Skuld på mc vid beg köp?

SV Per

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM525EXC -04
wonderwizard skrev:
inte riktigt.

En bank, vet ju alla vad det är, så det tar jag inte upp
men klart att det är skillnader på finans & kreditbolag

hos det ena kan man få ut stålarna i kontanter & supa upp dem om man vill, medans det andra följer delvis/hela vägen till ett köp, om det är bil, båt, mc eller hus.

Fel. Du kan ta en fordonskredit hos SEB, SHB, Nordea, GE, & Wasa t.ex. Samtidigt kan du som privatperson låna pengar in blanco på alla dessa företag och göra vad du vill med pengarna. Det som skiljer är att du får betala en högre ränta på in blanco lån.
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
SV Per skrev:
1:a Juli 2001 kom kredit och leasingspärren i vv till.

.

Kreditmarkeringen är ingen spärr! Det går att genomföra ägarbyte ändå eftersom det bara finns med som en upplysning!

Leasingspärr däremot är en spärr..
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Teoretiskt sett kan du ta ett lån på hojen med den som säkerhet för säg ... 70 000 och sen försöka sälja hojen tills du lyckas (någon som är mindre uppmärksam) och vips så är du skuldfri med säg 60 000:- (va du nu sålde hojen för) på fickan?

Jag har säkert missat något i detta och därför undrar jag.

/oXydex
 

SV Per

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM525EXC -04
euromange skrev:
Kreditmarkeringen är ingen spärr! Det går att genomföra ägarbyte ändå eftersom det bara finns med som en upplysning!

Leasingspärr däremot är en spärr..

Rätt. Kreditmarkering & leasingspärr.
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Enklast är väl bara att ringa finansbolaget o fråga hur stor skulden är.Dra det från summan du ska betala.

Betala in skulden själv så du vet att det är ur världen.

Så hade jag gjort sen om det är rätt eller fel vet jag inte men du slipper tjafs.
 

SV Per

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM525EXC -04
oXydex skrev:
Teoretiskt sett kan du ta ett lån på hojen med den som säkerhet för säg ... 70 000 och sen försöka sälja hojen tills du lyckas (någon som är mindre uppmärksam) och vips så är du skuldfri med säg 60 000:- (va du nu sålde hojen för) på fickan?

Jag har säkert missat något i detta och därför undrar jag.

/oXydex

Nej. Banken kommer att försöka få ut stålarna av dig, men under tiden kommer dom återhämta fordonet som säkerhet. Om dom till slut inte får ut några pengar av dig via fogden så blir du prickad och nya ägaren får inte fordonet åter i dom flesta fall. Slutsats, båda förlorar.
 

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
R6-03 SÅLD
sweborn skrev:
Blancolån är lån utan säkerhet; hojen har ingenting med lånet att göra och kommer inte att tas tillbaka av banken om låntagaren inte kan betala sina skulder.
Då är det ju ingen skuld på hojjen, så varför skulle det stå med?? :va
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
SV Per skrev:
Rätt. Kreditmarkering & leasingspärr.

Nu för tiden finns det även KREDITSPÄRR.
Vet detta eftersom en bekant säljer bilar.
Om ex Nordeafinans finansierar en bil så är det spärrad i vv-registret tills att skulden är löst, annars hämtar dom tillbaka den & den nya köparen har blitt blåst på stålingarna.Alltså samma som leasingspärr.
Tack för ordet.
:tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det finns INGA krediter som automatiskt följer med ett fordon, en kredit är alltid bunden till en person, juridisk person eller privatperson. Det som följer med fordonet oavsett vem som står som ägare på det eller har det i sin besittning är ÅTERTAGANDERÄTTEN! Återtaganderätt betyder att någon (bank, kreditmarknadsbolag, privatperson osv) sålt fordonet på någon form av kredit (avbetalning eller liknande) och i krediten är det tecknat villkor om att om kredittagaren inte fullföljer sina skyldigheter enligt krediten (inte betalar) så har kreditgivaren rätt att ta igen fordonet. Du som köpare kan aldrig bli skyldig att betala någon annans lån för att du köpt ett fordon. Däremot kan du bli skyldig att lämna igen fordonet till kreditgivaren utan att få några pengar för det. Se nedan för vidare förklaring

Du som köpare av ett fordon har en undersökningsplikt vilket betyder att du är SKYLDIG att kontakta ägaren innan säljaren för att undersöka om fordonet är sålt på kredit med återtaganderätt. Du kan aldrig komma i efterhand och säga att du inte visste om det om du inte har kollat med tidigare ägare eftersom du är skyldig att undersöka detta. Har du köpt ett sådant fordon och kreditgivaren hämtar igen det måste du vända dig till säljaren av fordonet och kräva igen köpeskillingen vilket du enligt lag har rätt till. I de fall någon säljer fordon mot gällande avtal är dock ofta fallet att dessa pengar inte finns kvar och du förmodligen har många och långa rättsprocesser framför dig innan du får igen några pengar alls, förmodligen kommer du aldrig att få igen alla dina pengar...

