173 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 27 av 27
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    XS400
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 396

    Svetsa tunnplåt med migsvets

    Jag ska svetsa ett par pipor till en tvåtaktsmotor. Jag vill använda tunn plåt, max 0.8 mm, för att den ska vara lätt att böja. Nackdelen med tunn plåt är att det bränner hål när jag svetsar.

    Har tidigare svetsat 0.9 mm, då gick det bara att svetsa ca 3 cm i taget innan det blev för varmt. Att svetsa en hel pipa 3 cm i taget med 5 sek svalningspauser är tålamodskrävande! Dessutom blev det oftast läckor där jag fortsatte efter pausen. Detta var på "1:an" (lägsta effekten), med 0.8 mm tråd och MISON-gas.

    Nu funderar jag på att öppna svetsen och se om det går att fixa en "½:a" (lägre effekt) på något sätt. Kommentarer kring detta uppskattas.
    Blir det bättre av att byta till 0.6 mm-tråd?

  2. #2
    Lite bättre
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    göteborg
    Hoj
    r6
    Inlägg
    56
    Lägg en loppa i sekunden, de går rätt fort de oxå. O så lappar du över hele tiden så får du både en snygg o tät fog, Alltså du svetsar en sec, väntar en halv till en sekund då blir de kalas.

    Mvh K

  3. #3
    Lcc= lögdö county choppers ozeos avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    bergeforsen
    Hoj
    xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    12 392
    hur många faser är de..går de inte o ta bort en..
    *med risk o göra bort sig*

  4. #4
    Aldrig mera en hoj utan Turbo Crilles avatar
    Reg.datum
    Jul 2003
    Ort
    Givetvis
    Hoj
    Gixxer 1000Turbo
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    921
    Svetsa du 3cm i taget utan att öppna upp svetsen och fippla med den...

    Om det är så att du får det att läcka mellan varje stop så ta en slipskiva och slipa upp lite mellan varje start och stopp sträng.....
    GiXXeR 1000Turbo

  5. #5
    Lite bättre
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    göteborg
    Hoj
    r6
    Inlägg
    56
    Ta inte bort en fas on de e trefas, for då "bluddrar" den bara.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    ESW Rotax 250/Tz 250
    Inlägg
    2 183
    Citat Ursprungligen postat av Bearing
    Jag ska svetsa ett par pipor till en tvåtaktsmotor. Jag vill använda tunn plåt, max 0.8 mm, för att den ska vara lätt att böja. Nackdelen med tunn plåt är att det bränner hål när jag svetsar.

    Har tidigare svetsat 0.9 mm, då gick det bara att svetsa ca 3 cm i taget innan det blev för varmt. Att svetsa en hel pipa 3 cm i taget med 5 sek svalningspauser är tålamodskrävande! Dessutom blev det oftast läckor där jag fortsatte efter pausen. Detta var på "1:an" (lägsta effekten), med 0.8 mm tråd och MISON-gas.

    Nu funderar jag på att öppna svetsen och se om det går att fixa en "½:a" (lägre effekt) på något sätt. Kommentarer kring detta uppskattas.
    Blir det bättre av att byta till 0.6 mm-tråd?
    Byt svets för bättre resultat, antingen gasvets eller tig.
    www.rolleslitz.se

    www.nikasilproffsen.se

    Nu är drevtillverkningen i full gång för de som vill ha tuffa drev med egen design.

    Anderstorp*Anglesey (Tÿ Croes)*Brands Hatch Indy*Cadwell Park full*Croft*Donington Park national*Gelleråsen*Kemora*Knutstorp*Midlanda*Mo I Rana*Rudskogen*Snetterton*Sviestad*Virtasalmi MotoPark*Våler

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    XS400
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 396
    Citat Ursprungligen postat av kenniestarfight
    Lägg en loppa i sekunden, de går rätt fort de oxå. O så lappar du över hele tiden så får du både en snygg o tät fog, Alltså du svetsar en sec, väntar en halv till en sekund då blir de kalas.

