SV 1000-tråden

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
Kom på en fråga till hehe kanske en lite dum fråga men ja kan inte låta bli. Kan man sätta vilka rör som helst?? Eller är alla rören modell annpassade?? O om sätter på rör som inte är modell annpassade hur på verkar de motorn/effekten??
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Kom på en fråga till hehe kanske en lite dum fråga men ja kan inte låta bli. Kan man sätta vilka rör som helst?? Eller är alla rören modell annpassade?? O om sätter på rör som inte är modell annpassade hur på verkar de motorn/effekten??

Om du menar avgasrören så är de i högsta grad modellanpassade.
 

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
Hmm ok . Vilka avgas rör kan du rekomendera ? Mellan Devil racer carbon, Two brothers racing, yoshimura och M4. Alla ligger i ungefär i samma pris klass.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Hmm ok . Vilka avgas rör kan du rekomendera ? Mellan Devil racer carbon, Two brothers racing, yoshimura och M4. Alla ligger i ungefär i samma pris klass.

rör? snackar vi ljuddämpare bara här eller helsystem? :va
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hel/ halv system :) ljuddämpare hehe

Vi pratar inte om några stora effektökningar och skillnaderna mellan olika system är ju ännu mindre. Utseende och ljud blir det som avgör för mig. Där är ju smaken olika men sök på Youtube så kan du ju få en uppfattning om både ljud och utseende.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Vi pratar inte om några stora effektökningar och skillnaderna mellan olika system är ju ännu mindre. Utseende och ljud blir det som avgör för mig. Där är ju smaken olika men sök på Youtube så kan du ju få en uppfattning om både ljud och utseende.

näe precis, jag tror det är slipons vi snackar om. som BJN säger, kolla på youtube, där både ser och hör du skillnaderna, annars är det inte några stora effekt-/kvalitéskillnader. tips är att kolla på ebay, speciellt globala ebay, där kan du hitta lite olika sorter för jävligt bra priser.
 

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
[VIDEO-URL][/VIDEO-URL]Ok ok då ska ja ta o göra de :) tack så mkt kan vi inte försöka hålla lite liv i tråden under vinter halv året då de ändå inte blir så mkt hoj åkning .
Kom på en annan sak skulle inte de va ballt om vi kunde till nästa sesong dra i hopp en SV tur då alla sv åkare kör en road tripp någonstans i sverige :yoparty
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
[VIDEO-URL][/VIDEO-URL]Ok ok då ska ja ta o göra de :) tack så mkt kan vi inte försöka hålla lite liv i tråden under vinter halv året då de ändå inte blir så mkt hoj åkning .
Kom på en annan sak skulle inte de va ballt om vi kunde till nästa sesong dra i hopp en SV tur då alla sv åkare kör en road tripp någonstans i sverige :yoparty

Jag är gärna med och håller liv i tråden men här har inte varit särskilt många aktiva på länge. Verkar som att de flesta som har SV1000 just nu, liksom jag, är rätt så klara med sina hojar. Jag är klar för tillfället i alla fall. I år blir det bara lite vanlig vinterputs och service och det är ju inte så mycket vare sig att skriva eller fråga om.

Skruva på mer bling, bling känns inte intressant. Jo, jag har en tanke att skruda den som en Lucky Strike-sponsrad racer fast det blir dyrt. Har köpt ett dekalkit men tror inte att det passar till röda färgen så jag kommer nog kanske inte att klistra på det. Måste nog lacka om hojen i vitt/rött då. Känns lite tråkigt att börja slipa ner en lack som är som ny.

Bättre bromsar fram är också en liten tanke.

Får jag bara tag på ett garage där jag kan meka ostört så är det inte omöjligt att jag gör en rejäl trimning. Då blir det Big Bore, högre komp, vassare kammar, portade toppar med större ventiler å sen en ommappning av PC3.

Det du skriver om road tripp är klart intressant fast det måste bli lite mer liv i tråden då.

I Thruxtontråden har vi fått till några stycken. Några från Stockholmstrakten har åkt för sig och västkusten för sig och en gång fick vi till en tur Vättern runt med folk från "hela" landet.
 
Last edited:

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
Mm ja har mitt garag hemma hos mina päron o de e ett riktikt mek garag så ja e nöjd :) ja funderade me på att lacka om min sv men ja vet inte om ja gör de , den är ju väldigt fin i lacken med knappt en repa i, sen funderar ja lite på att sätta dit en usd gaffel från en gsxr 1000 K2 men ja får se hur mkt ja måste pula så att den sitter som den ska , har hitta en usd gaffel me broms ok och undre styr kronan. Pris ca 10 tusen bara gaffeln o 13 tusen me fram och bakfälg så ja får se om ja skaffar den:) skulle ju va sjukt nice me en usd gaffel på dena hoj

Mm men de skulle va sjukt nice om vi fick ihopp så många som möjligt som kör sv . Tänk själv 30-40 st sv åkare hehe
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Mm ja har mitt garag hemma hos mina päron o de e ett riktikt mek garag så ja e nöjd :) ja funderade me på att lacka om min sv men ja vet inte om ja gör de , ernår väldigt fin i lacken med knappt en repa i, sen funderar ja lite på att sätta dit en usd gaffel från en gsxr 1000 K2 men ja får se hur mkt ja måste pula så att densitter som den ska , har hitta en usd gaffel me broms ok och undre styr kronan. Pris ca 12-13 tusen så ja får se om ja skaffar den:) skulle ju va sjukt nice me en usd gaffel på dena hoj

Mm men de skulle va sjukt nice om vi fick ihopp så många som möjligt som kör sv . Tänk själv 30-40 st sv åkare hehe

Alldeles för många!:D Jag har varit ute i såna kolonner med halva antalet och det är skitsvårt att hålla ihop gänget. Skulle vi kunna bli 5st, max 10 så är det nog optimalt.

