342 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 10 av 10
    Medlem Agamemnons avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    Svart ZX9R -98

Bladmått till ventiljustering

Var får man tag på riktiga bladmått med blad för varje hundradel (0,01 mm). Har hört talas om Halfords bladmått. Finns dessa att få tag på i sverige? Alla bladmått jag hitat är sånna där 0,05 mått för fjorton spänn.

Medlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    ZX12R
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Agamemnon
    Var får man tag på riktiga bladmått med blad för varje hundradel (0,01 mm). Har hört talas om Halfords bladmått. Finns dessa att få tag på i sverige? Alla bladmått jag hitat är sånna där 0,05 mått för fjorton spänn.
    Ett bladmått med 5 hundradelar duger utmärkt att justera ventiler på alla hojar, även Honda med små spel. Vill man mäta upp spelet före justering väldigt exakt räcker det försrås inte, men det är ju normalt inte heller av intresse. Om det gäller mätning av t.ex vevaxeltappar och stakar använder man mikrometer, inte bladmått.

Testförare oztos avatar
    Reg.datum
    Nov 2004
    Hoj
    848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
    Garage
    Visa garage
    jag har ett mått köpt på mekonomen som mäter 0.03-0.20 i steg om 0.01

Men ska du bara kolla så det ligger inom toleransen på ventilspelet så funkar det med ett vanligt mått från biltema som är i steg om 0.05

Medlem Agamemnons avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    Svart ZX9R -98
    Jag har några ventiler som ligger nära gränsen och vill veta mer exakt om det behövs justeras. Tolleransen ligger på 0,23 och jag får in ett 0,20 löst men inte ett 0,25. Känns väldigt oseriöst att inte veta mer exakt om jag har 0,21 eller 0,24 i spel. Hade man inte varit så noga me grejerna så kunde man ju lika gärna lämna in skiten på verkstad

Edit: Ska kolla på Mekonomen! Tack för tipset
    Senast redigerat av Agamemnon den 2006-02-05 klockan 18:33.

Yster tokfrans Långa farbrons avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Hoj
    Nishiki Pro Air
    Jag har några ventiler som ligger nära gränsen och vill veta mer exakt om det behövs justeras. Tolleransen ligger på 0,23 och jag får in ett 0,20 löst men inte ett 0,25. Känns väldigt oseriöst att inte veta mer exakt om jag har 0,21 eller 0,24 i spel. Hade man inte varit så noga me grejerna så kunde man ju lika gärna lämna in skiten på verkstad

Jag hade tagit för självklart att det var i ordning när 0,20 går in löst ,men inte 0,25 går att få in.

Sen att få till en mätning med mer än 0,05 säkerhet med ett bladmått är snudd på omöjligt,skulle jag vilja påstå.
    Senast redigerat av Långa farbron den 2006-02-05 klockan 18:38.

6. 2006-02-05, 18:41

Medlem Agamemnons avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    Svart ZX9R -98
    Toleransen var visst 0,22-0,31 på avgas. Ska man kanske ta nästa shims neråt så man kommer upp på 0,25+ iallafall? Insug ska ligga mellan 0,15 och 0,24.

Mina värden är följande:

In:

0,15 0,15 0,15+ 0,20 0,20- 0,20 0,15 0,15

Ex:

0,20+ 0,20+ 0,25 0,25 0,20+ 0,20 0,20+ 0,20+

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    98bandit1371turbo 91intruder1400
    Garage
    Visa garage
    Mina värden är följande:
    När man funderar över hundradelar av en millimeter vet man att man är lite väl noggran med ventiljusteringen. Ta't lugnt, ta en Toy - och montera på ventilkåpan och gör en säsong innan du mäter ventilspelet nästa gång.

Skriv ned dina nuvarande spel-värden och jämför vid nästa kontroll, då vet du om någon ventil börjar ge med sig och behöver bara lägga energi och tid på just den ventilen.
    /anders -98bandit1371turbo -91Intruder1400 -94firebird350 -01S60t5 2500k|p8p67dlx|gtx760

Bäst, i min värld! Hoztics avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Hoj
    FJR1300
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink
    När man funderar över hundradelar av en millimeter vet man att man är lite väl noggran med ventiljusteringen. Ta't lugnt, ta en Toy - och montera på ventilkåpan och gör en säsong innan du mäter ventilspelet nästa gång.

Skriv ned dina nuvarande spel-värden och jämför vid nästa kontroll, då vet du om någon ventil börjar ge med sig och behöver bara lägga energi och tid på just den ventilen.
    Går det inte ganska fort när en ventil väl börjar ge sig, tycker att en säsong är lite väl lång tid om man misstänker något redan nu?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    98bandit1371turbo 91intruder1400
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic
    Går det inte ganska fort när en ventil väl börjar ge sig, tycker att en säsong är lite väl lång tid om man misstänker något redan nu?
    När en ventil bränns pga av för klent spel så klarar sig oftast (nästan alltid) sätet. Nytt sätesjobb för en ventil kostar max 150 spänn. Iom att ventilen ska bytas, samt nya styrningar ska in, spelar det ingen roll att ventilen är lite bränd i ena kanten. Man lär ivfsh märka att hojen går som en påse nötter.

För att vara 100 säker på att en ventil är på väg att gå ned sig, ska man mäta ventilspelet efter varje körd sväng - eller föra statistik på tidigare års ventiljusteringar. Har man inte gjort nåt sånt tidigare... är det inte värt besväret att justera mer än en gång per säsong - om man nu inte tävlar med hojen dvs.
    /anders -98bandit1371turbo -91Intruder1400 -94firebird350 -01S60t5 2500k|p8p67dlx|gtx760

Medlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    ZX12R
    Garage
    Visa garage

MC-verkstäderna och pålästa hemmapulare har inga som helst problem att utföra en så enkel sak som en ventiljustering. Att man väljer att göra det själv är nog mest p g a att det blir mycket billigare och mindre krångligt, inte p g a att yrkesmekar ska förväntas förstöra hojen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
 203
Nej
 84
Antal röster: 287
Garaget
2014 Triumph Street triple R av Bobbadilla67

2008 KTM SuperDuke R av PaleRider

1995 Honda Cbr f3 av Pensionären

Bloggar
Ett varv i Göteborg.... av Toyman

Försäkringsjurister i Stockholm av iarkimedes