    Mvh K
    Det handlor om flera meter svets. Det är möjligt att jag har dåligt tålamod, för det tar för lång tid enligt mig.

    Citat Ursprungligen postat av ozeo
    hur många faser är de..går de inte o ta bort en..
    *med risk o göra bort sig*
    Det är enfas.

  8. #8
    Kung Master_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Kawasaki zx9r ninja
    Inlägg
    487
    Citat Ursprungligen postat av Bearing
    Jag ska svetsa ett par pipor till en tvåtaktsmotor. Jag vill använda tunn plåt, max 0.8 mm, för att den ska vara lätt att böja. Nackdelen med tunn plåt är att det bränner hål när jag svetsar.

    Har tidigare svetsat 0.9 mm, då gick det bara att svetsa ca 3 cm i taget innan det blev för varmt. Att svetsa en hel pipa 3 cm i taget med 5 sek svalningspauser är tålamodskrävande! Dessutom blev det oftast läckor där jag fortsatte efter pausen. Detta var på "1:an" (lägsta effekten), med 0.8 mm tråd och MISON-gas.

    Nu funderar jag på att öppna svetsen och se om det går att fixa en "½:a" (lägre effekt) på något sätt. Kommentarer kring detta uppskattas.
    Blir det bättre av att byta till 0.6 mm-tråd?
    Det är ju samma probelm ibland med bilplåt. Det är stor skillnad mellan 0,8 och 0,6 tråd. rekomenderar starkt att du testar 0,6. Fibbla inte i svetsen den kommer bli hel knäpp då tippar jag på. Om du kör med 0,6 tråd lägsta effekt och prova dej fram med matningen på tråden så ska du se att det funkar bättre.

  9. #9
    Skogsåkare! Jparacings avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Ort
    Ludvika
    Hoj
    KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 249
    Använd Tig när du svetsar tunnplåt...

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    XS400
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 396
    Citat Ursprungligen postat av Master_
    Det är ju samma probelm ibland med bilplåt. Det är stor skillnad mellan 0,8 och 0,6 tråd. rekomenderar starkt att du testar 0,6. Fibbla inte i svetsen den kommer bli hel knäpp då tippar jag på. Om du kör med 0,6 tråd lägsta effekt och prova dej fram med matningen på tråden så ska du se att det funkar bättre.
    Ok, ska testa 0,6! Hoppas det går bättre då!

    Citat Ursprungligen postat av Rolle Rotax
    Byt svets för bättre resultat, antingen gasvets eller tig.
    Citat Ursprungligen postat av gixxxerracing
    Använd Tig när du svetsar tunnplåt...
    Har varken gas- eller tigsvets. Skulle antagligen bara använda en TIG för att göra något enstaka avgasrör, blir ganska dyra rör då..

  11. #11
    Siktar högt, kommer lågt AleXs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Flyinge
    Hoj
    CBR929CBR600R6
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 337
    Kan funka att sätta en diod på strömkabeln då får du ca 160v... men jag vet inte om den klarar av o köra eller bara står stilla..

    Annars e de bara o skynda sig o svetsa.. eller se till o kyla metallen
    Svetsar Aluminium och Rostfritt mm.
    Trädfällning i Skåne fråga mig

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    XS400
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 396
    Citat Ursprungligen postat av AleX
    Kan funka att sätta en diod på strömkabeln då får du ca 160v... men jag vet inte om den klarar av o köra eller bara står stilla..
    All effekt som "försvinner" kommer utvecklas i dioden, den blir nog för varm/brinner upp är jag rädd. Det jag funderat på är att sätta en kondensator i serie, då minskar spänningen utan att någon effekt bränns bort.

    Om jag nu skaffar en TIG, vad behövs förutom denna:
    http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=100780
    Går det att använda en vanlig svetstransformator till den?

