Whiskey-tråden.

Mickep66

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Fzr 1000
Hej alla whisky-bröder.

Själv har jag tyckt om denna ljuva dryck i många år, men när man var liten spoling så tyckte jag att en grants va bland det godaste.

Sedan var det en kompis kompis som bjöd mig på en Oban vilken jag tyckte var jävligt rökig då, men samtidigt väldigt god. Jag köpte själv en flaska och tyckte att rökigare än så här kan jag inte dricka, ack va fel man kan ha. Idag tycker man ju inte att Oban är rökig alls och favoriterna är som de flesta andra här.

Utan rangordning:

Talisker
Laproaig
Lagavoulin
Caol ila

Dom passar lite olika bra vid olika tillfällen, men efter en lite kryddigare måltid ute så brukar jag ta en lagavoulin till kaffet.

Gott Nytt År på er alla
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Glenfiddich 18yo är min absoluta favoritwhisky men även de rökigare Islay-sorterna sitter som en fläskläpp.
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Äntligen en tråd som får passionen att flöda lika mycket som på en krokväg en sommardag.... :banana

Först: All whisky är god whisky vid rätt tillfälle..... enligt mig och enligt frugan som jobbar proffessionellt med bl a detta ljuva livselixir...

För er som tycker amerikansk whisky är rävpiss och enbart har erfarenhet av JD eller Black Velvet (Kanada) ska nog ta sig i kragen och prova två oerhört bra sorter (ingen smygreklam, bara goda råd): Den ena är Blantons Bourbon och den andra är Buffalo Trace Whiskey. :tummenupp

I övrigt så är mina favvisar utan att rangordna:

Lagavulin
Conneseurs Choice Caol Isla 21 years
Bruichladdich Legacy 1966 (lika gammal och rökig som mig :banana )
Black Bottle Islay Blended
Murray & McDavid Highland Park 18 years
Ardbeg 1973
Bowmore Surf
Glenmorangie Sherry, Madeira & Port Wood

faan orkar inte rabbla mer... de tar ju aldrig slut!!

Gott Nytt ÅÅÅÅRR :fyllisar
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det mesta som går att få tag i på bolaget och färjorna har väl slunkit ner :) Mestadels single malt tack vare att de ofta har en egen särpräglad smak och inte så "mjäkiga" som de flesta blended. Favoriterna kommer från Islay.

Loch Dhu - den svarta whiskyn - är en riktig goding :tummenupp

Annars finns också Suntory från Japan. Den är riktigt fin, om än något len. Man ska dock strunta i export-whiskyn och köpa de finare varianterna över disk i Japan. Görs enligt gamla skotska traditioner (ungefär som kinesisk öl - de följer slaviskt recepten från tyskland).
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Precis avslutat en Aberlour (stavning) 12 årig... Mycket rökig och god

Igår öppnade jag en Macallan (stavning) osso 12 år... len och chokladig i smaken, men inte lika bra som aberlouren...

:tummenupp
 

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Just nu har man smackat i sig lite kultur på flaska.
Caol Ila 19 (Shieldaig) Casc No 5279 från 1985 o en 15 årig.
 

Dr.Bike

Guest
bullerobban skrev:
För er som tycker amerikansk whisky är rävpiss ...ska nog ta sig i kragen och prova två oerhört bra sorter Blantons Bourbon och Buffalo Trace Whiskey .

Kan så vara, jag stänger inga dörrar, men ALLT jag smakat hittills from over there (sour mash-produkter eller rena grainprodukter) har alla varit dåliga.
EN sort dock, som (väl inte går att hitta i Europa?) och jag trots allt är nyfiken på är Makers Mark


Bowmore Surf är nog den ENDA i Bowmoreserien jag INTE kan dricka då den är alltför...parfymig? ja super-smakrik komplex så det nästan blir FÖR mycket...(kan det bli det?) Absolut en BRA whisky, men jag har inte hittat hem där...

Glenmorangie Sherry, Madeira & Port Wood (mnjaa...se min tidigare kommentar om dessa "likörwannabees"...)