USD-gaffel blir helt rätt. Kör på!
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
.....Skruva på mer bling, bling känns inte intressant......Får jag bara tag på ett garage där jag kan meka ostört så är det inte omöjligt att jag gör en rejäl trimning. Då blir det Big Bore, högre komp, vassare kammar, portade toppar med större ventiler å sen en ommappning av PC3......

Instämmer...den börjar kännas rätt klar...fast dedär me 1200cc etc kunde ju vara spännande, kanske man borde slopa den kommande större servicen o byta nästan alla rörliga delar istället...:)
 

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
BJN..
jo visst skulle de va nice men kommer inte de kosta en hel del ? Kan tänka mig att de inte är gratis att göra den till en 1200cc . Va uppskatar du att de kan gå på??


Ok men kan vi sattsa på ett mindre gäng då ? Deskulle ju va asa kul om vi fick i hopp de :) då är planen att vi bara tar upp en sverige karta o blundar o peka o där fingret hamnar ditt åker vi :yoparty
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
BJN..
jo visst skulle de va nice men kommer inte de kosta en hel del ? Kan tänka mig att de inte är gratis att göra den till en 1200cc . Va uppskatar du att de kan gå på??


Ok men kan vi sattsa på ett mindre gäng då ? Deskulle ju va asa kul om vi fick i hopp de :) då är planen att vi bara tar upp en sverige karta o blundar o peka o där fingret hamnar ditt åker vi :yoparty

Eftersom det nu bara är en förflugen tanke så har jag inte räknat på det men mellan 30k och 50k hamnar man nog. Skulle jag komma över en begagnad motor till rätt pris så kanske jag börjar fast då är det mer troligt att jag startar med en Thruxton.

Sätta fingret på kartan och bara åka dit. Du är rolig du! :) Det kanske går an för er ungdomar men jag vill nog ha vettiga dagsetapper.
När vi fick till en tur med Thruxtongänget så hittade vi någon form av medelpunkt för de som ville vara med. Tog oss dit, körde en runda ihop, övernattade och körde sedan tillsammans en bit dagen efter. Därefter påbörjades hemfärden för var och en åt sitt håll. Något liknande får det nog bli om jag ska med.

Instämmer...den börjar kännas rätt klar...fast dedär me 1200cc etc kunde ju vara spännande, kanske man borde slopa den kommande större servicen o byta nästan alla rörliga delar istället...:)

Tycker jag absolut att du ska göra. Å så berättar du utförligt med text och bild här i tråden hur det hela fortlöper samt hur resultatet blir. Inget att fundera över. Sätt igång bara!:D
 
Last edited:

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
Ok men de låter ju spännande
men ja har kommit under fundme att de blir för dyrt att byta framgaffel så de bara att fixa till den man har, reknade lite på den nya framgaffeln o de skulle gå på ca 15-20K .så de blir de lite lacnkning o eloxering ist o lite små pul i år,
få se om man pallar o har ekonomin till dom större projekten nästa vinter.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ok men de låter ju spännande
men ja har kommit under fundme att de blir för dyrt att byta framgaffel så de bara att fixa till den man har, reknade lite på den nya framgaffeln o de skulle gå på ca 15-20K .så de blir de lite lacnkning o eloxering ist o lite små pul i år,
få se om man pallar o har ekonomin till dom större projekten nästa vinter.

Va är det för fel på den framgaffeln du har då? Vad är du missnöjd med menar jag?
 

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
Asso igentligen är ja inte missnöjd med den men de är ju lite snyggare me en usd gaffel heheh. Ja ! Ja vet att de e lite knäppt men men nu har ju kommit fram till att ja ska lacka o elooxera den gaffeln ja har svart, tror att de kan bli lite fränare, måsta bara hitta tiden att plocka i sär den först , ja vill gärna lacka ram, fälgar, bakram o styrkronan med men få så hur man har tid med de me.:yoparty
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Asso igentligen är ja inte missnöjd med den men de är ju lite snyggare me en usd gaffel heheh. Ja ! Ja vet att de e lite knäppt men men nu har ju kommit fram till att ja ska lacka o elooxera den gaffeln ja har svart, tror att de kan bli lite fränare, måsta bara hitta tiden att plocka i sär den först , ja vill gärna lacka ram, fälgar, bakram o styrkronan med men få så hur man har tid med de me.:yoparty

OK, du vill ändra utseendet men är inte missnöjd med funktionen.

SOKA, som är med i den här tråden, han skriver inte så ofta nu, kan det här mycket bättre än jag och han har övertygat mig. SV-gaffeln är riktigt bra. Byt till 5 grader högre viskositet på gaffeloljan än vad som rekommenderas och justera fjäderförspänning, returdämpning och kompressionsdämpning som passar dig. Då får du en gaffel som väl matchar hojen i övrigt.

Får du den sen snyggare genom eloxering/lackering så är det ju bara ett plus!
 

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
Juste precis de e utseendet ja vill åt hehe mm ja har redan bytt olja o de vart mkt skillnad o bättre. Men så fort ja har eloxerat o lackat den lägger upp bilder på hur de blev :) ska försöka få tid till att plåcka ner den i veckan eller nästa få se hur ja hinner men de ska bli gjort under vinter halv året o nu har ja bestämt mig för vilken ljuddämpare ja ska ha :D de blir yoshimuras RS-3 singel carbon 3/4 som ja sen ska korta lite :) tor de kan bli nice
 

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
E det någon som vet vart man kan få tag i nica kylarkåpor till sv:n har kollat o googlat men ja kan inte hitta några >( så om de är något som vet skulle ja va tackan för tippsen .
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top