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Vimmerby
    Hoj
    Gott och blandat
    Inlägg
    982
    Såvitt jag vet är migsvets inte lämplig för att bygga tvåtaktspipor. Svetsarna spricker.
    The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims.

    http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    XS400
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 396
    Citat Ursprungligen postat av Flummo
    Såvitt jag vet är migsvets inte lämplig för att bygga tvåtaktspipor. Svetsarna spricker.
    De 2 jag gjort har hållt, men snygga svetsar är det inte.

  15. #15
    Medlem Fräds avatar
    Reg.datum
    Jul 2005
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Yamaha
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    508
    Citat Ursprungligen postat av Flummo
    Såvitt jag vet är migsvets inte lämplig för att bygga tvåtaktspipor. Svetsarna spricker.
    Stämmer mycket bra att det har en tendens att spricka med MIG. Funkar dock bra till att punkta röret lite smått med

  16. #16
    Medlem Mats757s avatar
    Reg.datum
    Dec 2004
    Ort
    Hedemora
    Hoj
    FZR1000, ISR, SV650, Super Tenere
    Inlägg
    2 530
    0,6 blir skillnad som natt och dag.

  17. #17
    Min urBlaDe är min furiousrages avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ort
    Motala
    Hoj
    fireblade
    Inlägg
    54
    Jag svetsar 1 mm rör med mig hela dagarna med 0,8, det är dock inte att rekomendera till en nybörjare men 0,6 bör gå bra då.
    Stämpla till munstycket så att det nyper lite och kapa gashylsan så munstycket och gashylsan är lika långa är ett tips.

  18. #18
    Teases and Dares GlennBs avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
    Inlägg
    210
    Vad är det för tjafs om att man måste TIG'a ? MAG (MIG) fungerar alldeles utmärkt för denna plåttjockleken, visst TIG är säkert bättre men det är ju inget man har hemma direkt.

    Det jag tror är problemet för ursprungspostaren är att hans svets är kass, hobbysvetsar är generellt sett inte speciellt bra, speciellt inte enfasarna.

    Jag skulle testa att öka på gasen lite och se om det hjälper.. men helst byta svets.
    Nothing beat cubic inches... ...except technology.

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    XS400
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 396
    Citat Ursprungligen postat av furiousrage
    Jag svetsar 1 mm rör med mig hela dagarna med 0,8, det är dock inte att rekomendera till en nybörjare men 0,6 bör gå bra då.
    Stämpla till munstycket så att det nyper lite och kapa gashylsan så munstycket och gashylsan är lika långa är ett tips.
    Uppskattar att du ger mig tips, men förklara gärna vad de ger för effekt.
    Ska jag stämpla munstycket för att 0,6 mm ska passa?
    Och varför kapa gashylsan?

  20. #20
    Gubbfan åker knarr!
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82. Samt ett Renaultskåp och en Saab.
    Inlägg
    4 114
    Citat Ursprungligen postat av Bearing
    ... All effekt som "försvinner" kommer utvecklas i dioden ...
    Nej, det gör den inte alls det. Effektutvecklingen blir spänningsfallet över dioden medan den leder (dvs 0,6-1 v) * strömmen. Det blir alltså inte så att den effekt som "försvinner" utvecklas i dioden. Den är nämligen inget motstånd (då hade det stämt).
    Det blir istället så att svetsen kommer att gå halvvågslikriktad, därav den lägre späningen (som för övrigt bara är lägre i genomsnitt).
    Men jag tror å andra sidan att svetsen i bästa fall kommer att fungera som en påse nötter.


    Mina råd:
    1. En trefasssvets är våldsamt bättre än en enfasare. Tyvärr är prisskillnaden ungefär lika stor. Jag har nyligen bytt upp mig till en trefas Kemppi och det är som natt o dag och då är ändå den gamla som jag jämför med en Kemppi, dock en enfasare.
    2. Kyl plåten. Kylningen är A och O. Då jag svetsar karosseriplåt brukar jag hålla en blöt strumpa (bara ta en direkt ur ena dojan! ) i vänsterhanden. Svetsar någon cm, kyler, svetsar igen. Alternativt, om det är vertikala ytor (ex vis byte av skärmkant) så använder jag en blomspruta för direktkylning med vatten.
    Ja, det blir säkert en aningens hårdare men det blir faktiskt inte knallhårt eftersom vi pratar blötjärn med låg kolhalt = ej härdningsbart.