Om fordonet är LEASAT står kreditgivaren som ÄGARE i Bilregistret, kredittagaren står som BRUKARE. Det är även angivet i Bilregistret att ett fordon är leasat genom LEASINGSPÄRR. Eftersom kreditgivaren står som ägare kan ett sådant bolag aldrig säljas eller överlåtas till annan ägare i Bilregsitret utan kreditgivarens medgivande eftersom denne måste skriva under Registreringsbeviset i egenskap av nuvarande ägare.

Är fordonet sålt på AVBETALNING står kredittagaren som ägare och det ska i Bilregistret vara registrerat med KREDITSPÄRR, vem som är kreditgivare samt slutdatum för krediten. Ett sådant fordon kan du alltså köpa och få överlåtet på dig i bilregistret trots att det är sålt på avbetalning till tidigare ägare. Kreditgivaren kommer dock att få ett meddelande från Bilregistret där detta framgår och de måste även svara om de accepterar överlåtelsen av fordonet eller inte.

Har tidigare ägaren tecknat ett vanligt BANKLÅN utan återtagandeförbehåll, ett s.k BLANCOLÅN, har inte fordonet något med krediten att göra, även om lånet inte är löst eller kredittagaren inte betalar så har kreditgivaren ingen rätt att ta igen fordonet som säkerhet.

//Eric aka §-boy
 
Last edited:

SV Per

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM525EXC -04
ADA skrev:
Nu för tiden finns det även KREDITSPÄRR.
Vet detta eftersom en bekant säljer bilar.
Om ex Nordeafinans finansierar en bil så är det spärrad i vv-registret tills att skulden är löst, annars hämtar dom tillbaka den & den nya köparen har blitt blåst på stålingarna.Alltså samma som leasingspärr.
Tack för ordet.
:tummenupp

Nej det finns det inte, endast kreditmarkering och med den kan du göra ägarbyte. Jag jobbar själv med det hela dagarna och är behörig för direktregistrering.
 
Last edited:

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
SV Per skrev:
Nej det finns det inte, endast kreditmarkering och med den kan du göra ägarbyte. Jag jobbar själv med det hela dagarna och är behörig för direktregistrering.

Bilhandlare brukar ju ha koll :rolleyes: eller inte!
 

SV Per

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM525EXC -04
euromange skrev:
Bilhandlare brukar ju ha koll :rolleyes: eller inte!

Dom som är behöriga för direktregistrering brukar nog ha koll, blir lite svårt att sköta jobbet annars. Men men, alla bilhandlare är ju bara skurkar och banditer...
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Superbump här men väljer att göra det istället för att starta ny tråd.
Ska köpa en hoj utav en privatperson imorgon, söker på vv och ser att den är markerad Ja som kreditköp.

Om jag genomför köpet imorgon med vanlig banköverföring och åker hem med hojen, finns det då risk att hans lån följer med hojen?

Tacksam för svar

biluppgifter.png
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Superbump här men väljer att göra det istället för att starta ny tråd.
Ska köpa en hoj utav en privatperson imorgon, söker på vv och ser att den är markerad Ja som kreditköp.

Om jag genomför köpet imorgon med vanlig banköverföring och åker hem med hojen, finns det då risk att hans lån följer med hojen?

Tacksam för svar

View attachment 417598

Nej, för hojen kan inte byta ägare med en registrerad kredit på den, så om ni inte löser krediten när pengarna byter ägare så kommer hojen inte kunna byta ägare vid det tillfället. Om han löser sin kredit innan ägarbytespapprena kommer in till trafikverket så kommer allt funka, men om han inte gjort det så kommer ägarbytet inte att gå igenom.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Nej, för hojen kan inte byta ägare med en registrerad kredit på den, så om ni inte löser krediten när pengarna byter ägare så kommer hojen inte kunna byta ägare vid det tillfället. Om han löser sin kredit innan ägarbytespapprena kommer in till trafikverket så kommer allt funka, men om han inte gjort det så kommer ägarbytet inte att gå igenom.

Det är alltså något man med fördel gör med säljaren på banken... Ahapp, tur att jag kom på att kolla upp det. Tack
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Svarar mig själv här,
Kollade först på gratissidan http://biluppgifter.se/ som sa att det låg kreditköp.

Men frågade jag VV direkt via sms-tjänsten så stämde det överens med säljarens utsaga att den var löst.
Verkar således att biluppgifter.se inte var lika uppdaterad.

Ringer om stämmer av med VV ytterligare en gång imorgon, samt beställer fax-grejen OCH skriver in det i köpekontraktet.

Imorgon blir det hoj! :yoparty
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Även om ni löser lånet så måste man vänta på de nya reg beviset för att ägarbytet ska kunna slutföras skickar du in reg beviset som denne har nu kommer inte ägerbytet gå igenom.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Även om ni löser lånet så måste man vänta på de nya reg beviset för att ägarbytet ska kunna slutföras skickar du in reg beviset som denne har nu kommer inte ägerbytet gå igenom.

Ah okej, så det är på regbeviset man även kan se om det är kreditköp?
Så om den säger Nej, så bör jag vara säker?
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Exakt även om spärren är borta hos vv så måste han ha fått den senaste regbeviset som automatiskt skickas ut så fort en ändring har uppstått. För att du ska kunna göra ett ägarbyte
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top