Tips: Mest "pang för pengarna" i singlemaltträsket är enligt mig den svenska härtappade Black Ribbon.
Det är slattar som systemet köper upp från fina distillerier men som är för små för att göra en sales-batch av.
Yngsta whiskyn i flaskan är 10 år, det står en 10:a på flaskan MEN det är whisky i denna upp t.o.m 16 år.
Flera av slattarna kommer från Islay, och det känns oxå tydligt.
En bra-å-ha whisky som bjud/inkörning för oinitierade samt med på fisketuren att ha vid brasan på kvällen!

Den går dock INTE att dricka TILLSAMMANS med de "riktiga" sorterna från Islay, och särskilt inte EFTER man har tagit någon av originalen...

Men som sagt: Mycket pang för pengarna, till ett pris som motsvarar BETYDLIGT mycket sämre whisky.

Gott Nytt ÅR på er :fyllisar
 
Last edited:

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
EN sort dock, som (väl inte går att hitta i Europa?) och jag trots allt är nyfiken på är Makers Mark

Hittade Makers Mark på beställningssortimentet i somras. Helt OK. Tyvärr verkar det som om den utgått även där då jag kollade på systemet nyss.... Privatimport är ju ett alternativ, annars har jag också smuttat lite "Generals Selection" som den också kallas på både Ackurat och Beefeeter Inn på söder.
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Dr.Bike skrev:
Bättre än Lagavulin trodde jag inte att det gick att få...
Tills jag köpte deras "Distillers Edition"

:tummenupp Också min absoluta favorit. Den är fulländad, för min smak vill säga.

Jag brukar inte gilla söta whiskys men Glengoynes 17:åriga var faktiskt riktigt god. Sedan gör Edradour, skottlands minsta destilleri, en riktigt god, nötig whisky.
 

Nienna

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki gpx 600R , en gammal sate ;)
Lagavullin, rumstempererad, utan vatten eller is! Oslagbart!
Bowmore, Laphroig och Glen Fiddish, även dessa utan is/vatten och rumstempererade.

Inget av ovanstående är något jag häller i mig "för att bli full", dock gäller "regeln" inget vatten, ingen is och rumstemp. för all whisky man kan tänkas avnjuta av vilken orsak man nu än dricker den!
 

Hazzeman

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
I sandiga viken
Hoj
En gul/svart!
Aaah, vilken trevlig tråd. Några personliga favoriter:
-Caol ila (som så många andra ser jag), både den 18-åriga och cask strengthen.
-Laphroaig cask strength, mkt intressant, ger en hår på bröstet!
-Port Ellen (-79), bland det bästa av det bästa, för väldigt speciella tillfällen, som igår kväll :tummenupp

Några droppar vatten för att få fram mer smak och ton. I cask strengtharna, några droppar till :)
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Min morfar brukar dricka Lord Calvert, den tycker jag är god.

Förresten, tyckte det var kul med tipsen av de amerikanska varianterna och nu när jag tänker på det så finns det en tidigare whiskytråd, där ngn tipsade om olika bourbons, ngn som vet?
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Helst dricker jag Islay-whisky.

Fast min favorit just nu är Macallan -Thirtes, en lite ovanlig replika av den sort som producerades på 30-talet. Malten torkades med torv eftersom kolet gick till annan industri. Gott!

Sedan står en flaska och väntar på en speciell händelse. Ardbeg - Lord of the Isles, en lite nätt sak som kostar 1300 kr flaskan. Alla kritiker och förståsigpåare säger att den whiskyn är den bästa som gjorts på Islay.
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Om tålamodet finns så prova en Islay eller Orkney som utvecklats stilla i glaset ca 15-20 min och bara lufta sig.... Inget vatten och ingen is. Cask Strength bör dock spädas som sagt tidigare...

Lite fler relativt nytillkomna godsaker i mitt valv...:

- Jim McEwans "Celtic Heartland" edition 1968 Macallan no 602 av 722 ex.
Oöppnad än så länge.
- Bruichladdich 1986 Anniversary no 76 av 800 ex.
Oöppnad än så länge.
- Tomatin 25 years no 83 av 148 ex.
Öppnad, mycket ljung och honungston med lite inslag av bränd torv. Är inte så impad av Tomatin annars men denna var kanon.
:tummenupp

Slainte
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top