    Edit: Gas ger betydligt mer värmeutveckling än MIG, dock ger det mjukare fogar men dom blir sååå krokiga.
    TIG ger något mer värmeutveckling än MIG. Dessutom blir oftast produktiviteten lägre, dvs färre svetsade meter per timme.
    Senast redigerat av Robban_C den 2006-01-17 klockan 15:44.
    The more I learn about women the more I love my bikes!

  21. #21
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    XS400
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 396
    Citat Ursprungligen postat av Robban_C
    Nej, det gör den inte alls det. Effektutvecklingen blir spänningsfallet över dioden medan den leder (dvs 0,6-1 v) * strömmen. Det blir alltså inte så att den effekt som "försvinner" utvecklas i dioden. Den är nämligen inget motstånd (då hade det stämt).
    Det blir istället så att svetsen kommer att gå halvvågslikriktad, därav den lägre späningen (som för övrigt bara är lägre i genomsnitt).
    Men jag tror å andra sidan att svetsen i bästa fall kommer att fungera som en påse nötter.
    "Tänkte inte på de'"
    Såklart blir det så, om dioden sätts innan likriktningen. Jag tänkte av någon anledning att den skulle sättas efter likriktningen.
    Citat Ursprungligen postat av Robban_C
    Mina råd:
    1. En trefasssvets är våldsamt bättre än en enfasare. Tyvärr är prisskillnaden ungefär lika stor. Jag har nyligen bytt upp mig till en trefas Kemppi och det är som natt o dag och då är ändå den gamla som jag jämför med en Kemppi, dock en enfasare.
    Vad är det som gör trefasen bättre? är det för att spänningen varierar mindre och snabbare efter likriktningen?

  22. #22
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    XS400
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 396
    Nu när jag skaffat 0,6 mm-tråd visar det sig att jag redan hade 0,6. Det var märkningen på munstycket som fick mig att tro att det är 0,8 mm-tråd. Läste instruktionsboken och enligt den ska munstycket tydligen vara 0,8 när tråden är 0,6.

    Testade att svetsa 0,9 mm plåt och det var lika svårt som jag minns det. Enda sättet att inte få det att bränna hål är att dra ner matningen så mycket att tråden bildar "kulor" som släpper ungefär 1 gång/sekund. Tar dock lång tid att svetsa på det sättet, är väll inte så en MIG ska användas heller. Märkligt är att det är den matningshastigheten instruktionsboken rekomenderar. Jag brukar köra dubbelt så fort.

    Svetsen är en Esab Miggy 125.

  23. #23
    Se sei incerto, tieni aperto ! RedTops avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Strax norr om Rimini
    Hoj
    Bimota DB2
    Inlägg
    168
    Citat Ursprungligen postat av Bearing
    Nu när jag skaffat 0,6 mm-tråd visar det sig att jag redan hade 0,6. Det var märkningen på munstycket som fick mig att tro att det är 0,8 mm-tråd. Läste instruktionsboken och enligt den ska munstycket tydligen vara 0,8 när tråden är 0,6.

    Testade att svetsa 0,9 mm plåt och det var lika svårt som jag minns det. Enda sättet att inte få det att bränna hål är att dra ner matningen så mycket att tråden bildar "kulor" som släpper ungefär 1 gång/sekund. Tar dock lång tid att svetsa på det sättet, är väll inte så en MIG ska användas heller. Märkligt är att det är den matningshastigheten instruktionsboken rekomenderar. Jag brukar köra dubbelt så fort.

    Svetsen är en Esab Miggy 125.
    Kör du med så lite trådmatning (=ström) så att tråden smälter droppvis så är det för lite. Blir det för varmt så finns det några andra trix att prova:

    Du kan också reglera strömmen lite med hur mycket utstick du har på tråden. Kör du längre ifrån så minskar strömmen. Se upp bara att du inte kommer så långt ifrån så att gasskyddet slutar fungera.

