Svetsa tunnplåt med migsvets

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag ska svetsa ett par pipor till en tvåtaktsmotor. Jag vill använda tunn plåt, max 0.8 mm, för att den ska vara lätt att böja. Nackdelen med tunn plåt är att det bränner hål när jag svetsar.

Har tidigare svetsat 0.9 mm, då gick det bara att svetsa ca 3 cm i taget innan det blev för varmt. Att svetsa en hel pipa 3 cm i taget med 5 sek svalningspauser är tålamodskrävande! Dessutom blev det oftast läckor där jag fortsatte efter pausen. Detta var på "1:an" (lägsta effekten), med 0.8 mm tråd och MISON-gas.

Nu funderar jag på att öppna svetsen och se om det går att fixa en "½:a" (lägre effekt) på något sätt. Kommentarer kring detta uppskattas.
Blir det bättre av att byta till 0.6 mm-tråd?
 

kenniestarfight

Lite bättre
Gick med
9 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
r6
Lägg en loppa i sekunden, de går rätt fort de oxå. O så lappar du över hele tiden så får du både en snygg o tät fog, Alltså du svetsar en sec, väntar en halv till en sekund då blir de kalas.

Mvh K
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur många faser är de..går de inte o ta bort en..:rolleyes:
*med risk o göra bort sig*
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Svetsa du 3cm i taget utan att öppna upp svetsen och fippla med den...

Om det är så att du får det att läcka mellan varje stop så ta en slipskiva och slipa upp lite mellan varje start och stopp sträng.....
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Bearing skrev:
Jag ska svetsa ett par pipor till en tvåtaktsmotor. Jag vill använda tunn plåt, max 0.8 mm, för att den ska vara lätt att böja. Nackdelen med tunn plåt är att det bränner hål när jag svetsar.

Har tidigare svetsat 0.9 mm, då gick det bara att svetsa ca 3 cm i taget innan det blev för varmt. Att svetsa en hel pipa 3 cm i taget med 5 sek svalningspauser är tålamodskrävande! Dessutom blev det oftast läckor där jag fortsatte efter pausen. Detta var på "1:an" (lägsta effekten), med 0.8 mm tråd och MISON-gas.

Nu funderar jag på att öppna svetsen och se om det går att fixa en "½:a" (lägre effekt) på något sätt. Kommentarer kring detta uppskattas.
Blir det bättre av att byta till 0.6 mm-tråd?

Byt svets för bättre resultat, antingen gasvets eller tig.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
kenniestarfight skrev:
Lägg en loppa i sekunden, de går rätt fort de oxå. O så lappar du över hele tiden så får du både en snygg o tät fog, Alltså du svetsar en sec, väntar en halv till en sekund då blir de kalas.

Mvh K
Det handlor om flera meter svets. Det är möjligt att jag har dåligt tålamod, för det tar för lång tid enligt mig.

ozeo skrev:
hur många faser är de..går de inte o ta bort en..:rolleyes:
*med risk o göra bort sig*
Det är enfas.
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Bearing skrev:
Jag ska svetsa ett par pipor till en tvåtaktsmotor. Jag vill använda tunn plåt, max 0.8 mm, för att den ska vara lätt att böja. Nackdelen med tunn plåt är att det bränner hål när jag svetsar.

Har tidigare svetsat 0.9 mm, då gick det bara att svetsa ca 3 cm i taget innan det blev för varmt. Att svetsa en hel pipa 3 cm i taget med 5 sek svalningspauser är tålamodskrävande! Dessutom blev det oftast läckor där jag fortsatte efter pausen. Detta var på "1:an" (lägsta effekten), med 0.8 mm tråd och MISON-gas.

Nu funderar jag på att öppna svetsen och se om det går att fixa en "½:a" (lägre effekt) på något sätt. Kommentarer kring detta uppskattas.
Blir det bättre av att byta till 0.6 mm-tråd?

Det är ju samma probelm ibland med bilplåt. Det är stor skillnad mellan 0,8 och 0,6 tråd. rekomenderar starkt att du testar 0,6. Fibbla inte i svetsen den kommer bli hel knäpp då tippar jag på. Om du kör med 0,6 tråd lägsta effekt och prova dej fram med matningen på tråden så ska du se att det funkar bättre.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Master_ skrev:
Det är ju samma probelm ibland med bilplåt. Det är stor skillnad mellan 0,8 och 0,6 tråd. rekomenderar starkt att du testar 0,6. Fibbla inte i svetsen den kommer bli hel knäpp då tippar jag på. Om du kör med 0,6 tråd lägsta effekt och prova dej fram med matningen på tråden så ska du se att det funkar bättre.
Ok, ska testa 0,6! Hoppas det går bättre då!

