Whiskey-tråden.

belsebob

dricker Absint
Gick med
10 Oct 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
Whisky eller whiskey, same same but diffrent. Jag hade 50% chans, kom inte ihåg vilket som var vilket.....

Jag hade Glenkinchie med mig i fickpluntan på nyår, helt underbar. Dock ska tilläggas att man redan innan hade bedövat smaklökarna med mycket annat. Men kan varmt rekomenderas.

Islay whiskyarna verkar vara populära här inne.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Whisky verkar vara en kul hobby. Problemet är bara att jag inte kan dricka det eftersom det smakar så jävla illa. MEN - detta behöver ju inte vara ett oöverkomligt problem, eftersom whisky tydligen är något man lär sig att tycka om (right?). Och när jag var liten parvel tyckte jag inte om öl alls i början, men nu dricker jag det av hjärtans lust så ofta jag får tillfälle, samma deal borde ju gälla för whisky.

Min fråga är då: Vad är en bra nybörjarwhisky?
 

Hazzeman

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
I sandiga viken
Hoj
En gul/svart!
Halogen skrev:
...eftersom whisky tydligen är något man lär sig att tycka om (right?)....

Right! :)

Nybörjarwhisky, ja du. Själv så började jag med en Ardbeg, inget dåligt val, är tydligen världens bästa whisky enligt dom som "vet" (http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,744819,00.html), snacka nybörjartur :tummenupp Sen så håller jag ju inte riktigt med dom om att Ardbegen skulle vara världens bästa. Men visst, den är väldigt trevlig. Kom ihåg, smaken är som baken :arsele Annars så är ju Caol ila nog en bra introduktion till single maltens underbara värld, 12-åriga är ju prisvärd om man inte vill gå på den lite dyrare 18-åriga, eller cask strength.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Dalwhinnie Distillers edition 1986 <-- Favvo
MacAllan, 1980, sherry oak
Lagavulin Distillers Edition 1986

Börjat kolla lite på bourbon/Tennesse whiskey. Finns en hel del goda varianter.
Booker's eller Jim Beam Black label, gärna med is funkar riktigt bra.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
När jag bode i Frankrike var det ett par Israeler som snackade Whiskey jämt.
Visade sig att det värsta som fanns enl. dem var Chivas.... :va
Jag tog dem till en pub där den billigaste var Lagawulin, den dyraste en "Quasque! från 1942! 82 euro per cl! (alla kom i whiskeyprovarglas)
Bjöd dem på varsin Lagga och herreguuud, vad impade de vart!
De hade alltså aldrig druckit enkelmalt!

Å andra sidan; Skotten jag lärde känna hade Chivas som favorit...
Så Vad ska man egentligentro om folk?
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Sweedo skrev:
Helst dricker jag Islay-whisky.

Fast min favorit just nu är Macallan -Thirtes, en lite ovanlig replika av den sort som producerades på 30-talet. Malten torkades med torv eftersom kolet gick till annan industri. Gott!

Sedan står en flaska och väntar på en speciell händelse. Ardbeg - Lord of the Isles, en lite nätt sak som kostar 1300 kr flaskan. Alla kritiker och förståsigpåare säger att den whiskyn är den bästa som gjorts på Islay.

kan rekomendera Ardbegs "Auigedalil" också, en cask strength med gott tryck i smaken. Kan vattnas rätt hårt eller drickas ren, blir två helt olika upplevelser...
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
No_bike...Yet! skrev:
kan rekomendera Ardbegs "Auigedalil" också, en cask strength med gott tryck i smaken. Kan vattnas rätt hårt eller drickas ren, blir två helt olika upplevelser...
Ja, den är inte heller dum. :fyllisar
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Vatten i whiskyn förbättrar och förstärker smak- och luktupplevelsen. Ni som stolt skriver att ni inte använder vatten i whiskyn borde nog revidera er uppfattning om ni inte vill göra er själva till åtlöje som finsmakare utan smaklökar.

Personlig favorit: Lagavulin. Med vatten.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Det är lätt att hitta fantastiska enkelmalter. Men vilken blandmalt är bäst?
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
McB skrev:
Vatten i whiskyn förbättrar och förstärker smak- och luktupplevelsen. Ni som stolt skriver att ni inte använder vatten i whiskyn borde nog revidera er uppfattning om ni inte vill göra er själva till åtlöje som finsmakare utan smaklökar.

Personlig favorit: Lagavulin. Med vatten.

Nja, det är nog i den enskilde betraktarens munhåla det där stämmer. Åtskilliga destillerier jag besökt rekommenderar hellre whiskyn utan vatten. Det säger även expertisen: "Prova dig fram", eller som jag tidigare lärt mig på ett besök vid Caol Isla: "Låt en Islay lufta orört i ett provglas en 20-25 minuter och se bara vad det kan göra."

Sedan är det ju helt rätt att vattnet i vissa sorter sparkar igång aromerna i "livets vatten" dock inte alltid till sin fördel.