    Om du lutar pistolen med eller mot riktningen du för den framåt har också betydelse för inträngningen. För att köra lite kallare ska du använda frånsvetsning, dvs du ska hålla pistolen med samma lutning som en vänsterhänt person håller pennan när han skriver (texten är då den färdiga svetsen).

    Ett annat tips som jag tor ingen annan nämnt är att inte lägga plåten kant-i-kant utan ha ett litet överlapp. Det blir mycket lättare att svetsa och lägger du tillräckligt litet överlapp kommer det att bränna igenom så du inte ser någonting av det på insidan iallafall.

    Funkar inget annat får du köra intermittent som folk föreslagit tidigare i tråden. Har du ingen funktion för det på svetsen får du själv svetsa några cm och låta det svalna emellan. Finns funktionen på svetsen är det bättre eftersom den inte stryper gasen utan bara spänning och trådmatning. Gasen fortsätter då att strömma ut och hjälper till att kyla mellan svetsperioderna.

    /RedTop

  24. #24
    Gubbfan åker knarr!
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82. Samt ett Renaultskåp och en Saab.
    Inlägg
    4 114
    Citat Ursprungligen postat av Bearing
    ... Vad är det som gör trefasen bättre? är det för att spänningen varierar mindre och snabbare efter likriktningen?
    Vet inte vad men jag upplever att den är "stabilare". Kan möjligen vara att andra saker är mer påkostade, saker som inte ryms inom den budget som en billigare enfasare har.
    Det går ex vis att vrida på alldeles på tok för mycket matning (relaterat ström) om man vill "fylla" mycket utan att skapa för mycket värme, detta utan att svetsen protesterar eller att smältan "spottar". Sånt har inte gått på nån av de enfasare jag har haft. Det har alltid resulterat i att smältan spottar (dvs att tråden "studsar" i smältan) men med den här går det faktiskt. Jag har dock ännu inte haft tillfälle att prova på tunnt material, i detta fallet handlade det om fyllning av en fog mellan 6 mm och 12 mm gods. Fyllde i mitten av fogen och brände sen på med pinnmaskinen från båda sidorna eftersom MIG:en inte klarar tillräckligt höga strömmar. Jaja, allt har sin begränsning.


    Edit: Det är ju möjligt att trådmatning etc arbetar mjukare om transformatorn är en tvåfasare, då skulle ju tredje fasen bli kvar till trådmatning och styrelektronik. Med en sån konstruktion skulle tråd och elektronik inte påverkas lika mycket av spänningsfall i ledningar etc eftersom dessa delar inte matas av samma parter i kabeln. Jag vet dock inte om så är fallet, det är bara spekulationer från min sida.
    //Edit.



    Och du, det blir samma sak vad gäller förlusteffekten (spänningsfallet x strömmen, dock på hela tiden, inte halva) i dioden även om den sitter efter likriktaren (dock inte vad gäller reduceringen av effekt och det var väl det du for efter antar jag )
    Senast redigerat av Robban_C den 2006-01-19 klockan 10:20.
    The more I learn about women the more I love my bikes!

  25. #25
    Gubbfan åker knarr!
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82. Samt ett Renaultskåp och en Saab.
    Inlägg
    4 114
    Bearing:
    Kom att tänka på en sak, du skrev om svårigheter att få det tätt. TIG (och gas) är lättare att få helt tätt än MIG eftersom man har mer kontroll över smältan.
    Missförstå mig inte nu, min rekommendation är fortfarande MIG av de skäl som jag nämnt tidigare men jag tänkte att det kunde vara bra att veta.
    Och jag har faktiskt reparationssvetsat ångpannor med pinne, då går det att MIGga så att det blir tätt också.

    Och för övrigt är lång båge (nu pratar vi inte om hjulbas på din mc! ), dvs det du beskriver att du får med låg matning (men kanske inte fullt så låg) ett sätt att öka kontrollen på smältan. Eller i alla fall göra det lättare att svetsa så det blir tätt eftersom man hinner få mer smälta efter uppstart innan nytt material kommer ner där gamla svetsen slutade.

