Skuld på mc vid beg köp?

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Hej,
vid köp av begagnad mc, hur vet man att man inte får ta över skuld eller lån på mc´n?

Frågan är säkert besvarad 1000 gånger men jag visste inte vad ja skulle söka på ;)
 

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
R6-03 SÅLD
Jimsan skrev:
Hej,
vid köp av begagnad mc, hur vet man att man inte får ta över skuld eller lån på mc´n?

Frågan är säkert besvarad 1000 gånger men jag visste inte vad ja skulle söka på ;)
Kolla reg.bevistet!
 

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
Jimsan skrev:
Hej,
vid köp av begagnad mc, hur vet man att man inte får ta över skuld eller lån på mc´n?

Frågan är säkert besvarad 1000 gånger men jag visste inte vad ja skulle söka på ;)

Du får väl en kvitto att mc är fullbetald vid köp. och ni får väl komma överens att han betalar( Säljaren med skuld) in hela lånet till nästa gång han ska betala av skulden( lånet som han har kvar).. gör han inte det så följer lånet med mc om det e lån/avbetalning på mc:n...
MVH Sanel :tummenupp
 

rust29

aka Stefan - Race on!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Vikingstad
Hoj
*såld*
Behöver inte vara så.
Jag har ett blancolån som användes till hojen, står inget om detta på regbeviset.
 

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
R6-03 SÅLD
rust29 skrev:
Behöver inte vara så.
Jag har ett blancolån som användes till hojen, står inget om detta på regbeviset.
Vad är ett Blancolån?
Köper du hojjen hos handlare och lånar pengar så har handlaren hojjen som "försäkring". Samma som Bil-lån! Betalar du inte tar dom hojjen! Det ska alltid stå i regbeviset!
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
När jag köpte min hoj, skrev säljaren i ett kvittensblock att hojen inte hade
några restskulder sedan tidigare.
Det borde väl räcka iaf :va
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Eas skrev:
Vad är ett Blancolån?
Köper du hojjen hos handlare och lånar pengar så har handlaren hojjen som "försäkring". Samma som Bil-lån! Betalar du inte tar dom hojjen! Det ska alltid stå i regbeviset!

Blancolån är lån utan säkerhet; hojen har ingenting med lånet att göra och kommer inte att tas tillbaka av banken om låntagaren inte kan betala sina skulder.
 

Fosse

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2003
Ort
Tierp
Hoj
Hojlös
Jimsan skrev:
Hej,
vid köp av begagnad mc, hur vet man att man inte får ta över skuld eller lån på mc´n?

Frågan är säkert besvarad 1000 gånger men jag visste inte vad ja skulle söka på ;)


Hej! Skriv reg nummret på den motorcykel du ska köpa och smsa det till nummer 71456 (vägverket) så får du fram vem som äger hojen och om det är kreditköp på hojen. Är det kreditköp på hojen så följer lånet med hojen och är det så att säljaren inte betalar bort lånet efter att han säljt den till dig så kan du bli betalningsskyldig. Gör som jag, åk med säljaren när han betalar bort lånet när du köper hojen.
Lycka till! Fosse
 

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
SÅLD
det står bra på reg beviset från2002 är hojen äldre än så kan det finnas lån på hojen, och en liten pappers bit från säljaren som intygar att hojen inte är belånad är inte vatten värt, det är skit svårt o vata om hojen är belånad eller ej om den är älder än 2002, passa er.
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Det räcker INTE med om det inte står på regbeviset att hojen inte är belånad..

Har någon på banken/kreditbolaget missat att lägga in markeringen är det inte deras problem utan ditt! (denna markering är bara en uppölysning och ingen spärr!)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
rust29 skrev:
Behöver inte vara så.
Jag har ett blancolån som användes till hojen, står inget om detta på regbeviset.

Ja men det rör väl inte mig om jag köper din hoj? Problemet är väl om man köper en hoj som tidigare ägare finansierat via en handlare. Då följer skulden hojen, inte ägaren. Och då står det "Kreditköp" på regbeviset.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
lånar du pengar via bank, finansbolag som privatperson, så följer lånet personen.

men köper du hojen/bilen via kreditbolag som t.ex wasa credit, så följer lånet/skulden med fordonet som säkerhet för lånet.

vill man, så kan man skicka sms, eller kolla via VV hemsida

skicka sms till 71456
eller gå in på https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp
 

SV Per

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM525EXC -04
hermes skrev:
det står bra på reg beviset från2002 är hojen äldre än så kan det finnas lån på hojen, och en liten pappers bit från säljaren som intygar att hojen inte är belånad är inte vatten värt, det är skit svårt o vata om hojen är belånad eller ej om den är älder än 2002, passa er.

1:a Juli 2001 kom kredit och leasingspärren i vv till. Kolla föregående ägare i vv, och om det är en handlare så ringer man helt enkelt dit och frågar om hojen såldes med kredit eller ej. Om den gjorde det så vet handlaren vilket finansbolag det gäller, och då ringer man dit och kollar om det finns någon skuld kvar.

Har hojen köpts privat ska man alltid be att få se kvitto, om inte annat för att vara säker på att inte bli en hälare.

:tomten

wonderwizard skrev:
lånar du pengar via bank, finansbolag som privatperson, så följer lånet personen.

men köper du hojen/bilen via kreditbolag som t.ex wasa credit, så följer lånet/skulden med fordonet som säkerhet för lånet.

vill man, så kan man skicka sms, eller kolla via VV hemsida

skicka sms till 71456
eller gå in på https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp

Bank, Kreditbolag och finansbolag är samma sak i detta fall. Skillnaden är om det är ett blanco lån (som följer privatperson) eller om det är en fordonskredit som följer fordonet.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
pucko skrev:
När jag köpte min hoj, skrev säljaren i ett kvittensblock att hojen inte hade
några restskulder sedan tidigare.
Det borde väl räcka iaf :va
Nej det räcker inte.
Vad som står på kvittot är helt och hållet en affär mellan dig och säljaren.
Om hojen är belånad och den tidigare ägaren inte löser lånet, tillfaller hojen kreditbolaget.
Sedan får du i din tur processa mot den tidigare ägaren.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
SV Per skrev:
Bank, Kreditbolag och finansbolag är samma sak. Skillnaden är om det är ett blanco lån (som följer privatperson) eller om det är en fordonskredit som följer fordonet.

inte riktigt.

En bank, vet ju alla vad det är, så det tar jag inte upp
men klart att det är skillnader på finans & kreditbolag

hos det ena kan man få ut stålarna i kontanter & supa upp dem om man vill, medans det andra följer delvis/hela vägen till ett köp, om det är bil, båt, mc eller hus.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top