Bladmått till ventiljustering

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
Var får man tag på riktiga bladmått med blad för varje hundradel (0,01 mm). Har hört talas om Halfords bladmått. Finns dessa att få tag på i sverige? Alla bladmått jag hitat är sånna där 0,05 mått för fjorton spänn.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Agamemnon skrev:
Var får man tag på riktiga bladmått med blad för varje hundradel (0,01 mm). Har hört talas om Halfords bladmått. Finns dessa att få tag på i sverige? Alla bladmått jag hitat är sånna där 0,05 mått för fjorton spänn.

Ett bladmått med 5 hundradelar duger utmärkt att justera ventiler på alla hojar, även Honda med små spel. Vill man mäta upp spelet före justering väldigt exakt räcker det försrås inte, men det är ju normalt inte heller av intresse. Om det gäller mätning av t.ex vevaxeltappar och stakar använder man mikrometer, inte bladmått.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
jag har ett mått köpt på mekonomen som mäter 0.03-0.20 i steg om 0.01

Men ska du bara kolla så det ligger inom toleransen på ventilspelet så funkar det med ett vanligt mått från biltema som är i steg om 0.05
 

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
Jag har några ventiler som ligger nära gränsen och vill veta mer exakt om det behövs justeras. Tolleransen ligger på 0,23 och jag får in ett 0,20 löst men inte ett 0,25. Känns väldigt oseriöst att inte veta mer exakt om jag har 0,21 eller 0,24 i spel. Hade man inte varit så noga me grejerna så kunde man ju lika gärna lämna in skiten på verkstad :p

Edit: Ska kolla på Mekonomen! Tack för tipset :tummenupp
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Agamemnon skrev:
Jag har några ventiler som ligger nära gränsen och vill veta mer exakt om det behövs justeras. Tolleransen ligger på 0,23 och jag får in ett 0,20 löst men inte ett 0,25. Känns väldigt oseriöst att inte veta mer exakt om jag har 0,21 eller 0,24 i spel. Hade man inte varit så noga me grejerna så kunde man ju lika gärna lämna in skiten på verkstad :p

Edit: Ska kolla på Mekonomen! Tack för tipset :tummenupp


Jag hade tagit för självklart att det var i ordning när 0,20 går in löst ,men inte 0,25 går att få in.

Sen att få till en mätning med mer än 0,05 säkerhet med ett bladmått är snudd på omöjligt,skulle jag vilja påstå.
 
Last edited:

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
Toleransen var visst 0,22-0,31 på avgas. Ska man kanske ta nästa shims neråt så man kommer upp på 0,25+ iallafall? Insug ska ligga mellan 0,15 och 0,24.

Mina värden är följande:

In:

0,15 0,15 0,15+ 0,20 0,20- 0,20 0,15 0,15

Ex:

0,20+ 0,20+ 0,25 0,25 0,20+ 0,20 0,20+ 0,20+
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Agamemnon skrev:
Mina värden är följande:

När man funderar över hundradelar av en millimeter vet man att man är lite väl noggran med ventiljusteringen. Ta't lugnt, ta en Toy - och montera på ventilkåpan och gör en säsong innan du mäter ventilspelet nästa gång. :tummenupp

Skriv ned dina nuvarande spel-värden och jämför vid nästa kontroll, då vet du om någon ventil börjar ge med sig och behöver bara lägga energi och tid på just den ventilen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
andersbrink skrev:
När man funderar över hundradelar av en millimeter vet man att man är lite väl noggran med ventiljusteringen. Ta't lugnt, ta en Toy - och montera på ventilkåpan och gör en säsong innan du mäter ventilspelet nästa gång. :tummenupp

Skriv ned dina nuvarande spel-värden och jämför vid nästa kontroll, då vet du om någon ventil börjar ge med sig och behöver bara lägga energi och tid på just den ventilen.

Går det inte ganska fort när en ventil väl börjar ge sig, tycker att en säsong är lite väl lång tid om man misstänker något redan nu?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hoztic skrev:
Går det inte ganska fort när en ventil väl börjar ge sig, tycker att en säsong är lite väl lång tid om man misstänker något redan nu?

När en ventil bränns pga av för klent spel så klarar sig oftast (nästan alltid) sätet. Nytt sätesjobb för en ventil kostar max 150 spänn. Iom att ventilen ska bytas, samt nya styrningar ska in, spelar det ingen roll att ventilen är lite bränd i ena kanten. Man lär ivfsh märka att hojen går som en påse nötter.

För att vara 100 säker på att en ventil är på väg att gå ned sig, ska man mäta ventilspelet efter varje körd sväng - eller föra statistik på tidigare års ventiljusteringar. Har man inte gjort nåt sånt tidigare... är det inte värt besväret att justera mer än en gång per säsong - om man nu inte tävlar med hojen dvs.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Agamemnon skrev:
Jag har några ventiler som ligger nära gränsen och vill veta mer exakt om det behövs justeras. Tolleransen ligger på 0,23 och jag får in ett 0,20 löst men inte ett 0,25. Känns väldigt oseriöst att inte veta mer exakt om jag har 0,21 eller 0,24 i spel. Hade man inte varit så noga me grejerna så kunde man ju lika gärna lämna in skiten på verkstad :p

Edit: Ska kolla på Mekonomen! Tack för tipset :tummenupp

MC-verkstäderna och pålästa hemmapulare har inga som helst problem att utföra en så enkel sak som en ventiljustering. Att man väljer att göra det själv är nog mest p g a att det blir mycket billigare och mindre krångligt, inte p g a att yrkesmekar ska förväntas förstöra hojen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top