Rolle Rotax skrev:
Byt svets för bättre resultat, antingen gasvets eller tig.
gixxxerracing skrev:
Använd Tig när du svetsar tunnplåt...
Har varken gas- eller tigsvets. Skulle antagligen bara använda en TIG för att göra något enstaka avgasrör, blir ganska dyra rör då..
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Kan funka att sätta en diod på strömkabeln då får du ca 160v... men jag vet inte om den klarar av o köra eller bara står stilla..

Annars e de bara o skynda sig o svetsa.. eller se till o kyla metallen
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
AleX skrev:
Kan funka att sätta en diod på strömkabeln då får du ca 160v... men jag vet inte om den klarar av o köra eller bara står stilla..
All effekt som "försvinner" kommer utvecklas i dioden, den blir nog för varm/brinner upp är jag rädd. Det jag funderat på är att sätta en kondensator i serie, då minskar spänningen utan att någon effekt bränns bort.

Om jag nu skaffar en TIG, vad behövs förutom denna:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=880&iItemId=100780
Går det att använda en vanlig svetstransformator till den?
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Såvitt jag vet är migsvets inte lämplig för att bygga tvåtaktspipor. Svetsarna spricker.
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Flummo skrev:
Såvitt jag vet är migsvets inte lämplig för att bygga tvåtaktspipor. Svetsarna spricker.

Stämmer mycket bra att det har en tendens att spricka med MIG. Funkar dock bra till att punkta röret lite smått med :gnissla
 

furiousrage

Min urBlaDe är min
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Motala
Hoj
fireblade
Jag svetsar 1 mm rör med mig hela dagarna med 0,8, det är dock inte att rekomendera till en nybörjare men 0,6 bör gå bra då.
Stämpla till munstycket så att det nyper lite och kapa gashylsan så munstycket och gashylsan är lika långa är ett tips.
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Vad är det för tjafs om att man måste TIG'a ? MAG (MIG) fungerar alldeles utmärkt för denna plåttjockleken, visst TIG är säkert bättre men det är ju inget man har hemma direkt.

Det jag tror är problemet för ursprungspostaren är att hans svets är kass, hobbysvetsar är generellt sett inte speciellt bra, speciellt inte enfasarna.

Jag skulle testa att öka på gasen lite och se om det hjälper.. men helst byta svets.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
furiousrage skrev:
Jag svetsar 1 mm rör med mig hela dagarna med 0,8, det är dock inte att rekomendera till en nybörjare men 0,6 bör gå bra då.
Stämpla till munstycket så att det nyper lite och kapa gashylsan så munstycket och gashylsan är lika långa är ett tips.
Uppskattar att du ger mig tips, men förklara gärna vad de ger för effekt.
Ska jag stämpla munstycket för att 0,6 mm ska passa?
Och varför kapa gashylsan?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bearing skrev:
... All effekt som "försvinner" kommer utvecklas i dioden ...
Nej, det gör den inte alls det. Effektutvecklingen blir spänningsfallet över dioden medan den leder (dvs 0,6-1 v) * strömmen. Det blir alltså inte så att den effekt som "försvinner" utvecklas i dioden. Den är nämligen inget motstånd (då hade det stämt).
Det blir istället så att svetsen kommer att gå halvvågslikriktad, därav den lägre späningen (som för övrigt bara är lägre i genomsnitt).
Men jag tror å andra sidan att svetsen i bästa fall kommer att fungera som en påse nötter.


Mina råd:
1. En trefasssvets är våldsamt bättre än en enfasare. Tyvärr är prisskillnaden ungefär lika stor. Jag har nyligen bytt upp mig till en trefas Kemppi och det är som natt o dag och då är ändå den gamla som jag jämför med en Kemppi, dock en enfasare.
2. Kyl plåten. Kylningen är A och O. Då jag svetsar karosseriplåt brukar jag hålla en blöt strumpa (bara ta en direkt ur ena dojan! :hihi ) i vänsterhanden. Svetsar någon cm, kyler, svetsar igen. Alternativt, om det är vertikala ytor (ex vis byte av skärmkant) så använder jag en blomspruta för direktkylning med vatten.
Ja, det blir säkert en aningens hårdare men det blir faktiskt inte knallhårt eftersom vi pratar blötjärn med låg kolhalt = ej härdningsbart.


Edit: Gas ger betydligt mer värmeutveckling än MIG, dock ger det mjukare fogar men dom blir sååå krokiga.
TIG ger något mer värmeutveckling än MIG. Dessutom blir oftast produktiviteten lägre, dvs färre svetsade meter per timme.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top