tappen till plastskenan följer med, sätt tillbaka den), dra fram vevskivan till markeringen är i läge. Om Du vet att Du ska justera kan Du redan nu spänna upp kamkedjan med limknekt (typ stor plastklämma) och demontera kamkedjesträckaren, annars kan det vänta till punkt 5.
3. Demontera ventilkåpa, ta ut genom ramen till höger.
4. Mät ventilspel, om justering erfordras beräknas önskad justering (mitt i toleransen). Är allt okey kan Du skruva ihop hojen igen:)
5. Lossa limknekt, överfall och lyft av kamkedja, lossa kammarna och lyft bort.
6. Med starka och flinka nypor tar Du bort kopparna över fjädrarna och shimsen. Mät med mikrometer och notera.
7. Beräkna önskad shimstjocklek, pussla därefter med shimsen för att minimera inköpsbehovet. Återmontera shims och hållare.
8. Lägg tillbaka kammarna med markeringarna på dreven i läge. Montera överfall och dra för hand, närmast drevet kommer insugskammen att rida på 3:ans ventiler.
9. Montera kamkedja och spänn upp med limknekten, fixera kamkedja mot insugskammens drev med buntband. Pressa försiktigt ned överfallet närmast kedjan och kolla att kammarna hamnar rätt.
10. Färdigdra överfallet, bort med buntbandet, dra runt motorn för att vara säker på att kammarna är i läge. Återmontera kamkedjesträckaren och kåpan.
11. Återmontera ventilkåpa, SAI, kraschpuck och kåpfästen, gaswirefäste (kolla att den löper lätt), luftburk (dubbelkolla vacuumslangar till MAP-sensor), tank.
12. Drick upp det sista av sexpacken och provstarta.

Lycka till:)

tog du en kam i taget, med buntband runt kamkedjan så den inte kan flytta sig
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kan man inte bara lämna hojen till en verkstad och sen gå direkt till punkt 12? :D
Nope, bundbandet används till insugskammen för att fixera den vid återmonteringen efter att ha demonterat bägge kammarna. I korthet (och med risk att vara övertydlig):
1. Demontera tank, luftburk, fäste för gaswire (ersätt skruvarna med insex). Bort med SAI och stift, lossa övre kåpfästen och ev höger kraschpuck.
2. Skruva bort kåpan över vevaxeln (om tappen till plastskenan följer med, sätt tillbaka den), dra fram vevskivan till markeringen är i läge. Om Du vet att Du ska justera kan Du redan nu spänna upp kamkedjan med limknekt (typ stor plastklämma) och demontera kamkedjesträckaren, annars kan det vänta till punkt 5.
3. Demontera ventilkåpa, ta ut genom ramen till höger.
4. Mät ventilspel, om justering erfordras beräknas önskad justering (mitt i toleransen). Är allt okey kan Du skruva ihop hojen igen:)
5. Lossa limknekt, överfall och lyft av kamkedja, lossa kammarna och lyft bort.
6. Med starka och flinka nypor tar Du bort kopparna över fjädrarna och shimsen. Mät med mikrometer och notera.
7. Beräkna önskad shimstjocklek, pussla därefter med shimsen för att minimera inköpsbehovet. Återmontera shims och hållare.
8. Lägg tillbaka kammarna med markeringarna på dreven i läge. Montera överfall och dra för hand, närmast drevet kommer insugskammen att rida på 3:ans ventiler.
9. Montera kamkedja och spänn upp med limknekten, fixera kamkedja mot insugskammens drev med buntband. Pressa försiktigt ned överfallet närmast kedjan och kolla att kammarna hamnar rätt.
10. Färdigdra överfallet, bort med buntbandet, dra runt motorn för att vara säker på att kammarna är i läge. Återmontera kamkedjesträckaren och kåpan.
11. Återmontera ventilkåpa, SAI, kraschpuck och kåpfästen, gaswirefäste (kolla att den löper lätt), luftburk (dubbelkolla vacuumslangar till MAP-sensor), tank.
12. Drick upp det sista av sexpacken och provstarta.

Lycka till:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Absolut! :fyllisar

Men i min landsända räknas man som lite knapsu om man inte nackar en björn och totalrenoverar en B20 innan man korkar upp i bastun. Jag vågar inte ens föreställa mig vad som kunde hända om jag slet upp kapsylen utan att ha nagelband och handflator marinerade i syntetolja? Känsligt det där...:näsblod

Kan man inte bara lämna hojen till en verkstad och sen gå direkt till punkt 12? :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top