/Finsmakare både med och utan vatten, dock aldrig is (personligen).
 

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
Solna/Råsunda
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Konstigt att ingen nämt Springbank än? Kanske inte så många som känner till den ännu.

Hade turen att prova den när jag var i skottland, på en pub vid Loch ness. Dom hade en flaska från 67 eller 69. Hade tidigare bara provat 15 y.o.

Annars är det mest Ardbeg, olika årtal som man får hem skickat från destileriet.
 

Dr.Bike

Guest
Mr_White skrev:
Konstigt att ingen nämt Springbank än? Kanske inte så många som känner till den ännu.

Jodå för :cdevil men...Cambletown som regionen heter är farligt nära "Lowlands" och det är tyvärr smaken oxå.
För min del vill säga.
Nu är det alls ingen skitwhisky - tvärtom! Den är av otroligt fin kvalite´Men det är alltså smaken jag inte grejar ut riktigt.
Fast... tvingar du i mig en 67:a så... ;)

Joe Schmoe skrev:
On the rocks utan is? Har jag missat något?


Är nog mer ett taftologiskt skämt och ordlek av sagesmannen... skulle jag tro. :tummenupp
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nu blir det nog en bit oxfilé som var till övers från nyårsafton.

Efter det blir det nog ett litet litet glas med Bowmore 12-årig. Absolut min personliga favorit i dagsläget.
 

Dr.Bike

Guest
hållundan skrev:
Nu blir det nog en bit oxfilé som var till övers från nyårsafton.

Efter det blir det nog ett litet litet glas med Bowmore 12-årig. Absolut min personliga favorit i dagsläget.


Ahh du talar mitt språk...

Gör så här så får du både och:

Stek oxfile´n hel, i slutskedet flamberar du den i en rejäl skvätt Bowmore...

Trancherá

Njut!

Har man sen ett TUUUUUNGT Rioja till detta + Hasselbackspotatis är nästan sex överflödigt... ;)


Nästan.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
supernaut skrev:
Det är lätt att hitta fantastiska enkelmalter. Men vilken blandmalt är bäst?

Om priset är skit samma så lägger jag min röst på Chivas Royal Salute, prisvärdheten är väl klart diskuterbar men man kan inte få allt.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Dr.Bike skrev:
Ahh du talar mitt språk...

Gör så här så får du både och:

Stek oxfile´n hel, i slutskedet flamberar du den i en rejäl skvätt Bowmore...

Trancherá

Njut!

Har man sen ett TUUUUUNGT Rioja till detta + Hasselbackspotatis är nästan sex överflödigt... ;)


Nästan.
Hade suttit som en kängspark. Dessvärre är oxfilén redan tillagad så den får bli upphettad lite i pannan. Kommer att avnjutas med hemmagjorda potatisklyftor och kantarellsås.
 

Dr.Bike

Guest
Boris JR skrev:
Om priset är skit samma så lägger jag min röst på Chivas Royal Salute, prisvärdheten är väl klart diskuterbar men man kan inte få allt.

Ap-ap-ap!

Vad menar ni med blandmalt???

Nu får vi nog reda ut begreppen lite:

Singlemalt: Whisky bara gjord på korn och humle, precis som ÖL.
Detta heter ALLTID singlemalt oavsett om den är hopmixad med andra siglemalter antingen från samma distilleri, eller andra distillerier.
Så en singlemalt kan földaktligen innehålla 100 maltsorter.
Punkt.
Nej! Punkt sa jag! Dett ÄÄÄÄR så bara.
(blandnig av malter av olika årgångar osv görs regelmässigt på distillerierna för att garantera en homogen smak och kvalite´år efter år, då de olika batcherna annars skulle spreta ut. Detta är den viktigaste processen på distilleriet och utförs av Blendern. En man med stor tyngd och ansvar)

SEN! Däremot, (vad ni NOG egentligen menar) är Single Barrel:
Detta är däremot EN sorts singlemalt, från EN och samma batch och tagen ur just EN tunna efter lagringen.
(en snobbigare variant, som på INTET sätt garanterar kvalite´)

OCH! Så har vi Vatted malt. Det är när samma batch (20-80 kubik) whisky som varit lagrad på tunnor hälls i ett och samma kar för att samlas upp i ETT kärl och sedan tappas igen. Vat-ingen är alltså en metod att "jämna ut" så att ALL whisky i samma batch oxå smakar lika!
För: I hundra tunnor kommer det garanterat finnas några tunnor som smakar olika p.g.a massor av olika orsaker som vi inte behöver redogöra för här.

SÅ! Som avslutning: Singlemalt är alltså ALL whisky, oavsett blandningar, så länge, och detta är viktigt: INGEN grain-whisky har blandats i!!!

FÖR: Om man blandar MALT och GRAIN-whisky, DÅ mina kära "barn", får vi BLENDED! (*host*) sorry, jag svor i kyrkan... ;)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top