    Ett annat sätt att säkerställa att fogen hela tiden blir tät är att svetsa "baklänges". Nu menar jag inte frånsvetsning (se RedTops inlägg ovan) utan jag menar så här:
    Svetsa en snutt. Kyl. Gå fram nån/några centimeter _framför_ avslutningen på fogen, starta där och svetsa "baklänges" in mot fogen och ca 1/2 centimeter upp på fogen där du nyss avslutade (innan du kylde). Kyl på nytt, gå fram en bit _framför_ asvlutningen osv.
    Just genom att du har full värme i smältan när du kommer tillbaks till där du nyss avslutade så ökar hopbränningen och risken för läck minskar markant.

    Tänk på att effekttillskottet är någorlunda konstant över tid medan mängden material i smältans omedelbara närhet är större vid avslut enligt ovan och mindre vid uppstart. Alltså gör denna metod att du lättare når rätt smälttemp på det ställe där du annars skulle påbörja svetsen och då ha lägsta temp + största volym att värma = sämre förutsättningar. Gick det att förstå det där?

    Detta kan man ha nytta av vid andra tillfällen också, om möjligt så börjar man alltså alltid där fogen kyls minst (ex vis ute vid en kant eller där materialet är tunnare) och slutar där materialet kyls mest (ex vis där flera fogar möts eller där flera detaljer sitter ihop).
    Den som betvivlar detta kan ta två skrotplåtar (1 eller 1,5 mm) och svetsa ihop dessa kant-mot-kant. Dels genom att börja mitt på och sluta ute på kanten (slutar ofta med insmältning i kanten), dels genom att börja i kanten och avsluta mitt på (då slipper man oftast insmältningen).

    Sen kan det finnas andra orsaker till att börja på "fel ställe" (ex vis vertikal svetsning), orsaker som så att säga väger tyngre och då är det ju bara så.


    Vad mycket det blev, säkert till ingen större nytta.
    The more I learn about women the more I love my bikes!

  26. #26
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    XS400
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 396
    Citat Ursprungligen postat av Robban_C
    Vad mycket det blev, säkert till ingen större nytta.
    Jo, det var bra tips. Särskilt det med att svetsa "baklänges" in i tidigare svets.

    I går gjorde jag en "minipipa" för att testa dina och redtops tips. Långt utstick, låg matning och frånsvetsning intermittent "baklänges".
    Där stingern vanligtvis börjar svetsade jag ihop istället. Sedan fyllde jag den med vatten. Resultat: 3 hål. (Två av dessa visste jag egentligen om eftersom svetsen börjat hacka där, men jag orkade inte slipa bort och svetsa om då det var sent. Det var alltså bara ett litet hål som inte borde varit där.) Tidigare har jag fått gå tillbaka och täta vid varje skarv i princip, så det var en stor förbättring.

  27. #27
    Gubbfan åker knarr!
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82. Samt ett Renaultskåp och en Saab.
    Inlägg
    4 114
    Till tätning av såna hål är en TIG idealiskt. Minst en av oss har TIG.
    (bara retas lite, det går alldeles utmärkt med MIG också. )

    Jag har en känsla av att hål som är så små att de inte syns om man inte tittar synnerligen nära inte spelar nån roll för funktionen.
    Det är ju dock trist om det läcker ur 2t-olja här och var förstås.
    The more I learn about women the more I love my bikes!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Var du på Sweden Rock?
Ja
Nej
Vad är det?

[ Visa resultat ]
Garaget
2011 KTM 450 sx-f av J.Birgersson

2000 Suzuki GSXR 600 Corona av J.Birgersson

2013 Ktm 690 Smc-r av irish

Bloggar
Mina bilder.. 33 . SM Karlskoga... av Toyman

Race 3, skrika i hjälmen kan jag iaf. av Ulvhamne

Är man frisk? av Toyman